فواید نهفته ‌نوشیدن چای برای سلامتی چیست؟

فواید درمانی نوشیدن چای، خواص چای سیاه، خاصیت‌های انواع چای گیاهی، عوارض نوشیدن چای کهنه دم و تاثیر نوشیدن چای برای سلامتی اعضای بدن را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چای ۳۰ نوع آنتی اکسیدان دارد و بررسی‌ها نشان داده است که مصرف چای احتمال ابتلاء به سرطان کلیه را کاهش می‌دهد و افرادی که در روز یک فنجان چای می‌نوشند در مقایسه با افرادی که چای نمی‌نوشند ۱۵ درصد کمتر دچار سرطان کلیه می‌شوند.

بهبود سلامت قلب، کاهش ریسک سرطان تخمدان، بالا بردن ایمنی، بهبود سلامت استخوان، هاضمه سالم و بهبود هضم غذا، کاهش کلسترول، کاهش خطر سنگ کلیه، ایجاد حس شادی و آرام، کاهش وزن از فواید نوشیدن چای است.

خواص چای سیاه

اگر که آب پرمصرف‌ترین نوشیدنی جهان است را کنار بگذاریم، چای سیاه دومین نوشیدنی پرمصرف جهان است که در کشورمان نیز، این نوشیدنی بسیار محبوب است. چای سیاه که از گیاه Camellia sinensis به دست می‌آید، اغلب با گیاهان دیگر می‌تواند ترکیب و مصرف شود، چای سیاه، طعم دلچسبی دارد و در مقایسه با دیگر چای‌ها، از کافئین بیشتری برخوردار است، هر چند کافئین چای سیاه نسبت به قهوه کمتر است. چای سیاه فواید مختلفی برای سلامتی دارد زیرا حاوی آنتی اکسیدان و ترکیباتی است که می‌تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند.

 فواید نهفته ‌نوشیدن چای برای سلامتی چیست؟

چای سیاه، به عنوان یک نوشیدنی روزانه، سالم‌ترین چای است، چای سیاه، به خاطر خواص و ویژگی‌هایش شناخته شده که به ویژه برای برخی از اهداف سلامتی، مفید است. از مهم‌ترین مزایای چای سیاه برای سلامتی، می‌توان به ارزش غذایی، فواید ضد سرطانی، هضم گوارشی، اثرات مفید بر سلامت پوست، مو اشاره کرد.

۱ - پیشگیری از سرطان با مصرف چای سیاه

بیش از ۱۰۰ نوع مختلف سرطان وجود دارد و برخی از آن‌ها قابل پیشگیری نیستند. با این وجود، پلی‌فنول‌های موجود در چای سیاه، ممکن است به جلوگیری از بقای سلول‌های سرطانی کمک کند. در یک مطالعه آزمایشی، اثرات پلی‌فنول موجود در چای بر روی سلول‌های سرطانی بررسی و تحلیل شد. این تحلیل نشان داد که چای سیاه ممکن است در تنظیم رشد سلول‌های سرطانی و کاهش رشد سلول‌های جدید، نقش داشته باشد.

۲ - تأثیر چای سیاه بر سلامت قلب

چای سیاه، حاوی گروه دیگری از آنتی‌اکسیدان‌ها به نام فلاونوئیدها است که برای سلامت قلب مفید هستند. علاوه بر چای، فلاونوئیدها را می‌توان در سبزیجات، میوه‌ها و شکلات تلخ نیز یافت. مصرف منظم آن‌ها ممکن است به کاهش بسیاری از عوامل خطر بیماری قلبی از جمله فشار خون بالا، کلسترول بالا، افزایش سطح گلیسیرید و چاقی کمک کند. افزودن چای سیاه به برنامه روزانه، راهی ساده برای ترکیب آنتی‌اکسیدان‌ها در رژیم غذایی است.

۳ - سلامت دهان و دندان با مصرف چای سیاه

چای سیاه تأثیر مثبتی بر روی سلامت دهان و دندان دارد. پلی‌فنول‌های چای و تانن، باعث از بین رفتن و جلوگیری از باکتری‌های ایجادکننده پوسیدگی دندان می‌شود و باکتری‌های دهان را که باعث بوی بد دهان می‌شوند را به شدت کاهش می‌دهند.

