«جهان نما» گام دموکراتیک شهرداری اصفهان

پیش از ظهر امروز _ شنبه ۲ مردادماه_ از اپلیکیشن جهان نما با حضور شهردار اصفهان، رئیس شورای شهر و مدیران شهری رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وب اپلیکیشن شهر با نام " جهان نما" به منظور تقویت ارتباط شهروندان با شهرداری اصفهان طراحی شده است و شهروندان می‌توانند مشکلات و پیشنهادات شهری خود را از این طریق به اطلاع مدیران شهری برسانند. نقشه شهر اصفهان، اطلاعات ویژه‌ای از خطوط اتوبوسرانی و مترو، امکان مشاهده لحظه‌ای وضعیت ترافیک شهر و تعداد دیگری از خدمات که پیش از این در میز خدمت شهرداری فعال بود در این اپلیکیشن ارائه شده است.

همچنین به منظور خدمات رسانی بهتر به شهروندان، امروز _ شنبه ۲ مردادماه_ در شهرداری مرکزی، اتاق گفت و گوی شهرداری اصفهان با شهروندان، با حضور شهردار اصفهان، رئیس شورا و مدیران شهری به طور رسمی افتتاح شد و مراسم رونمایی از وب اپلیکیشن شهر با نام " جهان نما" و تجلیل از شهروندان مشارکت‌جو برگزار شد.

«جهان نما» گام دموکراتیک شهرداری اصفهان

بخشی از پیشرفت شهر را مدیون شهروندان مشارکت‌جو هستیم

قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان در این مراسم اظهار کرد: یکی از محورهای برنامه مدیریت شهری در دوره پنجم، تحقق شهر هوشمند بود که این مهم به مشارکت مردم در بهره‌مندی از آنچه ارائه می‌شود و نقش نظارتی آنان نیاز دارد.

وی افزود: ایجاد "اپ شهروندی" اصفهان، موضوعی است که از همان روزهای اول در دستور کار قرار گرفت و با پیگیری اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری و تلاش سازمان فاوا این مهم تحقق یافت، البته زیرساخت‌ها آماده شده، اما ابعاد آن باید گسترش یابد. از طریق این زیرساخت، مردمی که شهرشان را دوست دارند و می‌خواهند امور شهر خود را بهبود دهند با مدیران شهری در ارتباط خواهند بود.

شهردار اصفهان گفت: مشارکت امری دو جانبه است، این بدین معنی است که علاوه بر فراهم سازی زیرساخت‌ها، جلب مشارکت مردم نیز اهمیت ویژه‌ای دارد، این که مردم در همه صحنه‌ها حضور داشته و نقش نظارتی خود بر اتفاقات شهر را انجام داده‌اند، گام بزرگی در راستای تحقق دموکراسی، نظارت همگانی و ارزیابی رفتار مردم توسط مردم است.

نوروزی اضافه کرد: ارزش این کار از ساختن بزرگترین پل‌ها و اتوبان‌ها کمتر نبوده و می‌تواند بر همه اجزا و ابعاد جامعه تسری یابد تا مردم به ارزیابی عمل مدیران پرداخته و در هنگام انحراف عملکرد آن‌ها نقش بازدارنده خود را ایفا کنند.

وی با بیان این که اگر در هر کشوری نظارت همگانی شکل گیرد اقدامات انجام شده می‌تواند تضمین شود، خاطرنشان کرد: در دنیا برای نظارت مردم نهادهایی تشکیل شده و مشارکت شهروندان در مدیریت شهری نیز بخشی از این نظارت است زیرا با حضور شهروندان و مداخله مثبت آنان در امور، منفعت عمومی تضمین شده و خرد جمعی به میدان می‌آید.

نوروزی اظهار کرد: مشارکت کنونی شهروندان اصفهان نیز نمادی از خرد جمعی است، حضور در افتتاحیه‌ها، پیگیری مسائل از طریق گفت و گوی رادیویی با شهردار و پیگیری مسائل از طریق ۱۳۷ بسیار ارزشمند است، البته شهرداری معتقد است افرادی که مدیریت شهری را در فضاهای مجازی نقد کردند نیز به کمک مدیریت شهری آمدند تا عیوب خود را بر طرف کند، بنابراین می‌توان گفت که نقد به معنای توهین و تهمت نیست.

وی با بیان این که بیش از ۷۰ جلسه "اصفهان فردا" برای شنیدن نقطه نظرات شهروندان و تعامل با مردم برگزار شد، گفت: اگر امروز شهرداری اصفهان در بین شهرداری‌های کشور درخشیده و هر روز شاهد کلنگ زنی‌ها و حرکت‌های عمرانی هستیم، ناشی از مشارکت مردم است.

