قرص متوپرولول چیست؟ موارد مصرف، عوارض و درمان کرونا با Metoprolol

داروی متوپرولول در درمان فشار خون بالا، آریتمی و پیشگیری از بیماری‌های قلبی، آنژین و میگرن کاربرد دارد. محققان دانشگاهی در اسپانیا در جدیدترین مطالعات خود فهمیده اند این دارو در درمان بیماری‌های شدید کووید-۱۹ مفید است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، داروی متوپرولول (Metoprolol) به گروهی از داروها به نام مسدود کننده‌های بتا یا بتا بلاکرها متعلق است. داروی متوپرولول در درمان فشار خون بالا، آریتمی و پیشگیری از بیماری‌های قلبی، آنژین و میگرن کاربرد دارد. در این گردآوری با نحوه عملکرد و عوارض و مزایای داروی متوپرولول بیشتر آشنا خواهید شد:

تاریخچه متوپرولول

متوپرولول اولین بار در سال ۱۹۶۹ ساخته شد. این دارو در لیست داروهای ضروری سازمان بهداشت جهانی به عنوان مهمترین داروی مورد نیاز در سیستم بهداشت اولیه قرار دارد. متوپرلول به صورت یک داروی ژنریک در دسترس است. در سال ۲۰۱۳ متوپرولول نوزدهمین داروی پر تجویز در ایالات متحده بود.

موارد استفاده از متوپرولول

از داروی متوپرولول برای درمان فشار خون بالا، درمان بیماری‌هایی که منجر به ضربان قلب نامنظم (آریتمی) می‌شود، پیشگیری از بیماری قلبی، حملات قلبی، سکته مغزی، پیشگیری از درد قفسه سینه ناشی از آنژی، پیشگیری از میگرن در صورت بالا بودن هورمون تیروئید در بدن (تیروتوکسیکوز) مصرف متوپرولول تجویز می‌شود. در برخی از مواقع متوپرولول را به همراه داروهایی برای درمان پرکاری تیروئید استفاده می‌شود.

قرص متوپرولول چیست؟ موارد مصرف، عوارض و درمان کرونا با Metoprolol

اشکال دارویی متوپرولول

این دارو به صورت قرص عرضه می‌شود و تهیه آن فقط با نسخه پزشک ممکن است. متوپرولول به صورت دو نوع قرص مختلف قرص با رهش استاندارد و قرص آهسته رهش توصیه می‌شود؛ همچنین نمونه تزریقی آن وجود دارد که از این روش فقط در بیمارستان استفاده می‌شود. متوپرولول با نام تجاری Lopresor نیز عرضه می‌شود. نمونه تزریقی آن بانام تجاری Betaloc شناخته می‌شود. رهش آهسته با عنوان پیوسته رهش (SR) نیز شناخته می‌شود.

عوارض جانبی متوپرولول

عوارض جانبی اصلی مصرف متوپرولول شامل سرگیجه و سردرد، خستگی و حالت تهوع است. لازم به ذکر است این عوارض به طور معمول خفیف و کوتاه مدت است. در موارد نادر، ممکن است مصرف متوپرولول باعث یک واکنش آلرژیک جدی مانند آنافیلاکسی (Anaphylaxis) شود. بروز عوارض جانبی جدی در مصرف این دارو به ندرت رخ دادها ما بعضی از افراد با مصرف متوپرولول دچار عوارض جانبی جدی خواهند شد.

قرص متوپرولول چیست؟ موارد مصرف، عوارض و درمان کرونا با Metoprolol

مکانیسم عملکرد متوپرولول

بزرگسالان بالای ١٨ سال می‌توانند جهت درمان فشار خون بالا، آریتمی و دیگر موارد مصرف متوپرولول از آن استفاده کنند. متوپرولول ضربان قلب را کندتر کرده و خون‌رسانی به بدن را برای قلب آسان می‌کند. قرص و کپسول از طریق گوارش جذب می‌شود و گیرنده‌های آدرنرژیک توسط این دارو بلاک می‌شود؛ به این طریق فشار خون کم می‌شود. گاهی با کاهش خروج ایمپالس از سیستم عصبی مرکزی باعث کاهش فشار می‌شود؛ باعث کاهش ضربان قلب و فشار برون ده قلب (سیستولیک) می‌شود.