۴ - تأثیر مثبت چای سیاه بر روی دستگاه گوارش

تانن علاوه بر بهبود سیستم ایمنی بدن، تأثیر درمانی بر بیماری‌های معده و روده دارد و به فعالیت هضم نیز کمک می‌کند. هم‌چنین، پلی‌فنول‌های موجود در چای سیاه ممکن است با تقویت رشد باکتری‌های خوب و جلوگیری از رشد باکتری‌های بد مانند سالمونلا، به حفظ روده سالم کمک کنند. علاوه بر این، چای سیاه حاوی خواص ضد میکروبی است که با کمک به ترمیم مخاط دستگاه گوارش، مواد مضر را از بین می‌برد و باکتری‌های روده را بهبود می‌بخشد و ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد. با این حال، قبل از نتیجه گیری قوی در مورد نقش چای سیاه و عملکرد سیستم ایمنی، تحقیقات بیشتری لازم است.

۵ - فشار خون با مصرف چای سیاه کاهش می‌یابد

فشار خون بالا تقریباً بالای ۱ میلیارد نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد. فشار خون بالا، می‌تواند خطر ابتلاء به نارسایی قلبی، سکته مغزی، از دست دادن بینایی و حملات قلبی را افزایش دهد. خوشبختانه، تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی شما، می‌تواند فشار خون شما را کاهش دهد. البته باید در نظر داشت که برنامۀ مناسبی را برای مصرف چای سیاه، باید در نظر گرفت و مصرف بیش از حد هر نوشیدنی، برای بدن می‌تواند مضر باشد.

۶ - چای سیاه به افزایش تمرکز کمک می‌کند

چای سیاه، حاوی کافئین و یک اسید آمینه به نام L-theanine است که می‌تواند هوشیاری و تمرکز را بهبود بخشد. L-theanine فعالیت آلفا را افزایش می‌دهد و در نتیجه، باعث آرامش و تمرکز بهتر می‌شود. اگر به دنبال بهبود انرژی و تمرکز بدون استفاده از کافئین زیاد هستید، چای سیاه تبدیل به یک نوشیدنی عالی می‌شود.

۷ - چای سیاه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند

چای سیاه، حاوی آنتی‌ژن آلکیلامین است که به تقویت پاسخ ایمنی بدن کمک می‌کند. علاوه بر این، حاوی تانن‌هایی است که توانایی مبارزه با ویروس‌ها را دارند و از این رو، ما را در برابر آنفولانزا، آنفولانزای معده و سایر ویروس‌های معمول در زندگی روزمره محافظت می‌کنند.

۸ - چای سیاه ممکن است کلسترول بد (LDL) را کاهش دهد

بدن حاوی دو لیپوپروتئین است که کلسترول را به بدن انتقال می‌دهد. یکی لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و دیگری، لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL). LDL به عنوان لیپوپروتئین بد در نظر گرفته می‌شود، زیرا کلسترول را به سلول‌های بدن منتقل می‌کند. در همین حال، HDL به عنوان لیپوپروتئین خوب شناخته می‌شود، زیرا کلسترول را از سلول‌های شما به کبد منتقل می‌کند تا دفع شود. وقتی LDL بیش از حد در بدن وجود داشته باشد، می‌تواند در عروق جمع شده و باعث رسوبات مومی موسوم به پلاک شود. هم‌چنین می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند نارسایی قلبی یا سکته مغزی شود. خوشبختانه، برخی مطالعات نشان داده است که مصرف چای ممکن است به کاهش کلسترول LDL کمک کند.

 فواید نهفته ‌نوشیدن چای برای سلامتی چیست؟

ارزش غذایی چای سبز

چای سبز حاوی آمینواسیدهایی مانند تانین، باتریک اسید، و لیگانین؛ آلکانوئید های زانتیک مانند آدنین، دی متیل زانتیک، تئوبرومین، تئوفیلین، و زانتین، پکتین، (که در میوه‌ها پیدا می‌شود) ساکارید (شکر) کلروفیل، و تری تریپین ساپونینز است. ویتامین‌ها مانند A,B۱,B۲,B۳,C,E نیز در چای سبز پیدا می‌شوند.

با چای سبز مغزتان همیشه جوان می‌ماند

چای سبز یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌های دنیا است که افراد زیادی از خوردن آن غافل هستند، چای سبز نه تنها می‌تواند عملکرد مغز را در کوتاه مدت بهبود بخشد بلکه می‌تواند با افزایش سن از مغز شما محافظت کند، این نوشیدنی دارای آنتی اکسیدان‌های مقوی است که می‌تواند از جنبه‌های مختلف سلامتی شما مانند ابتلاء به سرطان، خطر ابتلاء به بیماری قلبی و بهبود عملکرد حافظه محافظت کند.

