رانا پلاس ۶ دنده پانوراما ایران خودرو + مشخصات فنی، قیمت و عکس

ایران‌خودرو از رانا پلاس ۶ دنده پانوراما رونمایی کرد. مقایسه مشخصات فنی، امکانات و طراحی محصول جدید ایران‌خودرو به آشنایی بیشتر با این خودرو کمک می کند.

به گزارش ایمنا، دیگر عادت کرده‌ایم که خودروهای ایرانی را بعد از مدتی طولانی با تغییراتی در ظاهر چراغ و سپر و جلوپنجره ببینیم. رانا نیز برای اینکه از رقبایش عقب نماند از همین الگو تبعیت کرده تا با نونوار شدن بتواند یک دهه دیگر هم در بازار خودرویی ایران حضور داشته باشد.

رونمایی از رانا پلاس ۶ دنده پانوراما

شنبه -۹ اسفندماه ۹۹- صنعت خودرو سازی ایران شاهد رونمایی از یک خودرو جدید بود. وزیر صنعت به همراه تعدادی از نمایندگان مجلس و مقامات دولتی در شرکت نیرو محرکه قزوین حاضر شدند تا به رونمایی یکی از جدیدترین محصولات ایران خودرو بپردازند.

بنا به گفته آرش مقیمی، مدیر عامل شرکت خودرو سازی ایران خودرو: "از روز گذشته روزانه شش دستگاه محصول رانا پلاس سقف شیشه‌ای مجهز به گیربکس شش سرعته تولید شده است و ۷۸ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودروی مجهز به گیربکس شش سرعته در سال آینده تولید می‌شود. "

رانا پلاس ۶ دنده پانوراما ایران خودرو + مشخصات فنی، قیمت و عکس

ظاهر رانا پلاس

همانگونه که پیش تر عنوان شد خودرو سازان ایرانی به دنبال یک راه ساده برای حضور بیشتر در بازار غیر رقابتی خودرو ایران هستند. در مورد رانا، ایران خودرو، آسان‌ترین راه را انتخاب کرده و حتی سپرها را نیز تغییر نداده است. در عوض چراغ‌های جلو و عقب و شبکه جلوپنجره دگرگون شده‌اند.

افزودن چراغ‌های LED روزتاب، باعث به‌روز شدن نمای جلو شده‌اند. همچنین چراغ‌های عقب نیز برجسته و متورم شده‌اند و گرافیک آن‌ها نیز تغییر نموده است.

دیگر تغییر ظاهری به آینه‌های جانبی برمی‌گردد که شامل چراغ‌های راهنما نیز شده‌اند. زه و دستگیره درب‌ها نیز همرنگ بدنه شده‌اند. تغییر خاصی در چرخ‌ها نیز صورت نگرفته و تنها طراحی قالپاق‌ها کمی تغییر کرده است.

رانا پلاس ۶ دنده پانوراما ایران خودرو + مشخصات فنی، قیمت و عکس

مشخصات فنی رانا پلاس پانوراما

رانا پلاس پانوراما به جای استفاده از پیشرانه TU۵ با نسخه جدیدی به نام تولید می‌شود. پیشرانه TU۵ پلاس نمونه بومی EC۵ به حساب می‌آید و به فناوری جدید CVVT (زمان بندی متغییر سوپاپ‌ها) مجهز است.

پیشرانه ایران خودرو رانا پلاس جدید

ایران خودرو رانا پلاس جدید از پیشرانه TU۵ پلاس بهره مند است که ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد و به عبارت ساده‌تر ۵ اسب بخار بیشتر را با ۸ نیوتن گشتاور بالاتر نسبت به نمونه‌های قبلی تولید می‌کند.

همچنین حذف پمپ هیدرولیک از محفظه موتور رانا پلاس جدید فضای تعمیراتی مناسبی را برای خودرو فراهم کرده و از سویی شاهد هستیم که چیدمان پیشرانه نیز در این خودرو به خاطر نصب پیشرانه TU۵ پلاس تغییر قابل توجهی کرده است.

مصرف سوخت ایران خودرو رانا پلاس جدید

پیشرانه TU۵ پلاس همچنین از پمپ روغن متغیر، سیستم جرقه زنی قوی‌تر، پاشش سوخت متفاوت و… استفاده می‌کند که همین موضوع سبب شده شده تا پیشرانه ۱ و ۶ دهم لیتری رانا پلاس ۶ دنده پانوراما مصرف سوخت کمتری را نسبت به نمونه‌های فعلی موجود در بازار داشته باشد.

گیربکس ایران خودرو رانا پلاس جدید

یکی از ویژگی‌های اصلی ایران خودرو رانا پلاس پانوراما استفاده از جعبه دنده ۶ سرعته دستی است که توان پیشرانه TU۵ پلاس را به چرخ‌های جلوی رانا پلاس جدید می‌رساند.

جعبه دنده رانا پلاس پانوراما در سرعت‌های بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت حدود ۲۰ درصد دور موتور کمتری را بر پیشرانه TU۵ پلاس اعمال می‌کند و بیشینه سرعت این خودرو را افزایش داده می‌دهد.

