آینده ریپل + معرفی، بررسی، صعود، رشد، مزایا، قیمت و کیف پول

ریپل با نماد اختصاری XRP یک ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال است که با ارزش بازار حدود ۳۱.۳۴ میلیارد دلار، در رتبه ۷ بازار قرار داشته و سهم ۲.۱۱ درصدی از کل بازار را در اختیار دارد.

به گزارش ایمنا ارز دیجیتال ریپل (Ripple) با نماد XRP شناخته می‌شود و برای بانک‌ها و انتقال پول بین‌المللی ساخته شده است. ریپل با بیت کوین و اتریوم فاصله زیادی دارد اما به خاطر قیمت پایین آن مورد توجه خریداران قرار گرفته است.

ریپل به طور رسمی در سال ۲۰۱۲ به عنوان یک سیستم پرداخت فوری (real-time gross settlement system مخفف RTGS) و همچنین تبدیل ارز و ارسال ارز ایجاد شد.

ریپل چیست؟

ریپل هم یک پلتفرم و هم یک ارز دیجیتال است، این فناوری بیشتر به دلیل شبکه پرداخت دیجیتالی‌اش شناخته‌شده است اما دارای کریپتوکارنسی مختص به خود نیز هست. پلتفرم Ripple یک پروتکل به‌صورت متن‌باز است که به‌منظور انجام تراکنش‌های سریع و ارزان طراحی شده است. ریپل به‌جای استفاده از سیستم ماینینگ بلاک چین، از یک مکانیزم اجماع از طریق گروهی از سرورها برای تأیید معاملات استفاده می‌کند. تراکنش‌های ripple در عرض چند ثانیه تأیید می‌شوند و هزینه‌ی بسیار کمی دارند (در مقایسه با بیت کوین که تأیید معاملاتش زمان بیشتری طول می‌کشد و هزینه‌های بالایی را نیز شامل می‌شود). ریپل قصد دارد تا بر تمام معاملات بین‌المللی در سراسر جهان تسلط داشته باشد. این پلتفرم نه‌تنها ارز دیجیتال مخصوص به خود یعنی همان ریپل (XRP) را دارد بلکه به همه‌ی افراد این امکان را می‌دهد تا از طریق این پلتفرم، ارز دیجیتال خود را در RippleNet ایجاد کنند.

تفاوت اساسی بیت کوین با ریپل چیست؟

این سرورهای اعتبارسنجی و مکانیسم اجماع هستند که باعث می‌شوند مردم تصور کنند ریپل هم یک تکنولوژی مبتنی بر بلاک چین است، اگرچه ریپل هم اجماع گرا است، اما برخلاف بیت کوین مبتنی بر بلاک چین نیست. ریپل برای شرکت‌های بزرگ ساخته‌شده است و بااینکه برای مصارف پرداخت شخص به شخص نیز از آن استفاده می‌شود، اما تمرکز اصلی‌اش این مسئله نیست. هدف اصلی پلتفرم ریپل انتقال پول در حجم بالا در سرتاسر جهان با سریع‌ترین سرعت ممکن است. تاکنون، ریپل از زمان انتشارش با بیش از ۳۵ میلیون تراکنش پردازش شده بدون مشکل، همچنان پایدار باقی‌مانده است. این پلتفرم قادر به انجام ۱،۵۰۰ معامله در ثانیه (TPS) است و همچنان قصد دارد تا به سطح Visa یعنی ۵۰،۰۰۰ تراکنش در ثانیه برسد؛ در مقایسه، بیت کوین می‌تواند ۳-۶ tps و اتریوم ۱۵ tps را هدایت کند. توکن ریپل (XRP) مانند ارزهای دیجیتال بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و بسیاری دیگر از کریپتوکارنسی ها استخراج نمی‌شود. در عوض، XRP در همان ابتدای کار به تعداد ۱۰۰ میلیارد کوین منتشر شد. استفاده از XRP کاملاً مستقل از شبکه ریپل است، به این معنا که بانک‌ها برای انتقال دلار، یورو و … به XRP احتیاج ندارند و این همان چیزی است که ممکن است بسیاری از سرمایه‌گذاران کوچک هنگام خرید این توکن آن را فراموش کنند.