بیماری آلزایمر یک بیماری شایع از نوع تخریب عصبی است که شایع‌ترین علت زوال عقل در افراد مسن است، همچنین بیماری پارکینسون یکی دیگر از بیماری‌های شایع تخریب عصبی است که ترکیبات فعال زیستی موجود در چای سبز می‌تواند برای درمان و کنترل این بیماری‌های مؤثر باشد. ۱۳ خاصیت مهم دیگر چای سبز عبارتند از:

۱. جلوگیری از پیری زودرس

رادیکال‌های آزاد ایجاد شده در بدن مسئول آسیب دیدگی بدن به طرق مختلف می‌شوند که یک از آنها را به شکل پیری زودرس و علائم مرتبط با آن می‌بینیم. کار اصلی آنتی اکسیدان‌ها خنثی کردن اکسیدان‌ها یا رادیکال‌های آزاد موجود در بدن است و چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است. (catechin polyphenols) موجود در آن باعث اثر آنتی اکسیدان می‌شود که قوی‌ترین بین آنها Epigallocatechin gallate است. بنابراین مصرف منظم چای سبز می‌تواند به طور مؤثری از پیری زودرس جلوگیری کند.

۲. اثر محرک

یکی از دلایل اصلی برای مقبولیت و مصرف همه نوع چای توسط انسان، اثر محرک چای است، این اثر باز هم به دلیل کافئین و تانین است که با وجود اثر بالای آنها بر سلامتی در طولانی مدت به عنوان محرک قوی عمل می‌کند. به این دلیل است که یک فنجان چای شما را شاداب می‌کند و انرژی زیادی به شما می‌دهد. چای یک راه حل آسان و ایده آل برای مواجه با خستگی، تنبلی، خواب آلودگی، و فقدان انرژی و بهبود گردش خون است.

۳. چای سبز ایمنی بدن را بالا می‌برد

تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که به طور منظم چای سبز می‌نوشند تحت خطر باکتری‌های رایج و عفونت‌های ویروسی به آسانی افرادی که که چای سبز را در رژیم ندارند، نیستند. چای سبز قدرت سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد. Catechins موجود در چای سبز از اتصال به دیواره‌های سلول به منظور عفونی سازی سلول‌ها توسط باکتری‌ها و ویروس‌ها جلوگیری می‌کند.

این catechins نیز سم ترشح شده توسط میکروب‌ها را از بین می‌برد، ویژگی آنتی باکتریال نیز شما را از تنفس بد، اسهال خونی، خرابی دندان، سو هاضمه، آنفولانزا، سرفه و سرماخوردگی و ورم مخاط روده‌ی بزرگ که دلیل همه ی آنها میکروبی و فعالیت قارچی است، حفظ می‌کند.

۴. خاصیت جمع کنندگی

خاصیت دیگر چای سبز جمع کنندگی است. مواد جمع کننده (گس) باعث انقباض ماهیچه‌ها و بافت‌ها می‌شود در حالی که کشیدگی آنها را نیز به همراه دارد. حتی اگر نمی‌خواهید چای سبز بنوشید شستشوی دهان با آن نیز می‌تواند انقباض کافی در لثه‌ها برای سفت شدن آنها و محکم شدن بر دندان‌ها می‌شود. بنابراین از شل شدن و از دست دادن دندان‌ها جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید موی خود را نیز با چای سبز بشوئید و محکم و سالم‌تر شدن آن را ببینید.

۵. از سرطان جلوگیری می‌کند

جدا از جلوگیری از پیری زودرس، رادیکال‌های آزاد مسئول ایجاد برخی از انواع سرطان‌ها هستند. Catechins موجود در چای سبز این رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند و از شکل گیری کارسینوژن هایی مانند نیتروسامین ها جلوگیری می‌کند و خطر سرطان برای افرادی که به طور مرتب چای سبز مصرف می‌کنند را کاهش می‌دهد.

چای سبز هم اکنون به صورت درمانی استفاده می‌شود و به عنوان درمان خانگی برای کمک به جلوگیری از سرطان مخصوصاً برای افرادی که تحت خطر سرطان‌هایی مثل کولون، راست روده، پانکراس، و روده‌ها هستند، استفاده می‌شود.

