کراتینه مو چیست؟ + انواع، عوارض و روش های کراتینه مو خانگی

کراتین در اصل یک نوع پروتئین است که به طور طبیعی در موها وجود دارد و باعث صاف و درخشان بودن موها می‌شود. عمل کراتینه مو با جایگزین کردن مقدار کراتین مورد نیاز موها، باعث نرم شدن و صاف شدن آن‌ها می‌شود؛ با مواد طبیعی و ماسک مو خانگی نیز می‌توان مو را کراتینه کرد.

به گزارش ایمنا، علاقه افراد به موهای لخت و صاف تا حدی است که بیشتر آنها به اتو کردن موهای خود می‌پردازند تا از وزی موهای خود خلاص شوند. یکی از راه‌هایی که می‌تواند به افراد برای رسیدن به این نرمی مو کمک کند، کراتینه کردن است. باید توجه داشت که کراتینه با وجود اینکه می‌تواند به نرمی و صاف شدن موهای خانم‌ها منجر شود، می‌تواند ضرر بسیار زیادی را به موها وارد کند. استفاده از مواد شیمیایی به مو آسیب می‌رساند و باعث می‌شود که زیبایی آنها گرفته شود. همچنین هزینه‌های هنگفتی که جهت انجام کراتینه در آرایشگاه‌ها پرداخته می‌شود، مقرون به صرفه نیست بنابراین بهتر است برای کاهش هزینه‌ها، کراتینه کردن موهای خود را در منزل انجام دهید.

کراتینه چیست؟

کراتینه، راه ترمیم موهای آسیب دیده است که در نهایت به صافی و براقی آن منجر می‌شود. هنگامی که بسیاری از بانوان از رنگ‌های مختلف مو استفاده می‌کنند و یا هر آنچه که دارای مواد شیمیایی بسیاری است، کراتینه می‌تواند کمک بسیاری به آنها کند. کراتینه مو مانند سایر اقدامات دیگر دارای آسیب جدی است چرا که مواد شیمیایی موجود در آن می‌تواند سلامتی موها را به خطر بیندازد بنابراین بهتر است در منزل با استفاده از مواد طبیعی این کار را انجام دهید تا موها ترمیم شده و صاف و نرم شوند. استفاده از انواع ماسک‌های خانگی برای مو می‌تواند در این راستا به شما کمک بسیاری بکند.

انواع کراتینه مو

کراتینه یکی از راه‌های قابل استفاده برای درخشان کردن، صافی و درمان مو به حساب می‌آید. کراتینه ها انواع مختلفی دارد که بر حسب آن به کاربردهای متفاوتی منجر می‌شوند. کراتینه احیا کننده مو و کراتینه صافی از دو دسته مهم از انواع کراتینه هستند که کاربردهایی از جمله رفع ضخامت و وزی، درمان و همچنین صاف کننده مو دارند. کراتینه ها به عنوان نرم کننده ها نیز محسوب می‌شوند اما توصیه می‌شود که این کار، متوالی انجام نگیرد.

مواد کراتینه مو چیست؟

سشوار مو، دستگاه رطوبت سنج مو، شامپو نمره یک مخصوص قبل از کراتینه، اتو مو با سرامیک کراتینه با قابلیت ۲۷۰ درجه، شامپو و ماسک مخصوص بعد از کراتینه، مواد کراتینه با کیفیت متناسب با حجم موها، دستگاه ماکرومیست یا نانو استیم و کاسه به همراه براش و کلاه رنگ از مواد مورد نیاز در انجام کراتینه مو هستند.

کراتینه مو چیست؟ + انواع، عوارض و روش های کراتینه مو خانگی

کراتینه مو چگونه انجام می‌شود؟

در انجام کراتینه باید ابتدا موها را با شامپوی مخصوص بشویید و خوب سر خود را ماساژ دهید تا تمیز و شسته شود. سپس باید با کمک دستگاه ماکرومیست، موهای خود را هیدروژن رسانی کنید. پس از آن، موهای خود را با سشوار خشک کنید و موها را با گیره و شانه قسمت بندی کنید. ابتدا دستورالعمل را بخوانید و سپس به همراه قلم مخصوص، مواد را به موهای خود بمالید تا جایی که قسمتی از آن خالی نماند. پس از اتمام این کار با استفاده از کلاه اجازه دهید تا مواد به درستی جذب موهایتان شود. با استفاده از سشوار تلاش کنید تا مواد به درستی آغشته موهای شما شود. پس از آن با اتو کردن موها با درجه ۲۷۰، هر دسته از موها را ۷ بار اتو بکشید اما مواظب باشید که موهای خود را نسوزانید. سه روز موهای خود را نشویید تا ماندگاری کراتینه موی شما افزایش پیدا کند.