وی تصریح کرد: مردم سرمایه اجتماعی هستند که باید با تمام قوا از آنها پاسداری شود، امید است در هر شرایطی این روند ادامه یافته و شهروندان در همه دوران‌های مدیریت شهری مطالبه‌گر بوده و با قدرت به پیش رفته و از هر حرکت انحرافی جلوگیری کنند، زیرا معتقدیم بخشی از پیشرفت شهر مدیون تلاش‌های شهروندان مشارکت‌جو است.

«جهان نما» گام دموکراتیک شهرداری اصفهان

رویکرد مشارکت‌جویی مدیریت شهری اصفهان در آینده ادامه یابد

علیرضا نصر اصفهانی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در این مراسم اظهار کرد: دو میلیون شهروند در اصفهان زندگی می‌کنند که برخی از آن‌ها نسبت به شهر و مسائل آن کاملاً بی توجه هستند، برخی برای مشکلات ابراز تأسف می‌کنند و افرادی نیز وجود دارند که مشکلات شهر را از روی دلسوزی گفته و نسبت به سرنوشت شهر حساس هستند.

وی افزود: این افراد شهر را خانه خود می‌دانند لذا باید برای آن‌ها انگیزه ایجاد شود تا این کار را ادامه دهند و مدیران شهری باید پذیرای انتقادات آن‌ها باشند تا میزان مشارکت شهروندان افزایش یابد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مدیران جدید شهری باید این کار که اکنون شروع شده را استمرار بخشیده و تلاش کنند همه شهروندان نسبت به مسائل شهر حساس شوند.

نصراصفهانی اضافه کرد: مدیریت شهری به تنهایی نمی‌تواند همه اتفاقات و مشکلات شهر را رصد کند و نیازمند مشارکت شهروندان است بنابراین مدیریت شهری باید با شهروندان تعامل بیشتری داشته و آموزش شهروندی و دردمندی نسبت به شهر داشته باشد تا حس تعلق نسبت به شهر تقویت شود.

«جهان نما» گام دموکراتیک شهرداری اصفهان

جزئیات راه اندازی اَپ شهروندی "جهان نما"

ایمان حجتی، مدیر کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان در این مراسم اظهار کرد: سرمایه اجتماعی یکی از عوامل مهم در پایداری شهرها است در واقع شهرهایی می‌توانند در جذب مشارکت مردم موفق باشند که از سرمایه اجتماعی خوبی برخوردار باشند، در این راستا شهرداری اصفهان نیز در چهار سال گذشته برای تقویت و حفاظت از سرمایه اجتماعی تلاش بسیاری کرده است.

وی افزود: توسعه مشارکت مردمی در حل بسیاری از مشکلات اجتماعی نقش دارد، در همین راستا تاکنون در سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان، با همکاری سمن‌ها و فعالان مردمی اقدامات ارزشمندی شده است، شورای اسلامی شهر اصفهان نیز برای افزایش مشارکت و استفاده از نظر مردم، برنامه جامع اصفهان را با همکاری آن‌ها تدوین کرد، برنامه جامع یک شهر عالی‌ترین سطحی است که مدیر شهری می‌تواند در آن اعمال نظر داشته باشد و در اصفهان این برنامه با نظر و مشارکت مردم در حال تدوین است.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان گفت: اداره کل ارتباطات برای افزایش مشارکت با مردم، سامانه ۱۳۷ را در اختیار داشته که ارتباط خوبی با مردم اصفهان دارد و متعهد است که مشکلات مطرح شده را از طریق معاونت‌ها، سازمان‌ها و مناطق مختلف شهرداری پیگیری کند، در این راستا در این دوره مدیریت شهری تقویت سامانه ۱۳۷ در دستور کار قرار گرفت و در نهایت در طراحی‌هایی که در چهار سال گذشته انجام شد، تصمیم گرفتیم راه‌های ارتباط با ۱۳۷ را گسترش دهیم بنابراین " اپ شهروندی" با همکاری سازمان فاوا شهرداری اصفهان شکل گرفت که یکی از اصلی‌ترین خدمات آن تقویت ارتباط شهروندان با مدیریت شهری است.

حجتی افزود: همزمان با این طرح پورتال شهرداری اصفهان نیز در حال تدوین بود و در نهایت در اواسط سال ۹۹، طراحی وب اپلیکیشن شهر اصفهان با نام " جهان نما" آغاز شد و امروز خدمات شهروندی خوبی در این وب اپلیکیشن فعال شده است، امروز یک رسانه و ابزار تعاملی جدید به شبکه اطلاع رسانی و تعاملی شهر اصفهان اضافه خواهد شد.

