همه چیز درباره دوج کوین + آینده دوج، تحلیل و قیمت ارز دیجیتال

دوج کوین یک رمز ارز متن باز است که از آن به عنوان آلت کوین یاد می شود؛ رابطه این کوین با ایلان ماسک، آینده ارز دوج کوین و اینکه «آیا مناسب سرمایه گذاری است؟» برای بسیاری از افراد مهم است.

به گزارش ایمنا، پس از موفقیت بیت کوین و همچنین اتریوم به تعداد ارزهای دیجیتال افزوده شد. این واقعیت که هر کسی با دانش فنی محدود می‌تواند رمزارز بسازد، باعث پدید آمدن صدها یا هزاران رمزارز شده است. از میان این‌ها اما تنها تعداد محدودی ارزش واقعی پیدا می‌کنند و مورد توجه خریداران و سرمایه‌داران واقع می‌شوند. دوج کوین ارز دیجیتالی است که اصلاً با چنین اهدافی ایجاد نشد و کسی آن را جدی نمی‌گرفت ولی اخیراً توانسته با کنار زدن ریپل به چهارمین ارز دیجیتال محبوب دنیا تبدیل شود!

دوج کوین چیست؟

دوج کوین (DOGE) رمزارزی نظیر به نظیر (peer-to-peer) و متن باز است و از آن به‌عنوان آلت‌کوین (به‌معنی سکه جایگزین) یاد می‌شود. دوج کوین دسامبر ۲۰۱۳ منتشر شد و تصویر سگی از نژاد شیبا اینو (Shiba Inu) لوگو آن است.

بیشتر بخوانید: رمز ارز چیست؟ + آلت کوین، بلاک چین و ارز دیجیتال در ایران

نماد دوج کوین چیست؟

شاید برایتان سوال باشد نماد سگ روی دوج کوین چیست و از کجا آمده است؟ این سگ در واقع یک نژاد سگ ژاپنی با نام شیبا اینو است.

این سگ در واقع از یک میم اینترنتی محبوب شد که دوج نام دارد. در این میم تصویری از یک سگ شیبا اینو را در کنار نوشته‌هایی با فونت comic sans می‌بینید. این نوشته‌ها معمولاً از نظر گرامری به عمد اشتباه هستند.

همه چیز درباره دوج کوین + آینده دوج، تحلیل و قیمت ارز دیجیتال

سازندگان Dogecoin هم برای این‌که ماهیت صمیمی ارز دیجیتالشان را نشان دهند یک رمزارز ساختند و تصویر دوج را روی آن گذاشتند. همین موضوع باعث شده که Dogecoin نسبت به بیت کوین، اتریوم یا لایت کوین کمتر جدی گرفته شود. موضوعی که شاید دقیقاً مورد نظر سازندگان آن بود .

داستان دوج کوین

در دسامبر ۲۰۱۳ (آذر ۹۲)، قیمت هر واحد بیت کوین برای اولین بار به ۱,۰۰۰ دلار رسید. جهان حالا نگاهی جدی به ارزهای دیجیتال داشت. در همان زمان که حدود چهارسال از پیدایش بیت کوین می‌گذشت، برنامه‌نویسی به‌نام بیلی مارکوس (Billy markus)، ارز دیجیتال خودش را برنامه‌نویسی کرد. با کمک جکسون پالمر (Jackson Palmer)، مدیر محصول و تحلیل‌گر داده در شرکت ادوبی، دوج کوین در آخرین روزهای سال ۲۰۱۳ متولد شد.

خالق این ارز دیجیتال که امروزه با نام مستعار شیبتوشی ناکاموتو (Shibetoshi Nakamoto – نامی طنز برگرفته از خالق بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو) و به‌صورت ناشناس زندگی می‌کند، بدون اهمیت دادن به بازاریابی یا پذیرش آن از سوی مردم، فقط قصد داشت برای شوخی و تفریح، یک سیستم پرداخت آنلاین دوستانه و خودمانی ایجاد کند.

