قیمت کالاها در هفته‌ای که گذشت؛ از آشفته بازار مرغ تا جولان دلالان سیمان

بررسی تغییرات قیمتی بازارها در هفته‌ای که گذشت نشان دهنده افزایش قیمت مرغ، اعلام نرخ مصوب مرغ، کاهش قیمت طلای جهانی و تاثیر قیمت سیمان در قیمت مسکن اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که قیمت برخی از انواع خوراک دام و طیور، میوه، حبوبات و برنج، روغن، مرغ زنده و همچنین آهن آلات در آذرماه امسال بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته و بین ۲ تا ۴.۷ برابر شده و قیمت ۲۳ کالا نیز بیش از ۵۰ درصد گران شده است.

از بین ۹۵ کالایی که تغییرات قیمت آن‌ها از آذر ماه سال گذشته تا آذر مشابه امسال منتشر شده، قیمت ۲۸ کالا بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته و قیمت آن‌ها بین دو تا بیش از ۴.۵ برابر شده است. در این میان ۹ کالای دیگری که قیمت آن‌ها طی یک سال بیش از دو برابر شده شامل برخی میوه، حبوبات، برنج و روغن است؛ به‌طوری که در آذر امسال قیمت پرتقال ۱۵۵، موز ۱۲۳.۶، قیمت حبوبات شامل نخود، لپه، عدس، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، به ترتیب ۱۰۸.۱، ۱۷۷.۸، ۱۸۲.۳، ۱۱۶.۲، ۱۰۹.۷ درصد و قیمت برنج هندی و برنج تایلندی نیز ۱۷۲.۹ و ۱۲۰ درصد و حلب ۱۶ کیلویی روغن نباتی معمولی ۱۲۵.۵ درصد نسبت به آذر سال قبل افزایش یافته است.

تغییرات قیمت مرغ و تخم مرغ

از اوایل آذر با وجود تعیین نرخ مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی برای هر کیلو مرغ، قیمت این محصول در سطح خرده فروشی‌ها به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید که بعداً با عرضه مرغ تنظیم بازاری کنترل شد. البته اخیراً دوباره قیمت این محصول اوج گرفت و به حدود ۳۰ هزار تومان رسید. همچنین مرغداران درخواست افزایش قیمت را از ستاد تنظیم بازار مطرح کردند که با آن موافقت نشد و تصمیم‌گیری در این رابطه به بعد از ماه رمضان موکول شد. با وجود اینکه بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار باید قیمت هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی بسته بندی شناسنامه دار دارای زنجیره سرد حداکثر ۳۱ هزار تومان باشد، از میانه آذر این محصول گران‌تر از نرخ مصوب عرضه شده و اول دی ماه قیمت هر شانه تخم مرغ در خرده فروشی‌ها به ۴۰ هزار تومان رسید و این وضعیت همچنان ادامه دارد.

دبیر ستاد تنظیم بازار کشور در روزهای پایانی بهمن ماه از کافی بودن ذخایر مرغ منجمد در کشور خبر داد و گفت که اختیار عرضه مرغ منجمد به ستاد تنظیم بازار داده شده است و اگر تا آخر هفته قیمت مرغ عادی نشود، از این ذخایر به بازار تزریق خواهد شد. پیش تر نیز مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرده بود که این شرکت تا به تعادل رسیدن قیمت مرغ و تخم مرغ در بازار حضور خواهد داشت و اقدام به توزیع مرغ و تخم مرغ خواهد کرد.

بعد از آن نیز مجدداً دبیر ستاد تنظیم بازار شرایط بازار مرغ و تخم‌مرغ را مناسب توصیف کرد و گفت که با توجه به گزارشات مربوط به میزان ورودی مرغ به بازار کشور، در روزهای آینده شاهد تعدیل قیمت مرغ خواهیم بود و هماهنگی خوبی بین وزارت صمت و جهاد کشاورزی در زمینه تأمین نهاده برای مرغداران شکل گرفته است و با توجه به گزارشات وزارت جهاد کشاورزی، در حال حاضر مشکلی در تأمین نهاده وجود ندارد و نوسانات اخیر قیمت مرغ به دلیل اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در خصوص زمینه سازی برای تنظیم بازار مؤثر این کالا برای ایام نوروز و ماه مبارک رمضان بوده که به صورت موقتی در برخی استان‌ها نوسانات افزایش قیمت مرغ شد.

