کاهش اثر عوامل ژنتیکی بیماری ها با افزایش سن

بر اساس مطالعات دانشمندان دانشگاه آکسفورد، تاثیر ژن‌های فرد بر خطر بیماری آن‌ها با افزایش سن کاهش می‌یابد.

به گزارش ایمنا، افراد اغلب با افزایش سن بیمارتر می‌شوند، اما تحقیقات جدید جیل مک وین از دانشگاه آکسفورد و همکارانش نشان می‌دهد تأثیر ژن‌های فرد بر خطر بیماری آن‌ها با افزایش سن کاهش می‌یابد. محققان یافته‌های جدید خود را ۲۶ آگوست در مجله PLOS Genetics منتشر کردند.

ژن‌هایی که ما از والدین خود به ارث برده‌ایم تقریباً بر خطر همه بیماری‌ها از سرطان گرفته تا بیماری قلبی و اختلالات خود ایمنی تأثیر می‌گذارد. با استفاده از فناوری‌های ژنومی جدید، دانشمندان می‌توانند از ژنوم یک فرد برای پیش بینی خطر بیماری در آینده استفاده کنند. با این حال کارهای اخیر نشان داده است که قدرت پیش بینی ژنتیکی افراد به سن، جنس و قومیت او بستگی دارد.

در مطالعه جدید تیم مک وین بررسی کرد که آیا خطر ابتلاء به بیماری ناشی از حمل ژن‌های خاص با افزایش سن تغییر می‌کند یا خیر؟ به عبارت دیگر آن‌ها می‌خواستند بدانند آیا پنجره‌هایی وجود دارد که در آن افراد بیشتر یا کمتر به بیماری‌های مرتبط با ژنتیک مبتلا شوند یا خیر؟

محققان از داده‌های ژنومی ۵۰۰ هزار نفر در بانک زیستی انگلستان استفاده کردند تا دریابند ژنتیک آن‌ها چگونه بر خطر ابتلاء به ۲۴ بیماری شایع تأثیر می‌گذارد. در حالی که بیماری‌های مختلف الگوهای خطر متفاوتی داشتند، محققان نشان دادند که خطر ژنتیکی فرد در اوایل زندگی بیشتر است و سپس در بسیاری از بیماری‌ها از جمله فشار خون بالا، سرطان پوست و تیروئیدهای کم کار کاهش می‌یابد.

در حال حاضر دلایلی که باعث کاهش خطر ژن‌های فرد با افزایش سن می‌شود، مشخص نیست. محققان گمان می‌کنند ممکن است فرآیندهای ناشناخته‌ای در کار وجود داشته باشد، چنین تعاملی بین ژن‌های فرد و محیط وی منجر به بیماری می‌شود. درک بهتر نحوه تأثیر سن بر خطر ابتلاء به بیماری در ارتباط با ژن‌های افراد ممکن است به محققان کمک کند تا پیش بینی‌های دقیق‌تری در مورد اینکه آیا فرد در نهایت با آن عارضه بیمار می‌شود، انجام دهد.

مک وین اظهار کرد: کار ما نشان می‌دهد که نحوه تأثیر ژنتیک بر خطر ابتلاء به بیماری در طول زندگی تغییر می‌کند. برای بسیاری از بیماری‌ها عوامل ژنتیکی در تعیین اینکه آیا شما در اوایل زندگی به بیماری مبتلا می‌شوید. در حالی که سن شما افزایش می‌یابد، بسیار مهم هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کد خبر 517743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.