رمز ارز چیست؟ + آلت کوین، بلاک چین و ارز دیجیتال در ایران

ارز دیجیتال، ارز مجازی یا کریپتو کانسی، شکل خاصی از پول دیجیتال است که بر پایه علم رمزنگاری ایجاد شده است و استفاده از اصطلاحات بیت کوین، آلت کوین، توکن، اتریوم، دوج کوین، دستگاه ارز دیجیتال، ولت و صرافی آنلاین را رایج کرده است.

به گزارش ایمنا، در ماه‌های اخیر ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده (cryptocurrency) از جمله بیت کوین، مونرو، ریپل و اتریوم از محبوبیت و استقبال بی‌نظیر برخوردار شدند و کاربران بسیاری در جهان به دنبال استخراج و تبدیل پول‌های خود به ارزهای دیجیتالی هستند.

رمز ارز چیست؟

کریپتوکارنسی یا رمزارز به دسته‌ای از پول و ارزهای دیجیتال گفته می‌شود که در آن‌ها از رمزنگاری (کریپتوگرافی و کد گذاری شده) برای تراکنش‌های مالی استفاده شده‌است. ارزهای دیجیتال مدت‌ها قبل از اینکه اولین ارز مجازی به وجود بیاید، به عنوان یک ساختار تئوریک وجود داشت تا بتواند جایگزینی برای مدل فعلی مبادلات و پول‌های رایج بشود.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره دوج کوین + آینده دوج، تحلیل و قیمت ارز دیجیتال

کریپتوکارنسی‌ها ماهیت فیزیکی ندارند و تنها در کامپیوترها تعریف می‌شوند. هیچ بانکی برای رمزارزها وجود ندارد تا سکه یا اسکناس آن را تولید کند.

 رمز ارز چیست؟ + آلت کوین، بلاک چین و ارز دیجیتال در ایران

رمز ارزها سرور مرکزی ندارند. آن‌ها معمولاً در میان شبکه‌ای از هزاران کامپیوتر توزیع شده‌اند. شبکه‌هایی که سرور مرکزی نداشته باشند، شبکه‌های غیر متمرکز نامیده می‌شوند برخی از ویژگی‌های رمزارزها این است که تعداد واحدهایشان محدود است. برای مثال در بیت کوین محدودیت ۲۱ میلیون واحد است. پس از رسیدن به ۲۱ میلیون واحد، هیچ بیت کوین دیگری تولید نمی‌شود

انواع رمز ارزها

اولین رمز ارز مبنی بر سیستم بلاک چین بیت کوین بود، که هنوز هم به‌عنوان پرکاربردترین، محبوب‌ترین و باارزش‌ترین رمز ارز شناخته می‌شود. امروزه، هزاران رمز ارز جایگزین با عملکردها و خصوصیات متفاوت وجود دارند. برخی از آنها نسخهٔ کلون شده یا فورک شده بیت کوین هستند، در حالی که گروهی از آنها نیز رمز ارزهای کاملاً جدیدی هستند که از پایه به‌صورت مستقل ساخته شده‌اند.

بیت کوین در سال ۲۰۰۹ توسط یک شخص یا یک گروه با نام مستعار “ساتوشی ناکاموتو” عرضه شد. تا ماه نوامبر سال ۲۰۱۹، بیش از ۱۸ میلیون بیت کوین در بازار مورد معامله قرار گرفته و ارزش کلی بازار این رمز ارز در حدود ۱۴۶ میلیارد دلار تخمین زده شده است

آلت کوین چیست؟

آلت کوین (Altcoin) به تمام ارزهای رمزنگاری شده‌ای گفته می‌شود که پس از بیت کوین معرفی شده است. می‌توان گفت که علت وجود آلت کوین‌ها این بود که داشتن جایگزین‌هایی بهتر برای بیت کوین انتخاب خوبی به نظر می‌رسید.

اصطلاح آلت کوین به هر ارز رمزپایه‌ای غیر از بیت کوین اشاره دارد. بر اساس آخرین شمارشی که در اوایل سال ۲۰۲۰ انجام گرفت، بیش از ۵۰۰۰ ارز رمزپایه وجود دارد. طبقه گفته CoinMarketCap در فوریه ۲۰۲۰، آلت کوین چیزی بیش از ۳۴ درصد از کل بازار ارزهای رمزنگاری شده را تشکیل می‌دهد.

