اما و اگرهای عوارض واکسن‌های کرونا

نویدهای خوش تولید واکسن در جهان و کشور از ماه‌ها پیش آغاز شد و توزیع واکسن و تزریق آن در ایران از ۲۱ بهمن ماه سال قبل شروع شد، اما در عین حال در بین افراد جامعه دیدگاه‌های مثبت و منفی به واکسن داخلی و خارجی و عوارض آن وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایران نیز مانند کشورهای دیگر دنیا واکسیناسیون را در برابر ویروس کرونا و بیماری کووید-١٩ آغاز کرد و از زمان شروع واکسیناسیون عمومی در کشور واکسن‌های آسترازنکا، اسپوتنیک وی، سینوفارم چینی در سبد واکسن‌های تزریق شده در کشور وجود داشته است. در واقع واکسیناسیون اقدام بسیار مهم و با ارزشی است که به وسیله آن با هزینه کم می‌توان از ابتلاء به بیماری‌های عفونی جلوگیری کرد، در طول تاریخ جان میلیون‌ها نفر با استفاده از پنی‌سیلین، سولفاتیل آمید و داروهای باکتری کش مشابه نجات یافته است.

با واردات اولین محموله واکسن «اسپوتنیک وی» از روسیه، واکسیناسیون کرونا در ایران از سه‌شنبه ۲۱ بهمن سال ۱۳۹۹ در کشور با اولویت کادر درمان شروع شد و این واکسن یکی از واکسن‌هایی است که میزان اثربخشی و ایمنی‌زایی آن برای افراد بالای ۶۵ سال حدود ۹۲ درصد برآورد شده است. ایرانیان با واکسن‌ها آسترازنکا، اسپوتنیک وی، سینوفارم چینی در مقابله بیماری واکسینه می‌شوند.

در کنار واکسن‌های خارجی واکسن تمام ایرانی کرونا بانام «کوو ایران برکت» مجوز تزریق اضطراری دریافت کرد و در کنار واکسن‌های وارداتی به جریان واکسیناسیون عمومی کشور وارد شده و افراد زیادی آن را تزریق کرده‌اند. نکته قابل توجه آن است که واکسن کرونا نیز مانند هر نوع واکسن دیگری با پلتفرم‌های مختلف می‌تواند برای تزریق‌کنندگان عوارضی داشته باشد که درجه و گرید آن بستگی به نوع و پلتفرمش می‌تواند کم یا زیاد باشد. تحقیقات حاکی از آن است که تا چند روز پس از تزریق واکسن کرونا ممکن است عوارض واکسن بروز پیدا کند، معمولاً تا سه روز پس از تزریق واکسن کرونا داشتن علائم تب، درد محل تزریق، احساس سرماخوردگی، کسالت طبیعی است.

اما و اگر عوارض واکسن‌های کرونا

ترجیحی بین انواع برندهای واکسن‌ها وجود ندارد

رضا فدایی مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص انتخاب نوع واکسن‌های کرونا برای تزریق، اظهار می‌کند: واکسن‌ها از وزارت بهداشت به مراکز بهداشتی استان‌ها تحویل داده می‌شوند و مطابق پروتکل ابلاغی از وزارت بهداشت این واکسن‌ها در زمان تعیین شده به گروه‌های هدف تزریق می‌شود، هیچ ترجیحی بین انواع برندهای واکسن‌ها وجود ندارد و آنچه که موجود است به مراجعه کننده‌های واجد شرایط تزریق می‌شود و امکان انتخاب بین برندها وجود ندارد.

وی در مورد عوارض واکسن‌ها، اضافه می‌کند: با توجه به شرایط ایمنی بدن افراد بعد از تزریق واکسن علائمی بروز پیدا می‌کند و جای نگرانی نیست ضروری است افراد بعد از تزریق واکسن اگر محل تزریق درد داشت یا تب کردند قرص‌های مسکن‌ها را به نوبت در روز بخورند و استراحت کنند تا عوارض برطرف شود.