وی با اشاره به امکان ارائه خدمات فعال در این سامانه تصریح کرد: سیستم اعلام مشکلات و پیشنهادات شهری در این اپلیکیشن مبتنی بر مکان است بر این اساس با اتصالی که این اپلیکیشن با ۱۳۷ دارد، موضوعاتی که در آن مطرح می‌شود، قابل رصد و پیگیری است علاوه بر این نقشه شهر اصفهان با اطلاعات مورد نیاز شهروندان در این اپلیکیشن ارائه شده است که لایه‌های مختلفی در آن فعال بوده که از جمله آن‌ها می‌توان به نزدیک‌ترین ایستگاه‌های پسماند، ایستگاه‌های اتوبوس، کتابخانه‌ها و فرهنگسراها اشاره کرد.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان گفت: اطلاعات ویژه‌ای از خطوط اتوبوسرانی و مترو، امکان مشاهده لحظه‌ای وضعیت ترافیک شهر و تعداد دیگری از خدمات که پیش از این در میز خدمت شهرداری فعال بود در این اپلیکیشن ارائه شده که قابل توسعه است.

حجتی افزود: در سامانه ۱۳۷ شاهد اعلام موارد مختلفی از جمله مشکلات و پیشنهادات هستیم، برخی شهروندان بیش از ۱۰۰ تماس در سال با این سامانه دارند که امروز از تعدادی از این افراد تقدیر می‌شود، امید است در آینده بتوان اورژانس ۱۳۷ را فعال کرد تا برخی خدمات فوری از این طریق قابل ارائه باشد.

وی تصریح کرد: امروز اتاق گفت و گوی شهرداری اصفهان با شهروندان به طور رسمی افتتاح می‌شود، مراجعانی که به ساختمان شهرداری مرکزی مراجعه می‌کنند معمولاً نمی‌دانند خدمتی که قرار است دریافت کنند مربوط به کدام بخش از شهرداری است و معمولاً همه درخواست ملاقات با شخص شهردار را دارند، همچنین برخی شهروندان به دنبال ارائه گزارش ویژه برای اداره کل بازرسی و حراست هستند و یا شهروندانی که نیازمند گفت و گو با شهرداری هستند، بنابراین برای رفع این مشکلات و تسهیل روند خدمت رسانی به شهروندان در ساختمان شهرداری مرکزی در نزدیک‌ترین مکان به در ورودی، اتاق گفت و گویی برای شهروندان ایجاد شد.

«جهان نما» گام دموکراتیک شهرداری اصفهان

خدمات شهری با " اَپ شهروندی" ساده‌تر ارائه می‌شود

سید حمیدرضا ابطحی، مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان در این مراسم اظهار کرد: در ابتدای دوره مدیریت شهری پنجم یکی از درخواست‌های شورا و شهردار اصفهان از سازمان فاوا ایجاد بستر مناسب برای برقراری ارتباط دوسویه با شهروندان بود تا از این طریق بتوان نظرات شهروندان را شنید و از نیازهای آنان مطلع شد.

وی با بیان این که مدیریت شهری پنجم در برنامه‌ریزی شهر از نظرات و نیازهای شهروندان در مناطق مختلف استفاده می‌کردند، افزود: در این راستا سامانه اَپ شهروندی جهان نما طراحی شد؛ این اپلیکیشن کاملاً با سامانه ۱۳۷ در ارتباط بوده و نقشه محور است به طوری که شهروندان مشکلات شهری را در محل می‌توانند اطلاع دهند البته همه سوابق برقراری ارتباط شهروندان نیز در این سامانه ثبت می‌شود.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: سه مدل ارتباط با سامانه ۱۳۷ در نظر گرفته شده که شامل ثبت پیام به صورت چت، ثبت پیام مانا در اپ و ثبت پیام به صورت ناشناس است.

وی ادامه داد: اطلاعات همه تک پایه‌های سطح شهر در نقشه این اپ وارد شده و افراد می‌توانند نزدیک‌ترین مکان خدمات ارائه شده را بیابند همچنین بیشتر خدمات میز خدمت که قابلیت ارائه در گوشی هوشمند داشته در این اپ ارائه شده که از جمله آن می‌توان به پارک هوشمند اشاره کرد.

ابطحی تاکید کرد: در این اپلیکیشن سعی شد خدمات به شهروندان ساده‌تر و در دسترس تر ارائه شود؛ سازمان فاوا همواره آماده شنیدن نقطه نظرات کاربران نهایی است تا بتواند مشکلات موجود را رفع کند.

به گزارش ایمنا، در پایان این مراسم از تعدادی شهروندان مشارکت‌جو از جمله اصغر ماه پیشانیان، صانعی، حمید مزروعی، نازیلا انصاری پور، آزاده کریمی، بانو امینی، لیلا شمایلی، پروین سجاد، امید چوپانی، سجاد گرجی، ابراهیم بختیاری تقدیر و قدردانی شد.

کد خبر 509327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.