۶. کاهش کلسترول

چای سبز به دلیل داشتن خاصیت قلیایی، می‌تواند به کاهش مؤثر سطح کلسترول کمک کند.

۷. بهبود وضعیت قلبی و عروقی

ترکیبات مخصوصی در چای سبز از غلظت خون جلوگیری می‌کند بنابراین شانس تصلب شراین، لخته شدن و همچنین سکته‌ی قلبی و مغزی را کاهش می‌دهد.

۸. بیماری دیابت را کنترل می‌کند

اگر چای سبز با شکر خورده نشود، خاصیت قلیایی آن به کاهش سطح گلوکز خون کمک می‌کند. به علاوه ویژگی‌های آنتی اکسیدان و جمع کنندگی چای سبز سلامتی خوب و عملکرد بهتر پانکراس را تأمین می‌کند. بهبود عملکرد پانکراس به معنی ترشح مرتب‌تر و مؤثر تر انسولین و متعاقباً بهبود تجزیه و جذب شکر است. افزایش عملکرد مؤثر می‌تواند از شروع بیماری دیابت جلوگیری کند.

۹. کاهش وزن

نوشیدن چای سبز باعث افزایش متابولیسم بدن شده و بنابراین مصرف چربی ذخیره شده در بدن را افزایش می‌دهد. اخیراً چای سبز جایگزین نوشیدنی‌های دیگر شده است زیرا به کاهش وزن کمک می‌کند و این بدان دلیل است که چاقی هنوز هم مشکلی حاد است. خوردن یک یا دو فنجان چای هر روز صبح باعث کاهش وزن اضافه وزن تا چند کیلو در طول یک هفته یا بیشتر می‌شود.

۱۰. بالا بردن استقامت و تحمل

داشتن یک فنجان چای گرم بعد از فعالیت شدید می‌تواند در زمان کوتاهی باعث افزایش ست‌های ورزشی انجام شده شود. به علاوه چای سبز به طور مؤثری با درد ماهیچه به دلیل افزایش فشار ماهیچه‌ها مقابله می‌کند. با اینکه چای سبز به طور گسترده‌ای با وجود نوشیدنی‌های انرژی زا در بازار مصرف نمی‌شوند اما اگر از ژاپن و چین دیدن کنید می‌بینید که چای سبز یک نوشیدنی برتر است که توسط ورزشکاران رزمی و ورزش‌های مختلف دیگر نوشیده می‌شود.

۱۱. رفع سموم بدن

چای سبز بهترین درمان برای خستگی شدید ایجاد شده توسط نوشیدنی‌های الکلی و فقدان خواب در اثر مهمانی‌های شبانه است. اثر باقی ماده را با یک فنجان بزرگ از چای سبز همراه با لیمو از بین ببرید. چای سبز با آب لیمو یک درمان خوب و رایج برای حذف اثر خستگی ناشی از الکل به صورت کوتاه مدت است.

۱۲. درمان جوش صورت

استفاده از چای سبز به صورت موضعی تأثیر بسیار محسوسی بر وضعیت جوش‌ها دارد. گفته می‌شود که مصرف خوراکی آن هم برای درمان آکنه‌ها مفید است؛ ولی هنوز مدارک محکم علمی برای این گفته وجود ندارد. اگر بخواهیم یافته‌های علمی را خلاصه کنیم، می‌توانیم بگوییم که در چای سبز آنتی‌اکسیدانی وجود دارد به نام اپی‌گالوکاتکین ۳ گالات یا به طور مخفف EGCG.

این ماده ساخت چربی پوست، التهاب و رشد باکتری‌ها را در پوست‌های مستعد جوش کاهش می‌دهد، از آنجا که این موارد علت اصلی جوش صورت محسوب می‌شوند.

۱۳. درمان کبد چرب

چای سبز عملکرد نفوذ چربی را به کبد کاهش می‌دهد و باعث بهبود بیماری می‌شود. همچنین مصرف چای سبز از انباشته شدن چربی در بدن جلوگیری می‌کند.

 فواید نهفته ‌نوشیدن چای برای سلامتی چیست؟

چای یک محرک است و یا یک آرامبخش؟

هر دو چای تا پیش از دو دقیقه از دم کشیدن اثر محرک دارد، اما پس از این مدت بتدریج از خاصیت محرک بودن آن کاسته شده و به خاصیت آرام بخشی آن افزوده می‌گردد. پس از گذشت ۵ دقیقه از دم کشیدن چای کاملاً به یک آرام بخش مبدل می‌گردد. هر دو نوع چای سیاه و سبز برای سلامتی انسان مفید می‌باشند اما چای سبز بسبب آنکه عمل اکسیداسیون روی برگ‌های آن صورت نگرفته خاصیتش از چای سیاه بیشتر است.