همچنین کاهش مصرف سوخت، کاهش نفوذ صدا به کابین، مصرف سوخت کمتر و شتاب بهتر از ویژگی‌های جعبه دنده ۶ سرعته دستی رانا پلاس پانوراما است.

رانا پلاس ۶ دنده پانوراما ایران خودرو + مشخصات فنی، قیمت و عکس

جعبه فرمان ایران خودرو رانا پلاس پانوراما

ایران خودرو رانا پلاس ۶ دنده پانوراما به جای استفاده از فرمان هیدرولیک، از فرمان کمکی برقی (EPS) استفاده کرده و همین موضوع سبب شده است تا در کنار حساسیت دقیق‌تر و نرمی بیشتر سامانه فرمان پذیری، استهلاک این بخش به همراه اتلاف انرژی کاهش چشم‌گیری پیدا کند.

رانا پلاس ۶ دنده پانوراما ایران خودرو + مشخصات فنی، قیمت و عکس

امکانات رفاهی رانا پلاس ۶ دنده پانوراما

در بحث امکانات رفاهی و ایمنی تفاوت خاصی میان رانا پلاس‌های فعلی و نسخه رانا پلاس ۶ دنده پانوراما وجود ندارد. در اصل می‌توان گفت که ایران خودرو رانا پلاس جدید بیشتر در بحث فنی و ساختاری متفاوت از نسخه‌های قبلی این خودروی ملی است.

صندلی‌های تاشو عقب، سقف پانوراما ثابت با سایه بان دستی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، کروز کنترل، تهویه دستی، بلوتوث، سنسور پارک عقب، تریم داخلی پارچه، ترمز ABS، EBD و BA و دو کیسه هوا از جمله امکانات رفاهی رانا پلاس ۶ دنده پانوراما است.

تفاوت رانا پلاس معمولی و رانا پلاس پانوراما

تولید رانا پلاس سقف شیشه‌ای یا همان رانا پلاس پانوراما با تیراژ روزانه ۶ دستگاه آغاز شده در حال حاضر یکی از داغ‌ترین بحث‌هایی که میان خریداران محصولات ایران خودرو شکل گرفته است، مربوط به تفاوت‌هایی است که میان رانا پلاس پانوراما با رانا پلاس معمولی وجود دارد.

در ادامه مهم‌ترین و اصلی‌ترین تغییراتی که ایران خودرو در رانا پلاس پانوراما نسبت به رانا پلاس معمولی اعمال کرده است را بصورت خلاصه بررسی می‌کنیم.

فرمان برقی، آنتن سقفی جدید در عقب، سقف شیشه‌ای (مشابه ۲۰۷ پانورما)، گیربکس جدید ۶ دنده دستی، موتور جدید TU۵ پلاس، افزایش ۵ واحدی در قدرت، افزایش ۸ واحدی در گشتاور، کاهش ۷ درصدی مصرف سوخت، کاهش ۲۰ درصدی دور موتور (در سرعت بیش از کیلومتر بر ساعت ۱۰۰)، بهبود سیستم جرقه زنی، بهبود پاشش سوخت، بهبود عایق‌بندی کابین، بهبود و تغییر ضرایب دنده، بهبود شتاب و حداکثر سرعت، کاهش استهلاک فنی موتور، کاهش آلایندگی موتور از جمله تغییرات رانا پلاس پانوراما نسبت به رانا پلاس معمولی است.

رانا پلاس ۶ دنده پانوراما ایران خودرو + مشخصات فنی، قیمت و عکس

رانا پلاس ۶ دنده پانوراما چه زمانی عرضه می‌شود؟

به گفته مدیرعامل ایران خودرو، نسخه جدید رانا پلاس پانوراما در سال ۱۴۰۰ وارد بازار می‌شود. ظرفیت تولید ۴۰۰ دستگاه گیربکس ۶ دنده دستی در روز در شرکت نیرو محرکه فراهم شده و از این هفته هم تولید روزانه شش دستگاه رانا پلاس پانوراما با این سیستم انتقال قدرت آغاز می‌شود.

قیمت رانا پلاس پانوراما

با توجه به آخرین قیمت شرکت ایران خودرو رانا پلاس را ۱۷۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در طرح پیش فروش اسفند ماه عرضه کرده است. براساس بررسی خبرنگار ایمنا، قیمت رانا پلاس در بازار حدود ۲۱۰ تا ۲۱۵ میلیون تومان است. ولی کماکان قیمتی برای رانا پلاس پانوراما اعلام نشده است.

کد خبر 478067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 9
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ابراهیم ساده IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    11 13
    عالی
  • ابراهیم IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    12 5
    این چه قیمت مسخره ایه. اینا ناسزا میگن یا جک؟
  • سینا IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    24 6
    اخه چرا از ماشین میزنین. ترمز عقب رانا معمولی دیسک هستش الان پلاس و پلاس ۶ دنده که زدین ترمز کردین کاسه ای. عوض بهتر شدن از سرو ته میزنین که صرف کنه.
  • سینا IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    10 13
    اره الان میایم میخریم مغزه خر خوردیم ۲۰۰ ملیون پول بدیم ب ماشین شما. البته ی سری پولدار میخرن دیگه چ میشه کرد تا بوده همین بوده.