دوج کوین برخلاف دیگر ارزهای دیجیتال، در ابتدا برای هدف خاصی ساخته نشده بود. با این حال، چند ماه پس از شروع به‌کار و افزایش محبوبیت آن، حامیان اولیه این ارز دیجیتال اعلام کردند که از دوج کوین برای پرداخت انعام به فعالان اینترنت در ازای خدماتشان و کمک به خیریه‌ها استفاده خواهند کرد. دوستانه بودن جامعه و نام جالب دوج کوین در کنار این هدف انسانی که برای آن در نظر گرفته شده بود، طرفداران آن را چند برابر کرد.

هواداران دوج کوین

ارز دیجیتال دوج کوین با تمام مشکلات فنی از حمایت به‌شدت بالایی در میان کاربران اینترنت برخوردار است. برخی از آن‌ها به‌قدری عاشق دوج کوین هستند که تمام لوازم شخصی و خانه خود را به لوگوی آن منقش کرده‌اند.

در انجمن ردیت (Reddit)، دوج کوین یک صفحه پرمخاطب دارد که طرفداران متعصب آن، این صفحه را با صفحات ارزهای دیجیتال دیگر متمایز می‌کنند. مدت‌هاست که حامیان این ارز دیجیتال به تولیدکنندگان محتوای کاربردی در ردیت، دوج هدیه می‌دهند. همچنین در این انجمن برنامه‌های خیریه زیادی برگزار می‌شود.

برخی از طرفداران دوج کوین معتقدند که این ارز دیجیتال بهتر از بیت کوین و هر ارز دیجیتال دیگری می‌تواند به‌عنوان پول مورد استفاده قرار بگیرد.

یکی از کاربران ردیت در انتقاد به این ارز دیجیتال نوشته بود:

خرید دوج کوین چه سودی دارد؟ من هیچ مقاله علمی درستی از آن پیدا نمی‌کنم. همچنین شنیدم که این ارز به‌جای حل کردن یک مشکل، جوکی بیش نیست. حرف مرا تأیید می‌کنید؟

کاربر دیگری در جواب این انتقاد پاسخ داده بود: دوج کوین مشکل حرص و طمع را حل می‌کند

این تنها ارزی است که در جامعه آن، قیمت خیلی مهم نیست. البته که ما دوست داریم قیمت دوج کوین بالا و بالاتر برود، اما حتی اگر قیمت به کف زمین هم برسد، بازهم همان‌قدر خوشحالیم آیا ارز دیجیتال دیگری را سراغ داری که بتواند یک «ارز» باقی بماند نه یک ابزار سرمایه‌گذاری؟

قیمت دوج کوین

دوج کوین با نماد اختصاری DOGE یک ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال است که با ارزش بازار حدود ۳۸.۴۴ میلیارد دلار، در رتبه ۷ بازار قرار داشته و سهم ۲.۴۹ درصدی از کل بازار را در اختیار دارد. هر واحد از دوج کوین در این لحظه با قیمت ۰.۲۹۶۰۶۴ دلار، با احتساب نرخ تتر ۲۴,۶۳۵ تومان معادل ۷,۲۹۳ تومان معامله می‌شود و حجم مبادلات روزانه آن ۱.۸۴ میلیارد دلار است. قیمت در ۲۴ ساعت اخیر -۰.۵۰% کاهش یافته است.

فناوری و استخراج دوج کوین

توسعه‌دهندگان دوج کوین برای توسعه این شبکه از کدهای یک شبکه به‌نام لاکی‌کوین (Luckycoin) استفاده کردند و به‌نوعی این ارز دیجیتال رو می‌توان فورک (انشعاب) لاکی‌کوین دانست و خود لاکی‌کوین هم فورکی از لایت کوین است. لایت کوین هم خودش فورکی از بیت کوین است. بنابراین، شبکه‌های بیت کوین، لایت کوین و دوج کوین از نظر ساختاری شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند.

دوج کوین هم مانند بیت کوین براساس الگوریتم اثبات کار (Proof Of Work) یا همان استخراج (ماینینگ) بنا شده است. این شبکه هم مثل بیت کوین به ماینرهایی متکی است که تراکنش‌های آن را تأیید می‌کنند و با قدرت پردازش سخت‌افزارهای خود جلوی تقلب و دستکاری بلاک چین را می‌گیرند.

