درمان آلزایمر با نور!

درمان آلزایمر با نور، ورزش بدون آسیب با کمک برچسب‌های پوستی، تشخیص افسردگی با آیفون، ساخت کوچکترین سازه پرنده، ارائه روشی برای تشخیص سم در میوه‌ها، تولید داروی ضدافزایش وزن با غیرفعال کردن ژن‌های چاقی و شناسایی تومور با کمک یک دستگاه کوچک را در بسته خبری علم و فناوری ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پژوهشگران آمریکایی قصد دارند در پروژه جدید خود، ترکیبی از روش‌های نوردرمانی را برای مقابله با آلزایمر به کار بگیرند.

بیماری آلزایمر، یک اختلال مغزی است که بیشتر افراد مسن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. دانشمندان به رغم چندین دهه پژوهش در مورد داروها و رژیم‌های غذایی پیشرفته، هنوز نتوانسته‌اند درمان مؤثری برای بیماران مبتلا به آلزایمر کشف کنند. پژوهشگران "مدرسه پزشکی آیکان در مانت ساینای" (ISMMS)، به تازگی یک کمک مالی پنج ساله را برای بررسی در مورد این بیماری از "مؤسسه ملی سلامت" (NIH) دریافت کرده‌اند.

پژوهشگران قرار است با استفاده از این کمک مالی، به بررسی این موضوع بپردازند که آیا قرار گرفتن بیماران در معرض ترکیبی از روش‌های نوردرمانی، اثرات ناتوان‌کننده آلزایمر را کاهش می‌دهد یا خیر. در یکی از این درمان‌ها، از پالس‌های نور استفاده می‌شود که برای افزایش امواج الکتریکی مغز که تقویت‌کننده شناخت هستند، طراحی شده‌اند. یک روش دیگر، به خواب بهتر بیماران کمک می‌کند. این پروژه در سال نخست، ۷۹۲ هزار دلار دریافت خواهد کرد.

دکتر "ماریانا فیگوئیرو" (Mariana Figueiro)، از پژوهشگران این پروژه گفت: نور می‌تواند یک عامل قوی برای به دست آوردن سلامتی باشد اما اغلب نادیده گرفته می‌شود. ما امیدواریم بتوانیم از قدرت نور برای تسکین رنجی استفاده کنیم که روزانه میلیون‌ها بیمار مبتلا به آلزایمر و عزیزانشان آن را تجربه می‌کنند.

پژوهشگران در این پروژه قصد دارند به آزمایش این موضوع بپردازند که آیا چشمک زدن پالس‌های نور می‌تواند فعالیت الکتریکی را در مغز بیماران افزایش دهد یا برخی از آنها را خنثی کند.

ورزش بدون آسیب با کمک برچسب‌های پوستی

پژوهشگران هلندی سعی دارند با کمک برچسب‌های پوستی دیجیتال، امکان ورزش کردن بدون آسیب دیدن را فراهم کنند.

ورزش کردن برای سلامتی مفید است اما می‌تواند به بروز آسیب‌هایی نیز منجر شود. پژوهشگران "مرکز پزشکی آکادمیک آمستردام"(AMC) و "دانشگاه فناوری آیندهوون"(TU/e) در حال بررسی برچسب‌هایی هستند که میزان سلامتی کاربر را نشان می‌دهند.

شما فکر می‌کنید که با دویدن در حال به دست آوردن سلامتی هستید، اما برچسب دیجیتال نشان می‌دهد که عضلات خود را از دست می‌دهید. شاید شنیدن این موضوع، خوشایند نباشد، اما برچسب‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا بدون اینکه آسیبی ببینید، ورزش کنید.

این گروه پژوهشی در حال بررسی رابط‌هایی هستند که روی پوست نصب می‌شوند و بازخوردی در مورد پارامترهای سلامتی دوندگان ارائه می‌دهند. "اورت ورهاگن"(Evert Verhagen)، سرپرست این پژوهش گفت: منظور ما از دوندگان، "سیفان حسن"(Sifan Hassan) یا "یوسین بولت"(Usain Bolt) نیست؛ بلکه برای دوندگان معمولی است.

"اپل" به دنبال تشخیص افسردگی با آیفون!

شرکت اپل در حال کار بر روی یک فناوری جدید است که می‌تواند برای تشخیص بیماری‌های روحی روانی مانند افسردگی و زوال شناختی مورد استفاده قرار بگیرد.

طبق گزارش وال استریت ژورنال، شرکت اپل می‌خواهد بداند که آیا می‌توان از دستگاه‌های این شرکت برای تشخیص زودهنگام افسردگی استفاده کرد یا خیر.