تزریق واکسن‌های موجود برای افراد فراخوان شده

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان، تاکید می‌کند: البته انتخاب واکسن سینوفارم، کوبرکت ایرانی و آسترازانکا برای بعضی از مشاغل انتخابی بوده است، اما به طور کلی همکاران مراکز بهداشتی هر نوع واکسنی که موجود باشد را برای افراد فراخوان شده در زمان تعیین شده تزریق می‌کنند، این افراد بر اساس پیامک دریافتی به محل واکسیناسیون مراجعه کنند، نباید شهروندان خارج از نوبت مراجعه کنند به دلیل اینکه بدون نوبت آمدن آنها موجب ازدحام، ناراحتی و اتلاف وقت خود آنها می‌شوند.

فدایی، تصریح می‌کند: دوز دوم واکسن افراد هم در همان تاریخ اعلام شده‌ای است که در کارت واکسیناسیون نوشته می‌شود و باید همان زمان تعیین شده برای تزریق دوز دوم واکسن به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند، برای اکثر واکسن‌ها یک ماه فاصله زمانی تا تزریق دوز دوم است و برای واکسن آسترازانکا افراد می‌توانند بعد از گذشت سه ماه از نوبت اول تزریق واکسن برای دریافت دوز دوم به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

بیشترین واکسن تزریقی ابتدا سینوفارم و سپس آسترازنکا

وی در خصوص آخرین وضعیت واکسیناسیون استان، اظهار می‌کند: در شهر اصفهان هشت مرکز برای واکسیناسیون و در استان ۲۶ مرکز تجمیعی برای واکسیناسیون وجود دارد، تاکنون در استان اصفهان حدود ۹۰۰ هزار نفر یک نوبت و ۲۶۲ هزار نفر دو نوبت واکسن دریافت کردند. بیشترین واکسن تزریقی ابتدا سینوفارم و سپس آسترازنکا بوده است، به طور میانگین حدود ۷۰ درصد سالمندان ۶۰ سال به بالا در استان اصفهان واکسن زدند، اما اگر ۵۵ سال به بالا را ملاک بگیریم تاکنون ۶۸ درصد از سالمندان واکسن زده‌اند که البته این رقم ادامه دارد.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان، می‌افزاید: زندانیان نیز در حال واکسینه شدن هستند، در این زمینه نتایج هنوز مشخص نشده و پرسنل نیروی انتظامی هم به تدریج در حال واکسینه شدن هستند، آمار واکسیناسیون گروه‌های شغلی را جداگانه ثبت نمی‌کنیم، البته بیماران خاص از ابتدا قرار است برای واکسن زدن ثبت نام کنند اما آمار جداگانه این گروه استخراج نشده است.

فدایی، تاکید می‌کند: آمار مبتلایان به کرونا دلتا در استان روند افزایش دارد، هنوز در مسیر صعودی موج پنجم هستیم و این مسیر ممکن است دو تا سه ماه ادامه یابد و هنوز به قله موج پنجم کرونا نرسیده‌ایم، تا وقتی ترددها و رعایت‌ها کنترل نشود، در اوضاع بحرانی باقی خواهیم ماند.

تزریق واکسن در پاندمی ها یک اصل است

مهرداد صلاحی متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص تأثیر واکسیناسیون در جلوگیری از ابتلاء به بیماری کرونا، اظهار می‌کند: در حال حاضر انواعی از واکسن‌های کرونا در ایران و جهان برای بالا بردن سطح ایمنی بدن افراد و جلوگیری از ابتلاء به ویروس کووید ۱۹ تزریق می‌شود، واکسن‌های «آسترازانکا، اسپوتنیک وی روسی و سینوفارم چینی کوبرکت ایرانی» در کشور در حال تزریق به گروه‌های هدف است.

