مصرف کدام مواد غذایی به بهبود بیماری آسم کمک می‌کند؟

به نظر می‌رسد که مصرف میوه و سبزیجات، مواد غذایی حاوی ویتامین D و E، گوجه فرنگی، ماهی، بذر کتان، سیر و رژیم غذایی مدیترانه‌ای، به بهبود بیماری آسم کمک می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هیچ رژیم غذایی خاصی برای رهایی از مشکلات تنفسی بیماری آسم وجود ندارد، اما مصرف بعضی از غذاهای خاص به بهبود آنها کمک کند. به عنوان مثال، میوه و سبزیجات، سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مانند بتاکاروتن و ویتامین‌های E و C است که تأثیر رادیکال‌های آزاد تولید شده در بدن را خنثی می‌کند. رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن آسیب وارد کرده، باعث بروز التهاب می‌شوند و ریه‌ها را تحریک می‌کنند. در ادامه به بررسی بعضی از مواد غذایی مفید برای بهبود بیماری آسم می‌پردازیم:

مواد غذایی حاوی ویتامین D

زمانی که پوست بدن افراد در معرض نور خورشید قرار بگیرد، ویتامین D تولید می‌شود، اما بسیاری از مواد غذایی نیز حاوی این نوع ویتامین است. برای نمونه، ماهی‌های چرب مانند سالمون و شمشیر ماهی، شیر، تخم مرغ و آب پرتقال، دارای مقدار زیادی ویتامین D هستند. این ویتامین سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و قادر است التهاب موجود در مسیر تنفسی را کاهش دهد. در صورتی که بدن افراد با کمبود ویتامین D مواجه شود خطر ابتلا به حملات آسمی افزایش پیدا می‌کند.

مواد غذایی حاوی ویتامین E

دیگر ویتامین مورد نیاز بدن که به بهبود علائم بیماری آسم کمک می‌کند ویتامین E است. این ویتامین در بعضی مواد غذایی مانند بادام، فندق، دانه‌های خام، کلم بروکلی و کلم پیچ یافت می‌شود. ویتامین E، نوعی ویتامین محلول در چربی است و برای اولین بار با نام "توکوفرول" شناخته شد. این ویتامین دارای خواص آنتی اکسیدانی است و می‌تواند از سلول‌های بدن در برابر اثر رادیکال‌های آزاد محافظت کند. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که مصرف ویتامین E به کاهش سرفه و خس خس سینه ناشی از بیماری آسم کمک می‌کند.

گوجه فرنگی

به نظر می‌رسد که غذاهای تشکیل شده از گوجه فرنگی، به بهبود بیماری آسم کمک می‌کند. محققان معتقد هستند که لیکوپن موجود در گوجه فرنگی، نقش مهمی در این زمینه بر عهده دارد. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که مصرف گوجه فرنگی برای یک دوره زمانی طولانی، باعث بهبود تنفس افراد مبتلا به آسم می‌شود. البته لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری بشود تا نتایج به دست آمده تأیید شود.

ماهی

ماهی‌های چرب مانند سالمون، شاه ماهی، ماهی تن و ساردین حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. این ماده میزان "ایمنوگلوبولین" (lgE) تولید شده در بدن را کاهش می‌دهد. lgE نوعی آنتی بادی است که باعث بروز مشکلات تنفسی در بین افراد مبتلا به آسم می‌شود.

بذر کتان

بذر کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و منیزیم است. نتایج مطالعات نشان می‌دهد اسیدهای چرب امگا ۳ به بهبود علائم بیماری آسم کمک می‌کند. البته این تحقیقات هنوز در مرحله مقدماتی است. منیزیم، دیگر ترکیب سودمند موجود در بذر کتان است که مسیرهای تنفسی افراد را باز نگه می‌دارد و خطر ابتلا به حمله آسمی را کاهش می‌دهد.

سیر

از زمان‌های قدیم تا کنون سیر را به عنوان دارویی برای تسکین انواع بیماری‌ها در نظر می‌گرفتند، زیرا این ماده غذایی حاوی ترکیبات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که تأثیرات رادیکال‌های آزاد تولید شده در بدن را خنثی می‌کند. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد آلیسین موجود در سیر، یک ماده آنتی اکسیدانی بسیار قوی است که باعث بهبود علائم بیماری آسم می‌شود.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای

رژیم غذایی مدیترانه‌ای حاوی مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل، لوبیا و آجیل است. افرادی که از این نوع رژیم پیروی می‌کنند، حداقل دو بار در هفته ماهی و مرغ را در وعده‌های غذایی خود می‌گنجانند، مصرف گوشت قرمز خود را به حداقل می‌رسانند، غذاهای خود را با روغن زیتون یا روغن کانولا می‌پزند و به جای مصرف نمک از گیاهان طعم‌دار استفاده می‌کنند. نتایج مطالعات نشان می‌دهد افرادی که از این رژیم غذایی پیروی می‌کنند، کمتر از دیگران در معرض حملات آسمی قرار می‌گیرند البته لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری بشود.

انواع مواد مغذی و ویتامین‌ها

هیچ ماده غذایی جادویی وجود ندارد که بتواند به تنهایی به بهبود بیماری آسم کمک کند، بلکه مصرف طیف وسیعی از مواد مغذی و ویتامین‌ها باعث می‌شود بدن انسان به قدری سالم شود که بتواند به آسانی با حملات آسمی مقابله و آن‌ها را کنترل کند. لازم است افراد مبتلا به آسم پیش از ایجاد هر تغییری در رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنند، زیرا ممکن است بعضی از مواد غذایی با داروهایی که فرد مصرف می‌کند تداخل داشته باشد یا روی عملکرد آن‌ها تأثیر بگذارد.

کد خبر 486311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.