دیوید گیلمور ستاره راک و گیتاریست پینک فلوید کیست؟

دیوید گیلمور موسیقیدان، ترانه‌نویس، خواننده و نوازنده اصلی گروه پینک فلوید ۶ مارس ۱۹۴۶ متولد شد.

به گزارش ایمنا دیوید گیلمور گیتاریست، خواننده و عضو گروه پرآوازه پینک فلوید پس از کناره‌گیری سید برت از فعالیت‌های هنری، از ستون‌های اصلی این گروه بود که به همراه دیگر اعضای پینک فلوید، یکی از ماندگارترین گروه‌های موسیقی تاریخ را تشکیل دادند.

بیوگرافی دوید گیلمور

دیوید جان گیلمور ۶ مارس ۱۹۴۶ در کمبریج انگلستان متولد شد. پدرش داگلاس گیلمور، استاد ارشد جانورشناسی در دانشگاه کمبریج و مادرش، سیلویا ویلسون، معلم و ویراستار BBC بود. در زمان تولد گیلمور آن‌ها در ترامپینگتون کمبریج شایر زندگی می‌کردند، اما در سال ۱۹۵۶ به نزدیکی گرنچستر نقل مکان کردند. او از دوران کودکی به موسیقی علاقه داشت و با تشویق والدینش و شنیدن Rock Around the Clock از ۱۳ سالگی نواختن گیتار را آموخت.

دیوید گیلمور ستاره راک و گیتاریست پینک فلوید کیست؟

وی در سال ۱۹۶۸ به عنوان گیتاریست و وکالیست وارد گروه بزرگ راک “پینک فلوید” شد. گیلمور در تمام سال‌های فعالیتش همانند یک آرتیست واقعی بر روی استیج حاضر شد طوری که او را روح گروه پینک فلوید می‌دانند. او در کنار تمام کارهایی که در این گروه ساخت، ۴ آلبوم استودیویی تک نفره (سولو) نیز منتشر کرد. گیلمور همچنین نوازنده سازهایی مانند گیتار بیس، کیبورد، بانجو، گیتار لپ استیل، ماندولین، هارمونیکا، درامز و ساکسوفون است و هنرمندان زیادی را از طریق آکادمی Dream به جهان معرفی کرده است.

گروه پینک فلوید

پینک فلوید (Pink Floyd) تأثیرگذارترین و محبوب‌ترین گروه موسیقی راک انگلیسی است که در سال ۱۹۶۵ توسط چند دانشجوی معماری به نام‌های سید برت، نیک میسن، راجر واترز و ریچارد رایت، تشکیل شد. دیوید گیلمور در دسامبر ۱۹۶۸ به عنوان پنجمین عضو به این گروه پیوست و به تدریج جایگزین سید برت شد که به دلیل مصرف بیش از اندازه مادهٔ توهم‌زای ال‌اس‌دی، سلامتی روانی خود را از دست داده بود. پس از جدایی برت از پینک فلوید، راجر واترز تبدیل به شاعر اصلی ترانه‌های گروه شد. در این زمان بود که پینک فلوید با آلبومی همانند «نیمه تاریک ماه» به شهرت جهانی دست پیدا کرد.

سید برت با نام اصلی «راجر کیث برت» در ژانویه ۱۹۴۶ متولد و در ۷ جولای ۲۰۰۶ درگذشت، وی فقط ۱۰ سال در عرصه موسیقی فعال بود و ۳۵ سال پایانی زندگی خود را در انزوا سپری کرد.

دیوید گیلمور ستاره راک و گیتاریست پینک فلوید کیست؟

پینک فلوید با آلبوم‌های مفهومی The Dark Side of the Moon (۱۹۷۳)، آلبوم Wish You Were Here (۱۹۷۵)، آلبوم Animals (۱۹۷۷) و The Wall (۱۹۷۹) به موفقیت بین‌المللی دست یافت. در اوایل دهه ۱۹۸۰، این گروه به یکی از پرفروش‌ترین و تحسین‌برانگیزترین گروه‌های تاریخ موسیقی تبدیل شد. تا سال ۲۰۱۲، آن‌ها بیش از ۲۵۰ میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته بودند. ریچارد رایت در سال ۱۹۷۹ به دلیل مشکلات شخصی با واترز گروه را ترک گفت.

