مقایسه تارا ایران خودرو و شاهین سایپا + مشخصات فنی و قیمت

سایپا شاهین و ایران خودرو تارا به عنوان دو خودرو جدید ایرانی معرفی شده‌اند. مقایسه مشخصات فنی، امکانات و طراحی محصولات جدید ایران خودرو و سایپا به آشنایی با این دو خودرو کمک می کند.

به گزارش ایمنا، دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا در شرایط نابسامان بازار خودرو کشور، سدان‌های جدیدی را آماده کرده‌اند که این روزها در اخبار خودرویی ایران نام آن‌ها بر سر زبان‌ها افتاده است. سازندگان دو اتومبیل تارا و شاهین آن‌ها را نتیجه توان و مهندسی داخلی معرفی می‌کنند. در ادامه این مطلب نگاهی ویژه به فرزندان جدید خودروسازی ایران خواهیم داشت:

ایران‌خودرو تارا

گویا ایران‌خودرو آن‌قدر به تارا افتخار می‌کنند که معتقد است یک‌بار رونمایی برای آن کم است! تارا تاکنون چندین بار توسط ایران‌خودرو رونمایی شده است! این در حالی است که آخرین رونمایی تارا به دلیل وجود نقص فنی در خودروی حاضر در مراسم با حاشیه‌هایی همراه شد.

مقایسه تارا ایران خودرو و شاهین سایپا + مشخصات فنی و قیمت

حاشیه‌های رو نمایی از تارا

تارا، جدیدترین محصول ایران‌خودرو، هنوز پا به عرصه رقابت نگذاشته چنان سروصدایی به‌پا کرد که اگر کسی نیز تابه‌حال نامی از این خودرو به گوشش نرسیده بود، با آن آشنا شد. شنیده‌ها پیش از رونمایی این بود که تارا نخستین خودروی ملی است که از همه استانداردهای ۸۵ گانه مصوب عبور کرده است و با بهترین شرایط به لحاظ ایمنی و استاندارد، آماده تولید انبوه و ورود به بازار است؛ با این حال در همان ابتدای راه حتی استارت نخورد و روشن نشد!

مراسمی رونمایی از تارا با حضور علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، برگزار شد؛ ویدئوی ۱۷ ثانیه از رونمایی تارا در فضای مجازی حسابی دست به دست شد که یک نفر در آن می‌گوید: "روشن نشد… روشن نشد…". پس از این رونمایی بحث برانگیز این سوال برای همه مطرح شد که این چه خودرویی است که همین ابتدای راه، سر ناسازگاری دارد و روشن نمی‌شود؟

نکته جالب‌تر در این بین، توضیحات شرکت ایران‌خودرو درباره ویدئو منتصب به مراسم رونمایی بود که اعلام کرد: "مقصود روشن کردن خودرو نبوده است و اینکه روشن کردن خودرو در سالن موسوم به استایل محصولات ایران‌خودرو به‌دلیل بسته بودن فضا، ممنوع است و این موضوع پراهمیت باید در حضور بازدیدکنندگان رعایت می‌شده است".

واکنش‌ها به روشن نشدن تارا

از همان زمان که صحبت از تولید و ساخت محصول جدید ایران‌خودرو به میان آمد، واکنش کاربران همیشه در صحنه ایرانی در فضای مجازی به راه افتاد. عده‌ای به نام انتخابی این ماشین نوشته بودند: "ایران‌خودرو محصول جدید داده به نام تارا. کاری با این ندارم که همه‌شون یک ماشینن و فقط قیافه‌شون عوض می‌شه، ولی خیلی دوست دارم بدونم این نام‌گذاری‌ها بر اساس چی انجام می‌شه؟ "

کاربر دیگری، حالا که چنین اتفاقی در روز معرفی رسمی آن افتاده است، گفته بود: "اسمش رو هم لابد از تارومار گرفته. "

مهرداد صدقی، نویسنده‌ای کتاب‌های طنزی چون آبنبات هل دار، به ویدئوی کوتاه روشن نشدن تارا هنگام رونمایی با همان زبان همیشگی‌اش واکنش نشان داد و در استوری صفحه اینستاگرامش نوشت: "امروز محصول جدید ایران‌خودرو در مراسم رونمایی روشن نشد. احتمالاً تست ترمز بوده فقط. "

