روش‌های طراحی، ساخت و تولید برج‌های خنک کننده

‌امروزه رشد صعودی دانش مهندسی در بحث‌های تأسیسات سرمایشی و گرمایشی موجب شده است که طراحان و سازندگان به دنبال راه‌های مختلفی برای کیفیت بخشیدن به تجهیزات و تأسیسات خود در زمینه تولید و طراحی مناسب باشند.

در این مطلب می‌خواهیم به روش‌های ساخت برج خنک کننده مانند طراحی، ساخت و تولید برج‌های خنک کننده اشاره کنیم.

نحوه ساخت برج خنک کننده

روش ساخت و یا تولید برج‌های خنک کننده تشکیل شده از قسمت‌های مختلفی می‌باشند که هر کدام از این قسمت‌ها از حوزه‌های متنوع مانند ساخت قطعات و مونتاژ آنها در کولینگ تاور ها تولید و ساخته می‌شوند. می‌توانیم در تعریف دیگری بگوییم کار تولید و ساخت برج خنک کننده در سه قسمت اصلی به صورت جداگانه تقسیم بندی می‌شوند، قسمت اول تشکیل شده از تولید قطعات برج خنک کننده می‌باشد، قسمت دوم شامل عملیات مونتاژ و بخش نهایی کار تولید برج خنک کننده نظارت فنی و مهندسی کنترل کیفی می‌باشد که جز مهمترین بخش‌های بعد از ساخت و تولید کولینگ تاور ها می‌باشد.

انجام تک تک عملیات ساخت برج‌های خنک کننده نیازمند دقت بالایی هستند به این دلیل که در پایان کار سبب بالا بردن کیفیت و ارزش دادن به تجهیز می‌شود. برج خنک کنده تشکیل شده از متریال مختلفی مانند فلز، پلیمر و فایبرگلاس شده هستند که به دلیل ارتباط مستقیم و همیشگی قطعات برج با آب رسانی و هوارسانی از این جنس متریال برای تولید قطعات استفاده می‌شود. امروزه تمامی مهندسان طراحی برج‌های خنک کننده در تلاش‌اند که ساخت قطعات و تجهیزات را که از جنس فلز هستند تا حد امکان کاهش دهند و به جای تولید تجهیزات از جنس متریال فلز، از متریال فایبرگلاس یا پلی پروپیلن که ویژگی‌هایی مانند ضد رسوب گرفتگی و مقاومت بالا دارند، استفاده کنند.

روش‌های طراحی، ساخت و تولید برج‌های خنک کننده

مراحل کلی ساخت برج‌های خنک کننده

ساخت برج خنک کننده شامل چند مرحله کلی می‌شود که مورد توجه سازندگان داخلی قرار گرفته است:

۱- ساخت تجهیزات و قطعات استفاده شده در برج‌های خنک کننده که شامل قسمت‌های مختلفی مانند پروانه‌ها، نازل‌ها، پکینگ ها، قطره گیر و اجزای بدنه

۲- مونتاژ کردن و جمع آوری تجهیزات بر روی قسمت بدنه کولینگ تاور

۳-و در آخر کنترل‌های فنی که بر طبق استانداردها و تست‌های مختلف مانند تست‌های آب‌گیری و تست جوشکاری در برج خنک کننده انجام می‌شوند

بخش‌های متنوع ساخت قطعات برج خنک کننده

بخش‌هایی از برج خنک کننده که قبل از مونتاژ ساخته می‌شوند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- تراشکاری و برش دادن قطعاتی فلزی همانند تجهیزاتی که از متریال فولاد و آلومینیوم هستند.

۲- تزریق قطعات پلاستیکی و متریال پلیمر مانند پکینگ ها

۳- جوشکاری‌های لازم مانند شاسی کویل، ساپورت‌های نگهدارنده قطره گیر و پکینگ ها و...

۴- تولید تیغه پروانه یا فن کولینگ تاور با بکارگیری دستگاه‌های خاصی مانند اکسترود یا پرس هیدرولیک

روش‌های طراحی، ساخت و تولید برج‌های خنک کننده

نحوه مونتاژ کولینگ تاور

مونتاژ یک بخش به معنای انجام کارهای نهایی آن دستگاه می‌باشد و تشکیل شده از قسمت‌های مختلفی است که به طور کلی می‌توان گفت مرحله بعد از جمع آوری و طراحی و تولید قطعات و تجهیزات کولینگ تاور، مرحله سربندی و دسته بندی آن قطعات می‌باشد. می‌توان گفت این مرحله تشکیل شده از دو بخش بسیار مهم است که با توجه به مدل و نوع کولینگ تاور ارتباط مستقیمی دارد.

  • مونتاژ دستگاه در کارخانه یا کارگاه ساخت و تولید برج خنک کن
  • مونتاژ در محل نصب کولینگ تاور پروژه

معمولاً تغییراتی وابسته به شرایطی مانند ابعاد کولینگ تاور و ظرفیت کولینگ تاور در کار مونتاژ ایجاد می‌شود. نکته قابل توجهی که باید به آن اشاره کنیم ظرفیت‌های بالای برج‌های خنک کننده است که تأثیر مستقیمی بر روی دو مورد فوق می‌گذارد. به عنوان مثال ما مونتاژ برج‌های خنک کننده با ظرفیت بالای ۵۰۰ تن تبرید را در محل کارخانه انجام می‌شود. بیشتر برج‌های خنک کننده با ظرفیت ۵۰۰ تن تولید می‌شوند و این امر به این دلیل است که تولیدکنندگان سعی بر مونتاژ کلیه برج‌ها در محل کارخانه یا محل نصب هستند.

مراحل جزئی ساخت کولینگ تاور

۱- مرحله طراحی و تولید قالب‌های اولیه تولید برج خنک کننده فایبرگلاس

۲- مرحله پخت تجهیزات فایبرگلاس در حمام‌های کوره‌ای با درجه بالا

۳- مرحله موارد کردن مواد گرانول در دستگاه‌های تزریق پلاستیک به دلیل ساخت قطعات پلاستیکی مانند نازل‌، قطره‌گیر و پکینگ برج خنک کننده

۴- برش دادن و تراشکاری قطعات فلزی همانند نگهدارنده فن موتور، و سیستم‌های انتقال قدرت

۵- جوشکاری قطعاتی که باید به بخش‌هایی از دستگاه برج خنک کن به صورت معلق چسبانده شوند

۶- قرار دادن و جایگذاری و نصب تجهیزات جانبی ساخته شده در کولینگ تاور

۷- محکم کردن تسمه‌هایی که مرتبط با بخش سیستم قدرت دستگاه هستند

۸- بحث‌های فنی و تست و آب بندی برج خنک کننده برای اطمینان حاصل کردن از بی نقص بودن دستگاه

۹- و در آخر نظارت فنی گروه مهندسین دماگستر بر روی دستگاه و رفع ایرادات احتمالی برای بی نقص بودن برج در هنگام تحویل به خریداران.

کد خبر 501678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.