۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
رابرت بویل کیست؟+ بیوگرافی

رابرت بویل یک دانشمند ایرلندی قرن ۱۷ میلادی است که بیشتر به عنوان فیلسوف علوم طبیعی، شیمی‌دان و فیزیک‌دان شناخته می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، رابرت بویل (Robert Boyle) که به عنوان اولین شیمی‌دان مدرن تاریخ شناخته می‌شود، یکی از پیشگامان روش‌های عملی مدرن تجربی بود. بویل مفاهیمی مانند عنصر، ترکیب و مخلوط را در علم شیمی تعریف کرد همچنین قانون بویل یکی از مهمترین یادگارهای این دانشمند ایرلندی است که رابطه بین فشار مطلق گاز و حجم آن را تفسیر می‌کند. بویل عبور نیروهای الکتریسیته از خلأ را مطرح و اثبات کرد و تأثیر گرما بر حرکت ذرات را مورد مطالعه قرار داد.

زندگینامه رابرت بویل

رابرت بویل در تاریخ ۲۵ ژانویه سال ۱۶۲۷ در یک خانواده اشرافی به دنیا آمد. او از دوران کودکی خود شروع به یادگیری زبان‌های فرانسه و لاتین کرد. رابرت در هشت سالگی برای ادامه تحصیل به کالج اتون در انگلستان رفت و سه سال در این مدرسه خصوصی به تحصیل پرداخت. رابرت بویل در ۱۴ سالگی به همراه برادر بزرگ‌تر خود فرانسیس به تور علمی بزرگی در سراسر اروپا رفت. او در سال ۱۶۴۶ بیش از همیشه به آزمایش‌های علمی علاقه‌مند شده بود و در همان سال آزمایشگاهی راه‌اندازی کرد و برای مطالعات عمیق‌تر با گروه‌های علمی وارد رابطه شد.

اقدامات مهم رابرت بویل

رابرت بویل در سال ۱۶۵۴ آزمایشگاه شخصی خود را تأسیس کرد تا مطالعات را هر چه بیشتر به صورت تجربی پیش ببرد. یک سال پس از آن با رابرت هوک دیدار کرد و او را به عنوان دستیار استخدام کرد. اوتو فون گوریک در سال ۱۶۵۴ پمپ خلأ را اختراع کرد، رابرت در سال ۱۶۵۷ مجذوب این اختراع شد و طی مذاکراتی که با هوک داشت تصمیم گرفتند طراحی‌های اولیه گوریک را بهبود ببخشند. علاوه بر این آزمایش‌های مختلف بویل و هوک روی ساختار و مشخصات هوا، باعث به وجود آمدن قانون بویل شد. او و دستیارش با استفاده از یک لوله شیشه‌ای موفق شدند رابطه بین فشار و حجم هوا را درک کنند. آن‌ها به منظور محاسبه فشار، مقداری جیوه درون لوله ریختند و با انجام آزمایش‌های گوناگون موفق به کشف رابطه بین واحدهای مذکور شدند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که ضرب حجم در فشار هوا عددی ثابت است. به عبارتی زمانی که فشار روی یک گاز افزایش یابد حجم آن در روندی قابل پیش‌بینی کاهش پیدا می‌کند. دستاورد مذکور را می‌توان به عنوان اولین قانون گازها در تاریخ علم در نظر گرفت.

یافته‌های برجسته رابرت بویل

بویل در میان یادداشت‌های خود فهرست معروفی داشت که شامل ۲۴ اختراع و نوآوری می‌شد که آن‌ها را ممکن می‌دانست. جالب است بدانید که به جز چند مورد آن‌ها، همه موارد ذکر شده در آن فهرست اختراع شده است. این اختراعات شامل افزایش طول عمر، هنر پرواز، نورپردازی دائم، کشتی مقاوم در برابر غرق شدن، ابزارها و روش‌هایی برای محاسبه طول جغرافیایی و داروهای مؤثر بر عملکرد ذهن و مغز می‌شود. از یافته‌های مهم دیگر بویل می‌توان به اثبات عبور نکردن صدا از خلأ اشاره کرد.

بنیان‌گذار شیمی مدرن کیست؟

رابرت بویل در سال ۱۶۶۱ کتابی به نام "شیمی دان شکاک" منتشر کرد که نقطه حساسی در تاریخ علم به شمار می‌رفت. او در کتاب خود شیمی را از مفاهیم پر رمز و راز کیمیاگری جدا کرده است. مفاهیمی که بویل در کتاب خود به کار برده بود برگرفته از اصول گالیله بود. هدف بویل از انتشار این کتاب این بود که شیمی را به علمی کمی تبدیل کند و تعریفی جدید برای عناصر بیان کند. او عنصر را ماده ساده‌ای تعریف کرد که امکان تجزیه به مواد دیگر را ندارد. در تعریف بویل، با ترکیب کردن عناصر گوناگون، ماده جدید به وجود می‌آید که ترکیب شیمیایی یا Compound نام دارد.

سال‌های پایانی زندگی رابرت بویل

وضعیت جسمانی رابرت بویل در سال ۱۶۶۹ به دلیل ابتلا به نوعی بیماری خاص، به شدت رو به وخامت رفت و سرانجام در تاریخ ۳۱ دسامبر سال ۱۶۹۱ از دنیا رفت. او در وصیت‌نامه خود تعدادی از یادداشت‌ها و یافته‌های علمی را برجای گذاشته بود که بعداً با نام Boyle Lectures مشهور شدند. از افتخارات بویل پس از مرگش می‌توان به رویداد جایزه رابرت بویل در حوزه علمی تحلیلی اشاره کرد که به نام او ثبت شده است. علاوه بر این مدال بویل در ایرلند نیز در سال ۱۸۹۹ معرفی شد.

کد خبر 494610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.