آینده ریپل + معرفی، بررسی، صعود، رشد، مزایا، قیمت و کیف پول

ریپلنت (Ripplenet) چیست؟

ریپلنت شبکه‌ای متشکل از ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت مانند بانک‌ها و شرکت‌های خدمات مالی است که از راهکارهایی توسعه یافته توسط Ripple برای ارسال پول به‌صورت جهانی استفاده می‌کنند. اجازه دهید با یک مثال ساده این موضوع را برایتان شفاف کنیم:

فرض کنید آقای X در نیویورک زندگی می‌کند و یک جعبه شکلات دارد که به آن احتیاجی ندارد، در عوض او بسیار علاقه دارد تا یک بازی بیسبال را از نزدیک تماشا کند، اما بلیط آن بازی را ندارد. از طرفی آقای Y در لس‌آنجلس زندگی می‌کند و یک تمبر نادر دارد که حاضر است آن را با یک جعبه شکلات عوض کند. در آخر هم آقای M در آلاسکا زندگی می‌کند که به‌شدت به دنبال یک تمبر نادر است و برای یک بازی بیسبال در نیویورک بلیط دارد. در سیستم فعلی ما، این افراد احتمالاً هرگز یکدیگر را پیدا نخواهند کرد؛ اما در دنیای ریپل می‌توان گفت: “سلام، من یک جعبه شکلات دارم و بلیط بازی بیسبال را می‌خواهم” و سپس این سیستم کوتاه‌ترین و ارزان‌ترین ترکیب ممکن را برای تحقق آن پیدا خواهد کرد. اگرچه عملکرد شبکه‌ی ریپل کمی پیچیده‌تر از این مثال است، اما مبانی آن را به‌صورت ساده نشان می‌دهد. در مثال بالا، برای شروع معامله لازم است تا اعتمادی بین این افراد شکل بگیرد. ریپل از واسطه‌ای به نام Gateway استفاده می‌کند که به‌عنوان پیوندی در زنجیره اعتماد بین دو طرفی که مایل به انجام معامله هستند، عمل می‌کند. Gateway درواقع یک واسطه‌ی اعتباری است که ارزها را از طریق شبکه ریپل به آدرس‌های عمومی ارسال و یا دریافت می‌کند.

هدف ریپل چیست؟

ریپل قصد دارد یک شبکه پرداخت ارتباطی امن و غیرمتمرکز برای مؤسسات مالی سراسر جهان فراهم کند؛ در واقع هدف ریپل با بیت کوین کاملاً در تضاد است.

در صورتی که بیت کوین با هدف تراکنش‌های همتا به همتا و حذف واسطه‌ها و بانک‌ها روی کار آمده است؛ ریپل عقیده دارد بانک‌ها به خودی خود بد نیستند و فقط نحوه انجام کار آنها است که موجب ایجاد مشکلات پرداختی و انتقال ارز می‌شود.

در واقع ریپل قصد دارد با ارائه محصولات بانکی غیرمتمرکز، مشکل تبادلات بین‌المللی ارز در جهان را برای همیشه حل کند. هر سال بیش از ۱۵۵ تریلیون دلار پول به صورت بین‌المللی در سراسر جهان جابه‌جا می‌شوند.

مشکلات انتقال ارز به وسیله بانک‌ها و مؤسسات مالی سال‌ها است که حل نشده باقی مانده است. با توجه به رشد و گسترش فناوری هنوز انتقال وجه‌های کلان بین ۳ تا ۷ روز وقت می‌برد که همه این‌ها نیازمند به کارمزدهای بسیار بالا و کاغذ بازی‌های بسیار هستند. ریپل خواستار حل این مشکلات و پایان دادن به آنها است.

قابل ذکر است که ریپل رقیب جدی همانند سیستم انتقال آنلاین ارز سوئیفت دارد. مزیت ریپل نسبت به سوئیفت سرعت انجام تراکنش‌ها است. استلار نیز یکی دیگر از رقیبان جدی ارز دیجیتال ریپل است.