اما و اگر عوارض واکسن‌های کرونا

وی اضافه می‌کند: تزریق واکسن در پیشگیری از ابتلاء به عفونت‌های ویروسی و پاندمی‌ها یک اصل است و همیشه توصیه می‌شود که مردم جامعه از آن استقبال کنند، به دلیل اینکه وقتی عفونت‌های ویروسی اپیدمی می‌شود تا زمانی که حداقل ۷۰ درصد افراد جامعه واکسینه نشوند همواره زنجیره انتقال، تکثیر ویروس، زنجیره سوش‌ها و تغییر سویه‌های آن قطع نمی‌شود و واکسیناسیون حداکثر ۷۰ درصد جامعه ضروری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد اثربخشی واکسن‌ها، تصریح می‌کند: به طور طبیعی هیچ واکسنی صددرصد اثربخشی ندارد، در مورد واکسن‌های بیماری‌های دیگر هم وضعیت به همین صورت بوده است، برای مثال واکسن هپاتیت حدود ۸۵ درصد ایمنی دارد و برای ویروس کرونا واکسن آسترازانکا هم همین طور است و ایمنی بالاتری را در بدن ایجاد می‌کند، در مراحل بعدی ایمنی هم واکسن‌های اسپوتنیک روسی، کوبرکت و سینوفارم، قرار دارند.

واکسیناسیون کرونا در بدن آنتی بادی تولید می‌کند

صلاحی در مورد ضرورت واکسینه شدن افراد جامعه، تاکید می‌کند: واکسیناسیون کرونا باعث تولید آنتی بادی در بدن افراد می‌شود و آنتی بادی‌ها تا مدتی بدن را در مقابل ابتلاء به ویروس کرونا مصون مقاوم می‌کند، احتمال دارد افرادی که مبتلا به کرونا شدند بگویند «ما نیازی نیست واکسن بزنیم»، اصلاً این طور نیست باید همه افراد (حتی مبتلایان به کرونا) واکسن را تزریق کنند، به دلیل اینکه افراد با واکسن زدن مقدار زیادی آنتی بادی در بدن آنها ترشح خواهد شد و تا شش ماه از ابتلاء به این بیماری ایمن می‌شوند.

این متخصص بیماری‌های عفونی، اظهار می‌کند: فردی که کرونا گرفته باشد می‌تواند واکسن بزند، حداقل فاصله‌ای که بین تجویز واکسن و ابتلاء به کرونا توصیه شده می‌شود چهار هفته بعد از ابتلاء به ویروس است، در واقع زمانی که فردی مبتلا به کووید می‌شود، باید چهار هفته از زمانی ابتلای او بگذرد سپس اجازه تزریق واکسن برای افزایش ایمنی بدن را دارد، اگر زمان بیشتری هم بگذرد مشکلی نیست و می‌تواند برای تزریق واکسن اقدام کند به دلیل اینکه با زدن واکسن آنتی بادی روی آنتی بادی سوار می‌شود در واقع میزان آنتی بادی بدن بالاتر می‌رود.

وی تصریح می‌کند: در بین شهروندان شاهد هستیم که بعد از زدن واکسن تقاضای چکاپ سطح آنتی بادی و ایمنی بدن خود هستند، باید افراد بدانند وقتی واکسن تزریق می‌کنند در تولید ایمنی هومورال و ایمنی سلولی بدن آنها دخالت دارد، اگر فرد بعد از تزریق واکسن آنتی بدن را چکاپ کرد و میزان آنتی بادی بدن بالا نبود این اتفاق به معنای غیرمؤثر بودن واکسن به کرونا نیست، از طرف دیگر اگر با زدن واکسن تولید آنتی بادی بدن زیاد شود به معنای صد درصد ایمن بودن بدن نیست و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پاندمی ضروری است.

مردم با تزریق واکسن مرتب آنتی بادی بدن را چک نکنند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اضافه می‌کند: به دلیل اینکه با تزریق واکسن‌ها سیستم دفاعی بدن به واسطه سی ام آی یا سلول به واسطه ایمنی سلولی و هم ایمنی هومورال مشارکت می‌کند و حتماً به معنی این نیست آنتی بادی تولید کند و لازم نیست مردم مرتب آنتی بادی بدن را چک کرده و با افراد دیگر مقایسه کنند.

