چند روش ساده برای کاهش التهاب بدن

خواب کافی، ورزش کردن، مصرف ادویه‌ها، روزه‌داری متناوب، مصرف سبزیجات، انجام دادن یوگا، نوشیدن چای سبز، کاهش وزن و ترک کردن سیگار به کاهش التهاب بدن کمک شایانی می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، التهاب پاسخ طبیعی سیستم ایمنی بدن در برابر آسیب یا بیماری است. سیستم ایمنی بدن سلول‌های آسیب دیده، محرک‌ها و پاتوژن‌ها را شناسایی می‌کند و روند بهبود را آغاز می‌کند بنابراین این روند ممکن است باعث بروز التهاب در بدن شود. گاهی اوقات التهاب طولانی مدت باعث بروز عوارض و آسیب‌های جدی می‌شود و خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، سرطان، آرتروز و بیماری روده تحریک‌پذیر افزایش پیدا می‌کند. در ادامه به بررسی چند روش ساده برای کاهش التهاب بدن می‌پردازیم:

خواب کافی

زمانی که افراد به اندازه کافی نخوابند التهاب بدن آن‌ها تا حدودی افزایش پیدا می‌کند بنابراین افراد باید هر شب بین هفت تا ۹ ساعت بخوابند. توصیه شده است که افراد به منظور بهبود کمیت و کیفیت خواب خود هر شب سر ساعت مشخص بخوابند و صبح نیز در ساعت تعیین شده بیدار شوند. قبل از خوابیدن از نگاه کردن به صفحه نمایش لپ تاپ، گوشی و تلویزیون دوری کنند و در یک اتاق آرام، تاریک و خنک بخواند.

ورزش کردن

انجام دادن ورزش‌هایی با شدت متوسط مانند پیاده روی به مدت ۲۰ دقیقه باعث می‌شود یک واکنش ضد التهابی در بدن فرد ایجاد شود. به نظر می‌رسد که اگر افراد پنج روز در هفته و هر روز به مدت ۳۰ دقیقه ورزش کنند، می‌توانند به کاهش التهاب بدن خود کمک کنند. افراد می‌توانند در ابتدا هر روز فقط ۲۰ دقیقه ورزش کنند سپس مدت زمان آن را افزایش دهند.

مصرف ادویه‌ها

نتایج مطالعات نشان می‌دهد افزودن ادویه‌هایی مانند زردچوبه، رزماری، دارچین، زیره و زنجبیل به غذای اصلی به کند شدن سرعت فرآیندهای بدن که منجر به بروز التهاب می‌شود کمک شایانی می‌کند بنابراین مصرف این ادویه‌ها خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و مشکلات تنفسی را کاهش می‌دهد، این بیماری‌های معمولاً به دلیل افزایش التهاب بدن رخ می‌دهد.

روزه‌داری متناوب

نتایج مطالعات نشان می‌دهد که روزه‌داری متناوب به کاهش التهاب بدن کمک زیادی می‌کند. روش‌های مختلفی برای این نوع روزه‌داری وجود دارد یکی از این روش‌ها بدین صورت است که افراد فقط می‌توانند از ساعت ۱۰ صبح تا شش بعد از ظهر غذا مصرف کنند و پس از آن می‌توانند آب یا قهوه تلخ بنوشند. محققان معتقدند که روزه‌داری متناوب خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد و حساسیت به انسولین، سلامت مغز و بیماری التهابی روده را بهبود می‌بخشد.

مصرف سبزیجات

سبزیجاتی مانند کلم برگ، کلم بروکلی، کلم پیچ و اسفناج دارای آنتی اکسیدان و ترکیبات مؤثر دیگر هستند که به کاهش التهاب بدن و حفاظت از سلول‌ها کمک می‌کند بنابراین توصیه شده است افراد این مواد غذایی را در رژیم روزانه خود جای دهند تا تأثیر رادیکال‌های آزاد تولید شده در بدن خنثی شود و متعاقباً التهاب کاهش پیدا کند. توصیه شده است که زنان روزانه یک فنجان و نیم و مردان دو فنجان سبزیجات با برگ سبز تیره مصرف کنند.

انجام دادن یوگا

یوگا معمولاً بر تنفس تمرکز دارد و میزان تولید هورمون کورتیزول یا هورمون استرس را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. زمانی که یوگا بخشی از برنامه روزمره افراد قرار بگیرد، آن‌ها کمتر احساس افسردگی و اضطراب می‌کنند. همانطور که مشخص است استرس، اضطراب و افسردگی باعث بروز التهاب در بدن می‌شود بنابراین کنترل کردن این فاکتورها به کاهش التهاب و خطر ابتلاء به بیماری‌های مرتبط با آن کمک شایانی می‌کند علاوه بر این انجام دادن یوگا باعث می‌شود علائم التهاب بدن مانند کلسترول بالا و سطح ناپایدار قند خون کنترل شوند.

نوشیدن چای سبز

چای سبز سرشار از ترکیباتی به نام پلی فنول است که می‌تواند تأثیر رادیکال‌های آزاد تولید شده در بدن را از بین ببرد و با آن‌ها مقابله کند، رادیکال‌های آزاد معمولاً باعث بروز التهاب در بدن می‌شوند. نتایج مطالعات در این زمینه نشان می‌دهد که مصرف منظم چای سبز علاوه بر این که التهاب بدن را کاهش می‌دهد، قادر است خطر ابتلاء به بیماری‌های مفصلی، آلزایمر و سرطان را کاهش دهد.

کاهش وزن

معمولاً افرادی که اضافه وزن دارند از التهاب بدن نیز رنج می‌برند بنابراین توصیه شده است که این افراد با استفاده از ورزش کردن یا پیروی از رژیم‌های غذایی سالم وزن خود را کاهش دهند علاوه بر این کاهش وزن سالم خطر ابتلاء به انواع بیماری‌ها مانند دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان را نیز کاهش می‌دهد البته لازم است افراد قبل از شروع هر برنامه کاهش وزن با پزشک مشورت کنند تا بتوانند بهترین راه را انتخاب کنند.

ترک کردن سیگار

سیگار کشیدن برای سلامتی مضر است. سیگار مشکلات زیادی به وجود می‌آورد و خطر ابتلاء به انواع بیماری‌ها را نیز افزایش می‌دهد. یکی از معایب اصلی سیگار کشیدن افزایش التهاب بدن است بنابراین ترک سیگار باعث کاهش التهاب بدن می‌شود در این صورت خطر ابتلاء به بیماری‌های مرتبط با التهاب کاهش پیدا می‌کند.

گزارش از: پگاه بهادران، خبرنگار ایمنا

کد خبر 504082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.