آینده ریپل + معرفی، بررسی، صعود، رشد، مزایا، قیمت و کیف پول

شکست ریپل در سال ۲۰۲۰

ریپل در سال ۲۰۲۰ شکست بزرگی داشت، این شکست بیشتر به خاطر اخبار منفی بود که در قالب یک دادخواست SEC به دادگاه برده شده بود. در این دادخواست نهاد تنظیم مقررات ارشد ایالات متحده ادعا می‌کند که توکن های XRP اوراق بهادار ثبت نشده هستند و شرکت اصلی Ripple با ارائه اوراق بهادار ثبت نشده به سرمایه گذاران در ایالات متحده، قوانین را نقض کرده است.

این دارایی از بیشتر صرافی‌های ارز رمزنگاری شده حذف شده است که می‌تواند در دراز مدت دارایی را با مشکل روبرو کند. هنوز هم، علی رغم چالش‌های نظارتی، مشخصات تکنیکال موجود در دارایی همچنان صعودی باقی مانده است.

ایکس کارنت (xCurrent) چیست؟

ایکس کارنت بستری برای بانک‌ها و مؤسسات مالی برای انجام پرداخت‌های بین‌المللی است. این محصول ریپل بر روی یک دفتر کل توزیع شده به نام «اینترلجر» (Interledger) کار می‌کند. قابل ذکر است که این دفتر کل توزیع شده به وسیله ریپل ساخته شده است اما به دست این شرکت کنترل نمی‌شود.

کنترل دفتر کل توزیع شده به دست مؤسسه غیرانتفاعی «کنسرسیوم» (W۳C) است که استانداردهای بین‌المللی سراسری وب را تعیین کرده و کنترل می‌نماید.

هدف ایکس کارنت ایجاد توانایی برای انجام پرداخت‌ها و تراکنش‌های سریع و آنی است که با همه ارزها نه فقط با ارزهای دیجیتال صورت گیرند.

ایکس ریپد (xRapid) چیست؟

ایکس ریپد محصولی برای حل مشکلات نقدینگی در انجام معاملات بین بانکی است که به صورت مستقیم از ایکس آر پی استفاده می‌کند. این محصول ریپل پول فیات را به ایکس آر پی تبدیل کرده و بعد از انتقال آن را به پول مورد نیاز در بانک مقصد تبدیل می‌کند. در این روش بانک مبدا برای ارتباط با بانک مقصد نیازی به استفاده از یک بانک واسط یا تأمین کننده نقدینگی نخواهد داشت؛ به عنوان مثال اگر یک شرکت در ایران از یک شرکت در ژاپن مواد اولیه خریداری کند، تراکنش بر روی سیستم ایکس ریپد به این صورت خواهد بود که:

ایکس ریپد با ریال شرکتی که در ایران است اقدام به خرید ایکس آر پی کرده و پس از انتقال ایکس آر پی، آن را به ین ژاپن تبدیل می‌کند تا به دست بانک مقصد برسد. الگوریتم این محصول طوری طراحی شده است که بهترین قیمت تبدیل ریال به ین و ین به ریال را پیدا کند. با این سیستم بانک ایرانی نیاز ندارد که در یک بانک کارگزار در ژاپن، ین ژاپن نگهداری کند؛ همچنین نیاز به یافتن یک تأمین کننده نقدینگی برای تبدیل پول‌ها نخواهد بود.

ایکس ویا (xVia) چیست؟

ایکس ویا واسط کاربر است که برای استفاده آسان‌تر از ایکس کارنت و ایکس رپید طراحی شده و امکان برقراری ارتباط بین محصولات مختلف ریپل را با روشی ساده فراهم می‌آورد.

آینده ریپل + معرفی، بررسی، صعود، رشد، مزایا، قیمت و کیف پول

پیش بینی قیمت ارز دیجیتال XRP

قیمت هر دارایی به عوامل متعددی بستگی دارد و پیش بینی قیمت هر دارایی دیجیتال نیازمند بررسی تکنیکال و فاندامنتال دارد، برای باره های زمانی بلند مدت فاندامنتال روش بهتری است.

پایگاه اینترنتی DigitalCoinPrice.com یکی از مراجع پیش بینی قیمت ارز دیجیتال است.