صلاحی، تاکید می‌کند: باید مردم بدانند سطح آنتی بادی از نظر اپیدمولوژیک ارزش دارد و در مطالعات اپیدمولوژیکی که انجام می‌گیرد برای بررسی اینکه که چند درصد جامعه در شرایط بحرانی نیاز به اقدامات اورژانسی‌تر دارد، تعیین میزان آنتی بادی بدن مهم است، اما در بحران کرونا چک کردن آنتی بادی هیچ ارزشی بعد از تزریق واکسن و مبتلا شدن به کووید ۱۹ ندارد.

وی تصریح می‌کند: متأسفانه اکثر افراد جامعه نگران عوارض جانبی واکسن هستند، شهروندان بدانند عوارض واکسیناسیون ناچیز است، برای مثال هر قرص مسکن که افراد می‌خورند عوارض کمی در بدن آنها به دنبال دارد و واکسن کرونا هم همین طور است و عوارض آن ناچیز بوده با سردرد، بدن درد خفیف و تب همراه است و چندان نگران کننده نیست و این عوارض وابسته به نوع هر واکسنی تغییر پیدا می‌کند و عمر این علائم و حساسیت‌های جزئی بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت با خوردن یک مسکن ساده رفع می‌شود.

اما و اگر عوارض واکسن‌های کرونا

افراد مبتلا به آسم و آلرژی هم می‌توانند واکسن کرونا بزنند

این متخصص بیماری‌های عفونی، اظهار می‌کند: ابتلاء افراد به بیماری آسم و داشتن آلرژی بینی ممنوعیتی برای زدن واکسن کرونا ندارد و این گروه از بیماران هم می‌توانند واکسن کرونا را بزنند و با تزریق واکسن بدن آنها ایمن می‌شود، این افراد به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای که دارند اگر مبتلا به کووید شوند احتمال تشدید بیماری و تنگی نفس در بین آنها زیاد است، بنابراین توصیه می‌شود حتماً نسبت به زدن واکسن کرونا اقدام کنند.

صلاحی، اضافه می‌کند: واکسیناسیون ارزشمند است و تا زمانی که حداقل ۷۰ درصد افراد جامعه واکسینه نشوند، سیکل سوش ویروس همچنان تغییر پیدا می‌کند، به دلیل اینکه ویروس تمایل به زنده ماندن دارد و وقتی این اتفاق بیفتد دیواره ویروس در بدن افراد تغییر پیدا می‌کند و چرخه تکثیر و تغییرات ویروس رخ می‌دهد و برای جلوگیری از این اتفاق نیازمند واکسیناسیون ۷۰ درصدی مردم جامعه هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تصریح می‌کند: در حال حاضر صحبت از سوش لامبدا است که بعد از سوش دلتا تغییراتی ایجاد می‌کند و سوش لامبدا باعث می‌شود نوع دیگر ویروس کرونا ظاهر شود، از سوی دیگر اگر روند انجام واکسیناسیون در اجتماع کند شود، متأسفانه افرادی که قبلاً واکسینه شدند، (برای مثال اگر یک نفر شش ماه قبل واکسینه شده باشد) دوباره مبتلا به سوش جدید کرونا می‌شوند به دلیل اینکه آنتی بادی بدن آنها کاهش پیدا می‌کند و برای رسیدن به رقم ۷۰ درصدی واکسیناسیون افراد جامعه مدت زمان طولانی را طی کنیم و احتمال خطر ابتلاء به ویروس در بین آنها افزایش پیدا می‌کند، بنابراین هرچه قدر سرعت واکسیناسیون در جامعه بالا برود و در زمان کمتری انجام شود چرخه ویروس قطع می‌شود و از این پاندمی نجات پیدا می‌کنیم.

کد خبر 515781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    6 1
    سلام من واکسن چینی زدم کمر درد شدید گرفتم نمیدونم علت واکسن یا خودم کمر درد گرفتم
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    0 1
    سلام من واکسن سینوفارم زدم صورتم و روی دستم کهیر میزنه ببخشید یه بار هم توی ادرارم کمی خون بود ولی دیگه ندیدم سه روز سیتریزین خوردم دیگه کهیر نزدم ،دوز دوم رو بزنم یا نه؟
  • مریم IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    1 0
    دوز اول واکسن روتهران زدم میتونم دوزدوم رودرشهرورامین بزنم