راجر واترز (Roger Waters) نیز خود در سال ۱۹۸۵ پینک فلوید را ترک کرد تا گیلمور تبدیل به چهره اصلی پینک فلوید بشود.

کارهای خیرخواهانه گیلمور

دیوید گیلمور از مؤسسات خیریه از جمله Oxfam، انجمن بهداشت روان و بیماری اتحادیه اروپا، صلح سبز، PETA (انجمن حمایت از حیوانات) و غیره حمایت کرده است. گیلمور خانه خود را به ارزش ۳.۶ میلیون پوند فروخت و این پول را به یک مؤسسه حمایت از افراد بی‌خانمان اهدا کرد. او ۲۵ هزار پوند به بنیاد جلوگیری از انقراض کرگدن‌ها کمک کرد. در سال ۲۰۱۹، گیلمور ۱۲۰ عدد از گیتارهای خود را برای امور خیریه به حراج گذاشت و Black Strat با قیمت ۳ میلیون و ۹۷۵ هزار دلار، گران‌ترین گیتار فروخته شده در حراجی‌ها است که این پول برای امور حمایت از محیط زیست خرج شد؛ ثروت او بیش از ۲۰۰ میلیون دلار برآورد شده است که تا به امروز بیش از ۳۰ میلیون دلار آن را صرف امور خیریه کرده است.

دیوید گیلمور ستاره راک و گیتاریست پینک فلوید کیست؟

همسر و فرزندان دیوید گیلمور

اولین ازدواج گیلمور با جینجر گیلمور (Ginger Gilmour) هنرمند و مدل آمریکایی در سال ۱۹۷۵ بود. این دو که صاحب چهار فرزند به نام‌های آلیس، کلیر، سارا و متیو هستند سال ۱۹۹۰ از یکدیگر جدا شدند. دیوید در سال ۱۹۹۴ با پالی سمسون (Polly Samson) نویسنده و روزنامه نگار ازدواج کرد. گیلمور و سمسون صاحب چهار فرزند هستند: چارلی (پسرخوانده گیلمور که پسر همسرش از ازدواج قبلی‌اش بود)، جو، گابریل و رومانی.

دیوید گیلمور ستاره راک و گیتاریست پینک فلوید کیست؟

افتخارات دیوید گیلمور

اجراهای بی نظیر دیوید گیلمور به عنوان عضوی از گروه پینک فلوید باعث شد در سال ۱۹۹۶ به تالار مشاهیر راک اند رول آمریکا و در سال ۲۰۰۵ به تالار مشاهیر موسیقی انگلیس راه یابد. در سال ۲۰۰۳ نشان امپراتوری بریتانیا به گیلمور اهدا شد. همچنین در سال ۲۰۰۸ در Q Awards عناوین برجسته‌ای به او اعطا شد. در سال ۲۰۱۱ مجله آمریکایی Rolling Stone او را در فهرست ۱۴ گیتاریست بزرگ تمام دوران قرار داد. وی در سال ۲۰۰۹ نیز توسط شنوندگان شبکه رادیویی Planet Rock به عنوان مقام سی و ششم بهترین صدا در سبک راک انتخاب شد. گیلمور سال ۲۰۰۹ مدرک دکترای افتخاری خود را از دانشگاه آنگیلا راسکین دریافت کرد. در سال ۲۰۰۷ خوانندگان مجلهٔ Guitar World تک‌نوازی‌های دیوید گیلمور را در ۳ اثر از پینک فلوید جز ۱۰۰ تک‌نوازی برتر گیتار در جهان انتخاب کردند.

کد خبر 479491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.