فواید انواع چای برای سلامتی بدن

پیشگیری، تسکین علائم و تسریع بهبودی سرماخوردگی و آنفولانزا، پیشگیری از بوی بد دهان، پیشگیری و کاهش اثرات دیابت نوع دوم، کاهش علائم مواد حساسیت زا، کاهش علائم عارضه پارکینسون، کاهش گسترش عفونت ویروس HIV را در بدن، حفظ کننده تعادل مایعات بدن، رفع خستگی و استرس، پیشگیری و التیام درد بیماری آرتروز، پیشگیری از عارضه پوکی استخوان، کاهش آسیب‌هایی که سیگار به DNA وارد می‌آورد، کند کننده روند پیری، جلوگیری از لخته شدن خون، یک ضد ویروس و ضد باکتری، افزایش متابولیسم و کمک به کاهش وزن، افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن، اثرات ضد التهابی دارد، تصفیه خون و کنترل فشار خون و کلسترول، پیشگیری از اختلالات پوستی از فواید انواع چای برای سلامتی بدن است.

چای زنجبیل برای درمان آرتریت

زنجبیل در تمام دوران‌ها یگ گیاه محبوب برای افرادی بوده است که به انواع مختلف التهاب مبتلا بوده اند. برای آنهایی که از آرتریت یا التهاب مفاصل رنج می‌برند، ویژگی‌های ضد التهابی چای زنجبیل در کاهش درد و التهاب بسیار مؤثر است. افزون بر این، چای زنجبیل به تقویت گردش خون کمک می‌کند، که در مبارزه با درد نقش دارد.

جدا از فواید ضد التهابی، زنجبیل از ویژگی‌های آنتی اکسیدانی، ضد ویروس، آنتی بیوتیک، ضد سرطان، ضد تهوع، ضد اسپاسم، ضد قارچ و ضد سرفه سود می‌برد. نوشیدن چای زنجبیل می‌تواند ناراحتی معده را نیز کاهش دهد، از حالت تهوع پیش گیری کند، استرس را کاهش دهد، با سرماخوردگی مبارزه کند، گرفتگی‌های عضلانی، در دوران قاعدگی را کاهش دهد، سیستم ایمنی را تقویت کند، سطوح قند خون را عادی سازد، اشتها را تنظیم کند، و سوزش سر دل و نفخ را تسکین دهد.

چای بابونه برای مبارزه با بیخوابی

چای بابونه یکی از گزینه‌های اصلی در فهرست چای‌های گیاهی محسوب می‌شود. این نوشیدنی یکی از بهترین چای‌های گیاهی برای مبارزه با بی خوابی و دیگر اختلالات خواب است. بابونه به عنوان یک ماده آرامش بخش و تحریک کننده خواب شناخته می‌شود. آثار آرامش بخش بابونه ممکن است به واسطه وجود آپیجنین باشد که با گیرنده‌های بنزودیازپین در مغز پیوند تشکیل می‌دهد.

بابونه از ویژگی‌های آنتی اکسیدانی، ضد خارش، ضد التهاب، ضد میکروب، ضد اضطراب، ضد اسپاسم، ضد اسهال و ضد سرطان سود می‌برد. نوشیدن چای بابونه به طور منظم می‌تواند سردرد را تسکین دهد، درد عضلانی را کاهش دهد، استرس را زیر نظارت نگه دارد، گرفتگی‌های عضلانی در دوران قاعدگی را کاهش دهد، مشکلات معده را درمان کند، به کاهش وزن کمک کند، و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. هم گل‌های تازه و هم خشک شده بابونه را می‌توان برای تهیه چای استفاده کرد.

چای نعناع برای مبارزه با سوءهاضمه

عطر و طعم طراوات بخش و نعناعی نعناع بیابانی آن چیزی است که برای بهبود سیستم گوارش خود در زمانی که از سو هاضمه و دیگر مشکلات دستگاه گوارش رنج می‌برید، باید مد نظر قرار دهید. چای نعناع بیابانی عضلات معده و روده را شل می‌کند و همچنین به تسکین نشانه‌های سندرم روده تحریک پذیر مانند دل درد و نفخ کمک می‌کند.

