در روز چهارم بررسی سوابق وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم چه گذشت؟

با پایان بررسی کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم، مجلس صلاحیت وزرای پیشنهادی علوم، کشور و فرهنگ و صمت را بررسی کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بررسی صلاحیت محمدعلی زلفی گل، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در دستور کار جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

طبق ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس، پیش از بیان نظرات نمایندگان مخالف و موافق درباره هر یک از وزرای پیشنهادی، گزارش کمیسیون‌های تخصصی مربوطه قرائت می‌شود.

موافقت کمیسیون آموزش و تحقیقات با وزیر پیشنهادی علوم

رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از تایید صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری از سوی اعضای این کمیسیون خبر داد.

یزدی خواه: در برنامه وزیر پیشنهادی علوم افقی برای مواجهه با آموزش عالی نیست

سیدعلی یزدی خواه نماینده مردم تهران به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: ماموریت وزرای بعضی وزارتخانه‌ها ماموریت حال فعلی است، مانند وزارت‌های صمت و بهداشت. و برخی وزارتخانه‌ها آینده ساز هستند و برنامه‌هایشان معطوف به آینده است مانند وزیر آموزش و پرورش که این وزارتخانه مشخص شد که کارنامه، برنامه و تجربه خوب نداشت.

وی افزود: در مورد وزارت علوم هم به شخصیت آقای زلفی گل احترام می‌گذاریم، ولی محدوده عمل و تجربه ایشان دانشگاه همدان بوده و با ۴، ۵ هزار دانشجو. حال می‌خواهند میلیون‌ها دانشجو و صدها واحد دانشگاهی را مدیریت کنند. همچنین با شوراهای مربوط به این حوزه چگونه می‌خواهند مواجه شوند؟ بدون اینکه تجربه قبلی در این حوزه را داشته باشد. همچنین در برنامه ایشان افق و دکترینی در خصوص مواجهه با آموزش عالی ندیدم.

یزدی خواه در ادامه با بیان اینکه اگر آقای زلفی گل انتخاب شوند کار فشرده و سنگینی باید انجام دهند، تصریح کرد: ایشان به بعضی حوزه‌ها هم اشاره‌ای نداشتند و در حوزه علوم انسانی که تحول در آن یکی از اولویت‌های ماست، دنیای غرب به فرزندان ما اجازه نمی‌دهد که در این حوزه‌ها تحصیل کنند اما همه منابع و رفرنس‌هایمان در اختیار اندیشه‌های غربی است و ایشان هیچ اشاره‌ای به تحول در علوم انسانی در برنامه خود نداشتند.

وی با اشاره به موضوع کنکور گفت: در این حوزه و معضلات آنکه نظام آموزشی ما را زمین گیر کرده برنامه شفافی ندارند، علیرغم اینکه مجلس در دو مرحله مصوبه در این رابطه داشته است.

یزدی خواه بیان کرد: ایشان الان نماینده وزیر در خیلی از شوراها و هیات امناها هستند و با دولت فعلی همراه هست. در هشت سالی که اساتید ما تحت شدیدترین شرایط بودند هیچ جمله انتقادی از ایشان در ارتباط با این فضا شاهد نبودیم. در بحث مهاجرت نخبه‌ها نیز موضع خنثی دارند و انگیزه‌ای برای متقاعد کردن نخبگان کشور در خدمت با داخل کشور ندارند.

وی مدعی شد: وزیر پیشنهادی اعتقادی به شعارهای انقلاب ندارند. یکی از ابزارهای مدیریت شرح صدر است و کمتر از این موضوع برخوردارند. هر موقع صحبت از فتنه می‌شود زود عصبانی می‌شوند. در این موضوع خواستار موضع شفاف ایشان هستیم.

یزدی خواه خاطرنشان کرد: ایشان پژوهشگر ارزشمند و دانشمند قابل احترامی است ولی این کفایت نمی‌کند اگر بحرانی مثل کوی دانشگاه ایجاد شود آیا مرد میدان هستند که مدیریت کنند و یا موضوعی مثل فتنه ۸۸ را مدیریت کنند؟. ما وزیری قاطع و متفکر می‌خواهیم که اهل تحول باشند. رشد علمی کشور در این ۸ سال به قهقرا رفت.

نماینده مردم تهران در پایان گفت: من خواهشم این است با توجه به اینکه این وزارتخانه کلیدی است در مورد آن مماشات نکنیم.

خدابخشی: وزیر پیشنهادی علوم فردی انقلابی و با بصیرت است

محمد خدابخشی نماینده مردم الیگودرز به عنوان موافق وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، تصریح کرد: خداوند در قران کریم تاکید کرده که باید امانت را به اهلش بسپاریم. وزارت نیز یک امانت مهم به شمار می‌رود. یک وزیر باید فردی صادق، با پشتکار، امنتدار و با روحیه جهادی باشد. وزیر پیشنهادی علوم نیز هم دارای روحیه جهادی و هم دارای توانایی جسمی و ذهنی کافی است.

وی در ادامه اظهار کرد: وزیر پیشنهادی علوم هم دارای توانایی جسمی لازم برای اداره این وزارت خانه و هم دارای توانایی ذهنی برای مدیریت این وزارت خانه است. مقالات متعددی که ایشان نوشتند حاکی از توانایی ایشان در سازمان دهی و برنامه ریزی این وزارت خانه است.

نماینده مردم علی گودرز در مجلس تصریح کرد: کارگران ساختمانی، زنان سرپرست خانوار همگی چشمشان به وزارت علوم و دانشگاه‌ها برای حل مشکلات اشتغال آنان است. ایشان روحیه مسئولیت پذیری دارند همچنین نگاه ایشان در اداره کشور به ظرفیت‌های داخل است.

وی در ادامه تاکید کرد: برنامه پیشنهادی ایشان نیز بحث آموزش مورد توجه قرار گرفته است، تربیت نیروی انسانی متخصص، ایجاد روحیه و انگیزه علمی در دانشجویان، توسعه علمی فناوری‌های نوین و حل مسائل کشور با استفاده از ظرفیت علم و فناوری و توجه به مساله اشتغال از محورهای برنامه ایشان است. ایشان فردی انقلابی و با بصیرت بوده و کارنامه موفقی در دوران فتنه ۸۸ دارد.

نادری: وزیر پیشنهادی علوم استادی در تراز انقلاب اسلامی است

احمد نادری نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، تاکید کرد: با توجه به شناخت بیش از یک دهه که از آقای زلفی گل دارم، باید بگویم ایشان یکی از افتخارات علمی کشور در دنیا هستند. دریافت نشان پژوهش از رئیس جمهور وقت، انتخاب به عنوان شهروند نمونه و انتخاب به عنوان مدیر نمونه و مشی بسیجی و انقلابی که دنبال کردند حاکی از شایستگی ایشان است.

نادری در ادامه اظهار کرد: وزیر پیشنهادی علوم به عنوان دبیر مجمع بسیج اساتید استان همدان انتخاب شده و سال‌ها در سنگر بسیج فعالیت داشتند. چند بار در محضر رهبر انقلاب سخنرانی کردند که یکی از این سخنرانی‌ها منجر به اجرای طرح بنیاد ملی نخبگان شد که خود ایشان مجری این طرح شد. ایشان چندین سال رییس دانشگاه بوده است. مسائل دانشگاه و وزارتخانه تقریباً یکی است. چگونه عده‌ای می‌گویند ایشان تجربه کافی ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ایشان ۱۲ سال تجربه معلمی در آموزش و پروش دارند نه تنها یک وزنه علمی و نظریه پرداز آموزش عالی بوده بلکه شخصیتی جامع و تحول گرایی دارند. ایشان هم فردی انقلابی، توانمند و هم علمی می‌باشد. در سال ۸۸ چه کسی درِ دانشگاه همدان را روی فتنه گران بست و نگذاشت وارد دانشگاه بشوند؟ مواضع انقلابی ایشان همیشه در همدان زبانزد بوده است.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه تاکید کرد: ایشان سال‌ها رییس انجمن شیمی بودند. بسیاری از نخبگان و متدینین از ایشان حمایت می‌کنند. دوستان یکبار دیگر برنامه ایشان را بخوانند. هدفمند کردن آموزش و پژوهش یکی از محورهای برنامه ایشان است. ما در این چند سال فقط به بخش آموزش علوم در این وزارتخانه پرداختیم. شهادت می‌دهم حرف‌هایی که در رسانه‌ها در خصوص ایشان زدند، نارواست.

نادری در پایان گفت: آقای زلفی گل، ما شما را یک استاد در تراز انقلاب اسلامی می‌دانیم. مجلس از شما حمایت می‌کند منوط بر اینکه چهره تحولی خود را حفظ کنید و از نیروهای انقلابی در بدنه وزارتخانه خود استفاده کنید.

رحیمی: انتخاب زلفی گل جای تحسین دارد

بهزاد رحیمی نماینده سقز به عنوان موافق وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: آقای زلفی گل کارش را از دانشگاه همدان شروع کرد، پس بیان این نکته به عنوان یک نقطه ضعف جفا در حق دانشگاه‌های غیر از مراکز استان است.

وی با اشاره به سوابق زلفی گل، گفت: آقای زلفی گل پنج سال مدیریت دانشگاه همدان را به عهده داشت. او در رشته‌های مختلف با اساتید کار کرده یقیناً اداره این دانشگاه کمتر از اداره وزارتخانه نیست.

این نماینده مجلس افزود: انتظار می‌رود که از معرفی نخبگان و چهره‌ها استقبال شود نه اینکه به سراغ گزینه‌های معلوم برویم. باید از نخبگان حمایت کرد که از جمله آنها آقای زلفی گل است که در رشته شیمی تخصص دارد. البته برخی داشتن تخصص در یک رشته را به معنای مرجعیت علمی نمی‌دانند که این جای سوال دارد. کسی با این حجم از سوابق علمی وجود دارد و او را زیر سوال می بریم.

رحیمی با بیان اینکه زلفی گل دارای تجربه و تخصص کافی است، افزود: در حال انتخاب دولت سیزدهم در تراز انقلاب هستیم که معیارهایمان مبتنی بر چهارچوب نظام است. آقای زلفی گل از نوجوانی وارد جبهه و بعد جانباز شد. آیا این معیاری برای انقلابی بودن او نیست؟. از طرف دیگر زلفی گل تمامی مدارج علمی اش را در داخل ایران طی کرده و علی رغم تمامی پیشنهادات از نقاط مختلف دنیا ترجیح داد که در ایران بماند و کمک کند.

وی در پایان گفت: انتخاب این چهره شاخص علمی جای تحسین دارد. ایشان با طمانینه پاسخ می‌دهد و صراحت دارد. او شجاعت داشته و یک استاد انقلابی است، پس با انتخاب ایده آل نقطه عطفی را در وزارت علوم رقم زنیم.

زلفی گل: مشی و منش شهید چمران و شهید سلیمانی الگوی مدیریتی بنده است

محمدعلی زلفی گل وزیر پیشنهادی علوم در جریان جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس ضمن تشریح برنامه‌های خود جهت تصدی وزارت علوم تحقیقات و فناوری تاکید کرد: در جمهوری اسلامی هر مدیر و مسئولی در هر رده و سطحی باشد چنانچه در راستای اهداف شهدا و امام شهدا حرکت نکند یقیناً عاقبت به خیر نمی‌شود.

وی در ادامه گفت: به عنوان سرباز علمی نظام مقدس جمهوری اسلامی الگوی خودم را شهید چمران، شهید سلیمانی و شهدای هسته‌ای کشور می دانم چرا که این عزیزان عاقبت به خیر شدند. چون مسیر آنها در راستای اهدف نظام بود. این بزرگان مردمی بودند همه را خودی می‌پنداشتند مردمی را از هر قشری با هر فرهنگ و زبانی دوست داشتند و خادم مردم بودند در مراسم تشییع سردار سلیمانی بیش از ۳۰ میلیون نفر حضور یافتند و دلیل این حضور پر رنگ این بود که ایشان همه مردم را دوست داشتند و خادم همه بودند نهایت تلاشم را می‌کنم تا مشی و منش شهید چمران و سردار سلیمانی را الگوی خودم در هر مسئولیتی قرار دهم.

وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری در ادامه گفت: اولین حکم مدیریتی که دریافت کردم در سن ۴۲ سالگی برای ریاست دانشگاه بود؛ در دوران فتنه ۸۸ بنده اجازه ندادم به هیچیک از دانشجویان دانشگله بوعلی سینای همدان آسیبی وارد شود. همه می‌دانند این دانشگاه بین ۱۳ تا ۱۵ هزار جمعیت دانشجویی دارد و یکی از سیاسی‌ترین دانشگاه‌های کشور است. بنده فتنه ۸۸ را به گونه‌ای مدیریت کردم که هیچکس آسیبی ندید. فتنه ۸۸ سرآغاز مشکلات خارجی برای ما شد و دشمن نسبت به براندازی نظام به خیال خام خود امیدوار شد. چگونه می‌توانم با کسانی که به کشور آسیب زدند در یک خط باشم؟

وی در ادامه تاکید کرد: ادب حکم می‌کند اگر کسی آبروی خود را از طریق نظام کسب می‌کند در مواقع حساس آبروی خود را برای نظام هزینه کند. با کسانی که در بزنگاه‌های نظام و انقلاب سکوت کردند و آبروی خود را به خطر نینداختند نمی‌توانم هم خط باشم. سیاستمداران آمریکا بدانند که دست سردار ما را قطع کردند و کمترین هزینه آن قطع کردن دست آنها از منطقه خواهد بود.

وی در ادامه در پاسخ به سوالات علمی نمایندگان گفت: یکی از افتخارات کشور دارا بودن رتبه اول در منطقه است برج تولید علم کشور در منطقه خودنمایی می‌کند برخی از سال‌ها رشد علمی ایران ۱۳ برابر متوسط رشد علمی دنیا بوده است؛ باید قدر دانشمندان و دانش پژوهان خود را بدانیم. رهبری بارها به موفقیت علمی کشور افتخار کردند؛ نباید به خود اجازه دهیم تا نتیجه دستاوردهای دانشمندان را زیر سوال ببریم. هم علم و هم فناوری و هم تکنولوژی خوب است اما باید بدانیم که زیربنای فناوری علم است که حاصل زحمات اساتید و دانشجویان کشور است.


وی در ادامه گفت: اما فرمایش شما کاملاً به حق است؛ تولید علم باید آثارش را در زندگی مردم نشان دهد. ما سه دسته تحقیقات داریم؛ بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای. تاکنون تمام قوانین و مقررات ما در حمایت از تحقیقات بنیادی بوده است که خروجی آن نیز مقالات علمی است اما اگر می‌خواهیم تقش دانشگاه در جامعه بروز و ظهور کند باید به سراغ تحقیقات کاربردی برویم. اگر به بنده اعتماد کنید برای ایجاد نظام‌های سنجش و انگیزشی جهت ترغیب دانشمندان برای انجام پژوهش‌های مبتنی بر نیازهای جامعه گام برخواهم داشت. استادان و دانشجویان ما مقصر نیستند بلکه کار خود را به درستی انجام دادند. تاکنون قوانین و مقررات ما بوده که این اجازه را به آنها نداده که به سمت تحقیقات کاربردی حرکت کنند.

وی در ادامه با اشاره به برنامه خود گفت: اگر بخواهیم برنامه‌ای کاربردی و عملیاتی داشته باشیم باید سه اصل را مورد توجه قرار دهیم اول از همه اینکه سرمایه کشور اعم از مادی معنوی و انسانی وچار افت بها نشود بلکه هم افزایی داشته باشد. دوم اینکه آیندگان در برآوردن نیازهاشان با مشکل رو به رو نشوند و در کنار وضعیت‌های نسبی به مزیت‌های ایجادی نیز توجه داشته باشیم و سوم اینکه محیط زیست مادی، معنوی، مذهبی، فرهنگی و اجتماعی کشور آسیب نبیند. بنده با توجه به مباحث مذکر برنامه خود را آماده کردم.

وی افزود: بخش اول برنامه بنده مربوط به دانشگاه و ارتباط ِآن با آرمانهای جامعه است. این دانشگاه است که باعث تحقق آرمان‌های یک جامعه می‌شود چرا که تحقق آرمان‌های جامعه بدون علم و دانش مقدور نیست به همین دلیل دانشگاه‌ها مورد توجه ویژه هستند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای اینکه دانشگاه‌ها بتوانند آرمان‌های یک جامعه را محقق کنند باید براساس اسناد بالادستی، سند چشم انداز، بیانیه گام دوم رهبری و سند دانشگاه اسلامی گام بردارند. مجلس شورای اسلامی با ارائه قانون هیات‌های امنای دانشگاه‌ها خدمت بی‌نظیر به دانشگاه‌ها کرده است و باید از این اعتماد به بهترین نحو استفاده شود. بنده قول می‌دهم از پتانسیل‌های هیات‌های علم ی دانشگاه‌ها بیشترین استفاده کنم و در کنار ظرفیت قانونگذاری از بعد نظارتی هیات امنا استفاده کنم علم نور و شفافیت است.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با بیان اینکه از پتانسیل هیئت‌های امنا بیشتر استفاده خواهیم کرد گفت: در حال حاضر تراز ظرفیت قانونگذاری هیئت‌های امنا استفاده می‌شود که بعد نظارتی آنها را هم فعال خواهیم کرد.

وی در رابطه با اینکه چگونه دانشگاه را از پلشتی و نادرستی دور کنیم گفت: باید شفافیت را در وزارت علوم توسعه دهیم چون با توسعه شفافیت از پلشتی‌ها پیشگیری خواهد شد. به جای اینکه فرهنگ مچ‌گیری را توسعه دهیم باید فرهنگ پیشگیری و شفافیت را دنبال کنیم.

زلفی گل گفت: از جمله کارهای دیگر برای تحقق اهداف بلند وزارت علوم تعامل و هم افزایی با مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی و استفاده از ظرفیت آنها است. اگر وزیری تعامل مناسبی با شما داشته باشد می‌تواند از ظرفیت آنها برای ارتباط دانشگاه و وضعیت و مرجعیت علمی و دیپلماسی علمی نهایت استفاده را ببرد.

وزیر پیشنهادی علوم در رابطه با بخش آموزش گفت: مشکل موجود در جامعه عدم توزیع متوازن استعدادها در رشته‌های مختلف تحصیلی است و در حال حاضر استعدادها به طور متناسب توزیع نمی‌شود که در آینده مشکل ایجاد می‌کند. در رشته‌های علوم انسانی تقاضا کم شده در صورتی که پایه و اساس علم رشته‌های علوم انسانی و پایه است که این بخش سیاست‌های فرابخشی لازم دارد که با تعامل و کمک بخش‌های آموزشی و تحقیقات وزارت بهداشت و وزارت علوم و… باید چاره‌ای اندیشید چون این بخش نیاز به عزمی فرابخشی دارد.

وی گفت: از جمله مشکلات دیگر آموزشی به روز نبودن سرفصل‌ها و نادیده گرفتن توانایی‌ها است که باید به روز رسانی شود. همچنین باید آموزش‌های مهارتی را جدی بگیریم و در این راستا دانشگاه‌های علمی- کاربردی مورد توجه ویژه ما خواهد بود که باید در کل کشور آنها را توسعه داد.

وی افزود: جزء برنامه‌های من است که برای موسسه پژوهش و آموزش عالی تعریف جدیدی تهیه کنم. باید بدانیم که دانش آموخته‌های ما بعد از اتمام تحصیلاتشان کجا شاغل هستند. وزارت علوم باید سرلوحه باشد.

زلفی گل یادآور شد: یکی از مشکلات دیگر در آموزش عالی توجه ناشایست به تحقیقات بین رشته‌ای است که باید سیاست گذاری خاصی انجام گیرد و حتماً در دستور کار ما قرار دارد.

زلفی گل با اشاره به اینکه بخش بعدی سیاست‌گذاری پژوهشی است، گفت: یکی از سوالات نمایندگان مخالف هم این بود که نقش دانشگاه‌های ما در جامعه اسلامی کمرنگ است. بنابراین از پتانسیل جهان اسلام استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: ما برای رشته‌ها ماموریت عام و خاص تعریف نکرده‌ایم و سعی می‌کنیم برای آنها مأموریت عام و خاص تعریف کنیم تا از لحاظ علمی و دانش در دنیا همچون خورشیدی بدرخشیم.

زلفی گل در رابطه با برنامه‌هایش در بخش فناوری گفت: خوشبختانه پارک‌های علمی و فناوری توسعه خوبی داشته‌اند اما نهایت تلاشمان را داریم که در برنامه هفتم توسعه کشور خلأهای قانونی موجود برای توسعه آنها را اصلاح کنیم و امکان حفظ و حمایت ویژه از بخش فناوری و دانش پایه ایجاد شود. یکی از مشکلاتی که الان در زمینه فن آوری وجود دارد این است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باید شرکتهای دانش بنیان را تایید کند.

وزیر پیشنهادی علوم بیان کرد: ما باید دنبال نوآوری باز باشیم که در دستور کار ما خواهد بود.

وی در رابطه با برنامه‌ها برای بخش فرهنگی گفت: واقعیت این است که علم و فناوری جدید با خود فرهنگ جدیدی ایجاد می‌کند چه بخواهیم و چه نخواهیم فضاهای مجازی فرهنگ خاص خود را به همراه خواهد داشت. اگر در پی پویش، پالایش و پیرایش فرهنگی هستیم باید بر روی علم و فناوری سرمایه گذاری کنیم و اگر می‌خواهیم فناوری کشورهای مسلمان، ایران را الگوی خود قرار دهند باید دانش و فناوری را توسعه دهیم و همچنین باید از انجمن‌های فرهنگی نهایت استفاده را کنیم.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت

بررسی صلاحیت سیدرضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در دستور کار جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. طبق ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس، پیش از بیان نظرات نمایندگان مخالف و موافق درباره هر یک از وزرای پیشنهادی، گزارش کمیسیون‌های تخصصی مربوطه قرائت می‌شود.

کمیسیون صنایع صلاحیت فاطمی امین را تایید کرد

روح الله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی برنامه وزیر پیشنهادی صمت را با تا حدودی با اسناد بالادستی منطبق دانست و گفت که کمیسیون صنایع صلاحیت فاطمی امین را تایید کرد.

مطهری: برنامه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت انشایی است نه اجرایی

اردشیر مطهری، نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: در ۱۰ سال اخیر رشد اقتصادی کشور به صفر رسیده و اقتصاد ایران بعد از ونزوئلا، زیمبابوه و سودان بیشترین تورم را تجربه می‌کند. در حالی که در سال ۲۰۲۱ متوسط تورم جهانی ۳.۳۹ درصد است اما تورم در کشور ما بیش از ۵۰ درصد رسیده است.

وی در ادامه اظهار کرد: در طی هشت سال گذشته نرخ رشد سرمایه گذاری نیز منفی شده است که این امر مانع رشد ظرفیت تولید شده است. میزان خالص سرمایه گذاری در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ نیز منفی شده است. وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان موتور محرک اقتصاد کشور در زمینه‌ی تولید و بازار مهم‌ترین وظیفه را برعهده دارند و وزیری می‌خواهد که بتواند در این حوزه با شجاعت تصمیم بگیرد و سرعت عمل و جسارت داشته باشد. مردم انتظار دارند وزیر پیشنهادی برای تعیین تکلیف قیمت کالاهای اساسی، تنظیم بازار و کنترل قیمت اقلام سفره مردم برنامه داشته باشد، اما آقای فاطمی امین هیچ برنامه اجرایی و عملیاتی در این حوزه‌ها ندارند. با انتخاب ایشان این مطالبه اصلی نیز محقق نمی‌شود و مردم دچار ناامیدی از دولت مردمی خواهند شد.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قیمت میلگرد از ۲۰ هزار تومان گذشته است و هر کیسه سیمان به بالای ۱۰۰ هزار تومان رسیده است از سویی دیگر در شرایط کرونا مردم باید برای تامین کالاهای اساسی و دارو در صف بایستند آیا وزیر پیشنهادی برای اصلاح قیمت‌ها و کنترل قیمت سیمان و میلگرد برنامه‌ای دارد؟ آیا در این وضعیت می‌توان سرسری از کنار این وزارتخانه عبور کرد؟ اگر ایشان برنامه در این حوزه نداشته باشد در سال آینده این ما هستیم که باید پاسخگوی مردم باشیم. برنامه ایشان انشایی است نه اجرایی، چرا که هیچ سازوکار اجرایی ندارد؟

مطهری در ادامه تاکید کرد: وزیر پیشنهادی از تنظیم بازار در کوتاه مدت صحبت کرده و رشد موهومی صادرات را در کوتاه مدت به میان آوردند. چه‌طور از ارز ۴۲۰۰ تومانی سخن نگفتید و می‌خواهید این کارها را انجام دهید. اصلاً می‌دانید چند میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص می‌یابد؟ یکی از اصلی‌ترین مشکلات صنایع نرخ ارز است. وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به طور جدی در این حوزه ورود کند. در برنامه شما از نحوه هدایت نقدینگی، کرونا، تحریم و مدیریت دلار یادگاری جهانگیری سخنی به میان نیامده است.

