کهکشان راه شیری و آندرومدا تلفیق می‌شوند

در حدود چهار میلیارد سال دیگر، کهکشان راه شیری به همسایه خود، کهکشان آندرومدا، برخورد خواهد کرد و مطابق با تصویر ارائه شده توسط ناسا، این دو کهکشان یکی می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جهان همواره در حال گسترش و شتاب گرفتن است و کیهان از این قاعده مستثنی نیست. کهکشان‌هایی که در مجاورت یکدیگر قرار دارند، همواره در حال برخورد با هم و یکی شدن هستند، زیرا با نیروی جاذبه ماده تاریک احاطه شده‌اند. این برخوردها در گذشته، یعنی زمانی که جهان کوچک‌تر بود، بیشتر اتفاق می‌افتاد. با این حال در آن زمان‌ها و حتی در سال‌های نه چندان دور، هنوز امکانات لازم برای بازدید دقیق فضا و توانایی تفکیک اجرام فضایی وجود نداشت و بسیاری از این اجرام جزئی از یکدیگر محسوب می‌شدند.

برای مثال در یک قرن گذشته اخترشناسان نمی‌دانستند که آندرومدا (موسوم به M31, Messier 31 یا NGC224) کهکشانی جدا از راه شیری بوده و در فاصله‌ای بسیار بالاتر از ستاره‌های آن قرار گرفته است. در دهه ۱۹۲۰، ادوین هابل، اخترشناس مشهور آمریکایی با کشف یک ستاره متغیر که به عنوان "نشانگر پایه (مایل‌شمار) " عمل می‌کرد، دریافت که آندرومدا به‌طور قطعی کهکشانی جدایی از راه شیری است.

کهکشان راه شیری و آندرومدا تلفیق می‌شوند

آندرومدا، کهکشانی مارپیچی با تقریباً دو میلیون و ۵۰۰ هزار سال نوری فاصله از راه شیری، تقریباً دو برابر بیشتر از آن ستاره دارد و احتمالاً بزرگ‌ترین کهکشان عضو گروه محلی است. این کهکشان عظیم که از برخورد دو کهکشان کوچک‌تر در حدود پنج تا ۹ میلیارد سال پیش به وجود آمده است، در صورت فلکی آندرومدا قرار دارد و حدود ۴۰۰ خوشه کروی در آن شناخته شده است.

آندرومدا میزبان یکی از بزرگ‌ترین انجمن‌ها یا اجتماعات ستاره‌ای شناخته شده موسوم به NGC 206 (یا OB78) است که از بزرگ‌ترین مناطق شکل‌گیری ستاره‌ها در گروه محلی به حساب می‌آید و به لحاظ بزرگی می‌تواند با NGC604 در کهکشان M33 یا سحابی رطیل در ابر ماژلانی بزرگ مقایسه شود.

کهکشان راه شیری و آندرومدا تلفیق می‌شوند

این انجمن ستاره‌ای بیش از ۳۰۰ ستاره آبی جوان بی‌نظیر را در خود جای داده است که سن آن‌ها از ۱۰ میلیون سال بیشتر نمی‌شود و اندازه هر یک بین ۲۰ تا ۴۰ برابر خورشید است. در ادامه مسیر کشف رموز گذشته و حال و نیز پیش‌بینی آینده کیهان، هابل در حال اکتشاف جهانی در حال گسترش است که در آن کهکشان‌ها در حال دور شدن سریع از راه شیری هستند.

یافته‌های این تلسکوپ فضایی نشان می‌دهدکه آندرومدا با سرعت ۲۵۰ هزار مایل در ساعت در حال نزدیک شدن به کهکشان راه شیری است. این سرعت به حدی بالا بوده که می‌توان با آن، فاصله بین زمین و ماه را در مدت یک ساعت سپری کرد. بدین ترتیب در آینده‌ای دور، حدوداً تا چهار میلیارد سال آینده، راه شیری و آندرومدا با هم برخورد کرده و یکی می‌شوند.

کد خبر 482001