افزون بر این، چای نعناع بیابانی به عبور راحت‌تر غذا از معده کمک می‌کند و در از بین بردن حالت تهوع نیز مؤثر است. نعناع بیابانی سرشار از منتول است و دارای اثر خنک کننده و آرامش بخش بر بدن و ذهن است. همچنین، این گیاه از ویژگی‌های آنتی اکسیدانی، ضد اسپاسم، ضد باکتری، ضد قارچ، ضد ویروس و ضد نفخ بهره می‌برد. نعناع بیابانی از محتوای خوب منگنز، مس و ویتامین C برخوردار است.

نعناع بیابانی می‌تواند به درمان گرفتگی‌های عضلانی، کاهش وزن، مبارزه با استرس، از بین بردن بوی بد دهان، تسکین سردرد، درمان میگرن، پشتیبانی از سلامت دهان و دندان، و جلوگیری از آلرژی‌ها و آسم کمک کند.

عوارض نوشیدن چای کهنه دم

از مهمترین عوارض نوشیدن چای کهنه دم می‌توان به تولید سم در بدن، بروز مشکلات گوارشی، ایجاد سردرد و نیز به وجود آمدن احساس خستگی در فرد اشاره کرد، چای را خیلی داغ نخورید، دلایلی در دست است که خوردن مایعات خیلی داغ ممکن است به مخاط گلو و نای آسیب برساند و به بروز سرطان منجر شود. بررسی‌ها نشان داده است افرادی که چای را خیلی داغ می‌نوشند بیش از دیگران مستعد ابتلای سرطان نای هستند. تا چند سال پیش دانشمندان تصور می‌کردند شاید چای موجب سرطان نای می‌شود ولی بررسی‌ها نشان داده است که این ضرر چای مربوط به داغ بودن آن است. بنابراین برای حفظ سلامت و استفاده بیشتر از فواید چای بهتر است چای خیلی داغ نخورید.

تأثیر نوشیدن چای برای سلامتی اعضای بدن عبارتند از:

- تأثیر چای بر دندان

چای برای سلامت دهان و دندان مفید است، بررسی‌های اخیر پژوهشگران دانشگاه شیکاگو نشان داده است پلی فنل موجود در چای سیاه با غیر فعال کردن آنزیم‌های باکتری‌های دهانی، موجب عدم فعالیت آنها شده و در نتیجه پلاک‌های دندانی غیر فعال شده و از پوسیدگی دندان‌ها پیشگیری می‌شود. البته در این بررسی چای سیاه به صورت یک دهان شویه استفاده شده است اما نوشیدن چای هم به از بین بردن پلاک‌ها کمک می‌کند.

چای به علت داشتن مقدار قابل ملاحظه‌ای تانن و فلوئوراید، از فساد، پوسیدگی و ایجاد حفره در دندان‌ها جلوگیری می‌کند. بررسی‌های دانشمندان ژاپنی نشان داده کودکانی که چای می‌نوشند خیلی کم به پوسیدگی و کرم خوردگی دندان دچار می‌شوند. ژاپنی‌ها به تازگی یک نوع خمیردندان ساخته و به بازار عرضه کرده‌اند که پایه ساخت آن تانن است.
شاید علت این تصور غلط مواد قندی و شیرین کننده‌هایی است که همراه چای مصرف می‌شود و موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. بهتر است چای را بدون قند بنوشید، یا قند یا شکر را به صورت حل شده در چای مصرف کنید و برای جلوگیری از پوسیدگی و رنگ گرفتن دندان‌ها بعد از صرف چای دهان و دندان‌هایتان را با آب بشویید

- تأثیر چای بر قلب

نوشیدن چای به بیماران قلبی توصیه می‌شود، چای از ایجاد لخته‌های خطرناک خون که به حملات قلبی و سکته منجر می‌شود پیشگیری می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که سطح چربی خون و فشار خون بعضی مصرف‌کنندگان چای پایین‌تر از دیگران است. دانشمندان روسی پس از اجرای طرح‌های تحقیقاتی گسترده روی بیماران دریافته‌اند که چای، آثار نیرومندی برای به تأخیر انداختن پیشرفت تصلب شرایین و تقویت عروق مویین و رقیق کردن خون و کاهش فشارخون دارد.

