نقش تغذیه در پیشگیری از بیماری‌های مردان چیست؟

سبک زندگی سالم و پیروی از رژیم غذایی مناسب، می‌تواند نقش مهمی در حفظ سلامت مردان و پیشگیری از بروز بیماری‌های شایع آنها داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تفاوت‌های جسمی مردان و زنان باعث شده است که بعضی از بیماری‌ها در این دو گروه متفاوت باشد. معمولاً طول عمر و امید به زندگی در بین زنان بیشتر از مردان است، که دلیل این موضوع می‌تواند تولید هورمون استروژن در بدن آن‌ها باشد. علاوه بر این سیستم ایمنی بدن زنان قوی‌تر است، زیرا واکنش‌های اکسیداتیو کمتری در بدن آن‌ها رخ می‌دهد، اما رادیکال‌های آزاد در بدن مردان به دلیل تولید هورمون‌های خاص بیشتر تولید می‌شود. بنابراین نوع و شدت بیماری‌ها در مردان و زنان متفاوت است، اما سبک زندگی سالم و پیروی از رژیم غذایی مناسب، می‌تواند نقش مهمی در حفظ سلامت آنها داشته باشد. در خصوص بیماری‌های مردان و تأثیر تغذیه بر سلامت آنها، با مرجان منوچهری نائینی، کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت و گویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

مشکلات گوارشی مردان و زنان چه تفاوتی با هم دارند؟

ترشح غدد بزاقی در میان مردان و زنان متفاوت است، به طوری که حس چشایی مردان حتی تا زمان پیری نسبت به زنان ضعیف‌تر است. به همین دلیل مردان بیشتر تمایل به مصرف غذاهای شیرین دارند و بیشتر از زنان در معرض چاقی و بیماری‌های مرتبط با آن قرار می‌گیرند. علاوه بر این به نظر می‌رسد که طول لوله مری در بدن مردان کوتاه‌تر از زنان است. بنابراین آنها بیشتر از زنان در معرض رفلاکس معده قرار دارند. همچنین میزان ترشح اسید معده نیز در مردان بیشتر از زنان است.

ابتلای کدام سرطان‌ها در مردان شایع است و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد؟

خطر ابتلا به سرطان پانکراس به دلیل ترشح هورمون تستوسترون، در مردان بسیار شایع است. از جمله سرطان‌های شایع مردان می‌توان به سرطان پروستات اشاره کرد. معمولاً غذاهایی که پرچرب بوده و فیبر کافی ندارند می‌توانند خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها را افزایش دهند. به نظر می‌رسد مصرف مواد غذایی حاوی لیکوپن می‌توانند به پیشگیری و کنترل سرطان پروستات کمک کنند. به عنوان مثال گوجه فرنگی یا دیگر میوه‌ها و سبزیجاتی که رنگدانه نارنجی یا قرمز دارند سرشار از لیکوپن هستند. زمانی که گوجه فرنگی حرارت داده شود بافت آن شکننده می‌شود و لیکوپن بیشتری آزاد می‌کند بنابراین مصرف آن خواص بیشتری خواهد داشت. هندوانه نیز علاوه بر اینکه دارای مقدار بالای لیکوپن است، آب زیادی نیز دارد بنابراین مصرف آن باعث می‌شود مواد سمی بدن از طریق ادرار دفع شود.

از دیگر سرطان‌های شایع در بین مردان، سرطان مثانه، سرطان رکتوم و سرطان ریه است. خطر ابتلا به سرطان ریه در میان افرادی که بیش از حد در معرض استنشاق بخار روغن‌های سوخته ناشی از پختن غذا قرار می‌گیرند، بیشتر از دیگران است. یکی از دلایل بروز بسیاری از سرطان‌ها در مردان استفاده از مواد مخدر و سیگار کشیدن است. بدن افرادی که سیگار می‌کشند بیشتر از دیگران به مواد مغذی مانند ویتامین C نیاز دارد.

