روش "نمای خشک" به کاهش زمان ساخت مسکن کمک ویژه‌ای می‌کند

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: برای تأمین بودجه ساخت یک میلیون واحد مسکونی لازم است زمان ساخت به کمتر از شش ماه برسد که در روش نمای خشک به کاهش زمان ساخت کمک ویژه‌ای می‌شود. همچنین در این روش ۱۴۰ کیلوگرم از وزن ساختمان نیز کاهش داده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا چینی امروز _ شنبه ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰_ در نشست خبری سومین مسابقه آزاد کشوری نماچینی آجر، اظهار کرد: متأسفانه در کشور به اندازه کافی به مهارت اهمیت داده نشده و بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فاقد مهارت هستند.

وی افزود: در سه سال گذشته شرکت آجر نماچین به صورت جدی با همکاری فنی و حرفه‌ای اقدام به برگزاری آموزش‌های مداوم در قالب ۲۲ نمایندگی در سطح کشور کرد که امروز به جایی رسیده‌ایم که طرف‌های خارجی ما از کشور آلمان برای اضافه شدن به این گروه آموزشی به عنوان مربی اعلام آمادگی کرده‌اند.

مدیرعامل گروه کارخانجات آجرنماچین ادامه داد: در بازارهای جهانی به افراد مهارت دیده نیاز زیادی وجود دارد؛ با توجه به تفاوت فاحش حقوق و درآمد در کشورهای اروپایی، اگر فردی در این زمینه‌ها مهارت به دست آورد می‌تواند موقعیت‌های شغلی خوبی کسب کند. در طرح ساخت یک میلیون واحد مسکونی، حدود ۵۰ میلیون متر مربع نماچینی نیاز بود که بیش از پنج میلیون نفر در روز می‌توانند آن را انجام دهند.

لزوم عایق‌سازی ساختمان برای جلوگیری از هدر رفت انرژی

چینی خاطرنشان کرد: متأسفانه مصرف انرژی واحدهای مسکونی ایران بیش از ۲.۵ برابر میانگین جهانی است. ۳۵ درصد از هدر رفت انرژی نیز ناشی از دیوارهای ساختمان است که در کشورهای پیشرفته با استفاده از عایق سازی و پس از آن نماسازی ساختمان از هدر رفت آن جلوگیری می‌کنند.

وی گفت: در ایران نیز لازم است، نمای ساختمان‌ها به نماسازی خشک تبدیل شود که در مسابقات نماچینی سعی شد آموزش این حرفه به افراد داده شود. در سال‌های گذشته خانم‌ها و دانشگاهیان نیز در مسابقات شرکت کردند که امروز همان خانم‌ها علاوه بر آموزش، بر سر داربست‌ها کار اجرایی انجام می‌دهند.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان اضافه کرد: در سال گذشته استفاده از چسب آجر به شرکت کنندگان آموزش داده شد که در حفاظت از محیط زیست و سبک تر شدن ساختمان هم مؤثر است.

چینی با بیان اینکه امروز اهمیت روش اجرایی نمای خشک بیش از پیش ضروری شده است، ادامه داد: در سال جاری آموزش روش‌های اجرایی نمای خشک در کل کشور ارائه شده و پیش از برگزاری مسابقات نیز به مدت دو روز آموزش‌هایی داده می‌شود.

وی افزود: در کشورهای خارجی همچون کانادا، اروپا، کشورهای آسیای میانه و کشورهای همسایه نیازمند نما کارهایی هستیم که بتوانند آجرهای صادراتی شرکت را در ساختمان‌ها نصب کنند.

چینی اضافه کرد: در مرکز تحقیقات وزارت مسکن و شهرسازی، مبحث جدیدی تعریف شده که ساختمان‌هایی که ارتفاعی بیش از مقدار تعیین شده دارند، ملزم به استفاده از نمای خشک هستند.

۱۷ میلیون متر مکعب گاز در ساختمان‌های مسکونی استان اصفهان مصرف می‌شود

وی ادامه داد: ۱۷ میلیون متر مکعب گاز در ساختمان‌های مسکونی استان اصفهان مصرف می‌شود که در زمستان سه برابر نیز می‌شود. یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از هدر رفت انرژی و کاهش مصرف گاز، استفاده از روش‌های علمی در ساخت ساختمان‌ها است.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: دانشجویان با انجام حداقل پنج ساعت کار در روز می‌توانند درآمد خوبی کسب کنند که شرکت آجر نماچین نیز آمادگی آموزش دانشجویان را دارد.

چینی اضافه کرد: برای تأمین بودجه ساخت یک میلیون واحد مسکونی لازم است زمان ساخت به کمتر از شش ماه برسد. در روش نمای خشک به کاهش زمان ساخت کمک ویژه‌ای می‌شود. همچنین در این روش ۱۴۰ کیلوگرم از وزن ساختمان نیز کاهش داده می‌شود. آموزش شرکت کنندگان در این مسابقه تکمیل و حتماً برای اشتغال آنان نیز زمینه لازم فراهم می‌شود.

استفاده از آجر خشک در واقع نمای ساختمان را رایگان می‌کند

وی تصریح کرد: قیمت آجر خشک نسبت به آجر سنتی حدود ۳۰ درصد بیشتر است، اما با توجه به میزان کاهش وزن ساختمان و کاهش هدر رفت انرژی استفاده از این نوع آجر در واقع نمای ساختمان را رایگان می‌کند.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در رابطه با طرح ساخت یک میلیون مسکن در سال، اظهار کرد: دولت جدید اعلام کرده که خطاهای دولت آقای احمدی نژاد را انجام نخواهد داد. اکنون سازندگان و شرکت‌های پیمانکاری فقط حق ساخت و ساز در طرح ساخت یک میلیون مسکن خواهند داشت. علاوه بر این برای ساخت مسکن قیمت تمام شده تعیین نشده که منجر می‌شود کیفیت این ساختمان‌ها تحت تأثیر قرار نگیرد.

چینی تصریح کرد: کاهش زمان ساخت این واحدها منجر به کاهش هزینه ساخت آن‌ها خواهد شد که این مهم نیازمند استفاده از روش ساخت و ساز صنعتی است.

وی ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی مبلغی را برای بیمه کارگران ساختمانی هر ساختمان در زمان صدور پروانه دریافت می‌کند. همه افرادی که در ساختمان‌سازی مشغول به کار هستند آموزش دیده نبوده و این موضوع، کارفرما را متضرر می‌کند. لازم است برای حل این مشکل، هر ساختمان ساز لیست کارگران را به صورت روزانه به تأمین اجتماعی داده و بیمه بر مبنای ساعات کاری مفید دریافت شود.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: شماره تلفن ۳۷۶۷، برای افرادی که درخواست آموزش در دوره نماچینی مسابقات را دارند در نظر گرفته شده است. امسال مسابقات به صورت تیمی دو نفره برگزار می‌شود و ظرفیت آن ۲۶ گروه است، در پنل‌هایی با حدود شش متر مربع در فاصله سه روزه نماکاری خواهد شد و در پایان داوری انجام می‌شود.

کد خبر 529111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.