تلفات مرغداری‌ها در پی قطعی برق چگونه جبران خواهد شد؟

یکی از بخش های مولد اقتصادی کشور که از قطعی برق آسیب ویژه می‌بیند بخش کشاورزی است که برای تولید وابستگی زیادی به این منبع انرژی دارد و صنعت طیور نیز این روزها به شدت تحت تاثیر قطعی‌های برق قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قطعی برق سراسری در هفته‌های اخیر مشکلات بسیاری را برای اصنافی که قسمت زیادی از فعالیت آنها مستقیماً با برق در ارتباط است ایجاد کرده است به طوری که تولید کنندگان نان به فاسد شدن خمیر، تولید کنندگان شیر به فاسد شدن آن و مرغداران به تلف شدن مرغ‌ها اعتراض داشتند.

راهکاری که از سوی مسئولان صنعت برق برای حل این مشکل داده شده نیز استفاده از موتورهای برق و ژنراتورهای خصوصی است که البته همه تولید کنندگان به آن دسترسی نداشته و در ساعات طولانی نیز نمی‌تواند پاسخگوی نیاز واحدهای تولیدی باشد.

خبرها حاکی است به دلیل قطعی برق تلفات در واحدهای مرغداری رو به افزایش است به نحوی که هفته گذشته فقط در یک واحد صنعتی تولید مرغ در شهرستانی در خراسان رضوی منجر به تلف شدن بیش از هشت هزار قطعه مرغ گوشتی شد به طوری که بر اساس گزارشات موجود، این میزان مرغ گوشتی در دو مرحله تلف شدند که در مرحله اول شش هزار و ۵۰۰ قطعه به دلیل قطع برق و در مرحله دوم هزار و ۵۰۰ قطعه مرغ به سبب گرمای هوا در این واحد پرورش طیور تلف شد. وزن این میزان مرغ گوشتی تلف شده بیش از هشت تن است که کارشناسان میزان خسارت وارد آمده به این واحد مرغداری را افزون بر دو میلیارد ریال برآورد کرده‌اند.

کارشناسان معتقدند قطع برق در یک واحد مرغداری متوسط که از طریق هواساز تهویه واحد را انجام می‌دهد، می‌تواند ۴۰ تا ۵۰ درصد تلفات جمعیت مرغ‌ها را به همراه داشته باشد، علاوه بر این، قطعی برق در کشتارگاه‌ها نیز تلفات مرغ‌ها را قبل از کشتار بالا می‌برد.

قطعی برق منجر به خفگی مرغ و تلفات آن می‌شود

در همین رابطه غلامحسین جافر، رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری مرغداران ایران، در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: قطعی برق آسیب جدی به مرغداری‌ها وارد می‌کند، زمانی که برق قطع شود گاز داخل سالن‌ها افزایش یافته و باعث خفگی مرغ‌ها می‌شود، تعداد زیادی از مرغداری‌های کشور موتور برق و ژنراتور ندارند در چنین شرایطی پس از یکی دو ساعت قطعی برق زنده ماندن در سالن‌های نگهداری مرغ شدنی نیست.

وی اضافه می‌کند: بنابراین قطعی برق باعث شده مرغ‌ها توسط گاز گرفتگی و گرما تلف شده و زیان قابل توجهی به مرغداری‌ها وارد کرده است، مطالبه مرغداران این است که حداقل برای قطعی برق از پیش اطلاع رسانی شود زیرا در صورتی که برق بدون برنامه قبلی قطع شود حتی ژنراتور نیز کاربرد نخواهد داشت.

قطعی برق منجر به کاهش بیش از پیش تولید مرغ در تابستان شده است

رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری مرغداران ایران تاکید می‌کند: تولید مرغ در فصل گرما همواره کاهش داشت و امسال نیز قطعی‌های برق مزید بر علت کاهش تولید و ضرر و زیان مرغداری‌ها شده است.

در استان اصفهان نیز تلف شدن مرغ‌ها توسط اتحادیه مرغداران تأیید شده و در همین رابطه فرهاد جعفریان، رئیس اتحادیه مرغداران اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: قطعی برق مرغداران را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است. گاهی برای برخی از واحدها برق بیش از پنج ساعت قطع شده که حتی منجر به از کار افتادن موتورهای برق نیز شده است.