آیا میزان ابتلا به پوکی استخوان در بین مردان و زنان متفاوت است؟

پوکی استخوان یکی دیگر از بیماری‌های مشترک زنان و مردان محسوب می‌شود که در حال حاضر سن شیوع آن در جامعه کاهش پیدا کرده است. راهکار پیشگیری از ابتلا به این بیماری، استفاده از منابع کلسیم و ویتامین D است. علاوه بر این با افزایش چاقی به ویژه چاقی شکمی، احتمال ابتلا به اختلالات مرتبط با آن مانند فشار خون بالا، افزایش کلسترول بد خون، سندروم متابولیک، بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت افزایش پیدا خواهد کرد. معمولاً مردان از چاقی شکمی رنج می‌برند، به همین دلیل احتمال ابتلا به بیماری‌های ذکر شده در این گروه از افراد بیشتر است.

چرا باید مردان بیشتر از زنان به تغذیه خود اهمیت دهند؟

از آنجایی که بیشتر مردان معمولاً بیرون از منزل مشغول کار هستند، وعده صبحانه یا میان وعده‌ها را حذف کرده و غذاهای آماده یا فست فود مصرف می‌کنند. علاوه بر این مردان به دلیل استرس کاری یا ترشحات هورمونی خاص، تمایل بیشتری برای مصرف غذاهای شیرین، پرانرژی و پرچرب دارند و استفاده از میوه و سبزیجات را نادیده می‌گیرند یا آنها را به میزان کافی دریافت نمی‌کنند. ممکن است مردان به دلیل انجام فعالیت‌های جسمی و فکری، به دریافت انرژی بیشتری نیاز داشته باشند، اما مواد غذایی مصرفی آن‌ها باید علاوه بر انرژی، حاوی مواد مغذی مورد نیاز بدن نیز باشد همچنین معمولاً مردان به دلیل خستگی‌های ناشی از کار کردن، تمایلی به ورزش کردن ندارند بنابراین خطر ابتلا به چاقی و مشکلات مربوط به آن در آنها افزایش پیدا می‌کند.

ارتباط بین تغذیه و پیشگیری از کاهش توده عضلانی بدن چیست؟

از آنجایی که توده عضلانی بدن مردان با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند، باید میزان پروتئین مصرفی خود را به ویژه در سنین بالا افزایش دهند. توصیه شده است که آنها از مواد غذایی سرشار از پروتئین مانند سفیده تخم مرغ، حبوبات، انواع گوشت‌ها و لبنیات کم چرب استفاده کنند.

به نظر می‌رسد اضافه وزن و چاقی، یکی از علل اصلی بروز مشکلات ذکر شده در بین مردان باشد. نتایج بررسی‌های محققان نشان داده است که اگر فردی یک کیلوگرم وزن خود را کم کند، فشار خون او یک میلی متر جیوه کاهش پیدا می‌کند. همچنین پیروی از رژیم غذایی نامناسب و بی توجهی به ارزش مواد غذایی مصرفی، خطر ابتلاء به چاقی به ویژه چاقی شکمی را در مردان افزایش می‌دهد.

کدام مواد غذایی خطر ابتلا به بیماری‌ها در مردان را کاهش می‌دهد؟

مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان مانند ویتامین‌های C ،E و سلنیوم، مانع بروز انواع بیماری‌ها از جمله سرطان می‌شود. عدس، کشمش، آجیل، گوشت بوقلمون، میوه‌ها و سبزیجات منابع بسیار خوبی از سلنیوم محسوب می‌شود. علاوه بر این مردان باید غذاهای کم چرب مصرف کنند، مایعات کافی بنوشند، غلات سبوس‌دار و حبوبات مصرف کنند. توصیه می‌شود آنها در طول روز به میزان کافی ویتامین D دریافت کنند. رژیم‌های غذایی کارشناسانه که بر اساس وضعیت شاخص توده بدنی (BMI)، میزان چربی بدن و شرایط خانوادگی_اجتماعی برای آنها در نظر گرفته می‌شود، می‌تواند خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

کد خبر 476190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.