با توجه به برنامه و اهداف پروژه ارز دیجیتال ریپل (Ripple) وب سایت DigitalCoinPrice پیش بینی کرده است که در سال‌های آینده این رمزارز قیمت‌های حدودی زیر را داشته باشد:

  • پایان ۲۰۲۲: ۲.۲ دلار
  • پایان ۲۰۲۵: ۶.۱ دلار
  • پایان ۲۰۲۶: ۸.۹ دلار
  • پایان ۲۰۲۸: ۱۱.۳ دلار

یکی دیگر از وب سایت‌هایی که در پیش بینی ریپل آنالیز و تحقیق کرده است walletinvestor می‌باشد که پیش بینی کرده در سال ۲۰۲۲ قیمت هر واحد XRP معادل ۲.۹ دلار خواهد بود و در ۲۰۲۶ حدود ۳.۸ دلار ارزش خواهد داشت.

مزایای ریپل

  • تقریباً ضد جعل است
  • انجام سریع تراکنش‌ها در طی چند ثانیه
  • در مرحله نهایی خود می‌تواند به‌عنوان مترجم جهانی هر ارزی عمل کند
  • قابلیت وام دادن و وام گرفتن سریع مبالغ پول
  • اتصال ساده شبکه‌های پرداخت
  • تورم ندارد، چراکه تمامی توکن تا از ابتدا استخراج شده‌اند و از قبل وجود دارند

معایب ریپل

ریپل بااینکه تحولات مثبتی را ایجاد کرده است، اما این شرکت به دلیل شیوه‌های مختلف تجاری‌اش اغلب مورد انتقاد قرار می‌گیرد. این شرکت بیان کرده بود که بخش عظیمی از ارز دیجیتال XRP را به کاربران شبکه منتقل خواهد کرد، اما تاکنون تنها مقادیر اندکی منتقل شده‌اند. علاوه بر این، آزمایشگاه‌های ریپل تقریباً نیمی از کل XRP موجود در شبکه را برای خود نگه‌داشته‌اند تا از ارزش آن بهره‌مند شوند. این ارز دارای ویژگی متن‌باز است و بااینکه بسیار هوشمند است، زمانی که کد آن در دسترس قرار می‌گیرد، فرصتی به وجود می‌آید تا سود جویان تلاش کنند آن را هک کنند.

مشتریان عمده‌ی ریپل

از بزرگ‌ترین مشتریان RippleLab s می‌توان به بانک اسپانیایی Santander، American Express، UniCredit و Western Union اشاره کرد. برخی از ارائه‌دهندگان خدمات مالی نیز از این فناوری برای تراکنش‌های داخلی خود استفاده می‌کنند. اکثر شرکت‌ها و بانک‌ها از محصولات xCurrent و xRapid که توسط RippleLabs تولید شده‌اند استفاده می‌کنند که این محصولات مستقیماً نیازهای پیچیده مؤسسات مالی را برطرف می‌سازند. همه‌ی بانک‌هایی که از پلتفرم ریپل برای پردازش معاملات جهانی خود بهره می‌گیرند، می‌توانند تا ۷۰٪ هزینه معمول معاملات خود را پس‌انداز و آن را مدیریت می‌کنند.

کدام بانک‌ها ریپل را پشتیبانی می‌کنند؟

  • Santander
  • Axis Bank
  • Yes bank
  • Westpac
  • Union Credit
  • NBAD
  • UBS

آینده ریپل + معرفی، بررسی، صعود، رشد، مزایا، قیمت و کیف پول

کیف پول‌های ریپل

برخلاف دو ارز دیجیتال بیت کوین و اتریوم هیچ کیف پول رسمی از طرف سایت رسمی ریپل برای ذخیره ایکس آر پی معرفی نشده است. این موضوع ممکن است سیاست شرکت ریپل باشد؛ زیرا هدف ریپل ذخیره شدن این ارز دیجیتال به وسیله مؤسسات و نهادهای مالی و بانک‌ها است و ریپل هیچ مسئولیتی برای سرمایه‌گذاران کوچک به عهده نمی‌گیرد؛ با این حال چند کیف پول تست شده برای ریپل وجود دارد:

  • کیف پول لجر (Ledger)
  • کیف پول اتمیک (Atomic)
  • کیف پول کوینومی (Coinomi)
  • کیف پول توست (Toast Wallet)‌
کد خبر 505083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.