وی اضافه کرد: در برنامه شما از راه‌اندازی چندین سامانه جدید صحبت شده است در حالی که این سامانه‌ها نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه مشکلی بر مشکلات می‌افزاید. شما گفته‌اید اگر ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری برای پروژه‌های صنعتی صورت گیرد دو تا سه میلیون شغل ایجاد می‌شود هر شغل را چند تومان حساب کرده‌اید؟ بسیاری از این پروژه‌ها با ۶۰ درصد پیشرفت به قبل از دهه ۹۰ باز می‌گردند و در حال حاضر راه‌اندازی آنها صرفه اقتصادی ندارد.

مطهری در ادامه اظهار کرد: شما در برنامه خود از ایجاد کانال مالی و بانکی دوجانبه با کشورهای اولویت‌دار سخن گفته‌اید. آیا شما از وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر دارید؟ اینها وظایف وزارت اقتصاد است. وزارت صنعت، معدن و تجارت معاونت برنامه ریزی نیست بلکه وسط میدان عمل است در جای دیگر سخن از راه‌اندازی سامانه‌ای برای کنار زدن مجوزهای زائد گفته‌اید در حالی که این هم از وظایف وزارت اقتصاد است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: وزیر اقتصاد در برنامه خود سخن از حذف قیمت گذاری دستوری گفته است اما برنامه شما شائبه قیمت‌گذاری دستوری دارد که با برنامه‌های وزارت اقتصاد در تعارض بوده و مانع یک صدایی تیم اقتصادی دولت می‌شود. شما گفته‌اید تولید خودرو را به سه میلیون در سال می‌رسانیم و یک میلیون صادر می‌کنید آیا از تولید داخل خبر دارید؟ کشور آلمان سالی ۸۰۰ هزار خودرو صادر می‌کند شما چه‌طور می‌خواهید ۱۰۰۰ خودرو را به ۳۰۰۰ خودرو برسانید. مطالبه مردم کاهش قیمت خودروی داخلی و افزایش کیفیت است اما شما هیچ راهکار عملیاتی ندارید.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی در پایان بیان کرد: برنامه شما برای دانشجوهای کارشناسی جذاب است اما برای افرادی که استخوان‌هایشان در صنعت خرد شده تکراری است. وزارت صنعت، معدن و تجارت مرد میدان می‌خواهد اما شما مرد ستاد و سامانه هستید.

بهروزی فر: وزیر پیشنهادی صمت برای مبارزه با فساد به رای قاطع نمایندگان نیاز دارد

خلیل بهروزی فر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی صمت تاکید کرد: نکاتی که آقای مطهری به عنوان مخالف اشاره کردند دغدغه‌های ایشان در شرایط موجود است، مشکلاتی که در حوزه‌های مختلف اشتغال، معیشت و اقتصاد در دولت یازدهم و دوازدهم ایجاد شد مورد اشاره قرار گرفته شد که انتظار دارند این مباحث توسط آقای فاطمی امین با برنامه ریزی درستی که انجام دادند حل و فصل شود.

وی افزود: در خصوص کالاهای اساسی کشاورزی هم که تقریباً با ارز تامین می‌شود باید بگویم که بر اساس قانون این موارد به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده است.

بهروزی فر عنوان کرد: آقای فاطمی امین بسیار خروجی گرا و نتیجه محور می‌باشد، کلی سخن نمی‌گوید و در برنامه‌های خود کلی گویی نمی‌کند، یعنی پروژه‌های خود را تعریف کرده است و زمان و مکان آنها را نیز مشخص نموده است، نمایندگان و مردم می‌توانند نظارت و کنترل خود را نسبت به اجرای این برنامه‌ها داشته باشند.

این عضو کمیسیون احتماعی مجلس بیان کرد: ایشان دارای چارچوب کاری مشخص می‌باشد، به سیستم نظارت، کنترل و پایش پروژه تاکید دارد، اشراف کامل بر موضوعات اقتصادی کشور از دیگر ویژگی‌های ایشان می‌باشد، ایشان پاکدست و ساده زیست، مومن، انقلابی، متعهد و متخصص و دارای تجربه می‌باشد، هم در بخش صنعت، هم تجارت و هم بازرگانی تجربه دارند و به اصول ارزش‌های انقلابی اتکا دارند و نگاهشان به فرهنگی بسیجی می‌باشد، ایشان کسی است که دارای روحیه جهادی و فساد ستیز می‌باشد و در مقابل افرادی که در شبکه فساد حضور دارند خواهد ایستاد، اما لازمه این مبارزه وی با فساد رای قاطع نمایندگان می‌باشد.

بهروزی فر عنوان کرد: ساختار برنامه ایشان حاکی از اشراف وی به این حوزه می‌باشد، تطبیق حداکثری برنامه با اسناد بالادستی نیز به خوبی دیده می‌شود، برنامه ایشان دارای جامعیت بالایی می‌باشد که وزارتخانه را در ۵ سطح برنامه‌های کوتاه مدت، نقشه راه میان مدت، برنامه‌های بخشی، برنامه‌های استانی و شهرستانی و برنامه‌های بین المللی تقسیم می‌کند.

وی اضافه کرد: افزایش چشم گیر صادرات غیر نفتی، تنوع بخشی به روش‌های تجاری همچون تامین ارز به روش تهاتر، واردات اقلام ضروری در مقابل صادرات، ایجاد کانال مالی و بانکی دوجانبه با کشورهای هدف با تاکید بر کشورهای همسایه، انعقاد قراردادهای مورد نیاز و … از جمله برنامه‌های ایشان می‌باشد، در این برنامه به مباحثی چون رشد ارزش افزوده صنعت، رشد ارزش افزوده معدن، رشد ارش افزوده اشتغال، تولید خودرو، حفاری‌ها، اکتشاف معادن، استخراج معادن، صادرات غیرنفتی، پوشش یکپارچه و رهیابی کالا و … نیز به خوبی توجه شده است.

ارکانی: برنامه وزیر صمت برای واحدهای تعطیل شده از کرونا چیست؟

احسان ارکانی، نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی صمت موضوعات مختلفی را در برنامه‌هایشان اعلام کرده‌اند، گفت امام خمینی (ره) فرمودند که مجلس شورای اسلامی در راس تمام نهادهای جمهوری اسلامی است. الحمدلله در این چند روزه جلوه‌ای از مردم سالاری دینی نشان داده شد. آقای رئیسی هم فرمودند که مساله مهم نگاه ملت است. امروز افکار عمومی با دقت و حساسیت دنبال می‌کنند که مجلسی که با اعتماد آقا تشکیل شده چه خواهد کرد و مشخص می‌شود که آیا شعارهایی که نمایندگان از ابتدای مجلس انقلابی مبنی بر پاسخگو کردن وزرا داده‌اند فقط برای دلخوشی مردم بوده است یا مرد عمل هم هستیم.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در ادامه گفت: از برکات قانون اساسی و انقلاب اسلامی این است که مردم حتی در انتخاب وزرای کابینه از طریق اعمال رای اعتماد نمایندگان برگزیده خود سهم دارند. رئیس جمهور محترم هم فرمودند که مساله مهم مساله نگاه نمایندگان ملت است. وزیر شدن دو شرط دارد که اول پیشنهاد رئیس جمهور و دوم رای اعتماد مجلس است، اگر این دو شرط تحقق پیدا کند آقایان در سمت و جایگاه وزارت قرار می‌گیرند.

وی افزود: برخی می‌پرسند مجلسی که ۲۰۰ امضا در حمایت از کاندیداتوری آقای رئیسی جمع کرد بعداً می‌تواند بر دولت و وزرای ایشان نظارت کند. امروز همگان نظاره گر خواهند بود که همان نمایندگان بتوانند در کمال استقلال و آزادگی و بدون کوچک‌ترین تعارفات سیاسی وزرای پیشنهادی را نقد و ارزیابی و نظارت کنند. گفته می‌شود امروز روز آزمون دولت و رای اعتماد به کابینه است البته صحیح این است که بگوییم امروز روز آزمون و اعتماد نمایندگان خانه ملت و اعتماد و اطمینان مردم به مجلس شورای اسلامی هم است.

ارکانی خاطرنشان کرد: امروز افکار عمومی با دقت و حساسیت دنبال خواهند کرد مجلسی که توسط حضرت آقا مزین به صفت مجلس انقلابی شود با اعتماد آنان به نمایندگان خود در راستای انتخاب وزرای توانمند و کارآمد و پاکدست چه خواهد کرد.

وی افزود: یک سال و نیم است که به مردم حوزه‌های انتخابیه در برابر انبوه مشکلات در حوزه صنعت، خودرو، اقتصاد، بورس و معیشت اعلام کردیم که مشکل از دولت ناکارآمد و وزرایی است که درد مردم را حس نکرده‌اند برنامه برای اداره وزارتخانه ندارند. آیا امروز که افراد دیگر برای وزارت معرفی شده‌اند این گزینه‌ها در نقطه مقابل وزرای قبلی می‌بینیم؟ اگر می‌بینید که به همت ۱۹ گزینه پیشنهادی رای دهیم و انتخابشان کنید والا انصافاً اگر حجت شرعی و قانونی برای انتخاب این عزیزان نداریم فارغ از اینکه چه تعداد هستند رای اعتماد ندهیم.

وی گفت: امروز اثبات کنیم که طبق فرمایش آقا مجلس انقلابی و زنده است و مقتدر و محکم بر مواضع و منافع ملت ایستاده است و البته بالاترین کمک به دولت آقای رییسی این است که مجلس انقلابی و فرزندان آقا در این مجلس ذره‌ای از وظایف و اختیارات خود کوتاهی نکنند.

ارکانی بیان کرد: حضرت آیت الله علم الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی که رئیس جمهور داماد ایشان هستند صراحتاً فرموده‌اند اگر در آینده وزیری ناکارآمد درآمد مردم تقصیرات را از چشم مجلس می‌بینند. ارزیابی وزرا وظیفه مجلس ایت و اگر در آینده وزرا ناکارآمد درآمدند مردم گریبان نمایندگان خود را می‌گیرند و دیگر به دولت فحش نمی‌دهند.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در رابطه با وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: وزارتخانه‌ای است که بازار شیر گوشت مرغ و مایحتاج اساسی مردن به آن وابسته است تا خودرو و فولاد و… و صادرات و واردات و حتی اشتغال تنظیم و اداره مملکت ۸۰ میلیونی ما د این وزارتخانه عریض و طویل است.

وی افزود: باید بین خودمان و خداوند قضاوت کنیم که آقای فاطمی امین توانمندی اداره یک وزارتخانه بزرگ با این اهمیت و تاثیرگذاری در زندگی مردم که از سفره آنها تا خودروی زیر پای شان و اشتغال و غیره را در بر می‌گیرد، دارد یا خیر. آقای فاطمی امین همین ایام که ما در مجلس هستیم قیمت‌ها به ویژه قیمت خودرو لوازم خانگی و سایر اقلام حوزه جنابعالی افزایش چشمگیری داشته است.

ارکانی خاطرنشان کرد: شما بالغ بر ۳۰ سامانه مدیریتی تعریف کرده‌اید، این سامانه‌ها ابزار رسیدن به هدف است، آیا زمان بندی و سنجش ظرفیت و تحقق این ابزارها مشخص شده است چون تحقق اینها گام اول در مسیر حرکت به سوی هدف گذاری شما است. فراموش نکنید که سالهاست هنوز اتصال سامانه اطلاعاتی گمرک به سامانه‌های وزارت صمت علیرغم تکلیف قانونی اجرایی نشده است ضمانت اجرایی شما برای این سامانه‌ها و رسیدن به هدف چیست؟

ارکانی گفت: برنامه شما برای تامین نهاده‌های دامی چیست؟ برنامه شما برای ادامه پروژه انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان برای صنایع و معادن چه می‌باشد؟ شما گفته بودید دولت کارت اعتباری ۳۰۰ هزار تومانی به مردم بدهد که ضمانت اجرای این کار را اعلام بفرمایید.