عده‌ای دیگر فنی‌تر به ماجرا نگاه کرده و از این گفته بودند که تارا یکی دیگر از همان ماشین‌های قبلی است که فقط سروشکلش کمی تغییر کرده است: "چراغ عقب سمند رو عوض کردن، اسمش رو گذاشتن تارا. "

کاربری نوشته بود: "می‌گن قیمتش حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیونه. با این اوضاع مالی و اقتصادی، مگه می‌تونیم بخریم؟ "

کاربر دیگری هم به این قیمت‌گذاری طعنه زده و گفته بود: "۸۰۰ میلیون تو خارج بهت یک اسپورتیج ۲۰۲۱ می‌دن، با بقیه پولتم می‌تونی یک النترا بخری. " و دیگری مختصر و مفید نوشته بود: "چه خبره؟ مگه بنزه؟ " انتقادها زیاد بود. انتقادهایی که تابه‌حال شرکت ایران‌خودرو و همچنین سایپا، فراوان با آن روبه‌رو بوده‌اند…

تارا؛ پژو ۳۰۱ با اندکی تغییر

تارا، سدان جدید به‌اصطلاح ایرانی اساساً همان پژو ۳۰۱ است که تغییراتی در آن ایجاد شده و قرار است با برند ایران‌خودرو به بازار عرضه شود. با مشاهده نمای بیرونی تارا متوجه می‌شویم قسمت جلو و عقب خودرو کاملاً نسبت به ۳۰۱ تغییر کرده اما این تغییرات صرفاً نمای متفاوتی به تارا بخشیده و لزوماً ظاهر زیباتری نسبت به همتای فرانسوی آن ایجاد نکرده است. طراحان ایرانی در نمای داخلی تارا تغییرات محسوسی را انجام داده‌اند ولی بیشتر همان نمای پژو ۳۰۱ به چشم می‌آید.

مقایسه تارا ایران خودرو و شاهین سایپا + مشخصات فنی و قیمت

موتور تارا

تارا به نسخه ارتقا یافته پیشرانه TU۵ مجهز شده که EC۵ یا TU۵ پلاس نام دارد. به گفته مدیرعامل ایران‌خودرو: " موتور تارا به‌طور چشمگیری ارتقاء پیدا کرده و بین ۱۱۰ تا ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ تا ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. " علاوه بر این، پیشرانه به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها هم مجهز شده که موجب کاهش مصرف سوخت می‌شود.

گیربکس تارا

انتقال نیروی موتور تارا توسط گیربکس پنج سرعته دستی معمول صورت می‌گیرد؛ اما گفته شده بعداً یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک جدید هم برای آن ارائه می‌شود. طبق اعلام ایران‌خودرو، تارا با گیربکس دستی ظرف ۹ و ۵ دهم ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

مقایسه تارا ایران خودرو و شاهین سایپا + مشخصات فنی و قیمت

مصرف‌سوخت تارا

مصرف سوخت تارا در هر صد کیلومتر به‌صورت میانگین حدود ۷ لیتر است. طبق گفته‌ها، در آینده موتور EF۷ توربو نیز برای تارا ارائه می‌شود.

امکانات رفاهی تارا

تجهیزات و امکانات تارا در نسخه دستی عبارت است از: فرمان برقی با دکمه‌های کنترلی، دو ایربگ، نمایشگر هفت اینچی لمسی، بلوتوث، دی‌لایت، آینه‌های جانبی برقی، پنجره‌های برقی، سیستم پایش باد تایرها، کروز کنترل و سیستم تهویه اتوماتیک اشاره کرد.

تارا اتوماتیک از امکاناتی نظیر: ایربگ‌های جانبی جلو، گرم‌کن آینه‌های جانبی، دوربین دید عقب، رینگ‌های ۱۶ اینچی آلومینیومی، تنظیم برقی صندلی راننده، سنسور نور و باران، سانروف، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای به علاوه امکانات تارا دستی بهره مند است.