برخی از علاقه‌مندان با آلت کوین‌ها پروژه‌هایی را راه‌اندازی می‌کنند و برخی نیز آن‌ها را پایه کسب و کار خود قرار می‌دهند. می‌توان قوانین بیت کوین را در آلت کوین جدید تغییر داد، به نحوی که تغییرات اعمال شده عملکرد آن را به بهترین شکل کاربردی و خاص کند.

آلت کوین‌ها به طور کلی برای رفع نقص‌های موجود در بیت کوین با چارچوب‌های مشابه به آن طراحی شده‌اند؛ خواه این نقص‌ها سرعت باشد، خواه هزینه استخراج یا عوامل دیگر باشد.

 رمز ارز چیست؟ + آلت کوین، بلاک چین و ارز دیجیتال در ایران

سازندگان آلت کوین بر اساس قوانینی که بیت کوین به آنها پایبند است، فضایی را برای رقابت آلت کوین‌ها با بیت کوین ایجاد کرده‌اند. علاوه بر فناوری امن بلاک‌چین، یکی از مزایای استفاده از آلت کوین به عنوان یک روش پرداخت، کارمزدهای نسبتاً پایین تراکنش‌ها است که برای هر تراکنشی به صورت مجزا اعمال می‌شود.

انواع آلت کوین‌

  • ارز دیجیتال اتریوم (Ethereum)
  • ریپل (Ripple)
  • دش (Dash)
  • لایت کوین ( Litecoin)
  • NEM
  • مونرو ( Monero)

مزایا و معایب رمز ارزها

رمز ارزها این وعده را داده‌اند که انتقال وجوه مالی بین دو طرف را بدون وجود هیچ طرف سوم قابل اعتماد مانند بانک یا شرکت‌های کارت‌های اعتباری انجام دهند.

در مرکزیت فناوری ارز دیجیتال، استفاده از روش‌های رمز نگارانه وجود دارد. این رمزنگاری‌ها برای هر شخصی یک کلید خصوصی را تولید می‌کنند که در انجام تراکنش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده از این کد رمزنگاری شده، نیاز انسان‌ها برای احراز هویت و ارائه اطلاعات شخصی خود را برطرف می‌نماید. و در نهایت از آن جایی که کنترل این نوع ارز در دست دولت‌ها نیست و همچنین هویت واقعی افراد نیز در هنگام استفاده از آن‌ها مشخص نیست، انتقال برون مرزی آن‌ها با انتقال درون مرزی شأن هیچ تفاوتی ندارد و به هیچ وجه با شرایط خاصی همراه نیست.

 رمز ارز چیست؟ + آلت کوین، بلاک چین و ارز دیجیتال در ایران

بلاک چین چیست؟

بلاک چین از نظر لغوی، از دو کلمه بلاک (به معنی بلوک) و چین (به معنی زنجیره) تشکیل می‌شود. بلاک چین در واقع زنجیره‌ای از بلاک هاست که به هم متصل هستند. بر روی هر بلاک اطلاعات مشخصی ثبت می‌شود؛ اطلاعاتی که به اطلاعات قبل و بعد از خود متصل است. هر بلاک چین متشکل از اعضایی است که همگی آن‌ها در فرآیند تصمیم‌گیری‌های مربوط به آن مشارکت دارند. هر اطلاعاتی برای ثبت شدن بر روی یک بلاک، باید ابتدا به تأیید ۵۱ درصد از این اعضا برسد و در غیر این صورت، اطلاعات جدید بر روی بلاک‌ها ثبت نخواهد شد.

تغییر اطلاعات یک بلاک نیز به دلیل ذات زنجیره‌وار بلاک‌ها غیر ممکن است. اگر اطلاعاتی بر روی بلاکی ثبت شد و سپس شخصی با نیت خرابکارانه قصد تغییر آن را داشت، این اقدام برای همگی اعضای بلاک چین قابل رؤیت است. بنابراین اعضای بلاک چین در صورت تشخیص خرابکارانه بودن این اقدام، به انجام آن رأی نخواهند داد و به دلیل عدم توانایی کسب تأیید ۵۱ درصد از اعضا، به اجرا گذاشته نخواهد شد. بلاک چین یک پایگاه داده تماماً غیرمتمرکز است که تحت کنترل هیچ شخص خاصی نیست و شفافیت عملیات و تراکنش‌ها در مرکزیت آن قرار دارد.

کد خبر 496133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.