وی بیان کرد: امروز اگر فارغ از هر مذاکره و تعاملات فیمابین و فارغ از فشارهای پیدا و پنهان سیاسی و رفاقتی جناحی به این نتیجه رسیدیم و فردا به رای خودمان بالیدیم و افتخار کردیم رای اعتماد بدهیم و الا محکم پای انجام وظیفه خود و تبعات مترتب بر آن رای اعتماد بدهیم. قرار نیست تکلیف شرعی و قانونی عصاره فضایل ملت و مجلس در راست امور فدای هم خطی سیاسی و مصلحت‌های آینده شود. در خلوت خود قضاوت کنیم اگر آقای روحانی هم همین گزینه را پیشنهاد می‌داد باز هم رای اعتماد می‌دادیم؟

وی افزود: کجای انقلاب و انقلابی گری به ما مجوز داده به یک وزیر ضعیف رای اعتماد بدهیم تا فلانی از ما کدورت به دل نگیرد؟ کجای انقلاب و اصول انقلاب به ما مجوز داده مجلس رکن رکین نظام برآمده از خون شهدا را در برابر دولت تعطیل کنیم و رسماً وکیل الدوله شویم؟ کجای انقلاب و انقلابی گری به ما مجوز می‌دهد که در شرایط پیچیده منطقه و اقتصادی و کرونا، سرنوشت مردم در حوزه‌های مختلف را به دست افرادی بسپاریم که بعضاً آنهاد را حتی به عنوان استانداری استان خودمان قبول نکنیم.

وی افزود: فردا روز آزمون رای اعتماد دولت نیست. آزمون و امتحان ملت به خانه خودش است. با تشکر از آقای رئیسی که در برخی وزارتخانه‌ها افراد با سابقه قوی معرفی کردند، انتظار این است که در حوزه وزرای اقتصادی تصمیم گیری با دقت و وسواس بیشتری توسط مجلس انجام شود.

ارکانی گفت: هیچ وقت و در هیچ نظام نمره دهی به داوطلب فاقد شرایط و کم توان نمره قبولی نمی‌دهند. البته همه عزیزانی که در معرض رای اعتماد مجلس قرار گرفته‌اند چه رای بگیرند و چه نگیرند ماجور هستند.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه گفت: حضرت آقا این مجلس را مجلس امید و انتظار نامیدند. ما هم به اصول انقلاب اسلامی و فررندی رهبری و نوکری برای مردم مفتخر و پایبند خواهیم بود و این را صراحتاً اعلام می‌کنیم که همه ما نمایندگان و برگزیدگان ملت با هیچ کسی عقد اخوت نبسته ایم و ان‌شاءالله تمام ۱۹ وزارتخانه‌ای که به مجلس معرفی شده نهایت دقت و حساسیت و وسواس به خرج داده شد و علاوه بر وزرای اطلاعات و کشور و خارجه و دفاع و برخی وزرای دیگر که سابقه قوی دارند در مورد سایر عزیران هم دقت برای انتخاب بهترین‌ها انجام خواهد شد و اعلام می‌کنیم ما فقط پای سربازی برای نظام حضرت آقا و نوکری بیشتر برای مردم.

پس از اظهارات مخالفان و موافقان، فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به دفاع از برنامه‌هایش پرداخت.

فاطمی امین: قیمت سیمان را به قیمت قبلی بر می‌گردانیم

سیدرضا فاطمی امین، وزیر پیشنهادی صمت ضمن تشریح برنامه‌های خود گفت: ایران در سال ۱۴۰۴ باید چنین ویژگی‌هایی داشته باشد، دست یافته به جایگاه اول علمی، اقتصادی و فرهنگی در سطح منطقه آسیای جنوب غربی، با تاکید بر جنبش نرم افزاری و تولید علم، رشد پر شتاب و مستمر اقتصادی، ارتقاء نسبی سطع درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل.

وی ادامه داد: ما برای تحقق این چشم انداز وظیفه سنگینی داریم، باید عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم و یا با تمرکز بر تحقق تمدن نوین اسلامی ملت ایران را به عرش برسانیم که تنها راه و موثرترین راه تعالی مردم ایران تحقق تمدن نوین اسلامی می‌باشد.

فاطمی امین با بیان اینکه بخش‌ها و وظایف وزارت صمت بسیار گسترده است، عنوان کرد: ۹ موضوع دغدغه همه ماست، تنظیم بازار؛ شاهد آشفتگی‌های زیادی در بازار هستیم، چرا اینگونه است؟ دولت کجا است؟ اگر دولت قوت داشته باشد نباید به ادامه این وضع اجازه دهد، تورم؛ این موضوع بیماری مزمن اقتصاد ما می‌باشد که درمان آن ۳ سال زمان می‌خواهد و در دولت سیزدهم به رفع آن تاکید داریم، نقدینگی، تولید و نرخ ارز در این حوزه اهمیت فراوانی دارد، باید برای کاهش و رفع تورم به این سه حوزه توجه کنیم.

وی افزود: متاسفانه سامانه جامع تجارت عملیاتی نشد، تا پایان سال این سامانه را عملیاتی می‌کنیم تا در کنترل بازار، جلوگیری از قاچاق و پیشگیری از مفاسد موثر عمل کند، و اما دغدغه دیگر تولید؛ ما مطالبات رهبری را در این حوزه محقق می‌کنیم و به تامین مواد اولیه و رفع موانع برای تا پایان سال تاکید داریم.

وزیر پیشنهادی صمت گفت: با اجرایی کردن سامانه جامع تجارت و با تمرکز بر تولید و تعادل بخشی بازار ارز می‌توانیم به زودی با کنترل بازار، قیمت سیمان را به قبل زمان قطعی‌های برق بازگردانیم که البته همکاری ویژه مجلس را هم می‌طلبد، ساختن ایران کار مشترک همه ما است، همه شما در حوزه انتخابیه خود شاهد تعطیلی واحد تولیدی هستید، دولت نباید بنگاه داری کند ولی موظف است بازار سازی کند که اگر اینجانب رای اعتماد اخذ کنم خود را شریک تمامی واحدهای تولیدی فرض می‌کنم نه رقیب، اگر بخش خصوصی موفق باشد دولت نیز موفق است، تاکید ما بر حمایت بخش خصوصی می‌باشد.

وی با بیان اینکه هر سه ماه گزارش کار به مجلس ارائه خواهیم کرد، گفت: باید بازارهای خارجی و داخلی را از طریق تجمیع تقاضا و هم افزایی بین بنگاه‌ها مورد توجه قرار داده و فضای کسب و کار را بهیود ببخشیم، یکی از پروژه‌ها که تا پایان سال عملیاتی می‌شود سامانه مجوزها می‌باشد که تصمیم‌های خلق الساعه را رفع و امضاهای طلایی را از بین خواهد برد، سال آینده شاهد بسته‌های سرمایه گذاری نیز خواهیم بود.

فاطمی امین بیان کرد: ۸۰ درصد مشکلات کسب و کار مربوط به حوزه‌های بیمه تامین اجتماعی، مالیات و تامین مالی می‌باشد و ما خود را موظف می‌دانیم اینها را پیگیری کنیم، از ما فرافکنی نخواهید دید و کارها را به قسمت‌های دیگر منتقل نخواهم کرد، قول می‌دهم تحریم‌های داخلی را رفع و تحریم‌های خارجی را خنثی سارم، در سال ۸۵ در ستاد تبصره ۱۳ حضور داشتم، در سال ۸۶، کنگره آمریکا طرحی برای تحریم بنزین در نظر داشت که با سهیمه بندی بنزین در این ستاد موضوع تحریم بنزین ما خنثی شد.

وی با اشاره به منویات رهبری در خصوص تقویت تولید داخلی، مبارزه با قاچاق، واردات بی رویه و مبارزه با کسانی که جیب خود را با واردات بی رویه پر می‌کنند، گفت که برای اجرایی شدن این مباحث تلاش خواهد کرد و آنها را مورد توجه جدی خود قرار خواهد داد.

وزیر پیشنهادی صمت اضافه کرد: و اما صادرات؛ این حوزه همیشه مهم است و امروز مهم‌تر، و دلیل این اهمیت سه موضوع است، باید سه یا ۴ میلیارد دلار بیشتر به بازار ارز تزرق شود تا در تعادل قرار بگیریم، برنامه ما در این خصوص با اتاق بازرگانی و خانه صنعت و معدن مورد مشورت قرار گرفته است و پس از اخذ رای سریعاً اقدام خواهیم کرد، ۵ میلیارد دلار در صادرات هدف گذاری شده تا موجب تعادل بازار ارز و کاهش تورم موجب بازیابی تولید داخلی ما شود.

فاطمی امین ادامه داد: توان بازدارندگی دفاعی ما تا کنون برایمان تولید قدرت کرده است. ما باید در بخش اقتصاد در زمین جهانی تولید قدرت کنیم. اگر روابط اقتصادی ما با سایر کشورها تقویت شود، پیشران قدرت سیاسی و فرهنگی کشور خواهد بود. اقتصاد ایران باید بزرگ‌تر از مرزهایش باشد. بنده سالیانی روی صادرات تمرکز داشتم. ۵ میلیارد دلاری در برنامه آمده است با همین شرایط فعلی ممکن است. فرض ما این است تحریم‌ها برداشته نمی‌شود، البته برداشته شدن تحریم‌ها گشایش‌هایی را حاصل خواهد کرد اما ما با در نظر گرفتن تحریم‌ها برنامه ریزی کرده‌ایم.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در مورد معادن کشور گفت: معدن می‌تواند جای نفت را بگیرد. ما در اکثر نقاط کشور، معدن داریم. این یعنی اگر معادن را توسعه دهیم، توسعه متوازن خواهیم داشت. چرا ۵ هزار معدن ما باید تعطیل باشد؟ اگر نگران خام فروشی هستیم باید روی فرآوری تمرکز کنیم.

وی در خصوص برنامه‌هایش در زمینه خودرو اظهار کرد: خودرو دغدغه همه ماست. برای این حوزه یک برنامه ۶ ماهه و یک برنامه ۲ ساله ارائه کردیم. با اجرای برنامه ۲ ساله، ۳ یا ۴ ساله دیگر صنعت خودروی ما، افتخار ملی خواهد بود. مشکل ما در حوزه خودرو فنی نیست. مشکلات ما مشخص است: عدم رقابتی بودن این صنعت، تولید کم و ساختارهای مدیریتی. میزان خودروی تولید ما کم است و اقتصادی نیست. از طرف دیگر دولت نباید بنگاه دار این حوزه باشد. من اگر وزیر شوم، مایل نیستم مدیرعاملان شرکت‌های خودرو سازی را تعیین کنم بلکه در یک دوره گذار اینها را به سهام داران واگذار خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی صمت گفت: امسال سبد مصرف سوخت خودروهای تولیدی را به کمتر از ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهیم رساند. ان شاءالله در سال ۱۴۰۴ در قله‌ای از صنعت خودرو خواهیم بود. مشکل بیکاری و اشتغال ما مروبط به بیکاری دانشگاهیان است. ما با کارهای تولیدی، تجاری و معدنی نمی‌توانیم برای فارغ التحصیلان شغل ایجاد کنیم. ما باید به سمت پیشران‌های اقتصادی و صنابع الکتریکی و الکترونیکی برویم.

فاطمی امین افزود: همه نمایندگان مجلس روی این موضوع اعتراض دارند. چرا باید ۱۱ میلیون حاشیه شهر داشته باشیم؟ یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بنده توسعه متوازن است.

وی گفت: ما باید توزیع عادلانه فرصت‌ها و منابع را برای همه مردم ایران فراهم کنیم. ان شاءالله تا پایان سال جاری برای ۴۵۰ شهرستان به یک برنامه عملیاتی خواهیم رسید که تمامی اقدامات، اهداف و وزارت صمت در این برنامه مشخص خواهد شد و آن را مبنای عمل مشترک قرار خواهیم داد.

فاطمی امین با بیان اینکه توسعه متوازن یکی از مهم‌ترین رویکردهای من خواهد بود، اظهار کرد: ما یک برنامه ویژه برای تربیت مدیران گام دوم تدوین کردیم که هم در بخش دولتی و هم در بخش غیردولتی و خصوصی اقدامی کنیم تا منابع انسانی ما در هر نقطه‌ای شناسایی شوند.

وزیر پیشنهادی صمت در بخش دیگری از سخنان به ضرورت داشتن ارتباط مستقیم با نمایندگان مجلس اشاره کرد و با استناد به جلسه مشترک رئیس دولت سیزدهم با وزرای پیشنهادی از تأکید سید ابراهیم رئیسی مبنی بر پاسخگویی به مجلس خبر داد و گفت: اعتقاد شخصی من است که شما نماینده مردم هستید و ما باید به شما و در واقع به مردم پاسخگو باشیم.

وی تأکید کرد: ان شاءالله با شفاف سازی و اصلاح فرآیندها دیگر سلطان‌ها، مافیاها، امضاءهای طلایی، زد و بندها و حیاط خلوت‌ها جمع خواهد شد. فساد ستیزی یکی از مهم‌ترین شعارهای دولت سیزدهم است. تجلی این موضوع را در وزارت صمت خواهید دید.