"وال استریت ژورنال" با استناد به مدارک داخلی شرکت اپل و مصاحبه با افراد ناشناس در این زمینه گزارش داده است که اپل در حال کار با دانشمندان است تا بررسی کند که آیا داده‌هایی که دستگاه‌های اپل جمع‌آوری می‌کنند مانند الگوی خواب و نحوه‌ی تایپ می‌تواند به تشخیص بیماری‌های روحی روانی و زوال شناختی کمک کند یا خیر.

این شرکت امیدوار است که در صورت وجود ارتباط میان داده‌های جمع‌آوری شده و بیماری‌های روحی روانی بتواند به افراد هشدار دهد تا برای درمان اقدام کنند.

این تحقیقات بخشی از همکاری شرکت اپل با شرکت بیوتکنولوژی "بایوژن"(Biogen) و دانشگاه کالیفرنیا در لس‌انجلس (UCLA) است که اوایل سال جاری اعلام شد. تحقیقات اپل با شرکت بایوژن بر زوال شناختی متمرکز است و تحقیقات شرکت دانشگاه کالیفرنیا بر استرس، اضطراب و افسردگی تمرکز دارد.

کوچک‌ترین سازه پرنده دست بشر

پژوهشگران "دانشگاه نورث‌وسترن" در بررسی جدید خود، قابلیت پرواز کردن را به میکروتراشه‌ها بخشیده‌اند تا آنها را برای نظارت بر آلودگی هوا و بیماری‌های ناشی از آن به کار بگیرند.

پژوهشگران موفق شده‌اند قابلیت پرواز کردن را به میکروتراشه‌های الکترونیکی اضافه کنند. این میکروتراشه جدید پرنده که به اندازه یک دانه ماسه است، موتور ندارد. در عوض، درست مانند بذر درخت افرا، با کمک باد پرواز می‌کند.

پژوهشگران حوزه مهندسی "دانشگاه نورث‌وسترن" (Northwestern University) آمریکا با بررسی بذر درختان افرا و سایر بذرهای پراکنده در باد، میکروتراشه را تنظیم کردند تا مطمئن شوند که هنگام افتادن از ارتفاع زیاد، سرعت آن کاهش می‌یابد و به صورت کنترل‌شده سقوط می‌کند. این رفتار، پرواز میکروتراشه را تثبیت می‌کند و زمان تعامل با آن با هوا را افزایش می‌دهد. این موضوع ایده‌آلی برای نظارت بر آلودگی هوا و بیماری‌های ناشی از هوا به شمار می‌رود.

این میکروتراشه به عنوان کوچک‌ترین سازه پرنده ساخته دست انسان، به همراه همه فناوری‌های فوق مینیاتوری خود از جمله حسگرها، منابع قدرت، آنتن‌های ارتباط بی‌سیم و حافظه تعبیه‌شده برای ذخیره داده‌ها، قابل بسته‌بندی است.

ارائه روشی برای تشخیص سم در میوه‌ها

دانشمندان دانشگاه ملی تحقیقات هسته‌ای روسیه با همکاری دانشمندانی از ایران، ترکیه و عربستان به عنوان بخشی از یک تیم بین المللی، روشی برای تشخیص ماده سمی تیابندازول در میوه‌ها را تدوین کردند.

طبق اعلام تیم تحقیقاتی دانشگاه ملی تحقیقات هسته‌ای روسیه (NRNU MEPhI) سادگی، مقرون به صرفه بودن و توانایی یافتن غلظت‌های کمی از ذرات مضر از جمله محسنات و مزایای فناوری جدید است.

استفاده از تیابندازول در فرآوری مواد غذایی در روسیه و اتحادیه اروپا، ممنوع است. با این حال دانشمندان توضیح می‌دهند که از این ماده سمی در کشاورزی برای درمان گیاهان جهت محافظت از آنها در برابر آفات، پوسیدگی و کپک استفاده می‌شود. اما بقایای تیابندازول پس از استفاده از آن در خاک به راحتی وارد محیط زیست و سپس وارد سبزیجات و میوه‌ها می‌شود.

"کنستانتین کاتین"، دانشیار NRNU MEPhI (INTEL)، گفت: تیابندازول برای انسان سمی است. از جمله علائم اصلی مسمومیت می‌توان به حالت تهوع، استفراغ، سردرد، خواب آلودگی و تب اشاره کرد. تیابندازول هنگامی که وارد بدن می‌شود، منجر به نارسایی کبدی، ایجاد اختلال در رشد جنین در زنان باردار یا ایجاد واکنش آلرژیک می‌شود. سازمان غذا و داروی اتحادیه اروپا و سایر سازمان‌های مشابه تأثیر این ماده سمی بر موجودات زنده را خطرناک می‌دانند.

