آشنایی با آسیب‌های مغزی و روش‌های درمان آن

هفته آگاهی از مغز یک کمپین جهانی برای ایجاد علاقه‌مندی عمومی و حمایت از مطالعات مغز است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هفته آگاهی از مغز در سال ۱۹۹۶ و با تلاش ۱۶۰ نهاد، در ایالات متحده آمریکا پایه‌گذاری شد. از آن زمان تا کنون هفته آگاهی از مغز به عنوان یک رویداد جهانی رشد و توسعه یافته است. این هفته فرصتی را فراهم می‌کند تا مردم از پیشرفت‌ها در زمینه تحقیقات مغزی همانند پیشرفت در روش‌های تشخیص، درمان و پیشگیری از بروز اختلالات مغزی مانند آلزایمر، پارکینسون و افسردگی، اطلاعات مفیدی کسب کنند. در ادامه شما را با عملکرد مغز، انواع اختلالات مغزی، تومورهای مغزی و روش‌های مؤثر برای تقویت عملکرد مغز آشنا می‌کنیم:

عملکرد مغز چگونه است؟

مغز سیستمی است که تمام فعالیت‌ها، رفتار، غرایز، هیجانات، اراده و تفکر افراد را کنترل می‌کند و همه اعضای بدن را با یکدیگر و همچنین با محیط پیرامون هماهنگ می‌کند. این عضو حیاتی یک دستگاه پردازشگر اطلاعات بوده که دارای تقریباً یک میلیارد سلول تخصصی عصبی به نام نورون است. هر نورون در حکم یک پردازشگر اطلاعات، وظیفه خود را انجام می‌دهد و با دیگر نورون‌ها بین دو هزار تا ۹۰ هزار اتصال دارد. نورون‌ها همانند شبکه‌ای از پردازشگرها که در تعامل با هم عمل می‌کنند وظایف پیچیده‌ای دارند.

آشنایی با آسیب‌های مغزی و روش‌های درمان آن

آسیب‌های مغزی

یکی از انواع اختلالات مغزی، آسیب‌های مغزی است که اغلب ناشی از ضربه بوده و شامل توده خونی خارج از رگ، لخته خون، کبودی بافت مغز، ورم داخل جمجمه، ضربه مغزی و سکته مغزی می‌شود. علائم آسیب‌های مغزی معمولاً شامل استفراغ، حالت تهوع، اختلال تکلم، خونریزی گوش، بی‌حسی، فلج شدن، از دست دادن حافظه و اختلال تمرکز می‌شود. درمان این نوع اختلالات بر اساس نوع آسیب، شامل مصرف دارو، توانبخشی یا جراحی است.

تومورهای مغزی

تومورهای مغزی یکی دیگر از انواع بیماری‌های مغزی است که می‌توانند بدخیم (سرطانی) یا خوش‌خیم (غیر سرطانی) باشد. علائم تومورهای مغزی شامل سردرد، حالت تهوع، استفراغ، بی‌حسی یا خارش دست‌ها و پاها، تغییر در شخصیت و اختلال حرکت یا تعادل فرد می‌شود. درمان این مشکل به عوامل زیادی مانند اندازه تومور، سن فرد و میزان سلامت عمومی او بستگی دارد و شامل جراحی، شیمی درمانی و پرتو درمانی می‌شود.

آشنایی با آسیب‌های مغزی و روش‌های درمان آن

اختلالات ذهنی

شایع‌ترین اختلالات ذهنی شامل افسردگی، اضطراب، اختلال دو قطبی، اختلال استرس پس از سانحه و اسکیزوفرنی می‌شود. این اختلالات معمولاً بر الگوهای رفتاری افراد تأثیر می‌گذارد و علائم آن بر اساس نوع عارضه، متفاوت است. افراد مختلف می‌توانند این اختلالات را به شیوه‌ای متفاوت تجربه کنند. مصرف دارو و روان درمانی، دو روش اصلی درمان اختلالات ذهنی است. برخی متخصصان معتقد هستند که گاهی اوقات ترکیبی از دو روش بیشترین تأثیر را دارد.

بیماری‌های تحلیل برنده عصبی

بیماری‌های تحلیل برنده عصبی در طول زمان باعث زوال عقل و از بین رفتن عصب‌ها می‌شوند. بعضی از بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر ممکن است با افزایش سن رخ دهند و به آرامی حافظه و فرآیندهای ذهنی فرد را مختل کنند. بیماری دیگری مانند "تی ساکس" (Tay-Sachs disease) ژنتیکی است و در سنین پایین آغاز می‌شود از دیگر بیماری‌های تحلیل برنده عصبی می‌توان به پارکینسون و اسکلروز جانبی آمیوتروفیک اشاره کرد. شایع‌ترین علائم بیماری‌های تحلیل برنده عصبی شامل از دست دادن حافظه، فراموشی، آشفتگی و تغییرات خلق و خو می‌شود. هیچ درمانی برای بیماری‌های تحلیل برنده عصبی وجود ندارد، اما با استفاده از دارو می‌توان علائم مربوط به آن را کنترل کرد.

آشنایی با آسیب‌های مغزی و روش‌های درمان آن

چه عواملی خطر ابتلاء به اختلالات مغزی را افزایش می‌دهد؟

عوامل خطرآفرین متفاوتی برای انواع اختلالات مغزی وجود دارد. فاکتورهایی نظیر سابقه خانوادگی، تجربه اتفاقات استرس‌زا، بی‌تحرکی، پیروی کردن از رژیم غذایی ناسالم، سابقه مصرف الکل یا مواد مخدر، خطر ابتلاء به انواع اختلالات مغزی را افزایش می‌دهد.

روش‌های مؤثر برای تقویت مغز

بهترین راه‌های تقویت مغز شامل گوش دادن به موسیقی، کاهش استرس، خواب کافی، ورزش کردن، انجام پازل‌های فکری، پیروی کردن از رژیم غذایی سالم و وقت گذراندن در طبیعت می‌شود. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که یک رابطه مستقیم بین فعالیت جسمانی و افزایش قدرت پردازش مغز وجود دارد. علاوه بر این مصرف آب نقش مهمی در افزایش سلامت مغز دارد. با هیدراته نگه داشتن بدن، عملکرد متابولیک تنظیم می‌شود و انرژی به صورت متعادل در سراسر سلول‌ها و سیستم‌های بدن توزیع می‌شود و در نتیجه مغز عملکرد بهتری خواهد داشت. محققان معتقد هستند مصرف بعضی مواد غذایی مانند شکلات تلخ، موز، گردو، اسفناج و زردچوبه به میزان قابل توجهی به بهبود عملکرد مغز افراد کمک می‌کند.

گزارش از: پگاه بهادران، خبرنگار ایمنا

کد خبر 477714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.