فاطمی امین با اظهار این مطلب که سالهاست اقتصاد مقاومتی را نمایش می‌دهیم اما اقدام نمی‌کنیم، گفت: اقتصاد مقاومتی دو بعد دارد: تاب آوری و بازدارندگی. تاب آوری یعنی بازدارندگی یعنی وضعیت اقتصادی را به گونه‌ای تنظیم کنیم که اگر شوکی به ما وارد شد، یا ضربه نخوریم و یا زود خود را احیا کنیم. چطور قدرت موشکی ما برایمان در حوزه اقتصادی بازدارندگی ایجاد کرده است؟

وی افزود: بیش از ۴۵ درصد اشتغال کشور در این بخش است. امیدواریم در هماهنگی بین بخشی پیش قدم باشیم. تأمین مصالح ساختمانی جزء اولویت ماست. ما دقیقاً ساخت یک میلیون مسکن در سال را برآورد کرده‌ایم. خوشبختانه ظرفیت داخلی کشور کافیست. اگر مسکن راه بیفتد، لوکوموتیو اقتصاد راه می‌افتد.

وزیر پیشنهادی صمت همچنین هماهنگی با شهرداری‌ها را وعده داد و گفت: اقداماتی در کاهش مصرف سوخت و بهتر شدن کیفیت سوخت برای کاهش آلودگی هوای شهرها خوهیم داشت. در عین حال برای تأسیس تاکسی‌ها و اتوبوس‌های برقی با شهرداری هماهنگ خواهیم بود.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی

بررسی صلاحیت محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در دستور کار جلسه علنی نوبت بعدازظهر امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

طبق ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس، پیش از بیان نظرات نمایندگان مخالف و موافق درباره هر یک از وزرای پیشنهادی، گزارش کمیسیون‌های تخصصی مربوطه قرائت می‌شود.

موافقت کمیسیون فرهنگی مجلس با وزیر پیشنهادی فرهنگ

حجت الاسلام مجید نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد.

در ادامه نمایندگان مخالف و موافق وزیر پیشنهادی فرهنگ، نظرات خود را بیان کردند.

خانی: سوابق وزیر پیشنهادی فرهنگ ارتباط چندانی با بدنه این وزارتخانه ندارد

علی اصغر خانی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چتر گسترده‌ای از وظایف بر سر هنرمندان، اصحاب رسانه، اهالی سینما و تئاتر و … را در دل خود جای می‌دهد، اگر به اهداف و وظایف این حوزه نگاه کنیم شاهد هستیم که این حوزه نیازمند چه افرادی است، آقای اسماعیلی دانش آموخته علوم سیاسی است، سوابق ایشان ارتباط چندانی با بدنه این وزارتخانه ندارد.

وی افزود: آقای اسماعیلی با کدام پشتوانه قادر به تعامل با نویسندگان، موسیقی دانان، کانون‌های فرهنگی و هنری و فعالین حوزه هنری هستند؟ یکی از عمده مسائل وزارتخانه مربوط به مباحث نظارتی و حمایتی است، ایشان قرار است مجوز نشریات و اکران فیلم‌ها را صادر کنند، در برنامه‌های ایشان سهم سینمای خانگی کجاست؟ با کدام رویکرد قادر به بازگشت اعتماد به رسانه‌های داخلی هستند؟

خانی گفت: اکثر ادارات این وزارتخانه بدیهی‌ترین امورات را نمی‌توانند اجرا کنند، خارج کردن این وزارتخانه از حالت انفعال نیازمند فردی است که در این زمینه توانمند باشد، جریان سازی فرهنگی و بیان آرمان‌های انقلاب اسلامی از جمله مهم‌ترین وظایف این وزارتخانه است که با توجه به سوابق ایشان اجرایی شدن آنها بعید به نظر می‌رسد.

نماینده مردم شاهرود عنوان کرد: وضعیت برخی هنرمندان، خبرنگاران، تولید کنندکان آثار هنری و سایر افراد این حوزه جای تامل و برنامه ریزی دارد، با شیوع کرونا وضعیت معیشتی این قشر شرایط نا مطلوبی پیدا کرده است، برای حل این موضوع به کدامین تجربه متوسل می‌شوید؟

خانی با بیان اینکه وظایف تلفیقی این حوزه، تجربه و دانش مرتبط می‌طلبد که متاسفانه این موضوع در وزیر پیشنهادی دیده نمی‌شود، اضافه کرد: همکاران با چشم بازتر به این وزارتخانه و امور محوله آن عنایت کنید، گستردگی و ماموریت‌های وزارت ارشاد فردی با سابقه مدیر و مدبر، توانمند، جهادی و علمی را می‌طلبد که دارای رشته تحصیلی مرتبط باشد.

شریعتی: وزیر پیشنهادی فرهنگ چهره‌ای محبوب در میان جوانان انقلابی دارد

عفت شریعتی، نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: کشور ما کشوری عظیم و با عظمت بوده و انقلاب ما انقلابی بی نظیر در جهان بشریت است. انقلاب ما انقلابی فرهنگی است. در برنامه گام دوم انقلاب اسلامی به فرمایش مقام عظمای ولایت توسعه تمدن نوین جهان اسلامی نیازمند برنامه‌های عظیم فرهنگی است، ما باید فرهنگ اسلامی را در جهان اسلام گسترش دهیم.

وی در ادامه اظهار کرد: وزارت فرهنگ نقش تعیین کننده‌ای در تمدن نوین جهان اسلام خواهد داشت. ما با فرهنگ راستین اسلامی همه موانع را پشت سر گذاشتیم و با خون شهیدان گرانقدر و فرمایشات گهربار امام راحل و مقام معظم رهبری سرمایه گرانسنگ فرهنگ اسلامی را حفظ کردیم و اکنون باید به سمت تکامل این فرهنگ حرکت کنیم.

نماینده مردم زرند در مجلس گفت: ما افتخار می‌کنیم که در مجلس انقلابی خدمتگزار هستیم، امروز می‌خواهیم برنامه ریزی کنیم تا فرهنگ اصیل اسلامی در وزارت فرهنگ و ارشاد تقویت شود.

شریعتی ادامه داد: در فرصت کوتاه نمی‌توان حق مطلب را در خصوص شخصیت، منش و روش‌های مدیریتی وزیر پیشنهادی فرهنگ ادا کرد، اما در بحث شخصیت علمی و مدیریتی ایشان به اختصار به نکاتی اشاره می‌کنم؛ تعیین تکلیف وضعیت مدیریت فرهنگی کشور و تعدد مراکز تصمیم گیری در این حوزه مهمترین محورهایی است که دکتر اسماعیلی به درستی به آن پرداخته است. همچنین ارتقای جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مقام تصمیم گیری از دیگر برنامه‌های ایشان است.

وی در ادامه گفت ایشان چهره محبوبی در بین جوانان انقلابی دارد و شخصیت ایشان در میان اساتید دانشگاهی قابل احترام است، همچنین چهره خوشنامی در میان رسانه‌های مکتوب و تصویری کشور دارد و ببش از ۳۰ رسانه کشور، جلسه ۴ ساعته صمیمانه با ایشان برگزار کردند. ارتباط گسترده ایشان با علما و نمایندگان مقام معظم رهبری در استان‌ها و طلاب جوان از دیگر نقاط مثبت ابشان است. اقتصاد فرهنگی که اهمیت قابل توجهی دارد در برنامه‌های ایشان دیده شده، خودکفایی در تهیه ابزار و لوازم فرهنگی از مواردی است که به آن توجه دارد.

شریعتی در پایان بیان کرد: ما در مسائل فرهنگی باید به سه نقطه مهم توجه کنیم؛ اول اینکه مسائل فرهنگی و امور فرهنگی باید مورد توجه وزیر منتخب بوده و در جهت تقویت معنوی و معرفتی جامعه حرکت کند. مسئولان فرهنگی ما باید با مردم در ارتباط باشند.

یزدی‌خواه: اسماعیلی چند پرونده مفتوح در دادسرای ویژه کارکنان دولت دارد

سید علی یزدی‌خواه، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پرونده مفتوح در دادسرای ویژه کارکنان دولت دارد، گفت: مخالفت بنده با آقای اسماعیلی مربوط به مسائل فردی و شخصی نیست.

وی توضیح داد: در قانون بودجه بخشی با عنوان خارج از شمول وجود دارد که به رئیس دستگاه اختیار داده تا از محل بودجه خارج از شمول استفاده کند بدین شکل که او با یک امضاء و بدون هیچ ترتیبات قانونی می‌تواند مبلغی را به نهادی بدهد.

یزدی‌خواه اضافه کرد: آقای اسماعیلی معاون سیاسی - امنیتی استانداری اصفهان بود که بودجه خارج از شمول بنا بر گفته برخی تا چند صد میلیون تومان در اختیارش وجود داشت با این حال در آن زمان انضباط مالی در استانداری اصفهان مشاهده نمی‌شد شاید او در بین معاونان و استانداران یکی از مدیرانی بود که بیشترین اعمال ماده ۹۱ را داشت.

وی ادامه داد: میزان بودجه استانداری اصفهان محدود بوده حال که قرار است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را با دارای ۸۵ درصد بودجه خارج از شمول در اختیار بگیرد تکلیف چه می‌شود؟ چون هیچ ترتیبات قانونی هم وجود ندارد. او می‌تواند با یک یادداشت مبلغی را به نهاد فرهنگی و موسسه‌ای در قالب کمک بدهد و نمی‌توان بر آن هم نظارت کرد. در زمان حضور ایشان در استانداری چند پرونده باز شد که در بسیاری از موارد پرونده آقای اسماعیلی مخدومه و او تبرئه شد جز یکی دو پرونده که در دادسرای ویژه کارکنان دولت مفتوح است اما همه اینها نشان می‌دهد که انضباط مالی در زمان حضور ایشان در استانداری حاکم نبوده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: اکنون ایشان برای وزارتخانه‌ای معرفی شده که ۲,۵۰۰ میلیارد تومان بودجه وزارت فرهنگ است و ۸۵ درصد آن خارج از شمول می‌باشد. ایشان چه‌طور می‌خواهند نسبت به این بودجه رفتار کنند و ما چه طور می‌خواهیم بر آن نظارت کنیم؟

وی تاکید کرد: با معرفی اسماعیلی در وزارت ارشاد مجامع صنفی، اهالی فرهنگ و هنر علیه او موضع‌گیری کردند که ناظر به صحبت‌های آقای اسماعیلی است که مبنی بر این‌که با حضورش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خانه موسیقی و سینما را جمع کرده و محدود می‌کند. اهالی سینما و هنر که همه ضد انقلاب نیستند؛ خیلی از آنها متعهد هستند پس چرا همه گارد گرفته‌اند؟ این شامل کانون‌های قرآنی، مجامع مربوط به شعرا و نویسندگان می‌شود.

صالحی: برنامه وزیر پیشنهادی فرهنگ برای مقابله با شبکه ماهواره‌ای جِم چیست؟

مسلم صالحی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: قرار بود برنامه‌های شما بر مبنای نقاط قوت و ضعف وزارت خانه فرهنگ تدوین شود و به مجلس فرستاده شود، اما آخرین نسخه‌ای که امروز بررسی کردم، چیزی جز کلی‌گویی نبود. چیزی در برنامه شما نبود که شما را از وزرای قبلی متمایز کند و نمی‌توانیم نقطه امیدی را برای جامعه فرهنگی ترسیم کنیم.

نماینده مردم اقلید در مجلس برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی را دارای تناقض دانست و تأکید کرد: ایشان از یک طرف دم از مهندسی فرهنگی می‌زنند و از طرف دیگر فرهنگ را به عنوان یک امر خودجوش درونی به حساب می‌آورد. شما به مهندسی فرهنگی اعتقاد دارید یا خیر؟

وی با مطرح کردن این پرسش که برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی برای هم‌افزایی نهادهای متولی فرهنگ چیست؟، گفت: بسیاری از دستگاه‌های ما متولی امر فرهنگ هستند، اما نمی‌دانیم برنامه شما چیست؟. برای امرار معاش، بیمه و بازنشستگی هنرمندان چه برنامه‌هایی دارید؟ آیا شما می‌دانید که وزارت خانه شما و نهادهای زیر دستش مخصوصاً در شهرستان‌ها با کمبود نیروی انسانی رو به رو است؟

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادزهم مدعی شد: در برنامه وزیر پیشنهادی فرهنگ، نظارت بر فعالیت‌های فرهنگی، هنری و تبلیغاتی اقلیت‌های دینی و مذهبی قانون اساسی دیده نمی‌شود. شما هیچ گونه تحقیقی در این خصوص نکردید که بتوانیم از نتایجش برای بهبود امور استفاده کنیم.

