جامعه، فرهنگ و ورزش همدان در ۴ سال گذشته

تشکیل شورای اجتماعی محلات، حفظ سرمایه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی شهر، ایجاد ورزش همگانی از طریق افزایش زیرساخت‌ها و برنامه ریزی آموزشی، ساماندهی و ایجاد فرهنگسراها، مناسب سازی فضاهای شهری و برگزاری برنامه‌های فرهنگی ویژه کودکان از جمله اتفاقاتی است که در چهار سال گذشته در همدان رخ داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرداری‌ها بیش از ۷۰۰ نوع وظیفه در زمینه اداره شهر بر عهده دارند اما محدودیت در حوزه اختیارات پارلمان‌های شهری که وظیفه نظارت بر عملکرد شهرداری را دارند باعث شده این تنوع وظایف عملاً به انجام چند وظیفه خدماتی محدود شده و از ابعاد اجتماعی، فرهنگی و ورزشی شهرها غفلت شود و به عبارتی قانون و محدودیت‌هایش مدیریت شهری را یک شیر بی یال و سر و دم کرده است.

از سوی دیگر تکثر متولیان امر مسائل جامعه، فرهنگ و ورزش شهرها سبب شده است هر دستگاهی در این حوزه‌ها ساز خود را زده و راه خود را برود. موازی‌کاری‌ها و دوباره‌کاری‌ها و گاهی غفلت از مسائل نقاط نیازمند شهر باعث شده است هر اقدام شهرداری‌ها در حوزه اجتماعی، فرهنگی و ورزشی چالش برانگیز شود و گاهی در عین تأثیرگذاری بالا به دلیل فقدان سیاست‌های واحد حساسیت‌برانگیز شود.

همدان از دیرباز یک شهر فرهنگی و پایه‌های تمدن ایران بوده است بدین سبب مدیریت شهری باید بخش عمده دغدغه خود را معطوف به تداوم این فرهنگ کند. رضوان سلماسی، عضو شورای اسلامی شهر همدان که بخش عمده چهار سال گذشته را به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی انجام وظیفه کرده است، در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از خدمات و اقدامات این کمیسیون سخن گفته که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر همدان در چهار سال گذشته تا چه حد فعال بود؟

به استناد دستورالعمل شرح وظایف، ترکیب، تعداد و چگونگی اداره کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر، شهرستان، استان و عالی استان‌ها کمیسیون فرهنگی یکی از کمیسیون‌های اصلی شورای اسلامی شهر همدان محسوب شده و به صورت تخصصی در شوراهای اسلامی شهر تشکیل شد.

از ابتدای دوره پنجم، کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا با برگزاری ۱۳۱ جلسه رسمی، بیش از ۴۸ مصوبه به صحن علنی شورای اسلامی شهر ارسال کرد. در این کمیسیون دو هزار و ۴۹۱ نامه با نظر کارشناسی بررسی شده و ۹۳ بازدید از قسمت‌های مختلف شهر با موضوعات متنوع انجام شده است.

در چه حوزه‌هایی این اقدامات شده است؟

این کمیسیون در چهار سال اخیر در حوزه بودجه، کسب و کار، برگزاری جشنواره‌ها، ورزش شهروندی، شهر دوستدار کودک و همدان شناسی اقداماتی کرده و در این راستا اقدام به تشکیل شورای اجتماعی محلات (همیاران محلات)، احداث مرکز همدان شناسی، برگزاری جشنواره شهروندان برگزیده، ایجاد مرکز جامع آموزش شهروندی، ساماندهی و مدیریت فرهنگسراها، احداث مجتمع فرهنگی، آموزشی و گردشگری عین‌القضات و مهم‌تر از همه ارزیابی تأثیرات اجتماعی پروژه‌ها کرده است.

یکی از اتفاقات خوب دوره پنجم شورا، تشکیل شورای اجتماعی محلات بود هدف از تشکیل آن را چه می‌دانید؟

کلانشهر همدان در تشکیل شورای اجتماعی محلات با نگاه به بکارگیری تجربه‌های موفق ملی از پیشگامان این حوزه در مدیریت شهری کشور است. شورای اجتماعی محلات با هدف جلب مشارکت حداکثری شهروندان و ارتقای تعاملات لازم آنان با مدیریت شهری و در راستای برطرف کردن نقاط ضعف و تقویت نکات مثبت موجود در محله‌های شهر در دستورکار قرار گرفت. با بررسی تجربه شهرهای موفق در ایجاد شورای اجتماعی محلات پیگیری، تدوین و تصویب شیوه نامه و تشکیل دبیرخانه شورای اجتماعی محلات انجام شد.

پیگیری تشکیل شورای اجتماعی محله در چهار محله به صورت پایلوت و افزایش و تعمیم آن در تمامی محله‌های شهر تا پایان سال سوم انجام شد و اقداماتی از قبیل رصد فعالیت شورای اجتماعی محلات، پیگیری برگزاری جلسات کارشناسی دوره‌ای و نشست‌های تخصصی در این زمینه، پیگیری تقویت جایگاه شورای اجتماعی محلات و استفاده از توان مشارکتی شهروندان در حوزه‌های مرتبط با مدیریت شهری، پیگیری تدوین سند محله در شورای اجتماعی آن محله و پیشنهاد و پیگیری نصب شناسنامه و تاریخچه محله در ورودی اصلی محل، انجام شده است.

