چطور جوش صورت دوران بلوغ را درمان کنیم؟

اختلالات پوستی دوران بلوغ، انواع جوش‌های صورت نوجوانی و جوانی، دلایل جوش غرور، اهمیت بهداشت در کاهش جوش و درمان جوش‌های دوران بلوغ با داروهای گیاهی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه داشتن پوستی با طراوت و درخشنده به یکی از دغدغه‌های جوانان تبدیل شده است. از مرسوم‌ترین مشکلات و حساسیت‌های پوستی بین افراد می‌توان به جوش و آکنه، زخم، لک اشاره کرد که بروز هر کدام از آن‌ها بر روی پوست، احساس ناخوشایندی را در پی خواهد داشت.

جوش صورت دوران بلوغ

یکی از اختلالات پوستی که از سنین نوجوانی و دوران بلوغ شروع می‌شود و تا انتهای جوانی یا حتی میان سالی ادامه می‌یابد، جوش صورت است که برای درمان آن باید ابتدا از جوش بودن عارضه مطمئن شد؛ زیرا بسیاری از ضایعات پوستی شبیه به جوش صورت هستند و با آن اشتباه گرفته می‌شوند. به طور کلی انواع جوش صورت در نواحی مختلفی از بدن مانند اطراف بینی، پیشانی، چانه، قسمت‌های فوقانی پشت بدن، سینه و شانه‌ها که دارای غدد سباسه هستند، نمایان می‌شوند.

چطور جوش صورت دوران بلوغ را درمان کنیم؟

انواع جوش صورت

اغلب مردم در طول زندگی با عارضه پوستی جوش یا آکنه مواجه شده‌اند که این موضوع در سنین نوجوانی شایع‌تر است اما ابتلاء به آن در بزرگسالان هم دیده شده است. علت جوش صورت در افراد متفاوت بوده اما به طور کلی، جوش‌ها زمانی بر روی پوست ظاهر می‌شوند که منافذ پوست بسته شده و چربی پوست راهی برای خروج پیدا نکرده است. برای درمان انواع جوش یا آکنه، محصولات مراقبت پوست و داروهای موضعی متنوعی تولید شده‌اند و انواع ماسک برای جوش صورت هم در این زمینه کاربرد دارند.

دلایل جوش غرور جوانی:

انواع جوش صورت به دلایل مختلف نمایان می‌شوند که از مهمترین علل جوش صورت، می‌توان به مواردی مثل ژنتیک، رژیم‌های غذایی نامناسب، استرس زیاد، خواب ناکافی اشاره کرد، بنابراین سبک زندگی افراد بر روی کیفیت پوست تأثیر بسزایی خواهد داشت.

جوش دوران بلوغ به علت تغییرات هورمونی

شاید مهم‌ترین دلیل ایجاد جوش‌ها، تغییرات هورمونی زمان بلوغ است، در هنگام بلوغ، هورمون‌های جنسی، ناگهان افزایش می‌یابند و مقدار آنها در خون بسیار زیاد می‌شود. این هورمون‌ها موجب افزایش ترشح چربی پوست شده و زمینه را برای التهاب غدد چربی صورت، رشد میکروب و پیدایش جوش فراهم می‌آورند. اکثر زنان در نزدیکی عادت ماهیانه خود دچار افزایش جوش‌های صورت می‌شوند، زنانی که دچار آکنه هستند معمولاً هورمون‌های مردانه زیادی دارند و در بسیاری از آنها رشد موی صورت نیز بیش از حد معمول است.

ارتباط اعصاب با جوش غرور جوانی

ناراحتی‌های عصبی و روحی اثر به سزایی در آکنه دارد. به دنبال فشارهای عصبی و کم خوابی پوست صورت طراوت و شادابی خود را از دست می‌دهد، آنگاه جریان خون و دفاع آن کاسته می‌گردد، زمینه برای پیدایش آکنه فراهم می‌آید و به سرعت بر تعداد جوش‌ها افزوده می‌شود.

ژنتیک و جوش دوران بلوغ

مسائل وراثتی و ژنتیک در ابتلاء به جوش غرور و شدت آن نقش دارند. حتماً تاکنون افرادی را دیده‌اید که اعضا خانواده آنان دچار جوش‌های غرور فراوان می‌شوند. به طور کلی نقش یک زمینه فامیلی در ابتلاء به این بیماری ثابت شده است.