صالحی همچنین به ضرورت مسئله «تحکیم خانواده» اشاره کرد و گفت: نهاد خانواده توسط برنامه‌های معاند شبکه‌های خارجی تحت حمله قرار گرفته است. روز به روز این بنیاد سست‌تر می‌شود. یک دختر یا پسر بچه پنج - شش ساله از صبح تا شب پای شبکه ماهواره‌ای جم می‌نشیند. برنامه شما برای مقابله با این وضعیت چیست؟ شاید اگر کسی از جنس فرهنگ بود، بهتر می‌توانست به وظیفه خود عمل کند.

پس از اظهارات مخالفان و موافقان، اسماعیلی؛ وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به دفاع از برنامه‌هایش پرداخت.

اسماعیلی: عرصه فرهنگ عرصه ولنگاری و سهل اندیشی نیست

محمد مهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در دفاع از برنامه‌هایش برای تصدی وزارت فرهنگ گفت:

جمهوری اسلامی در طلیعه گام دوم فرصت‌های طلایی پیش رو دارد.

وی همچنین از اصحاب رسانه، عکاسان و تصویربرداران تقدیر کرد که این چند روز جلسات صحن علنی مجلس را در معرض دید مردم گذاشتند. جلساتی که نمایش پایمردی و جلوه بی نظیر از مردم سالاری دینی است. مدعیان مردم سالاری ببینند که خمینی کبیر و خامنه ای عزیز جمهوری اسلامی را در یک شرایط عالی و آرمانی پدید آوردند و موافقان و مخالفان ناصحانه و مشفقانه روبروی هم نشسته و حرف‌ها بزنند و گفت وگو کنند.

اسماعیلی ادامه داد: بسیاری از بزرگان اهل اندیشه و تفکر به من لطف داشته و دوستان زیادی نکات و پیشنهادات و انتقاداتی را بیان کرده که آنها را شنیده و احترام می‌گذارم. فرهنگ مقوله‌ای با تعاریف متعدد است. فرهنگ مجموعه‌ای از گرایش‌ها، بینش‌ها، عادات، آداب، سنت‌ها و سبک زندگی انسان هاست اما آنچه به دل ما می‌نشیند تمثیل رهبری از فرهنگ است که فرهنگ را مثل هوا خواندند.

وی افزود: فرهنگ فضای تنفسی جامعه ماست که وقتی پاک و پاکیزه باشد جامعه با نشاط و پویا بوده و با آلودگی طور دیگری شرایط را رقم می‌زند. فرهنگ ریشه عظیم انقلاب بوده، اهداف بلند انقلاب نظیر آزادی، استقلال، اجرای عدالت، رفع محرومیت، مبارزه با مستکبران نشان از آن دارد.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه همه ارزش‌ها و آرمان‌های ما در فرهنگ نهفته است، گفت: همه قیل و قال های «ای سم» های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ریشه فرهنگی دارد. اصل انقلاب ما امری فرهنگی بود. دفاع مقدس و تمامی مجاهدت‌ها از عرصه علم و فناوری تا سلامت و سازندگی در فرهنگ ریشه دارد. لذا امروز منبعث از تقابل فرهنگ‌ها همچون تقابل فرهنگ جهاد مقابل خدمت و خودخواهی، فرهنگ امید و نشاط در برابر الحاد و پوچ گرایی نمونه آن است. تمام مستضعفان عالم و شهیدان و خانواده‌های آنها در صف مقابل این تقابل فرهنگی و تاریخ ساز قرار دارند، البته که پیروزی از آن مریدان و مستضعفان است.

اسماعیلی افزود: در اثر تقابل فرهنگ و تمدن در عرصه مدیریت فرهنگ، هنر، سینما، ادبیات، تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی سنگرهای مهم راهبردی و مقدسی برای ما شکل گرفته است. امروز جنگ اصلی در دنیا جنگ شناخت‌ها و تبلیغاتی و رسانه‌ای است. تمدن شیطانی با موسیقی، ادبیات و سینما تلاش می‌کند در باور جهان بینی و گرایش، اراده و رفتار انسان‌ها را به نفع اهداف استعماری و سلطه خواهانه خود دستکاری کنند. همچنین به زور پول و تزویر و رسانه‌های جهنمی شان ملت‌ها را از فرهنگ و هویت خود خالی، منصرف و حتی منزجر کنند.

وی افزود: پس تمام هنرها، رسانه‌ها و صنایع فرهنگی برای ما بسیار با اهمیت و عزیز است. هنرمند، شاعر، نویسنده، نوازنده، خواننده، فیلمساز، بازیگر، ناشر و عنصر فرهنگی در رسانه‌ای با کمترین امکانات در مبارزه با تمدن تفصیل یافته دست و پنجه نرم کرده و ریش و گیس سفید می‌کنند. پس این عرصه عرصه نبرد است و مبارزه فرهنگی و مهمترین مبارزه هاست. لذا این عناصر برای من در حکم مجاهدان سخت انقلاب در این کارزار تمدنی هستند و حمایت و پشتیبانی از آنها وظیفه من است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: هنرمندی که برای آرمانش، خدمت به مردم و درد جامعه و مبارزه با دشمنان دین و آئین می‌نویسد، می‌سراید، می‌سازد و می‌پردازد، حق ستایش بر گردن ما دارد.

وی افزود: در دولت مردمی کار اصلی بر عهده مردم است. همین که دولت موانع را مرتفع و سیاست گذاری را مدیریت کند بیشتر کارها اصلاح می‌شود. بار اصلی کارزار ما بر دوش پر توان اصحاب اندیشه، فرهنگ و هنر و رسانه خواهد بود. من تمام تلاش خود را برای حمایت از تولیدات ارزشمند و تولید کنندگان به کار می برم.

وی خاطرنشان کرد: بعضی‌ها دوست دارند دولت در عرصه فرهنگ یک موجود ناتوان، بی اراده و صرفاً ناظر بی طرف و منفعل باشد. این رویکرد را قبول نداریم. عرصه فرهنگ در نظام اسلامی عرصه ولنگاری و سهل اندیشی نیست. البته اینکه وزارت ارشاد کارهای موسسات و انجمن‌ها و صنوف فرهنگی می‌توانند بر عهده بگیرند تا تصدی کند، قبول نداریم. ما می‌توانیم از ظرفیت‌های بزرگ انجمن‌های علمی استفاده کنیم. امروز کشور ما از دانشمندان در حوزه‌های مختلف آکنده است. وزارت فرهنگ نمی‌خواهد تصدی گری کند بلکه می‌خواهد انجمن‌ها را بکار گیرد.

اسماعیلی در بیان چالش‌های حوزه فرهنگ و هنر گفت: مشکلات معیشتی بخش قابل توجهی از اصحاب هنر را به خود مشغول کرده، شیوع کرونا بلای همه گیر بوده اما بیشتر به حوزه اصحاب فرهنگ و هنر رسیده، امروز تعطیلی سینماها، سالن‌های نمایش، کنسرت‌ها، کتابفروشی و مشاغل فرهنگی را مشاهده کردیم که ضربه‌های سختی به حوزه فرهنگ کشور وارد کرد. دولت مردمی در اولین اقدامش به رفع مشکلات آنها کمک می‌کند.

اسماعیلی ادامه داد: فقدان نظارت بر گرانی افسارگسیخته باعث کاهش قدرت خرید شده است، در کاهش قدرت خرید هم اولین چیزی که حذف می‌شود محصولات فرهنگی می‌باشد که در دولت سیزدهم برای آن چاره اندیشی کرده‌ایم، مسئله دیگر موضوع توزیع غیرقانونی محصولات فرهنگی است، ناشر و تولیدکننده محصولات هنری و فرهنگی تلاش می‌کنند برای مثال تا کتابی به خوبی فروش می‌رسد اما بدون توجه به حق ناشر یا نویسنده کتاب به صورت غیر قانونی توزیع می‌شود که نیازمند توجه می‌باشد.

وی افزود: نکته دیگر فقدان تناسب الگوی حکمرانی در عرصه فرهنگ با گسترش فضای مجازی و گسترش فناوری نوین می‌باشد، بسیاری از موضوعات حوزه فرهنگ را تغییر داده است که باید برای آن تدبیر کنیم، ما باید فناوری‌های نوین را به رسمیت بشناسیم و به آن در ساختار وزارتخانه وزن بدهیم، همچنین متناسب با آن تغییرات وزارتخانه را چابک کنیم، وزارت ارشاد امروز ما یک وزارتخانه منفعل و کم اثر شده است، نمایندگان گله می‌کردند که وضعیت ادارات ارشاد باعث تاسف است و از حوزه سیاست گذاری خارج شده است، این یک چالش جدی است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: موضوع دیگر مسئله دسترسی عادلانه همه مناطق به امکانات فرهنگی است، باعث تاسف است حوزه تولید آثار فرهنگی عمدتاً متمرکز در تهران است و بیش از ۹۰ درصد آثار نمایشی در تهران رخ می‌دهد، مناطق دیگر ما مگر استعداد ندارند؟ ایران مثل رنگین کمانی درخشان از اقوام می‌باشد.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی و هنری غنی اقشار و اقوام مختلف ایرانی در بخش دیگر بیان کرد: این اقوام و استان‌ها باعث افتخار هستند، فرهنگ یعنی به رسمیت شناختن اقوام و قومیت‌ها، همه اینها ایران عزیز ما است، ما در حوزه فرهنگ باید عرضه داشته باشیم و بستر فضای رشد و تعالی فرهنگ را برای این کشور ۷ هزار ساله فراهم کنیم، امروز تلاش است در دولت مردمی همه این ظرفیت‌ها را به فعلیت برسانیم.

اسماعیلی گفت: در حوزه محتوا و نظارت نیازمند قدرت بیشتری هستیم، در کمیسیون و فراکسیون‌ها دوستان نسبت به این موضوع گله داشتند، اینجانب بیشترین سابقه را در نهادهای خارج از دولت داشته و ۲۳ سال در نهادها و مجموعه‌های فرهنگی تلاش کرده‌ام، احیای نقش فرهنگ عمومی رشد اخلاق اجتماعی، موفقیت دستگاه‌ها بر مبنای رصدهای مستمر و پایش های معتبر از جمله برنامه‌های من می‌باشد.

وی بیا بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی یک ظرفیت مهم برای کشور می‌باشد، عنوان کرد: قطعاً این حوزه باید ارتقا پیدا کند، در برخی استان‌ها دو یا سه سال است این شورا جلسه نداشته است که باید برای این امر تدبیر کنیم دولت مردمی برای همین تدبیرها آمده است.

وزیر پیشنهادی فرهنک با تاکید بر اهمیت باز طراحی آرایش رسانه‌ای کشور عنوان کرد: رهبری معظم انقلاب در مراسمم تنفیذ حکم رییس جمهور اشاره داشتند که آرایش رسانه‌ای کشور نیاز به تقویت دارد، اینجانب چند سال است که قرارگاه جریان سازی رسانه را راه اندازی کرده‌ام، مشاهده کرده‌ام که هرجایی درمقابل رسانه‌های دشمن ایستاده‌ایم آنها با عدد بالایی موفقیت داشته‌اند، بر همین اساس این آرایش را باید تغییر دهیم. از موضع پدافندی به موضع آفندی برسیم و این مهم شدنی است.

اسماعیلی گفت: ایران عزیز آنقدر استعداد فرهنگی و هنری دارد که اگر در حوزه فرهنگی و صنعت فرهنگی سرمایه گذاری کنیم نیازی به صادرات نفت نداریم. قدرت فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بی نظیر است.

اسماعیلی در بخش دیگر بیان کرد: ۹۰ درصد کاغذ و جوهر، دستگاه‌های تکثیر وارداتی است، حوزه‌های دانش بنیان و صنعت ما توان سرمایه گزاری در این حوزه ندارد؟ اگر این کار انجام شود اقدامات مطلوبی انجام می‌شود، سال هاست که در مرکز اسناد انقلاب اسلامی وظیفه نشر کتاب‌های فرهنگی و دینی را برعهده دارم و شاهد هستم که تیراژها متاسفانه به ۵۰۰ یا ۲۰۰ رسیده است.

وی در پایان اضافه کرد: در این جایگاه به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد تلاش خواهم کرد تا بیانیه گام دوم انقلاب را به عنوان منشوری برای آگاهی ملت ایران و راهبردی برای نهادینه سازی انقلاب و نقشه راه فرهنگی کشور برای تحقق آرمان‌های اسلامی در صدر برنامه ریزی ها قرار دهم.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کشور

بررسی صلاحیت احمد وحیدی وزیر پیشنهادی کشور در دستور کار جلسه علنی نوبت بعدازظهر امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

طبق ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس، پیش از بیان نظرات نمایندگان مخالف و موافق درباره هر یک از وزرای پیشنهادی، گزارش کمیسیون‌های تخصصی مربوطه قرائت می‌شود.

