آبی که از سد زاینده‌رود رهاسازی می‌شود بیش از نیاز شرب است

دبیر اجرایی صنف کشاورزان اصفهان گفت: چندین سال است مسئله شرب شفاف نمی‌شود این در حالی است که آمار جمعیت و سرانه مصرف شرب کاملاً مشخص است؛ این میزان با حجم آبی که به عنوان شرب رهاسازی می‌شود همخوانی ندارد، بنابراین به نام شرب برای سایر مصارف آب می‌فروشند و این موضوع همچنان ادامه دارد.

اسفندیار امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: کشاورزان سال گذشته حقابه خود را دریافت نکردند و به رغم وجود قوانین و مصوبات این حقابه به دیگران داده شد و تکلیف کشاورزان را نیز مشخص نکردند، امسال هم حدود ۱۰ روز از سال آبی طی شده و هنوز تکلیف حقابه کشاورزان مشخص نیست، وزارت نیرو باید تا پیش از پایان شهریورماه و شروع سال زراعی، جدول توزیع سال آبی را مشخص و بر اساس آن برنامه‌ریزی کند، اما هنوز این برنامه تعیین نشده است.

وی افزود: اکنون روزانه ۲۱ متر مکعب در ثانیه که برابر دو میلیون متر مکعب در روز است، آب از سد زاینده‌رود خارج می‌شود این در حالی است که مشخص نیست این آب برای چه مصارفی رهاسازی شده و میزان آبی که برای یزد، صنعت، شرب یا چهارمحال و بختیاری برداشت می‌شود بر اساس چه پیش‌بینی بوده است.

اخباری از ادامه اجرای طرح بن بروجن و گلاب منتشر شده است

دبیر اجرایی صنف کشاورزان اصفهان گفت: اخیراً کشاورزان خبردار شده‌اند که طرح بن - بروجن و گلاب، دوباره شروع به کار کرده و قرار است افتتاح شود، هنوز منابع تأمین آب این طرح‌ها مشخص نشده و به رغم آنکه دادگاه برای این طرح‌ها حکم صادر کرده و این حکم در دادگاه تجدیدنظر نهایی شده، اما همچنان در حال پیشروی بوده که خبر آن منجر به نگرانی کشاورزان شده است.

امینی اضافه کرد: علاوه بر این، استانداری و سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان چندین بار در برگزاری انتخابات نظام صنفی کشاورزان دخالت کرده‌اند به طوری که انتخابات به دلایل غیر قانونی توسط این دو دستگاه لغو می‌شود.

استاندار اصفهان به مسائل آب آشنا باشد

وی تصریح کرد: کشاورزان از دولت جدید درخواست دارند استانداری برای اصفهان انتخاب شود که مسئله آب را بشناسد، اگر بزرگترین مسئله اصفهان آب است، باید استاندار نیز به آب، زاینده‌رود، قوانین و مصوبات آن در سطح استانی و ملی آشنا باشد تا اکنون که سال‌هاست هر دولت فقط وعده و وعیدهایی برای حل مشکل زاینده‌رود داده و به آن عمل نکرده در دولت فعلی این مشکل رفع شود.

دبیر اجرایی صنف کشاورزان اصفهان گفت: کشاورزان اصفهان در تجمعی که روز شنبه داشتند بیانیه‌ای صادر کردند و بر اساس آن فرصت ۱۰ روزه‌ای برای دریافت پاسخ به خواسته‌های خود به مسئولان دادند.

رهاسازی آب برای کشت پاییزه هنوز تأیید نشده است

امینی اضافه کرد: هنوز مشخص نیست آب برای کشت پاییزه رهاسازی خواهد شد یا خیر، اگر مسیر رودخانه لایروبی شده و از هدر رفت آب در مسیر آن جلوگیری شود می‌توان کمی آب برای کشاورزان رهاسازی کرد. در سال‌های گذشته خط قرمز آب شرب که موجودی پایان سال آبی بود، ۱۶۰ میلیون متر مکعب برآورد می‌شد. در دو سال اخیر این رقم به ۲۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است. در پایان سال آبی قبل سد زاینده‌رود ۲۳۰ میلیون متر مکعب آب داشت.