همه چیز درباره دوج کوین + آینده دوج، تحلیل و قیمت ارز دیجیتال

البته برخلاف بیت کوین، دوج کوین به‌جای الگوریتم رمزنگاری SHA-۲۵۶ از الگوریتم رمزنگاری Scrypt بهره می‌برد که مصرف برق ماینینگ را کاهش می‌دهد. اولین ارز دیجیتالی که از این الگوریتم استفاده کرد لایت کوین بود.

در ابتدا مشخص شده بود که تعداد دوج‌های موجود به ۱۰۰ میلیارد واحد محدود شود، اما در سال ۲۰۱۴ توسعه‌دهندگان تصمیم گرفتند خاصیت ضد تورمی را از این ارز دیجیتال حذف کنند تا بتواند به‌عنوان روش پرداخت کاربرد خود را حفظ کند. پاداش بلاک این شبکه (پاداش ماینرها به ازای استخراج هر بلاک) ۱۰,۰۰۰ واحد DOGE است و برخلاف بیت کوین همیشه ثابت باقی خواهد ماند .

در اواسط سال ۲۰۱۴، به‌دلیل پایین آمدن قیمت دوج، سودآوری استخراج این ارز دیجیتال تا حد زیادی از دست رفته بود و جامعه دوج کوین نگران بود به این شبکه حمله ۵۱ درصد انجام شود. حمله ۵۱٪ وقتی رخ می‌دهد که یک ماینر خرابکار بتواند بیش از ۵۰٪ از قدرت پردازش شبکه را به‌دست بیاورد. او با این کار می‌تواند بلاک چین را به نفع خود دستکاری کند.

به‌همین دلیل، این شبکه به «استخراج ترکیبی» (merge mining) روی آورد. اکنون دوج کوین از قدرت پردازش شبکه لایت کوین استفاده می‌کند. بنابراین اگر کسی بخواهد دوج استخراج کند، باید به‌سراغ استخراج لایت کوین برود. ماینرهای لایت کوین در هنگام استخراج علاوه‌بر لایت کوین واحدهای . DOGE هم به‌دست می‌آورند

به‌دلیل وجود واحدهای زیاد دوج و در نتیجه قیمت پایین آن، کارمزد تراکنش‌های این ارز دیجیتال بسیار پایین است. برای درک بهتر این موضوع مثالی می‌زنیم:

فرض کنید فردی می‌خواهد برای یک محتوای مفید در شبکه اجتماعی ردیت به فرد دیگری ۴۰ سنت هدیه بدهد. این فرد اگر بخواهد بیت کوین پرداخت کند، این مبلغ با قیمت ۱۰ هزار دلاری بیت کوین حدود ۰.۰۰۰۰۴ BTC خواهد بود. ارسال این مبلغ کم با توجه به کارمزدهای شبکه بیت کوین معقول نیست اما در مورد دوج کوین، ۴۰ سنت معادل حدود ۱۷۰ واحد دوج خواهد بود که ارسال آن کاملاً انجام شدنی است.

در روی دیگر سکه، به‌نظر می‌رسد توسعه‌دهندگان زیادی روی دوج کوین کار نمی‌کنند و روند پیشرفت فناوری آن کاملاً نامعلوم است. مدت‌هاست که به‌روزرسانی مهمی در گیت‌هاب آن صورت نگرفته و بخش بزرگی از مدیریت جامعه را افراد داوطلب برعهده گرفته‌اند. جکسون پالمر، فردی که دوج کوین را با کمک بیلی مارکوس ساخته بود، از توسعه این ارز دیجیتال کنار کشیده است و تنها سه توسعه‌دهنده اصلی روی آن کار می‌کنند.

حتی جکسون پالمر در سال ۲۰۱۸ زمانی که قیمت دوج با رشد نجومی در نزدیک اوج خود قرار داشت، در ویدئویی در یوتیوب گفت که عاشق این ارز دیجیتال است، اما افزایش شدید قیمت آن را حباب و طرح پامپ است. او اذعان داشت برای ارزی که سه سال بدون به‌روزرسانی بوده است، چنین افزایش قیمتی منطقی نیست.

دوج کوین و ایلان ماسک

ایلان ماسک را این‌روزها پدر دوج کوین می‌نامند. شاید دلیل این امر بیشترین افزایش ارزش دوج طی ماه‌های گذشته با حمایت‌های ماسک بود. او چندین بار در توئیتر از دوج کوین حمایت کرد و با انتشار تصاویر و توییت‌ها قیمت این رمزارز را چند برابر بالا برد. اواخر سال ۹۹ ایلان ماسک، اسنوپ داگ و جن سیمونز توانستند قیمت بیت کوین را به ۰.۰۸ دلار برسانند.