صباغیان: در برنامه وزیر پیشنهادی کشور به مسئله اعتیاد توجه نشده است

محمدرضا صباغیان، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی کشور تاکید کرد: تا جایی که بنده اطلاع دارم ایشان از افراد انقلابی و متعهد است و به نظر بنده وجود ایشان برای نظام مفید است و خار چشم دشمنان کشور به ویژه رژیم صهیونیستی می‌باشد، اما ما برنامه ایشان را باید بررسی کنیم و ایرادات برنامه را مطرح کنیم.

وی در ادامه گفت: در کنار تمام توانمندی‌هایی که کشور دارد نقاط ضعفی وجود دارد که باید مرتفع گردد، برنامه آقای وحیدی ۶۶ درصد منطبق با اسناد بالادستی و ۲۷ درصد همسو با آن است. برنامه ایشان از یک انسجام برخوردار است ولی قابل سنجش نمی‌باشد. امرور ام المسائل کشور مسئله اعتیاد است که وزارت کشور مسئولیت برنامه ریزی برای کنترل آن عهده دار است. به دنبال اعتیاد، اختلافات خانوادگی، ناامنی، طلاق، خشونت و خودکشی در جامعه ایجاد می‌شود. بر اساس آمار امروز از هر دو ازدواج در تهران یکی به طلاق می‌انجامد. در میدان شوش در ملاء عام افراد شیشه مصرف می‌کنند و دختران ۱۶ ساله تریاک مصرف می‌کنند. در کوچه‌های اطراف آن معلوم نیست چه می‌گذرد. تا کی بای بایستیم تا جوانان ما جلوی چشم ما نابود شوند.

نماینده مردم مهریز و بافق در مجلس گفت: این مسئله در حوزه وزارت کشور است، اما متاسفانه در برنامه وزیر پیشنهادی به آن پرداخته نشده است. برای جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر نیز برنامه‌ای ارائه نشده است. افزایش طلاق، ورشکستگی صندوق‌ها، شرکت‌های زیان ده، فرار مالیاتی، اختلاس، رشد منفی اقتصادی، قیمت کالاهای اساسی، فرار مغزها، قاچاق کالا همگی مشکلاتی است که هر روز از پشت این تربیون فریاد می زنیم.

وی در ادامه گفت: اما بعد از ۴۳ سال پاسخی برای مردم نداریم و هر دولتی مقصر را دولت قبل می‌داند. اما دلیل این مشکلات قدرت دادن به پست‌های منصوبی است، متاسفانه پخشهای انتخاباتی هر روز ضعیف‌تر می‌شود شورای استخدامی دکوری شده و نهادهای مردمی هر روز کوچک‌تر و ضعیف‌تر می‌شود. در مقابل نهادهای منصوبی قدرت می‌گیرد.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی افزود: حل این مسئله به حوزه شما بازمی گردد، باید به شوراها قدرت دهید، امروز فرمانداری‌ها به جای اینکه ناظر باشند کار اجرایی می‌کنند در حالی که کار اجرایی باید در دست شهردار باشد. اما شما باز وعده قدرت دادن به فرماندارها و استاندارها می‌دهید، در حالی که این امر خود فسادزا است، قدرت را باید به شوراها متتقل کنید که نهادهای مردمی هستند، اهداف باید نظام مند و شناسنامه دار شوند. اما هیچکدام از موارد در برنامه شما نیامده است. باید به تشکل‌ها بها بدهید، حمایت از تشکل‌ها به معنای حمایت از کارگران است.

صباغیان در پایان بیان کرد: من احساس مسئولیت کردم و موارد را به شما گفتم به سایر نمایندگان نیز این توصیه را دارم وگرنه چندی دیگر باید این صندلی را ترک کنیم و از پای تلویزیون بگوییم کاش روزی که این وزیر از مجلس رای گرفت این موارد را به او گفته بودیم.

حسینی: وحیدی شهید زنده و موجب عصبانیت دشمن است

سید البرز حسینی، عضو کمیسیون عمران مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی کشور گفت: مجلس معنایش این است که تحمل ما هم زیاد باشد، آقای صباغیان مسائلی عنوان کرد که شاید بخشی از آن متوجه آقای وحدی نباشد.

وی افزود: به هر شکل شاید نیازی به معرفی آقای وحیدی نباشد، آقای وحیدی یکی از افراد با سابقه در سطوح مدیریتی متفاوت این کشور هستند، در طول روزهایی که وحیدی معرفی شد تمام رسانه‌های معاند و یک کشوری که از نظر ما وجود خارجی ندارد مثل اسرائیل انتقاداتی مطرح کردند و از معرفی وی عصبانی شدند، هرگاه شاهد عصبانیت دشمن بودید بدانید حرکت و انتخاب شما صحیح بوده است.

نماینده مردم خدابنده در مجلس ادامه داد: کارنامه آقای وحیدی درخشان است، شخصیت وی یرای مردم ایران آشنا است، وی در بدو ورود به سپاه از بنیانگذاران سپاه قدس بود و در دانشکده دفاع عالی در حوزه‌های مختلف تحصیل کرده است، به جوانب مختلف موضوعات کشور آشنا و وزیر نیز بوده است، رییس دانشگاه عالی دفاعی، رییس مرکز تحقیقات راهبردی عضو کمیسیون هاسی سیاسی دفاعی امنیتی و اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام و…از جمله تجربیات ایشان است.

وی ادامه داد: وقتی در خیابان تابلوی یک پزشک متخصص را می‌بینید وی را می‌شناسید ولی یک داروساز را نمی‌شناسید، وحیدی و افرادی مثل ایشان مانند پزشکی هستند که در خفا برای توسعه و امنیت کشور به صورت خاموش قدم برداشتند.

حسینی با بیان اینکه ناراحتی رژیم صهیونیستی از معرفی وحیدی مفهموم دارد، در بخش دیگر عنوان کرد: وزارت کشور وزارت مادر و اتصال دهنده بخش‌های دیگر به یکدیگر است، بالاسر چنین وزارتخانه‌ای شخصی باید قرار گیرد که در حوزه‌های مختلف دارای تجربه باشد که این مهم در شخصیت ایشان کاملاً بارز است.

وی ادامه داد: یکی از ستون‌هایی که این کابینه دارد آقای وحیدی است، ایشان شهید زنده می‌باشد، ما قدر بخشی از این افراد را نمی‌دانیم.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان بیان کرد: برنامه‌های ایشان به میزان زیادی با اسناد بالادستی، احکام برنامه و بودجه و حوزه توسعه کشور منطبق است، آقای وحدید عزیز این روزها در استان‌ها لیست‌هایی درخصوص مسئولین حوزه شما پخش می‌شود، با نگاه متعالی و سبقه علمی و اجرایی که دارید از شما می‌خواهیم در خصوص ساماندهی این افراد و انتخاب استانداران و فرمانداران، افراد دارای صلاحیت را جایگاه قرار بدهید.

پس از اظهارات مخالفان و موافقان، وحیدی وزیر پیشنهادی به دفاع از برنامه‌هایش پرداخت.

وحیدی: شایسته سالاری در انتخاب مدیران و ثبات و نشاط سیاسی در دستور کار ما قرار دارد

احمد وحیدی وزیر پیشنهادی کشور دولت سیزدهم با بیان اینکه بسیج ظرفیت‌های کشور در اولویت ماست، گفت:

برنامه‌ای که تهیه کردم به قانون اساسی، بیانیه گام دوم و سند چشم انداز مستند است. می‌دانم کدام سیاست‌ها روی زمین مانده که باید اجرا شود. وزارت کشور مخاطب ۹ مورد قانون مجلس است که باید اجرا شود.

وحیدی با اشاره به جلسات کمیسیون‌های مجلس تأکید کرد: ۱۴۸ اقدام اجرایی در دستور کار ما قرار دارد. ما در گفت‌وگو با نماینده‌ها ۳۶۵ موضوع را دریافت کردیم و آنها را در ۸ فصل تقسیم‌بندی کردیم. مهم‌ترین آنها مربوط به شایسته سالاری در انتخاب مدیران، ثبات و نشاط سیاسی، تقسیمات کشوری، فسادستیزی و اصلاح قوانین و مقررات بود.

وزیر پیشنهادی کشور در پاسخ به یکی از نمایندگان که به عنوان مخالف صحبت کرده بود، گفت: در برنامه‌هایمان که در کمیسیون‌های تخصصی به بحث گذاشته شد، هر سه موضوع اعتیاد، مدیریت شهری و فعالیت‌های سیاسی و احزاب وجود دارد و مورد توجه قرار گرفته است.

وحیدی با بیان اینکه «بسیج ظرفیت‌های کشور برای ما در اولویت است»، گفت: ما در کشور قابلیت‌های فراوانی داریم. باید آنها را بسیج کنیم. استانداران، بخش داران و شهرداران، فرمانداران و… وظیفه شناسایی و بسیج ظرفیت‌ها را به دوش دارند. کار وزارت کشور، یکپارچه سازی و میان داری است. تقسیمات ما وزارت خانه‌ای است.

وزیر پیشنهادی کشور با اشاره به ضرورت «شتاب بخشی و پرکردن خلأهای ساختاری و سیستمی» گفت: ما خلأهایی داریم که پر کردنش به عهده نهادهای واسطه‌ای است. کسی باید این خلأها را پر کند که آن وزارت کشور است. تسهیل‌کننده در مسابقه خدمت رسانی همین وزارت خانه است. حل تعارضات و حداقل سازی رقابت‌های معیوب و مخرب بین بخشی و استان‌ها به عهده وزارت خانه من است.

وی در ادامه سخنان خود از مراقبت و تقویت شاخص‌های قدرت ملی سخن به میان آورد و گفت: وزارت امور خارجه، بعد خارجی این مهم را پیگیری می‌کند و بعد داخلی را ما پیگیری خواهیم کرد. قدرت ملی، پشتوانه دیپلماسی ما خواهد بود. ما باید همبستگی مردم و حاکمیت و دولت را تقویت کنیم. از این منظر، وفاق اجتماعی و همبستگی ملی مد نظر ما خواهد بود. رعایت حقوق عامه که از آن به حقوق شهروندی تعبیر می‌شود، باید حفظ شود.

وحیدی با اشاره به ضرورت تقویت الگوی مشارکت مردمی، به اهمیت ارتقاء سرمایه، اعتماد، امید و نشاط اجتماعی تأکید کرد و گفت: ما باید الگوهای مشارکت عمومی را بسازیم و ارتقا دهیم. مصداق بارزش کمک‌های مؤمنانه بود. در بخش دیگر باید از بحران‌ها پیشگیری کنیم و همه اینها را باید حول یک مفهوم عمومی شکل دهیم. این مفهوم، به دو هدف شکل می‌گیرد: تحکیم ساختار قدرت و دوم، شکل‌دهی دولت اسلامی.

وی با استناد به بیانات رهبری در خصوص مراحل پنج گانه حکومت اسلامی گفت: سومین دوره مد نظر رهبری دولت اسلامی است. ارتقای کیفیت و کفایت حکمرانی در این دولت شکل خواهد گرفت. این مفهوم در تعالی حکمرانی کشور با ایجاد یکپارچگی و انسجام درونی دستگاه‌ها تأمین خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اقداماتی که به صورت اولویت دار در وزازت کشور دنبال خواهد شد، گفت: پیگیری رفع موانع تولید و پشتیبانی از زنجیره تولید داخل، هماهنگی و یکپارچه سازی جهت محرومیت زدایی در مناطق ویژه و حاشیه شهرها، تقویت اقتصاد و آبادانی مرزها و پیگیری و دیپلماسی مرز، ساماندهی تقسیمات کشوری با توجه به آمایش سرزمینی و توزیع مناسب امکانات، پیگیری پروژه‌های نیمه تمام عمرانی، تقویت سازمان مدیریت بحران، مهار و کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه در بحث اعتیاد، اصلاح قوانین در حوزه شوراها، احزاب و مدیریت شهری، بسترسازی برای گفت و گو با تمام جریانات سیاسی، نخبگان و تشکلات جهت پیشرفت کشور، تقویت و تعمیق امنیت فردی و اجتماعی و حمایت از نیروی اتتظامی از مهمترین اولویت‌های وزارت کشور است.