کمبود ویتامین‌ها در ایجاد جوش دوران بلوغ

کمبود ویتامین‌های A و ویتامین B نیز به عنوان عواملی در ایجاد جوش غرور جوانی مطرح شده‌اند. این دو ویتامین اثر سازنده و ترمیم کننده بر پوست دارند و کمبود آنها موجب آسیب پوست و کاهش دفاع آن می‌شود. به همین علت بسیاری از متخصصین پوست برای درمان آکنه از ویتامین A نیز استفاده می‌کنند.

بهداشت و جوش غرور جوانی

عدم رعایت بهداشت پوست یکی از عوامل مهم در ایجاد و یا تشدید جوش‌های غرور است. پیدایش جوش غرور ناشی از افزایش ترشح چربی و تجمع میکروب در غده چربی کنار مو است. بنابراین رعایت نکات بهداشتی می‌تواند نقش مؤثری در تخفیف و بهبود آن داشته باشد.

چطور جوش صورت دوران بلوغ را درمان کنیم؟

دستکاری کردن خودسرانه این جوش‌ها می‌تواند موجب انتشار عفونت به نقاط دیگر و افزایش تعداد و حجم جوش‌ها شود، امروزه آنتی‌بیوتیک و مواد ضدعفونی کننده جزو لاینفک درمان جوش صورت هستند. استفاده از بعضی داروها ممکن است منجر به تشدید جوش صورت شود. از جمله این داروها قرص‌های ضدبارداری است. علاوه بر قرص ضدبارداری، مصرف زیاد و مکرر پماد بتامتازون، تریامسینولون، فلوئوسینولون و کرم‌ها و مواد آرایشی بسیار چرب نیز ممکن است باعث پیدایش یا تشدید جوش‌های غرور شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

جوش‌های دوران بلوغ معمولاً پس از گذشت یک بازه زمانی طولانی (تا قبل از ۲۵ سالگی) به‌خودی‌خود از بین می‌روند اما با توجه به اینکه در نوع احساس نوجوان نسبت به خود مؤثر هستند بهتر است به پزشک مراجعه شود. به‌خصوص در مورد جوش‌های التهابی، ندول‌ها و کیست‌ها که نیاز به درمان تخصصی دارند. جوش صورت شدید می‌تواند باعث زخم شدن پوست، گسترش عفونت یا حتی ماندن جای جوش یا لک‌های پوستی دائمی شود. به‌همین‌دلیل، افرادی که متوجه می‌شوند جوش‌های آنها اثراتی به‌صورت جای جوش یا لک بر جای می‌گذارد باید با پزشک صحبت کنند.

درمان جوش‌های دوران بلوغ با داروهای گیاهی

امروزه از روغن درخت چای برای تولید بسیاری از محصولات ضد جوش استفاده می‌شود. معمولاً این روغن با غلظت ۵٪ در ژل‌ها یا لوسیون‌های حاوی پراکسید بنزوئیل عرضه می‌شود. خاصیت ضدالتهابی و ضد باکتری دارد و داروی موضعی مناسبی برای جوش‌های دوران بلوغ خفیف است. از دیگر محصولات گیاهی مؤثر در درمان جوش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- ژل آلوئه‌ورا

- ماست

- آب‌لیمو

- آب گوجه

- درمان جوش‌های دوران بلوغ در طب سنتی

از نظر متخصصان طب سنتی استفاده موضعی از ترکیبات گیاهی هم در پیشگیری و درمان جوش‌های دوران بلوغ بسیار مؤثر است زیرا دارای طبع سردی هستند و می‌توانند تا حدودی باکتری‌های پوست صورت را از بین ببرند که عبارتند از:

چطور جوش صورت دوران بلوغ را درمان کنیم؟

- یک قاشق سرکه سیب، آب و چند قطره روغن درخت چای

- چهار قطره روغن درخت چای و یک قاشق ژل آلوئه‌ورا

- یک فنجان عسل و دو قاشق آب‌لیموی تازه

- آب‌لیموی تازه و یک قاشق پودر زردچوبه

کد خبر 520027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 13
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • گوه IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    0 1
    سلام اگر واقعا عمل کنه عالی میشه چون خودم یه یه ن.جوان هستم