عوارض و مضرات کراتینه مو

از آنجا که استفاده از کراتینه برای صافی مو در این روزها رواج زیادی یافته است، آگاهی از مضرات و عوارض آن در آینده قابل توجه است. استفاده از مواد شیمیایی می‌تواند به نازک شدن موها منجر شده و در طولانی مدت افراد را با ریزش موی شدید مواجه کند. آسیب به بافت مو به مرور ایجاد شکنندگی می‌کند و این مسئله، قوام و استحکام ریشه‌های مو را از بین می‌برد. بسیاری از افراد با استفاده از این مواد شیمیایی، واکنش‌هایی همچون آلرژی از خود نشان می‌دهند. خشکی، خارش و اگزما از این دسته آلرژی‌های ناشی از مواد کراتینه هستند. عطسه، سوزش چشم، تنگی نفس، حالت تهوع و سر درد، بثورات پوستی و حتی سرطان از دیگر عوارض استفاده از مواد شیمیایی کراتینه است بنابراین برای در امان ماندن از این عوارض، استفاده از ماسک‌های خانگی و طبیعی توصیه می‌شود.

چگونه موهای خود را در خانه کراتینه کنیم؟

به علت اینکه کراتینه مو در آرایشگاه‌ها نیاز به صرف هزینه زیاد دارد و باید وقت زیادی را به این کار اختصاص داد، افراد بسیاری به دنبال تهیه ماسک‌های مختلف خانگی با استفاده از مواد طبیعی در خانه هستند تا موهای خود را بدون استفاده از مواد شیمیایی صاف و براق کنند.

ماسک روغن نارگیل، تخم مرغ و مایونز

در ظرف مخلوط کن، یک قاشق روغن نارگیل، دو قاشق عسل، یک موز، یک زرده تخم مرغ و یک قاشق سس مایونز را بریزید و درب آن را ببندید. دستگاه را روشن کنید تا به خوبی آنها مخلوط شوند. هنگامی که مخلوط شما نرم شد، آن را روی موهای خود بمالید. ۲۰ دقیقه باید صبر کنید تا مواد و پروتئین‌های موجود در این مواد به داخل ساختمان مو نفوذ کند. پس از گذشت زمان لازم، به حمام بروید و موهای خود را با شامپو بشویید. این کار را سه بار در هفته انجام دهید تا شاهد تغییر در نرمی موهای خود شوید. می‌توانید به جای استفاده از مایونز، از شیرهای پرچرب به اندازه نصف یک استکان در این مخلوط استفاده کنید.

ماسک تخم مرغ، روغن زیتون

در یک ظرف، ۲ عدد تخم مرغ را به همراه ۵ قاشق روغن زیتون مخلوط کنید و آنها را به موهای خود بمالید. بعد از ۲۰ دقیقه می‌توانید موهای خود را آبکشی کنید.

ماسک تخم مرغ، ماست و سس مایونز

به اندازه ۴/‏۱ سس مایونز، ۴/‏۱‬ ماست و ۱ عدد تخم مرغ را در مخلوط کن بریزید و آنقدر با یکدیگر مخلوط کنید تا کف کند. مخلوط را روی سر خود به خوبی ماساژ دهید تا مواد جذب موها شود. یک ساعت زمان برای ماندگاری مخلوط بر روی سر شما لازم است. بهتر است پس از گذشت این زمان، سر خودتان را با شامپوهای نرم کننده و آب سرد آبکشی کنید. هفته‌ای یک بار برای مشاهده تأثیر این ماسک کافیست.

ماسک تخم مرغ و عسل به همراه آب لیمو یا دارچین

در تهیه این ماسک باید مخلوط ۳ قاشق روغن زیتون، ۲ قاشق عسل و ۲ قاشق دارچین را به موهای خود بزنید. ۲۰ دقیقه زمان برای جذب مواد لازم است بنابراین پس از گذشت زمان لازم، موهایتان را آبکشی کنید. در صورت نداشتن دارچین می‌توانید از آب لیمو به اندازه یک قاشق در تهیه این ماسک استفاده کنید.

ماسک تخم مرغ، موز، عسل، شیر و روغن زیتون

در ظرف همزن خود، یک موز را خرد کنید و بریزید. می‌توانید موزهای خرد شده را با چنگال و یا هر دستگاه دیگر له کنید. سپس ۲ قاشق شیر و یک عدد تخم مرغ را به موز له شده اضافه کنید و خوب با همزن آنها را هم بزنید تا مخلوط شوند. پس از آن ۵/‏۱ قاشق روغن زیتون و ۲ قاشق عسل را به مواد هم زده شده اضافه کنید و مجدد هم بزنید. ماسک را از ریشه به موهای خود بمالید تا یک ساعت جذب موی شما شوند. سپس با شامپو بشویید.

کراتینه مو چیست؟ + انواع، عوارض و روش های کراتینه مو خانگی

ماسک روغن زیتون، نشاسته ذرت، روغن نارگیل و آب لیمو

در این ماسک به سه قاشق چای‌خوری نشاسته ذرت، یک فنجان روغن نارگیل، دو قاشق چای‌خوری روغن زیتون و چهار قاشق چای‌خوری آب لیمو نیاز است. این مخلوط خمیری مانند را دو ساعت روی موهای خود قرار دهید سپس آبکشی کنید.

کد خبر 506019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.