متخصصان روش جدیدی برای یافتن تیابندازول در میوه‌ها، حتی در کوچک‌ترین غلظت ایجاد کرده‌اند. برای این کار آنها یک محلول ویژه تهیه کرده‌اند.

تولید داروی ضدافزایش وزن با غیرفعال کردن ژن‌های عامل چاقی

خبرهای امیدوار کننده‌ای در زمینه تولید دارو برای درمان چاقی از دانشمندان دانشگاه "ویرجینیا" به گوش می‌رسد. این دانشمندان موفق به شناسایی ۱۴ ژن شده‌اند که عامل چاقی هستند و سه ژن که می‌توانند از چاقی جلوگیری کنند، این یافته‌ها به ایجاد درمانی برای این مشکل سلامتی که بیش از ۴۰ درصد از بزرگسالان آمریکایی را تحت تأثیر خود قرار داده است کمک می‌کند.

"ایلین اورورک"(Eyleen O'Rourke) از دانشکده علوم و هنر دانشگاه ویرجینیا، دانشکده پزشکی دپارتمان زیست سلولی و مرکز تحقیقات قلب و عروق "روبرت ام‌برن"(Robert M. Berne) می‌گوید: ما صدها نوع ژن مختلف می‌شناسیم که در افرادی که دچار چاقی هستند ظاهر می‌شوند اما این به معنای ایجاد این بیماری توسط آن‌ها نیست.

این عدم قطعیت مانعی اساسی در یافتن اهداف ژنتیکی برای درمان چاقی است. برای حل این مشکل ما روشی ایجاد کردیم که به طور خودکار و همزمان صدها ژن را مورد بررسی قرار دهد و نقش آن‌ها در ایجاد چاقی را مشخص کند.

ما در اولین دور از آزمایش‌ها موفق به کشف ده‌ها ژن شدیم که در ایجاد چاقی نقش داشتند و سه ژن نیز یافتیم که می‌توانند از چاقی جلوگیری کنند. ما پیش‌بینی می‌کنیم که رویکرد ما و کشف این ژن‌های جدید توسعه درمان‌هایی برای چاقی را سرعت می‌بخشد.

شناسایی تومور با کمک یک دستگاه کوچک

محققان "دانشگاه فناوری کمنیتس" آلمان در مطالعه اخیرشان از توسعه دستگاه کوچک زیست سازگاری خبر داده‌اند که که با ورود به بدن قادر به شناسایی تومورها است.

تشخیص زودهنگام بیماری‌هایی مانند سرطان امری دشوار است. این دستگاه کوچک که توسط دانشمندان آلمانی ایجاد شده است می‌تواند به محققان در شناسایی زود هنگام سرطان کمک کند.

این دستگاه نظارتی که محققان موفق به توسعه آن شده‌اند می‌تواند با ورود به بدن انسان بر سطح pH خون که یکی از نشانه‌های اولیه سرطان است، نظارت داشته باشد.

دستگاه مذکور "ابرخازن زیستی نانو "(nano-biosupercapacitor) یا "NBSC" نام دارد. خازن وسیله‌ای است که انرژی الکتریکی را ذخیره می‌کند و این بدان معناست که پس از ورود به بدن می‌تواند به طور مستقل در بدن عمل کند. این وسیله به دلیل اندازه بسیار کوچکش قادر است به نقاطی از بدن که تا پیش از این غیرقابل دسترس بوده، برود.

در توسعه چنین دستگاه‌هایی باید چندین نکته را در نظر گرفت که مهمترین آنها می‌تواند امن و زیست سازگار بودن دستگاه باشد.

زیست‌سازگاری مربوط به رفتار زیست‌ماده‌ها در زمینه‌های مختلف است. محققان پیش از این در ابرخازن‌هایی که توسعه داده‌اند از مواد زیست سازگار استفاده نکرده‌اند. در توسعه آنها از الکترولیت‌های خورنده استفاده می‌شد که آنها نیز در صورت بروز نقض یا آلودگی دچار تخلیه الکتریکی می‌شدند. بنابراین برای استفاده در داخل بدن مناسب نبودند.

دستگاه مذکور نه تنها سبب انتشار ماده مضری در بدن نمی‌شود بلکه همزمان با بدن عمل می‌کند. آنزیم‌ها و سلول‌های زنده‌ای که به طور طبیعی در خون وجود دارند، عملکرد دستگاه را تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهند.

کد خبر 524342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.