جزئیات طرح جدید آموزش‌وپرورش برای بررسی صلاحیت معلمان اعلام شد

در نهصد و نود و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش کلیات مصوبات «آئین‌نامه مشارکت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و حوزه‌های علمیه در تربیت و توانمندسازی منابع‌انسانی آموزش و پرورش» و «آئین‌نامه گواهینامه صلاحیت معلمی» به تصویب رسید.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش، محمود امانی طهرانی با اشاره به نهصد و نود و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش که با حضور وزیر آموزش و پرورش و سایر اعضای آن در سالن جلسات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: در این جلسه وزیر آموزش و پرورش گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده در راستای بهبود روند آموزش و پرورش و همچنین برگزاری مطلوب امتحانات دانش آموزان بیان کرد.

وی افزود: در این جلسه اعضای شورای عالی آموزش و پرورش انزجار خود را از عملیات تروریستی و به شهادت رسیدن دانش آموزان بی گناه مدرسه سیدالشهدا کابل افغانستان اعلام و مراتب همدردی خود را با ملت و دولت افغانستان ابراز داشتند و قرار شد بیانیه‌ای در این خصوص صادر شود.

امانی ادامه داد: در ادامه، جلسه وارد دستور کار بررسی «آئین‌نامه مشارکت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و حوزه‌های علمیه در تربیت و توانمندسازی منابع‌انسانی آموزش و پرورش» شد که پس از بحث و بررسی اعضای شورای عالی این آئین نامه با اصلاحاتی مورد تأیید قرار گرفت.

وی تصریح کرد: این آئین نامه در راستای اجرای مفاد تبصره ۱ ماده واحده «نحوه جذب منابع‌انسانی در مشاغل آموزشی‌تربیتی» مصوب جلسه ۸۳۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی، مبنی بر استفاده از ظرفیت علمی سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و حوزه‌های علمیه برای جذب و تربیت منابع مورد نیاز در مشاغل آموزشی و تربیتی و با هدف جلب مشارکت و همکاری مؤثر مراکز فوق با دانشگاه‌های وابسته آموزش و پرورش تدوین شده و مشتمل بر ۹ ماده و ۳ تبصره است.

«آئین‌نامه گواهینامه صلاحیت معلمی» تصویب شد

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: بر اساس این آئین‌نامه، توسعه نقش راهبری دانشگاه‌های وابسته آموزش و پرورش، به عنوان مرجع اصلی علمی- تخصصی تربیت معلم، در مشارکت حداکثری و استفاده از ظرفیت و توانمندی‌های مراکز آموزشی کشور برای تحقق مأموریت ملی تربیت معلم در جذب و تربیت منابع انسانی در رشته‌های مصوب به تعداد مورد نیاز است.

وی یادآور شد: این آئین نامه پس از تأیید شورای عالی آموزش و پرورش برای تصویب نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال می‌شود.

امانی تصریح کرد: دستور دوم این جلسه، بررسی «آئین‌نامه گواهینامه صلاحیت معلمی» بود که پس از بحث و بررسی اعضای شورای عالی کلیات آن به تصویب رسید و مشتمل بر ۷ ماده و ۴ تبصره است.

وی اضافه کرد: این آئین نامه در راستای اجرای مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، زیر نظام تربیت معلم و تأمین منابع انسانی و بر اساس تبصره ۵ ماده واحده «نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی تربیتی» مصوب جلسه ۸۳۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه و تدوین شده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: وزارت آموزش و پرورش موظف است تمام منابع انسانی مورد نیاز خود در مشاغل آموزشی تربیتی را پس از حصول اطمینان از دریافت گواهینامه صلاحیت معلمی بر اساس مفاد این آئین‌نامه بکار گیرد.

وی اظهار کرد: بر اساس یکی از مواد این آئین نامه، برای ارائه خدمات آموزشی تربیتی حضوری و غیرحضوری در مدارس، مراکز و مؤسسات آموزشی تربیتی، اعم از دولتی و غیر دولتی و ارائه خدمات آموزشی خصوصی، علاوه بر داشتن مدرک تحصیلی، مشروط به داشتن گواهینامه صلاحیت معلمی است.

امانی طهرانی افزود: تمامی مشاغل آموزشی تربیتی اعم از معلم، مدیر، معاون، هنرآموز، استادکار، مربی امور تربیتی، مشاور، مراقب سلامت (مربی بهداشت) در چارچوب نظام سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای، مشمول این آئین‌نامه هستند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه اظهار کرد: بر اساس مفاد این آئین نامه، پذیرفته‌شدگان که از مسیرهای مختلف جذب می‌شوند و شاغلین، موظفند در فرآیند ارزشیابی صلاحیت معلمی شرکت کرده و برابر مقررات، گواهینامه صلاحیت معلمی جهت ورود و استمرار خدمت در آموزش و پرورش را دریافت کنند.

کد خبر 493278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.