۳۵ ضرر نوشابه‌های گازدار/جایگزین‌های سالم را بشناسید

شناخت عوارض جبران ناپذیر نوشابه، میزان مصرف نوشابه در ایران، ۳۵ ضرر نوشابه‌های گازدار و بهترین جایگزین‌ها بجای نوشابه‌های گازدار را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه تقریباً می‌توان گفت که اغلب افراد نوشابه مصرف می‌کنند، اما اگر مضرات و عوارض جبران ناپذیر نوشابه را بدانند شاید از نوشیدن نوشابه پشیمان شوند. مطالعات متعددی تأثیرات منفی نوشابه را روی وزن، دندان نشان داده‌اند، با این حال نوشیدن نوشابه خطرات زیادی دارد، طبق گفته ارومانیتور، میانگین افراد در ایالات متحده بیش از ۱۲۶ گرم شکر روزانه مصرف می‌کنند، این برابر با ۲/۲۵ قاشق سوپ خوری، یا معادل نوشیدن کمی بیش از ۱۲ اونس نوشابه است.

یک قوطی نوشابه حاوی ۱۰ قاشق شکر

سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که هر روز بیشتر از شش قاشق چایخوری شکر مصرف نکنید، در حالی که در یک قوطی نوشابه تقریباً ۱۰ قاشق چایخوری شکر وجود دارد پس نوشیدن فقط یک نوشابه در روز می‌تواند برای ما کاملاً مضر باشد.

تحقیقات حاکی از آن است افرادی که روزانه یک یا دو قوطی نوشیدنی‌های قندی می‌نوشند، ۲۶ درصد بیشتر احتمال ابتلاء به دیابت نوع دو را دارند. مطابق تحقیقات و گزارشات ارائه شده ۱۸۴ هزار مرگ و میر جهانی در هر سال به دلیل مصرف نوشیدنی‌های شیرین اتفاق می‌افتد.

نوشابه به محض ورود برای بدن ما تهدیدآمیز است و بخش‌های بدن را تحریک می‌کند، فسفریک اسید موجود در این نوشیدنی که باعث ایجاد شیرینی می‌شود سبب کاهش نوشیدن آب و کم آب شدن بدن خواهد شد که این مورد از کوچک‌ترین عوارض نوشیدن نوشابه است.

با اینکه مصرف نوشابه در بسیاری از کشورها رو به کاهش است، متأسفانه مصرف نوشابه‌های گازدار به طور فزاینده در میان مردم دنیا به خصوص ایرانیان که رکورددار مصرف این ماده هستند رواج پیدا کرده است. متأسفانه مصرف نوشابه‌های گازدار به طور فزاینده در میان مردم دنیا به خصوص ایرانیان که رکورددار مصرف این ماده هستند رواج پیدا کرده است.

۳۵ ضرر نوشابه‌های گازدار/جایگزین‌های سالم را بشناسید

هر ایرانی چهار برابر میانگین جهانی نوشابه مصرف می‌کند

به طور متوسط ایرانی‌ها حدود ۴۲ لیتر نوشابه در سال را می‌نوشند که این آماری عجیب و وحشتناک است، وحشتناک بودن این آمار در جایی روشن می‌شود که بدانیم مصرف متوسط نوشابه در جهان حدود ۱۰ لیتر است و هر ایرانی به طور متوسط چهار برابر میانگین جهانی نوشابه مصرف می‌کند. برخی افراد پا را فراتر از نوشیدن به صورت تفریحی گذاشته و بیشتر از آب نوشابه می‌خورند و برخی حتی آب را به طور کامل کنار گذاشته و فقط نوشابه می‌نوشند.

باید بدانید یک واقع تلخ در مورد نوشابه‌ها این است که به آنها عمداً کافئین افزوده می‌شود تا ایجاد اعتیاد و وابستگی در مصرف کنندگان خود کنند و این کافئین موجود در نوشابه‌های گازدار نسبت به دیگر نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه و چای سریع‌تر جذب بدن می‌شود.

نوشابه برای سلامتی بدن مضرات زیادی دارد، نوشابه قند زیادی دارد و به همین علت می‌تواند منجر به دیابت و تخریب دندان‌ها شود، شاید پیش خودتان فکر کنید مصرف نوشابه‌های بدون قند یا رژیمی هیچ ایرادی ندارد، اما این تصور کاملاً اشتباه است.