- تأثیر چای بر جذب آهن

مصرف چای بعد از غذا، به هضم غذا به ویژه غذاهای چرب کمک می‌کند. تانن موجود در چای از جذب آهن پیشگیری می‌کند، به همین دلیل نوشیدن روزانه یک فنجان چای به بیماران مبتلا به هموکروماتوز توصیه می‌شود نوشیدن چای ۲ ساعت بعد از غذا باشد

- تأثیر چای بر اعصاب

بعضی‌ها چای می‌نوشند و معتقدند چای خاصیت آرام‌بخش دارد اما بعضی‌ها هم می‌گویند چای شادی‌آور و نشاط‌آور است. واقعیت این است که هر دوی این صحبت‌ها درست است. چای تا پیش از دو دقیقه از دم کشیدن اثر محرک دارد اما پس از مدتی به تدریج از خاصیت محرک بودن آن کمتر شده و خاصیت آرام‌بخشی آن بیشتر می‌شود. پس از گذشت ۵ دقیقه از دم کشیدن چای، بیشتر کافئین چای خارج می‌شود.

- تأثیر چای بر سوخت و ساز بدن

چای یک نوشیدنی کم کالری است و یک فنجان چای حدود چهار کالری دارد. به علاوه چای متابولیسم را بیشتر می‌کند و با بالا رفتن سوخت و ساز بدن موجب می‌شود کالری بیشتری مصرف شود و چربی‌ها راحت‌تر و زودتر سوزانده می‌شوند. مصرف چای موجب می‌شود آب بیشتری بنوشیم و آب از موادی است که برای شکسته شدن سلول‌های چربی لازم است. چای به علت خاصیت ادرارآوری که دارد، به دفع سموم بدن کمک می‌کند. البته افرادی که اضافه وزن دارند بهتر است چای را بدون قند و مواد شیرین کننده و چاشنی‌های پرکالری مصرف کنند.

 فواید نهفته ‌نوشیدن چای برای سلامتی چیست؟

- تأثیر چای بر پوست

۲۰۰ میلی لیتر چای، ۴۴ میلی گرم کافئین دارد که دریافت این مقدار کافئین می‌تواند در رفع خستگی بدن و به ویژه پوست به عنوان عضوی بسیار فعال کمک کند. خواص ضد سرطانی چای نیز از جمله مواردی است که می‌تواند در حفظ سلامت پوست مؤثر باشد، به طوری که ترکیبات پلی فنلی موجود در چای مانع فعالیت ترکیبات سرطان زا به ویژه ترکیبات نیتروزی می‌شود که در فراورده‌های گوشتی وجود دارد و این خواص آنتی اکسیدانی، پیری زودرس پوست را به تأخیر می‌اندازد.

به علاوه چای، به دلیل کافئین بالایی که دارد، یک محرک بوده و جریان خون را در سطح پوست افزایش می‌دهد و موجب دفع مواد زائد می‌شود که این کار، هم خستگی پوست را کاهش می‌دهد و هم موجب تغذیه بهتر آن می‌شود و موجب می‌شود سلول‌ها شادابی خود را حفظ کنند.

- تأثیر چای بر کلیه

سلول‌های کلیه بیشترین تماس را با رادیکال‌های آزاد دارند و چای به دلیل داشتن آنتی اکسیدان از سلامت کلیه محافظت می‌کند. پلی فنول‌های موجود در چای سبز عملکرد کلیه را در بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه بهبود می‌بخشند. پلی فنل‌ها، آنتی اکسیدان‌هایی هستند که سلول‌های انسان را از آسیب محافظت می‌کنند. چای دارای مقادیر کم سدیم و مقدار زیادی پتاسیم است و از آنجا که بیماران مبتلا به بیماری کلیوی در مرحله پایانی باید مصرف پتاسیم خود را محدود کنند، به این مسئله توجه داشته باشند.

- چای خاصیت ضد میکروبی دارد؟

چای به دلیل داشتن انواع تانن که به آن طعم مخصوصی می‌دهد، بدون تردید یک ضد باکتری و ضد ویروس است. دانشمندان آمریکایی کشف کرده‌اند که تانن نوعی ویروس آنفولانزا را مختل می‌کند. همچنین تانن چای، ویروس تب خال را مهار می‌کند. تحقیقاتی که در کانادا انجام شد، نشان داد چای در لوله‌های آزمایش تعداد زیادی از انواع ویروس‌های بیماری‌زا را غیر فعال می‌کند.
 

کد خبر 504980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.