چالش‌های پیش رو برای ایجاد یک دیتاسنتر کارآمد

احتمالاً تا کنون خیلی از ما به عنوان یک شهروند در عصر تکنولوژی، دیتا سنتری را از نزدیک مشاهده نکردیم اما تقریباً همه ما وابسته به خدماتی هستیم که مراکز داده ارائه می‌دهند.

‌صنعت مرکز داده با تغییر روز افزون تکنولوژی در حال گسترش می‌باشد.این گسترش سبب پیچیدگی بیشتر در نتیجه سختی کار مهندسان و مدیران مرکز داده جهت رسیدگی، مدیریت و عیب‌یابی آنها می‌شود.

یک مرکز داده چیست؟

مرکز داده، ساختاری است که گروه بزرگی از سرورهای شبکه را که عموماً توسط کسب و کارها، دولت‌ها و سازمان‌ها برای ذخیره سازی از راه دور، پردازش و توزیع مقادیر بزرگی داده مورد استفاده قرار می‌گیرند را در خود جای داده است. یک مرکز داده بزرگ و مدرن، در همه ساعات در حال کار کردن است و اولویتش ارائه خدمات بدون قطعی و با امنیت بالاست و معمولاً دربردارنده اتصالات، کنترل محیط، سیستم اطفا حریق و دستگاه‌های امنیتی متعدد است.

چه فاکتورهایی برای ساخت مراکز داده باید در نظر گرفته شود؟

در هنگام طراحی و یا انتخاب یک مرکز داده، یک سازمان باید بداند چه سطحی از دسترسی را برای خدماتش نیاز دارد. نوع کسب و کار و خدماتی که فراهم می‌کند این مساله را روشن می‌کند. سازمان‌هایی که از مراکز داده ای استفاده می‌کنند به هیچ عنوان نباید downtime داشته باشند. سرعت انتقال اطلاعات پارامتری است که یک دیتا سنتر را از بقیه متمایز می‌کند. اتصال دو مرکز داده ای که با یکدیگر فاصله دارند به وسیله کابل فیبر نوری انجام می‌شود.

اندازه مرکز داده:

اندازه مرکز داده به نسبت الزامات کسب و کار می‌تواند متفاوت باشد. یک مرکز داده ممکن است یک اتاق از یک ساختمان، یک یا چند طبقه از آن و یا کل یک ساختمان را اشغال کند.

مکان پیاده سازی مراکز داده:

مکان پیاده سازی مراکز داده یکی از مهمترین فاکتورها در انتخاب مرکز داده محسوب می‌شود و بسیاری از عوامل دیگر را در بردارد که بایستی در انتخاب محل مناسب برای مراکز داده در نظر گرفته شود. نزدیکی مرکز داده به کسب و کار یا یک سازمان می‌تواند یک فاکتور کلیدی در انتخاب سایت مراکز داده باشد.

تأمین برق:

تأمین برق یک مرکز داده معمولاً بیشترین هزینه را در یک مرکز داده شامل می‌شود.هزینه‌ای که توسط تأمین کننده خدمات برای برق مراکز داده صرف می‌شود تحت تأثیر منبع تأمین برق، الزامات موجود و اندازه تجهیزات می‌باشد، به شرط این که هر یک از این موارد توسط آن صنعت ارائه شده باشد. در سطوح بالاتر، باتری، ژنراتور و شبکه‌های برق پشتیبان بخش مهمی از این فاکتور را شامل می‌شوند.

تحمل شکست (Fault tolerance) و افزونگی برق (power redundancy) نیز برای عملکرد بدون وقفه دیتاسنتر از اهمیت بالایی برخوردار است. مرکز داده با سیستم UPS یا دیگر سیستم‌های برق اضطراری عمل می‌کند که به عنوان یک ژنراتور برق پشتیبان در نظر گرفته می‌شوند. اگر قطع ناگهانی برق رخ دهد، ژنراتور برق اضافی در سیستم برق اضطراری را دسترس خواهد گذاشت. بسیاری از مراکز داده نیاز به استفاده از شبکه‌های مستقل از برق دارند که قطع ناگهانی برق مانع عملیات آن‌ها نشود.

سیستم خنک کننده مرکز داده:

کامپیوتر، سرور، سوئیچ شبکه و غیره، گرما تولید می‌کنند و به همین دلیل راه‌های مختلفی برای خلاص کردن یک مرکز داده از دست این گرما وجود دارد. موقعیت مکانی و اقلیم یک مرکز داده برای یک طراح از اهمیت بالایی برخوردار است، به این دلیل که شرایط اقلیمی به طور عمده می‌تواند در این که چه فناوری خنک کننده ای باید مورد استفاده قرار بگیرد، تأثیرگذار باشد و این انتخاب به نوبه خود در قدرت مصرفی و هزینه استفاده از آن تأثیر می‌گذارد سه روش اولیه خنک کردن در دیتاسنترها داریم:

· خنک کردن اتاق

· خنک کردن ردیف

· خنک کردن رک

امنیت:

برای تأمین امنیت سیستم‌ها، فرآیندهایی مورد استفاده قرار می‌گیرند تا فقط پرسنل دارای مجوز در مناطق معینی از مرکز داده حق رفت و آمد و دسترسی داشته باشند. مثال‌هایی از این دست شامل دسترسیkeycard ، سیستم‌های هشداردهنده، درب‌های امنیتی و ایست بازرسی کارکنان هستند. مراکزی که سرویس‌های ممتازی ارائه می‌دهند، امنیت مرکز داده خود را به صورت منظم و طی یک فرآیند مشخص پایش می‌کنند.

تمام فعالیت‌های بالا نیازمند هزینه، تجهیزات و برنامه‌ریزی می‌باشد. در حوزه تأمین تجهیزات لازم برای ایجاد دیتا سنتر باید علاوه بر توجه به قیمت تجهیزات شبکه، به معتبر بودن، اصالت و کیفیت و خدمات پس از فروش توجه کرد. شما با جستجو و مطالعه مطالب سایت مستر شبکه می‌توانید به بررسی تجهیزات مورد نیاز خود بپردازید و در نهایت با اطمینان کامل خرید خود را نهایی کنید و از پشتیبانی آنلاین و گارانتی معتبر این محصولات بهره مند شوید.

کد خبر 478911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.