آیا پرتو UVB خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد؟

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که قرار نگرفتن در معرض پرتو UVB خورشید خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از پژوهشگران به منظور بررسی ارتباط بین دریافت پرتو UVB خورشید و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ‌، مطالعه جدیدی انجام دادند و میزان بروز این نوع سرطان را در ۱۸۶ کشور مختلف بر گروه‌های سنی متفاوت بررسی کردند.

سن افراد شرکت کننده در مطالعه بین صفر تا ۷۵ سال بود، بنابراین پژوهشگران همه گروه‌های سنی را در این مطالعه مورد ارزیابی قرار دادند علاوه بر این محققان در مورد رنگدانه پوست افراد، میزان امید به زندگی، سیگار کشیدن و وجود گاز استراتوسفر که نور خورشید را فیلتر می‌کند و دیگر عوامل تأثیر گذار بر سلامتی افراد و میزان تابش پرتو UVB اطلاعاتی جمع آوری کردند.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که قرار نگرفتن در معرض پرتو UVB خورشید خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. محققان معتقد هستند که کاهش دریافت پرتو UVB خورشید باعث کاهش سطح ویتامین D دریافتی می‌شود، پیش از این نیز ثابت شده است که کمبود این نوع ویتامین در بدن افراد خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد.

به گفته پژوهشگران، عوامل دیگر مانند مصرف مکمل‌های ویتامین D، نحوه لباس پوشیدن و آلودگی هوا بر میزان دریافت پرتو UVB خورشید و تولید ویتامین D در بدن تأثیرگذار است، اما در این مطالعه مورد بررسی قرار نگرفتند بنابراین لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری بشود تا اطلاعات به دست آمده مورد تأیید قرار بگیرد.

نتایج این مطالعه در مجله BMC Public Health منتشر شده است.

کد خبر 505112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.