وی تصریح کرد: بنابراین با توجه به اینکه زمستان و فصل بارندگی در پیش است نگرانی برای ذخیره آب پشت سد زاینده رود وجود ندارد، البته ممکن است همچون گذشته تابوی شرب مطرح شود.

با توجه به ذخیره سد امکان رهاسازی آب وجود دارد

دبیر اجرایی صنف کشاورزان اصفهان مدعی شد: چندین سال است مسئله شرب شفاف نمی‌شود این در حالی است که آمار جمعیت و سرانه مصرف شرب کاملاً مشخص است؛ این میزان با حجم آبی که به عنوان شرب رهاسازی می‌شود همخوانی ندارد، بنابراین به نام شرب برای سایر مصارف آب می‌فروشند و این موضوع همچنان ادامه دارد. با توجه به حجم فعلی آب پشت سد امکان رها سازی آب برای کشت پاییزه وجود دارد.

امینی تصریح کرد: در مرحله قبلی حدود ۷۶ میلیون متر مکعب آب رهاسازی شد که از این مقدار ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب آب وارد شبکه‌های شرق اصفهان و حدود ۱۸ میلیون متر مکعب آب نیز وارد شبکه آبیاری نکوآباد شد.

کد خبر 526298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • مهدی IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    0 7
    حالا چون فقط اصفهان خشکسالی شده وزاینده رودخشک چهره شهررا زشت کرده وزمین هم نشست کرده وپلهای تاریخیش ترک برداشته درآینده دورود خانه کارون وزاینده رود باهم ادغام می گردد..!
  • فرزاد IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    9 0
    آب زاینده رود اگر دزدیده نمیشد یزد که هیچ کرمان را هم با خودش میبرد این همه آبی که من چند روز پیش دیدم آب شرب کل ایران را میدهد به کجا این آب یکباره قطع میشود و کجا میرود خدا داند و بس
    • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
      3 0
      همه اب به یزد وروی کوههای چهارمحال میرود برای درختان بادام کابی که به یزد میرود برای کارخانه های کاشی وسرامیک وحق ابه اصفهان رابیست سال است که دوزدید ه اند
  • مرتضی IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    5 1
    اگه اینقدر اب اضاف دارن پس تونل گلستان و بهشت و جهنم برا چیشون بود اب خوزستان رو هاپولی کردن
  • Ffregyjjf IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    0 0
    اینها هدفشان خشک شدن زاینده رود وباغات غرب است ودیگر هیچ
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    0 1
    مانمی دونیم این آب کجا میره وچه میشه. ولی به خاطر فرونشست زمین مسئولین مجبورن باید رودخانه پابرجا باشه وآب ازمرکز شهربگذره وگرنه تا ده سال دیگر اصفهان به مانند یک بمب می شود که هرروز چندین نقطه ازشهریهو به دل زمین بمانند انفجاری مهیب فرو می رود ومردم را به کام مرگ می کشاند مسئولین اصلا فرصت ندارند به دلیل اینکه هرچه دست دست بشه لایه های زمین روهم می‌گفتند ودیگر حتی تزریق آب به دل زمین هم فایده ای ندارد تا صدها سال مردم نفرینشون خواهند کرد
  • میثم RU ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    1 0
    تا روزی که کشاورزی ما بخواد غرقابی اداره بشه مشکل ما پا برجاست طرف یه چاه کشاورزی داره با اندک هزینه ۲۴ ساعته از منابع آبی برای جیب خودش حیف ومیل میکنه با راندمان بسیار پایین به بهانه تولید محصول کشاورزی از یه جایی باید یا روش کشت اصلاح کنیم یا به کل تمام منابع خودمون را از بین ببریم به بهانه تولید محصولات کشاورزی