وزیر پیشنهادی کشور در ادامه تصریح کرد: بهترین مشاوران ما برای انتخاب مدیران استانی نمایندگان هستند. کسی بهتر از نمایندگان مشکلات شهرها را نمی‌شناسد و نمی‌تواند در این زمینه راه حل ارائه کند. حضرت امام در وصیتنامه سیاسی و الهی خود می‌فرمایند "به وزرای کشور در طول تاریخ آینده توصیه می‌کنم در انتخاب استانداران افرادی لایق، متدین، متعهد و سازگار با مردم را انتخاب کنند تا آرامش در کشور حکمفرما شود". بنده نیز به هیچ وجه از این شاخص‌ها کوتاه نمی آیم اگر به این شاخص‌ها به درستی توجه می‌شد بسیاری از مشکلات ما امروز حل شده بود.

وحیدی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اصول ما در وزارت کشور ارتباط مردمی است، حضرت آقا در مراسم تنفیذ تاکید کردند باید ملت را به حقوق اساسی خود رسانیم و کشور به جایگاه اصلی خود برسد. رکن اصلی ارزشهای انقلاب حضور مردم است، هرکجا که مردم حضور یافتند مسائل و مشکلات کشور حل شده است. هنر اصلی انقلاب این بود که توده مصرفی بی انگیزه و فاقد نگاه ملی، مردم را به یک مجموعه پرانگیزه علاقمند، هدفدار و آرمان خواه تبدیل کرد. باید قبول کنیم که ما شانی جز خدمت به مردم نداریم.

وزیر پیشنهادی کشور افزود: ما اکنون با صحنه‌های اعجاب آوری روبه رو هستیم. تاب آوری و مقاومت ملت بزرگ ایران در برابر دشمن خارجی حیرت برانگیر است. ملت ایران پنجه‌های خونین استکبار جهانی را بر زمین خوابانده است و امروز نیروهای آمریکایی در حال فرار از منطقه هستند. ملت ایران در اوج تحریم‌ها و کاستی‌ها درخشیدند و یک مجلس انقلابی و یک رئیس جمهور انقلابی انتخاب کردند که این پیروزی ملت است.

وحیدی در پایان افزود: اکنون جز خدمت شبانه روزی و کار جهادی برای حل مشکلات مردم نگاه دیگری نداریم. همه شاخص و معیار حرکت بنده، پاسداری از ارزشهای انقلاب اسلامی و پرچمداری شهدا و خدمت به ملت است.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی

بررسی صلاحیت سیدعزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دستور کار جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

طبق ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس، پیش از بیان نظرات نمایندگان مخالف و موافق درباره هر یک از وزرای پیشنهادی، گزارش کمیسیون‌های تخصصی مربوطه قرائت می‌شود.

کمیسیون فرهنگی و صنایع صلاحیت ضرغامی را تایید کردند

حجت الاسلام مجید نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت که این کمیسیون صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را تایید کرد. همچنین روح الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت که این کمیسیون ضرغامی را برای وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شایسته دانست.

صباغیان: به دلیل ارزش‌های اسلامی و اعتقادی مقاومت‌هایی در مقابل گردشگری وجود دارد

محمدرضا صباغیان، نایب رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی گفت: من در دوره قبل به آقای روحانی رای دادم و به انتقاد از ایشان پرداختم این بار هم ضمن اینکه به آقای رییسی رای داده‌ام انتقاد خواهم کرد.

وی افزود: وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی تخصص و سابقه این حوزه را ندارد و مدرک تحصیلی، مقاله‌های علمی، سابقه اجرایی و مدیریتی ایشان نیز مرتبط با این حوزه میراث فرهنگی و گردشگری نمی‌باشد، انتظار می‌رفت ایشان به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شود، وزیر میراث فرهنگی باید سابقه‌ای متناسب با این حوزه داشته باشد.

صباغیان گفت: ایران اسلامی ظرفیت‌های تاریخی و آثار فرهنگی متعددی دارد و زمینه‌های گردشگری ما بسیار فراوان و ارزشمند می‌باشد، اما آقای ضرغامی حوزه گردشگری ما یک مشکل اساسی دارد، چطور است که ترکیه و کشورهای همسایه ما به این میزان گردشگر دارد و ۸۰ درصد گردشگر ما گردشگران داخلی هستند، اگر ما ظرفیت‌های خوبی داریم دلیل چیست که گردشگر جذب نمی‌کنیم؟

وی در این خصوص توضیح داد: کشور ما کشوری اسلامی است و دارای یک اعتقاد فرهنگی و اسلامی هستیم، ما دارای ارزش‌هایی هستیم که برای ما بسیار قابل احترام است و بر همین اساس در این حوزه در کشور ما نسبت به دیگر کشورها مقاومت‌هایی در مقابل گردشگران وجود دارد؛ برای این موضوع چه فکری دارید؟ برای مثال در حوزه انتخابیه اینجانب، فردی فضایی فرهنگی و طبیعی فراهم ساخته است ولی برخی افراد با عنوان مباحث ارزشی و فرهنگی جلوی آن را می‌گیرند که البته سخنشان حق می‌باشد، می‌گویند که کشور ما اسلامی است و ما شهید داده‌ایم، اما شما چه راهکاری دارید که هم جذب گردشگر داشته باشیم هم به این ارزش‌ها توجه شود؟

صباغیان گفت: می‌خواهند از هر آثار تاریخی و گردشگری با موسیقی تند و نورافشانی توریست جذب کنند، اگر به آثار تاریخی ما با نگاه قرانی توجه شود تا مورد عبرت قرار بگیرند مطلوب است، برای مثال گردشگران با مشاهده تخت جمشید متوجه این مهم بشوند که پادشاهان زمانی در این مکان زندگی می‌کردند اما اکنون کجا هستند؟ اگر گردشگری ما با این نگاه تنظیم شود به اهداف خود خواهیم رسید.

نماینده مردم مهریز گفت: در خیلی از اماکن در حال ساخت آثار تاریخی هستند، این اقدام شاید جذب گردشگر داشته باشد ولی ما نباید بگذاریم واقعیت‌ها را ذبح کنند.

وی در پایان اضافه کرد: برای بحث تبلیغات گردشگری یک برنامه عملیاتی وجود ندارد، شما چه برنامه‌ای برای حمایت از این حوزه دارید؟ انتظار می‌رفت در برنامه‌های شما نگاه حمایتی به اقشار آسیب پذیر این حوزه و توجه به بیمه شاغلین صنایع دستی و فعالین حوزه گردشگری را مشاهده می‌کردیم.

موسوی: نداشتن انگیزه کار جهادی در وزیر پیشنهادی میراث نگران کننده است

سیدعلی موسوی، نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خطاب به ضرغامی گفت: آقای مهندس ضرغامی در شرایطی که امروز وضعیت عمومی زندگی و رفاه مردم دچار مشکلات و تنگناهای بسیاری است و آثار زیانبار کرونا نیز به زندگی و معیشت مردم ضربه می‌زند، سند گردشگری هم با رکود و توقف جدی مواجه شده و علاقمندان به این صنعت منتظرند که ببینند در برنامه‌های شما این دغدغه وجود دارد که در دوران مسئولیتتان شاهد تغییر به نفع مردم باشید یا به واسطه سوابق اجرایی جنابعالی سوابق تصمیماتتان جنبه تبلیغاتی و نمایشی خواهد داشت؟.

وی افزود: حقیقتاً دغدغه عدم وجود انگیزه بالای کار جهادی از سوی شما در وزارتخانه‌ای که تناسب چندانی با امور جاری و بدنه آن ندارید، نگران کننده است.

موسوی در ادامه گفت: آقای ضرغامی به نظر می‌رسد تخصص و احاطه کاری لازم را ندارید. همچنین در رابطه با صنایع دستی و به خصوص فرش دستبافت به شما انتقاد شده و اعلام کنید که چه برنامه‌ای برای افزایش تولیدات و صادرات این اثر ارزشمند دارید؟.

نماینده مردم ملکان بیان کرد: برنامه ارائه شده توسط حضرتعالی نقاط قوت و ضعف بسیاری دارد. آقای دکتر ضرغامی شما رئیس سابق صداوسیما هستید، اما وزارتخانه گردشگری وزارتخانه جدیدی است. از این فرصت برای خدمت به قشر محروم مردم که ظرفیت توسعه گردشگری دارند استفاده نمایید.

موسوی در ادامه گفت: نگرانی دیگر این است که شما تخصص و تسلط کافی در این حوزه را نداشته باشید.

وی افزود: شما سال‌ها در مناصب مدیریتی اشتغال داشته‌اید. انتظاراین بود که برنامه‌ای تکمیل تر ارایه نمایید.

موسوی در پایان گفت: مخالفت‌ها مبنی بر عدم رای اعتماد نیست بلکه بیان دغدغه‌هایی بود که در این حوزه وجود دارد.

قاضی زاده هاشمی: وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی فردی است چند وجهی

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نماینده مردم مشهد در مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: آقای ضرغامی نیازی به تعریف و تمجید بنده ندارد و فقط از روی احترام بنده جملاتی در خصوص ایشان می گویم. ۲۰۰ تن از نمایندگان که در موافقت ایشان ثبت نام کردند و این نشان از شناخت کافی مجلس از ایشان است.

وی در ادامه گفت: یکی از مطالبی که در خصوص ایشان مطرح می‌شود این است که چرا چهره با سابقه کار فرهنگی و رسانه‌ای برای یک وزارت افتصادی معرفی شده است. بنده با این جمله موافقم اما آن را کامل نمی دانم. اساساً چه کسی گفته که فرهنگ محصور در وزارت فرهنگ می‌باشد در حالی که وزارت میراث فرهنگی و گردشگری می‌تواند تمدن بزرگ ایران را به دنیا معرفی کند. اگر می‌خواهیم فصل جدیدی از انقلاب را باز کنیم. باید فرهنگ و تمدن خود را بیش از پیش به دنیا نشان دهیم.

این عضو کمیسیون فرهنگی محلس تصریح کرد: دشمنان می‌خواهند ما را منزوی کنند اما ما باید با استفاده از ابزار گردشگری ظرفیت‌های بزرگ فکری و فرهنگی جامعه خود را به دنیا معرفی کنیم. امروز مسئله گردشگری مسئله تبلیغات است نیاز به فردی داریم که با تبلیغات آشنا باشد بتواند با جهان و همه مذاهب، اقوام و گویشها سخن بگوید و دقیقاً فردی رسانه‌ای نظیر آقای ضرغامی نیاز داریم.

وی در ادامه گفت: ما را تحریم کردند و حتی اجازه فروش نفت نیز به ما نمی‌دهند ما برای حوزه گردشگری به فردی استراتژیک نیاز داریم که به روابط بین المللی آشنا باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: آقای ضرغامی فردی چندوجهی است که نسبت به حوزه دفاعی مسائل استراتژیک و رسانه آشنایی کامل دارد و اهل تعاملات اجتماعی است بزرگترین حوزه‌ای که به دنیا باید بشناسیم تمدن دینی و مذهبی خودمان است باید از هوشی که در انتخاب ایشان گام برداشته تشکر کنیم.

توانگر: ضرغامی مرد میدان و عمل است

مجتبی توانگر، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در نطق خودشان خواستند اوصاف مثبت آقای ضرغامی را زیر سوال ببرند، اما عزت و ذلت دست خداست. مردم ایران و نمایندگان ملت خدمات آقای ضرغامی را فراموش نخواهند کرد.

وی افزود: ضرغامی مرد میدان و مرد عمل است و در صداوسیما مدیری اصولگرا و توسعه گرا بوده که از جمله آن توسعه شبکه‌های تلویزیونی در دوره ریاست او بر این سازمان است.

توانگر در ادامه گفت: ضرغامی به دلیل سوابق طولانی که در مجلس داشته و ۱۰ سال ریاست سازمان صدا و سیما ایران را به خوبی می‌شناسد و همچنین کشورهای مختلف را از نزدیک دیده است. وی مدیر میدانی است و تجربه کار با سه دولت را داشته است.

توانگر گفت: همچنین به دلیل مسئولیت‌های عدیده ای که داشته مدیری با برنامه و اشراف کافی است که این امر چهره او را منحصر به فرد کرده است.

نماینده تهران افزود: او در هر دستگاهی که خدمت کرده مردمی بوده است و فساد ستیز و معتقد به جوانگرایی و دارای برنامه است.

توانگر افزود: گردشگری در برخی کشورها منبع اول درآمد می‌باشد و در کشور ما این حوزه دچار مشکلات جدی است و متاسفانه در سال‌های گذشته فردی که چهره ملی باشد در راس این دستگاه نبوده است اما ضرغامی چهره ملی و فرهنگی و به نوعی فرا دستگاهی است و باید از آقای رئیسی سپاسگزار باشیم که او را معرفی کرده است.

با پایان یافتن جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس، ادامه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به جلسه صبح فردا (چهارشنبه) مجلس موکول شد.

کد خبر 516832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.