استفاده از موتور برق راهکار مناسبی نیست

وی با بیان این که با توجه به افزایش دمای هوا، مرغ وزن نمی‌گیرد، اضافه می‌کند: مرغدار با موجود زنده سر و کار دارد و باید بین آن و صنایع تفاوت قائل شد یک مرغداری که ۱۵۰ هزار مرغ پرورش می‌دهد اگر فقط ۱۰ دقیقه برق نداشته باشد که هوای سالن تخلیه شود، همه مرغ‌ها در آن تلف می‌شوند.

هفته گذشته برق برخی از واحدها بیش از ۴ ساعت قطع شده است

رئیس اتحادیه مرغداران اصفهان تصریح می‌کند: اداره برق نیز در هفته گذشته بدون اطلاع قبلی برق مرغداری‌ها را قطع کرد که ضرر و زیان زیادی به مرغداری‌ها وارد کرد، ژنراتورها نیز نمی‌تواند بیش از یکی دو ساعت برق رسانی داشته باشد و فقط برای موارد ضروری تهیه شده است و اگر هر روز از آن استفاده شود از کار خواهد افتاد.

بر این اساس قطعی‌های برق چند ساعته و بدون برنامه در حالی رخ داده که فقط ۱۰ دقیقه قطع بودن برق می‌تواند منجر به تلف شدن تعداد زیادی از مرغ‌ها شود در این بین اما مسئولان صنعت برق نیز معتقدند این اتفاق فقط یک بار و در هفته گذشته افتاده و در هفته‌های آینده در صورت ناپایدار شدن شبکه، قطعی برق حتماً از پیش به اطلاع تولید کنندگان می‌رسد.

قطعی برق هفته گذشته بی سابقه و اضطراری بوده است

در همین رابطه محمدرضا نوحی، سخنگوی صنعت برق اصفهان، اظهار می‌کند: برق مرغداری‌ها فقط در روزهای سه شنبه و چهارشنبه، ۱۵ و ۱۶ تیرماه، بر اساس عملکرد رله‌های فرکانسی به صورت اضطراری برای حفظ پایداری شبکه، در این روزها برق در طول این دو روز در دو نوبت قطع شد.

وی اضافه می‌کند: با همه مشترکان برق در استان اصفهان برای قطعی‌های برنامه‌ریزی شده هماهنگی انجام می‌شود، برای برخی از مشترکان حتی زمان‌های قطعی برق به صورت پیامکی اعلام شده و سایر مشترکان نیز می‌توانند برنامه و جداول خاموشی برق را در وب سایت شرکت‌های توزیع مشاهد کنند.

اکنون شبکه برق پایدار است

سخنگوی صنعت برق اصفهان تاکید می‌کند: اکنون مشکل قطعی برق تا حدودی حل شده است شبکه کل کشور پایدار شده و خاموشی نداریم اما جهاد کشاورزی نیز در این بین از شرایط به وجود آمده برای تولید کننده گله مند بوده و تقاضا دارد حداقل پیش از قطعی‌های برق اطلاع رسانی دقیق انجام شود.

لازم است حتماً قطعی برق از پیش به اطلاع تولیدکنندگان برسد

بر این اساس، حسین ایراندوست، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان، در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: برخی مرغداری‌ها ممکن است موتورهای برق نداشته باشند، دمای بدن مرغ هم بالا است و گرمای هوا جان مرغ را تهدید می‌کند.

وی تصریح می‌کند: انتظار می‌رود اگر قرار است قطعی برق انجام شود جداول ثابت از قبل اعلام شود تا مرغدار بتواند با آن هماهنگ شود.

حال باید دید با وجود چنین شرایطی، تلفات مرغ در اثر قطعی‌های برق چه میزان خسارت به صنعت تولید مرغ وارد کرده است زیرا علاوه بر ضرر و زیان تولید کنندگان، با کاهش تولید و در نتیجه عرضه مرغ در بازار، قیمت آن نیز افزایش می‌یابد و در شرایط کنونی بازار مصرف کشور توانایی پذیرش افزایش مجدد قیمت مرغ را ندارد.

کد خبر 506385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.