نرخ مصوب مرغ اعلام شد

رئیس اتاق اصناف ایران اعلام کرد که واردکنندگان متقاضی در ازای صادرات سیب، باید موزهای وارداتی را در شبکه‌های رسمی توزیع صنفی و با رعایت قیمت مصوب هر کیلو ۲۵ هزار تومان به مصرف کننده ارائه دهند.

در مدت اخیر قیمت موز در بازار نوسان زیادی داشته و با رشد قابل توجه تا بیش از ۶۰ هزار تومان نیز فروش رفته است. این در حالی است که بررسی تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از وضعیت قیمت کالاهای خوراکی نشان می‌دهد که در بهمن ماه پارسال قیمت هر کیلو موز به طور متوسط حدود ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان بوده که در بهمن امسال به متوسط ۴۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

نوسان تند قیمت موز در حالی رخ می‌دهد که انحصار در واردات و یا موانع ورود این کالا از عوامل مؤثر اعلام شده بود، این در حالی است که از ابتدای سال جاری با تصمیم وزارت صمت و به دلیل محدودیت ارزی موز در گروه ۲۷ کالایی با اولویت ارزی غیرفعال قرار گرفت و امکان ثبت سفارش جدید و یا واردات وجود نداشت.

در ادامه واردات موز منوط به صادرات سیب و تأمین ارز از این محل شد، اما اخیراً و به دنبال تشدید نوسان در بازار تصمیم بر آزادسازی واردات موز البته به صورت مشروط به صادرات سیب گرفته شد.

جزئیات تغییرات قیمت سکه، ارز و بازار پول

در تابستان امسال قیمت سکه و ارز بین ۳۶ تا ۵۵ درصد افزایش داشته است. بررسی آماری که مرکز آمار ایران از وضعیت بازارهای مالی منتشر کرده نشان می‌دهد که در تابستان امسال متوسط قیمت سکه تمام بهار آزادی به حدود ۱۰ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسیده که نشان دهنده افزایش ۵۵.۲ درصدی نسبت به دوره قبل است.

تغییرات قیمت ارز نیز این گونه بوده که دلار به طور متوسط ۲۲ هزار و ۵۹۷ تومان معامله شده که با افزایش ۳۶.۶ درصدی همراه بوده است. یورو نیز دیگر ارزی است که به طور متوسط ۲۵ هزار و ۹۵۳ تومان معامله شده و تا ۴۴.۳ درصد افزایش دارد.

دلالان سیمان به جان بازار مسکن افتاده‌اند

دبیر کانون انبوه‌سازان با بیان این‌که قیمت هر پاکت سیمان درب کارخانه ۱۸ هزار تومان است و ۴۸ هزار تومان به دست سازندگان می‌رسد، گفت: برای کمک به کاهش قیمت مسکن باید خانه بسازیم اما یک روز با دلالان فولاد، روز دیگر با دلالان سیمان مواجهیم و در این گیر و دار پروژه‌های ساختمانی به دلیل رشد قیمت مصالح دچار مشکل شده‌اند.

بهمن ماه ۱۳۹۹ متوسط قیمت مسکن شهر تهران ۲۸.۳ میلیون تومان بوده که نسبت به ماه قبل ۳.۷ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹۷.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. طبق اعلام بانک مرکزی در ماه مذکور تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۳۹۱۷ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۱۱.۴ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۰.۵ درصد کاهش یافت.

اجاره خانه در تهران ۳۰ درصد رشد کرد

گزارش تحولات بازار مسکن در شهر تهران که از سوی بانک مرکزی منتشر شده، نشان دهنده این است که در بهمن ماه ۳.۹ هزار واحد مسکونی معامله شده و متوسط قیمت هر متر خانه در این زمان معادل ۲۸ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان بوده است.

کد خبر 478732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.