۳۵ ضرر نوشابه‌های گازدار

چاقی، دیابت، پوسیدگی دندان، درد مفصلی، افزایش چربی شکم، مشکلات کلیوی، نارسایی قلبی، مشکلات رفتاری، سکته، تقویت عادت‌های غذایی بد، بیماری‌های قلبی و عروقی، کلسترول بالا، تضعیف سلامت روده، مقاومت به لیتین، سرطان روده بزرگ، افزایش سرعت پیری، از دست دادن حافظه، میگرن، کم آب شدن بدن، حساسیت، اختلالات غدد لنفاوی، افسردگی، بیماری کبد چرب غیر الکلی، مشکلاتی برای مادران شیرده، تاری دید، ریزش مو، ژوکی استخوان، نفخ، سوزش سر معده، نقرس، سرطان مثانه و تومور مغزی ۳۵ ضرر نوشابه‌های گاز دار است.

تأثیر نوشابه بر سه عضو مهم بدن

یک نوشیدنی گازدار در مقایسه با نمونه بدون گاز (FLAT) همان نوشیدنی است و هیچ تفاوتی از نظر ارزش غذایی ندارد اما اینکه چرا مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند از نوشیدنی‌های گازدار استفاده کنند تغییر ذائقه است و نوشابه‌های گازدار معده را تنبل می‌کنند.

خطرات ناشی از این نوشیدنی به مقدار قند بالای آن محدود نمی‌شود، وزن را بالا می‌برد و برای افراد مبتلا به دیابت مضر است. یکی دیگر از خطرهای این نوشابه محتوای اسید فسفریک آن است، این ماده که در نوشابه یافت می‌شود دارای طعم و مزه ترش است، اسید فسفریک یک مانع در عملکرد کلیه است و موجب ترویج سنگ کلیه می‌شود.

یک پژوهش جدید نشان می‌دهد افرادی که مقادیر زیادی مواد غذایی و نوشابه‌های حاوی فروکتوز مصرف می‌کنند، به بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت دچار می‌شوند.

۳۵ ضرر نوشابه‌های گازدار/جایگزین‌های سالم را بشناسید

بهترین جایگزین به جای نوشابه‌های گازدار

برای پاسخ به این سوال تحقیقات وسیعی صورت گرفته تا بتوان سلیقه و سبد مصرفی خانوارها به خصوص خانواده‌های ایرانی را تغییر داد. بهترین جایگزینی که طبق تحقیقات محققان می‌تواند صورت بگیرد مصرف آب، مواد لبنیاتی و نوشیدنی‌های بدون قند و حاوی مواد معدنی و املاح و آبمیوه‌های طبیعی است. در کنار این فهرست نوشیدنی‌های مالت با قند بسیار اندک و ویتامین‌های ب و ث می‌تواند یکی از جایگزین‌های مناسب نوشابه‌های گازدار باشد.

گیاه کامبوچا قدمتی دو هزار ساله دارد که در قدیم جهت درمان انواع بیماری‌ها تهیه و تجویز شده است، این گیاه دارای خواص سم زدایی، خواص آنتی اکسیدانی، سم زدایی از کلیه‌ها، بهبود عملکرد عروق، درمان کم خونی، درمان آسم و بهبود سیستم عصبی است که می‌تواند یکی از بهترین جایگزین‌های نوشابه و دیگر آب میوه‌های صنعتی شود.

بهترین جایگزین نوشابه در طب سنتی انواع عرقیات شامل عرق نعنا، بهار نارنج، بیدمشک، عرق کاسنی و گلاب است، یکی از پرمصرف‌ترین شکل‌های استفاده از گیاهان، عرقیات هستند. آب میوه‌های طبیعی بهترین جایگزین نوشابه‌های گازدار به حساب می‌آیند. با مصرف نوشیدنی‌های طبیعی و دست ساز می‌توانید علاوه بر حفظ سلامتی از عوارض مصرف نوشابه‌های قندی که به وفور در بازار وجود دارد پیشگیری کنید.

اگر چای سبز را به صورت سرد شده مصرف کنید، بهترین جایگزین نوشابه‌های گازدار را استفاده کرده‌اید. چای سبز با عطر و طعم‌های مختلف وجود دارد و در مقایسه با انواع کولاها نه تنها کالری بسیار کمی دارد بلکه حاوی فواید بسیاری است.

کد خبر 497598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.