موارد منع مصرف متوپرولول

مصرف متوپرولول برای بعضی از افراد مناسب نیست؛ افرادی که سابقه حساسیت دارویی نسبت به متوپرولول یا داروهای دیگر، فشار خون پایین یا ضربان قلب آهسته، ابتلاء به یک بیماری ریوی یا آسم شدید، اسیدوز متابولیک (زمانی که اسید زیادی در خون وجود داشته باشد، پرکاری تیروئید (ممکن است مصرف متوپرولول تشخیص علائم هشدار دهنده وجود بیش از حد هورمون تیروئید در بدن (تیروتوکسیکوز) را دشوار کند)، مشکلات شدید گردش خون در اندام‌هایی مانند دست‌ها و پاها (مانند پدیده رینود) که ممکن است منجر به گزگز انگشتان دست و پا یا رنگ پریده شدن و کبودی آنها شود و افرادی که مشکلات کبدی دارند برای مصرف متوپرولول باید با پزشک خود مشورت کنند.

نحوه مصرف متوپرولول

متوپرولول را می‌توان به همراه غذا یا بدون آن میل کرد، اما بهتر است که مصرف آن به یک منوال صورت گیرد. قرص‌ها باید به همراه نوشیدن آب و به صورت کامل میل شود. در صورتی که مصرف یک دوز متوپرولول را فراموش شود به محض یادآوری آن را مصرف شده مگر اینکه زمان مصرف دوز بعدی نزدیک باشد.

در این حالت از مصرف دوز فراموش شده صرف نظر کرده و دوز بعدی را در زمان مشخص مصرف شود. هرگز نباید دو دوز دارو را به صورت همزمان مصرف کرد. همچنین برای جبران دوز فراموش شده، نباید دوز اضافی مصرف شود.

قرص متوپرولول چیست؟ موارد مصرف، عوارض و درمان کرونا با Metoprolol

مصرف متوپرولول در زمان بارداری

مصرف این دارو در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. در صورت تلاش برای بارداری یا باردار بودن در مورد مزایای متوپرولول در درمان آریتمی، فشار خون بالا، میگرن و سایر کاربردهای آن و مضرات احتمالی مصرف متوپرولول با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف متوپرولول در دوران شیردهی خطری ندارد. مقدار کمی از دارو وارد شیر مادرمی شود که این میزان برای ایجاد مشکل برای کودک کافی نیست؛ البته در صورتی که کودک نارس بوده یا دارای مشکلات کلیوی است قبل از مصرف متوپرولول با پزشک مشورت کنید.

مصرف متوپرولول در اطفال و سالمندان

در زمینه ارتباط بین سن و تأثیر قرص متوپرولول بر روی اطفال و نوزادان بررسی خاصی انجام نشده است. ایمنی و تأثیر این دارو تأیید نشده است. همچنین در زمینه مصرف این دارو برای سالمندان نیز بررسی‌هایی که تاکنون در مورد داروی متوپرولول انجام شده محدودیت و مشکل خاصی در مورد مصرف این دارو برای افراد مسن نشان نداده است.

از آنجایی که افراد مسن به خاطر شرایط سنی خود، بیشتر در معرض بروز مشکلاتی مانند بیماری‌های کلیوی، کبدی و مشکلات قلبی هستند؛ بنابراین لازم است این دارو در افراد مسن با احتیاط بیشتری مصرف شود.

متوپرولول و درمان کرونا

متوپرولول یک مسدود کننده بتا است که بر عملکرد قلب و گردش خون (جریان خون در شریان‌ها و وریدها) تأثیر می‌گذارد. متوپرولول برای درمان آنژین (درد قفسه سینه) و فشار خون بالا استفاده می‌شود. محققان دانشگاه جیمینز دیاز اسپانیا در یک مطالعه بالینی جدید دریافته‌اند که متوپرولول، داروی ارزان قیمتی که به طور گسترده برای درمان بیماری‌های قلبی عروقی استفاده می‌شود، در درمان بیماری‌های شدید کووید ۱۹ مفید است.

محققان در این مطالعه به ۲۰ بیمار کرونایی تحت دستگاه تهویه مکانیکی تهاجمی، به طور تصادفی متوپرولول (روزانه ۱۵ میلی گرم به مدت ۳ روز) دادند یا هیچ دارویی داده نشد.

یافته‌های مطالعه نشان داد که تجویز متوپرولول به صورت درون وریدی برای بیماران کرونایی مبتلا به سندرم پریشانی حاد تنفسی بی خطر بوده، التهاب ریه را کاهش داده و اکسیژن رسانی را بهبود می بخشد.

متوپرولول برای کاهش خطر مرگ یا نیاز به بستری شدن در بیمارستان به دلیل نارسایی قلبی استفاده می‌شود. کرونا می‌تواند به سندرم پریشانی حاد تنفسی منجر شود که شامل نفوذ آلوئولار از طریق نوتروفیلهای فعال می‌شود. مشخص شده که متوپرولول مسدود کننده بتا باعث بهبود التهاب تشدید شده در شرایط سکته قلبی می‌شود.

کد خبر 519158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.