امسال هم اضافه شدن دوج کوین به لیست صرافی معتبر Coinbase و البته ادامه حمایت‌های ایلان ماسک قیمت این رمزارز را در مدت کوتاهی به ۰.۴۵ دلار رساند. افزایش ۴ برابری ارزش Dogecoin در یک هفته ۷۰ میلیارد دلار حجم معامله را در ۲۴ ساعت رقم زد.

همه چیز درباره دوج کوین + آینده دوج، تحلیل و قیمت ارز دیجیتال

آیا دوج کوین ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

اگر به نمودار ماهانه و سالانه دوج کوین نگاه کنید شاید شگفت زده شوید. اگر سال پیش همین موقع Dogecoin خریده بودید سرمایه شما تاکنون ۲۴۰ برابر شده بود! شاید حالا مشتاق خرید دوج کوین و سرمایه‌گذاری باشید. با این‌حال دوج کوین به هیچ‌وجه قابل پیش‌بینی نیست.

ماهیت غیر جدی این رمزارز همان‌طور که کاربران را به سمت خود جلب کرد می‌تواند یکباره باعث افت و سقوط ارزش دوج کوین نیز بشود. در حال حاضر اخباری مثل حمایت ایلان ماسک و پشتیبانی صرافی‌های مختلف به‌یکباره می‌تواند باعث افزایش ارزش این ارز دیجیتال شود. همین چند روز پیش شایعاتی در مورد حمایت ایلان ماسک از این رمز ارز در برنامه آینده Saturday Night Live منتشر شد. همین شایعات باعث شد ارزش Dogecoin در مدت کوتاهی ۸۰ درصد افزایش پیدا کند.

با این‌حال اگر هیاهوی پیرامون آن آرام شود شاید شاهد افت چشمگیری در ارزش آن باشیم. در مقابل بعید هم نیست که این رمز ارز بتواند در آینده نزدیک سد یک دلاری را شکسته و رو به بالا حرکت کند.

ریسک بالا، پاداش بالا

در بازار سرمایه شاید عبارت High Risk, High Reward را شنیده باشید. معمولاً سود بیشتر در کوتاه‌مدت در سهام و ارزهایی است که ریسک بالاتری دارند. بی‌شک دوج کوین ثبات رمز ارزهای اثبات شده‌ای مثل بیت‌کوین یا اتریوم را ندارد. به این ترتیب ریسک سرمایه‌گذاری در آن هم بالاتر است. در عوض بیت کوین یا اتریوم معمولاً پتانسیل جهش‌های ناگهانی را هم ندارند.

به این ترتیب اگر سرمایه‌گذاری مطمئن‌تری می‌خواهید بی‌شک بیت کوین و اتریوم در بلندمدت گزینه‌های بهتری هستند. اما اگر اهل ریسک هستید، با از دست دادن بخشی از سرمایه خود مشکلی ندارید و البته از ماهیت صمیمی این رمز ارز خوشتان می‌آید چرا که نه؟! فقط توجه داشته باشید که ارزش چنین رمزارزهایی معمولاً تابع شایعات، خبرها و حمایت افراد مشهور است. پس اگر قصد سرمایه‌گذاری کوتاه مدت دارید بهتر است از نزدیک این بازار و شایعات و اخبار پیرامون آن را رصد کنید.

معرفی کیف پول‌های دوج کوین

وب سایت رسمی Dogecoin دو کیف پول نرم افزاری را به کاربران پیشنهاد می‌کند:

  • دوج کوین کور (Dogecoin Core): این والت حاوی یک نسخه کامل از بلاک چین دوج کوین است و با نصب کردن آن، رایانه شما به یک نود کامل Dogecoin تبدیل خواهد شد. اما این کیف پول حجم بالایی دارد و فرآیندهای دانلود، بروز رسانی و اجرای آن زمان‌بر است.
  • مولتی دوج (MultiDoge): این یک کیف پول سبک است که انتخاب مناسبی برای کاربران عادی خواهد بود. البته توجه داشته باشید از آن جایی که این والت یک نسخه از بلاک چین را در خود ذخیره نمی‌کند، رایانه شما به یک نود کامل دوج کوین تبدیل نخواهد شد.

