اگر به افسردگی و اضطراب مبتلا هستید این مواد غذایی را مصرف نکنید

در صورتی که از افسردگی و اضطراب رنج می‌برید از مصرف مواد غذایی مانند قهوه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، غذاهای فرآوری شده، دونات، کچاپ، نان تست، نوشابه رژیمی، آب میوه و سس دوری کنید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مواد غذایی می‌تواند منجر به شکل‌گیری احساسات خوب و بد افراد شود. نتایج مطالعات بسیاری نشان می‌دهد که غذای مصرفی ما می‌تواند نقش مهمی در کنترل شدت و مدت زمان یک دوره افسردگی یا اضطراب داشته باشد. در ادامه به بررسی مواد غذایی که باعث وخیم‌تر شدن علائم افسردگی و اضطراب می‌شود می‌پردازیم:

قهوه

اگر به مصرف قهوه عادت ندارید کافئین موجود در آن می‌تواند باعث بروز حملات عصبی شود همچنین ممکن است ریتم خواب افراد را به هم بزند و کیفیت خواب را کاهش دهد. ترک کردن کافئین نیز می‌تواند باعث شود احساس بدی پیدا کنید. اگر احساس می‌کنید مصرف قهوه مشکلات زیادی برای شما به وجود می‌آورد آن را کم کم از رژیم غذایی خود حذف کنید اما در صورتی که با نوشیدن قهوه مشکل خاصی ندارید یا قهوه بدون کافئین مصرف می‌کنید می‌تواند به کاهش افسردگی کمک کند.

نوشیدنی‌های انرژی‌زا

نوشیدنی‌های انرژی‌زا باعث ایجاد آریتمی قلبی، اضطراب و مشکلات مربوط به خواب می‌شود. معمولاً این نوع نوشیدنی‌ها دارای مقدار زیادی قند یا شیرین‌ کننده مصنوعی هستند که برای سلامت بدن مضر هستند. برای برطرف کردن تشنگی آب بنوشید و اگر تمایل دارید مقداری قند مصرف کنید یک تکه میوه بخورید.

غذاهای فرآوری شده

اگر مقدار زیادی گوشت فرآوری‌شده، غذای سرخ شده، غلات تصفیه شده، آب نبات، شیرینی و لبنیات پرچرب مصرف می‌کنید به احتمال زیاد به افسردگی و اضطراب مبتلا خواهید شد. پیروی کردن از رژیم غذایی سرشار از غلات، میوه‌ها، سبزیجات و ماهی به بهبود افسردگی و اضطراب افراد کمک شایانی می‌کند.

دونات

افراد زیادی از خوردن دونات لذت می‌برند اما لازم است بدانید که دونات دارای مقدار زیادی چربی مضر، آرد سفید با فیبر کم و قند افزوده است بنابراین مصرف زیاد این نوع شیرینی برای سلامتی مضر است ولی اگر با خوردن دونات احساس بهتری پیدا می‌کند فقط مقدار کمی از آن را میل کنید.

کچاپ

کچاپ از گوجه و مقدار زیادی شکر تولید شده است به طوری که هر قاشق غذاخوری کچاپ دارای چهار گرم شکر است. شیرین‌ کننده‌های مصنوعی موجود در کچاپ باعث بروز افسردگی و اضطراب در افراد می‌شود بنابراین بهتر است به جای مصرف کچاپ، در منزل سالسای گوجه فرنگی تهیه کنید و به آن کمی فلفل کاین اضافه کنید.

نان تست

نان تست از آرد سفید فرآوری شده تشکیل شده است و بلافاصله پس از مصرف کردن به قند خون تبدیل می‌شود بنابراین باعث می‌شود انرژی شما به اوج خود برسد و سریعاً کاهش پیدا کند که این اتفاق باعث وخیم‌تر شدن علائم مربوط به افسردگی و اضطراب می‌شود. به همین دلیل توصیه شده است که از نان سبوس‌دار استفاده کنید.

نوشابه رژیمی

برخی افراد فکر می‌کنند چون نوشابه رژیمی قند ندارد مصرف آن مشکلی برای سلامتی به وجود نمی‌آورد، اما کاملاً اشتباه است. کافئین موجود در بسیاری از نوشابه‌ها باعث بروز اضطراب می‌شود بنابراین نوشابه رژیمی به اندازه دیگر نوشابه‌ها برای سلامتی مضر هستند.

آب میوه

فیبر موجود در میوه‌ها باعث می‌شود سریع‌تر احساس سیری کنید اما زمانی که آب میوه مصرف می‌کنید، فقط آب قند مقوی می‌نوشید که انرژی شما را به سرعت افزایش می‌دهد و پس از گذشت مدت کمی انرژی شما به همان سرعت کاهش پیدا می‌کند بنابراین مصرف آب میوه باعث می‌شود افراد گرسنه و عصبانی باقی بمانند تا جایی که ممکن است خود میوه را مصرف کنید و اگر تشنه هستید آب بنوشید.

سس

از آنجایی که بسیاری از سس‌ها دارای آسپارتام "نوعی شیرین کننده مصنوعی" است باعث وخیم‌تر شدن علائم مربوط به اضطراب و افسردگی افراد می‌شود بنابراین بهتر است قبل از خرید هر نوع سس مواد تشکیل دهنده آن را بررسی کنید یا حتی می‌توانید سس خانگی تهیه کنید.

کد خبر 494378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.