در حوزه تحقق شهر دوستدار کودک در چهار سال گذشته چه اقداماتی شده است؟

با توجه به اهمیت و نقش کودکان در ساخت آینده شهر، تعریف شهر دوستدار کودک برای همدان در اولویت اقدامات قرار گرفت. با پیگیری و باز خوانی دستورالعمل شهر دوستدار کودک ابلاغی وزارت کشور و کارگروه شهر دوستدار کودک ذیل کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر، دبیرخانه شهر دوستدار کودک در معاونت معماری و شهرسازی شکل گرفت.

پیگیری تشکیل اداره شهر دوستدار کودک و انجام اقدامات لازم جهت کاندیداتوری همدان به عنوان پایلوت شهر دوستدار کودک، کسب نشان شهر دوستدار کودک یونیسف، اهتزاز پرچم شهر دوستدار کودک همدان بر فراز قله کلیمانجارو، رصد و بررسی عملکرد دبیرخانه شهر دوستدار کودک، ارائه طرح احداث اتاق مادر و کودک در بوستان‌های فرامحله‌ای پیاده راه‌ها، بازار مرکزی و پایانه اتوبوسرانی، پیگیری استانداردسازی زمین‌های بازی کودکان در بوستان‌ها، پیگیری احداث اتاق بازی کودک و خانواده توسط شهرداری، پیشنهاد و پیگیری طراحی زمین‌های بازی‌های بومی محلی در بوستان‌های شهر، اجرای گذرهای کودک، پیگیری جانمایی و احداث بوستان لاقی، پیگیری احداث باغ سبز با هدف ارائه خدمت به کودکان با نیازهای ویژه، پیگیری احداث بوستان دوستدار کودک، پیگیری تشکیل شورای کودکان محله، پیگیری تدوین شیوه نامه شورای کودکان محله، پیگیری طراحی و اجرای مبلمان شهری متناسب با نیازهای کودکان و پیگیری برای تهیه اطلس کودکان از جمله اقدامات مدیریت شهری همدان در دستیابی به شهر دوستدار کودک بوده است.

در اقدامات کمیسیون فرهنگی، از ارزیابی تأثیرات اجتماعی پروژه‌ها نام بردید، این کار با چه هدفی انجام می‌شود؟

با پیگیری تدوین و تصویب دستورالعمل ارزیابی تأثیرات اجتماعی پروژه‌های شهرداری، دبیرخانه و شورای راهبری در شهرداری تشکیل و در راستای تقویت آن اقداماتی از قبیل ارائه و تصویب طرح انجام شد؛ به طور مثال تدوین ساز و کار ارائه خدمات و تسهیلات از سوی شهرداری به بخش خصوصی، ادارات، ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی در پروژه‌های سرمایه‌گذاری و مشارکتی، مشروط به ارائه ارزیابی اجتماعی پروژه‌های مدنظر از سوی سرمایه‌گذار شد و رصد عملکرد دبیرخانه ارزیابی تأثیرات اجتماعی پروژه‌های شهرداری نیز انجام می‌شود.

در حوزه ترویج فرهنگ ورزش همگانی چه اقداماتی شد؟

ورزش شهروندی با هدف همگانی کردن ورزش در تمامی مناطق و محل‌های شهر و بهره‌مندی عادلانه همه شهروندان از امکانات ورزشی شهرداری در دستور کار قرار گرفت. این اقدام در ادامه فعالیت این حوزه با نام ورزش محلات در مناطق محدود شهر و تعمیم و گسترش آن پیگیری و اقداماتی نظیر پیگیری تدوین و تصویب شیوه نامه ورزش شهروندی، تشکیل دبیرخانه ورزش شهروندی، پیگیری تکمیل و جایگزینی دهکده ورزش محلات، پیگیری برگزاری مسابقات ورزش شهروندی، ایجاد فضا و افزایش زمین‌های ورزشی شهری توسط شهرداری و پیگیری فعالیت بانوان در ورزش شهروندی در این راستا انجام شد.

همچنین با پیگیری تدوین و تصویب شیوه نامه آموزش شهروندی، کمیته آموزش شهروندی و دبیرخانه آن در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان شکل گرفت. این مجموعه به عنوان اولین نمونه‎ عملیاتی در منطقه، با هدف ارائه خدمات یکپارچه به شهروندان همدانی، الگوسازی کشوری را در دستورکار خود دارد و در این راستا اقداماتی نظیر پیگیری تأسیس و راه اندازی مرکز جامع آموزش شهروندی با هدف تمرکز و ایجاد وحدت رویه در مناطق و سازمان‌ها و ایجاد الگوی ملی، پیگیری تصویب و پیگیری احداث پارک آموزش شهروندی شهرداری، رصد و بررسی عملکرد کمیته آموزش شهروندی، بررسی دوره‌ای عملکرد مناطق و سازمان‌ها در حوزه آموزش شهروندی و پیگیری تجهیز و فعال شدن این مرکز در سازمان انجام شده است.

کد خبر 504273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.