دختری که از پر خوابی رنج می‌برد/ هایپرسومنیا درمان ندارد

یک دختر ۱۷ ساله اندونزیایی به دلیل ابتلا به یک بیماری نادر به نام "هایپرسومنیا" بیشتر اوقات خواب است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یک دختر ۱۷ ساله اندونزیایی به دلیل ابتلا به نوعی بیماری نادر اغلب اوقات به خواب طولانی مدت فرو می‌رود بنابراین در این کشور با نام "زیبای خفته در دنیای واقعی" یا "دختر خوابیده کالیمانتان جنوبی" نام گرفته است. نام این دختر "ایچا" است و در "بنجارماسین" واقع در کالیمانتان جنوبی زندگی می‌کند. او برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ به مدت ۱۳ روز به خواب فرو رفت و از آن زمان مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

هنوز علت خواب طولانی غیر معمول ایچا مشخص نشده است، اما علائم او نشان می‌دهد که به هایپرسومنیا یا پرخوابی مبتلا شده است که نوعی بیماری عصبی بسیار نادر است. افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، در طول روز بیش از حد احساس خواب آلودگی می‌کنند و تمایل دارند برای مدت طولانی بخوابند.

هایپرسومنیا ممکن است به دلایل متفاوت رخ دهد که شامل عوامل ژنتیکی و آسیب جسمی یا عاطفی می‌شود. محققان معتقد هستند که علائم بیماری هایپرسومنیا ممکن است به دلیل سوء عملکرد یا آسیب به بخشی از مغز به نام هیپوتالاموس ایجاد شود که این عضو به تنظیم عملکردهایی مانند خواب، اشتها و دمای بدن کمک می‌کند.

پدر ایچا چندین بار تا کنون تلاش کرده دخترش را از خواب بیدار کند، اما موفق نشده است. به گفته او، ایچا غذای خود را در خواب می‌جود و حتی می‌تواند آن را ببلعد. والدین این دختر ۱۷ ساله امیدوار هستند بیماری دختر آن‌ها کنترل می‌شود و او می‌تواند از زندگی نیمه طبیعی برخوردار شود. متأسفانه بیماری هایپرسومنیا تا کنون هیچ درمان شناخته شده‌ای نداشته است.

به گزارش ایمنا، در بعضی موارد پرخوابی نشانه‌ای از وجود سایر اختلالات هم‌چون اختلال عصبی "کلاین لوین" یا "زیبای خفته" است، اما اکثراً در اثر مصرف مواد مخدر، الکل، داروهای خواب‌آور، قطع مصرف بعضی از داروها، پرخوری، کم‌تحرکی، استعدادهای ژنتیکی نایاب، بیماری‌هایی نظیر ام‌اس، صرع، کم‌کاری تیروئید، مشکلات کبدی، افسردگی، چاقی و مواردی از این قبیل بروز می‌کند.

از جمله رایج‌ترین عوارض پر خوابی می‌توان به افزایش اضطراب، احساس بی‌قراری، کسل بودن، از دست دادن اشتها، مشکلات حافظه، پایین آمدن قدرت گفتار، نداشتن انرژی برای انجام امور روزانه، پرخاشگری و تحریک‌پذیری عصبی، نداشتن تمرکز، سردردهای مداوم، بالا رفتن احتمال ابتلا به دیابت عصبی و بیماری‌های قلبی عروقی اشاره کرد.

کد خبر 487276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.