برای کسانی که نمی‌خواهند والت را روی رایانه‌شان نصب کنند، وب سایت my.dogechain.info می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. این وب سایت یک کیف پول کاملاً آنلاین در اختیار کاربر قرار می‌دهد و برای استفاده از آن فقط به یک مرورگر نیاز خواهید داشت. آن دسته از کاربرانی که به دنبال امنیت بیشتر هستند، می‌توانند از کیف پول‌های شرکت لجر (Ledger) و کیپ کی (Keepkey) استفاده کنند. علاوه بر این، دوج کوین را می‌توان در والت‌های کاغذی (Paper wallets) هم نگهداری کرد، ولی امروزه افراد کمی از این نوع کیف پول قدیمی که کاربر باید کلیدهایش را چاپ و شخصاً در جایی امن نگهداری کند، استفاده می‌کنند.

پرسش‌های متداول

کاربرد دوج کوین چیست و چه مزایایی در مقایسه با رمزارزهای مشابه دارد؟

از دوج کوین برای انعام‌دادن به محتوای جالب ایجاد شده در اینترنت، سرمایه‌گذاری و ترید و همچنین به‌عنوان ارزی کاربردی می‌توان استفاده کرد. اگرچه دوج کوین بر اساس پروتکل اسکریپت لایت‌کوین ساخته شده، اما سرعت بلاک آن یک دقیقه بوده و تراکنش‌ها و تأییدهای سریع‌تری دارد. علاوه‌بر آن کارمزدهای تراکنش دوج کوین ناچیز و ۰٫۰۱ دلار است.

همه چیز درباره دوج کوین + آینده دوج، تحلیل و قیمت ارز دیجیتال

روش‌های به دست آوردن و خرید دوج کوین چیست؟

پاداش گرفتن از طریق تولید محتوا، خرید و فروش محصولات و خدمات، استخراج، خرید یا ترید در صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز (ایرانی یا خارجی) یا غیر متمرکز ( DEX) از روش‌های به دست آوردن دوج کوین به‌حساب می‌آید.

چگونه می‌توان دوج کوین را استخراج کرد؟

استخراج دوج کوین فرایند جایزه‌گرفتن دوج کوین برای بررسی تراکنش‌های بلاک‌چین دوج کوین است. از آنجا که دوج کوین از لایت‌کوین ریشه گرفته، استخراج‌کنندگان لایت‌کوین از ماینرهای اسکریپت اسیک (Scrypt ASIC) برای استخراج دوج کوین از GPU هم می‌توان استفاده کرد. این روش مقرون‌به‌صرفه نیست؛ مگر آنکه از ریگ‌های قدرتمند استفاده شود.

بهترین والت‌ها (کیف پول دیجیتال) دوج کوین کدام‌ها هستند؟

والت‌های سخت‌افزاری مانند لجر نانو، ترزور و سایر والت‌ها دسکتاپ و موبایل شامل اتمیک، تراست والت، کوینومی و والت کاغذی جز بهترین والت‌های دوج کوین هستند. توجه کنید که والت رسمی دوج کوین با نام Dogecoin Wallet دیگر به‌صورت فعال پشتیبانی نمی‌شود و بسیار افراد گزارش کرده‌اند که با استفاده از آن سرمایه‌های خود را از دست داده‌اند.

کد خبر 497532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • محمد IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
    7 12
    اوکی چطوری ثبت نام کنم
  • سجاد IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    21 9
    بیچاره میشی این کار نکن من پولم ۲۳میلیون بود شده ۴ونیم
    • محمد IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      9 2
      الان هم نظرت اینه
    • امیر IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      6 4
      عجب !!!! شما از چ تاریخی گذاشتی که ضرر کردی دوج‌ که اصلا ضرر نداشته ؟
  • سدنا گل IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    5 2
    آیا میشه کمی از دوچ رو فروخت یه وقت بقیه پولم به بادنره
    • علی IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      5 6
      بله
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    7 0
    پس کی دوباره میره بالا؟
  • حسین IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    2 2
    ROBODOGE COIN کسی میدونه چیه وچطور بدست بیاریم؟