سایپا شاهین

تیرماه ۹۷ بود سایپا برای اولین بار رسماً از سدان جدید خود بنام رهام رونمایی کرد و بعدها نام آن را به شاهین تغییر داد. برخلاف تارا، در مورد پایه و اساس شاهین ابهاماتی وجود دارد؛ سایپایی‌ها پلت‌فرم شاهین را اولین پلت‌فرم ملی ایرانی می‌دانند اما طبق گفته‌ها، شاهین در اصل بر اساس نسل دوم تویوتا یاریس یا گریت وال C۳۰ شکل گرفته است.

شاهین هرچه که هست؛ طراحی بیرونی نسبتاً قابل‌قبول و مدرنی دارد. نمای داخلی شاهین شامل طراحی ساده و خسته‌کننده‌ای که چندان مناسب خودرویی در سال ۲۰۲۰ نیست. شنیده‌ها حاکی از آنست که سایپا قصد ساخت نسخه کراس شاهین را هم دارد که آریا نامگذاری شده است را در سر می‌پروراند.

حرف و حدیث‌های زیادی در مورد پیشرانه شاهین مطرح است. در ابتدا قرار بود پیشرانه ۱ و ۶۵ صدم لیتری برلیانس در سینه این سدان ایرانی جاگذاری شود اما بواسطه اعمال تحریم‌ها و قطع همکاری برلیانس با سایپا، شاهین آن چیزی که مدنظر طراحان بود نشد!

مقایسه تارا ایران خودرو و شاهین سایپا + مشخصات فنی و قیمت

موتور شاهین

قطع همکاری برلیانس و سایپا باعث شد تا خودروساز ایرانی اقدام به توسعه نسخه توربوشارژ پیشرانه ۱.۵ لیتری هشت سوپاپ (پیشرانه ۱.۵ لیتری تیبا و ساینا) کند. موتور شاهین حتی با برخورداری از توربوشارژر، تنها ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که هم‌اندازه خروجی موتورهای تنفس طبیعی با همین حجم در دنیا است. البته گفته شده تا سه سال آینده پیشرانه جدیدی برای شاهین ارائه می‌شود که قوی‌تر است.

گیربکس شاهین

اما در ابتدا این ماشین با همین موتور به همراه گیربکس پنج سرعته دستی به بازار عرضه می‌شود. سایپا همچنین وعده ارائه گیربکس شش سرعته اتوماتیک را هم برای شاهین داده است.

امکانات رفاهی شاهین

شاهین دستی در دو تیپ متفاوت به نام‌های S و G به بازار عرضه می‌شود که تیپ S به دو ایربگ، استارت دکمه‌ای، سیستم ورود بدون کلید، دی‌لایت و چراغ‌های اتوماتیک مجهز است.

تجهیزات شاهین S برای خودرویی مدرن هرگز کافی نیست؛ اما در تیپ G تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف، نمایشگر هفت اینچی، دکمه‌های کنترلی روی فرمان و دوربین دید عقب هم به تجهیزات شاهین S اضافه می‌شود تا اوضاع کمی بهتر شود.

مقایسه تارا ایران خودرو و شاهین سایپا + مشخصات فنی و قیمت

مقایسه تارا و شاهین

تارا و شاهین، ۲ سدان جدید ایرانی رقیب مستقیم یکدیگر در بازار خودروی کشور خواهند بود و می‌توانند خریداران احتمالی را بر سر دوراهی قرار دهند.

شاهین؛ برنده طراحی بیرونی

از لحاظ طراحی بیرونی، به‌طورقطع برتری با شاهین است زیرا از نمای مدرن‌تر و هماهنگ‌تری برخوردار است درحالی‌که همان‌طور که قبلاً به این موضوع پرداختیم، در ساخت اتومبیل تارا هدف طراحان فقط ایجاد تفاوت با پژو ۳۰۱ بوده و هماهنگی و زیبایی چندانی در آن به چشم نمی‌خورد.

مقایسه تارا ایران خودرو و شاهین سایپا + مشخصات فنی و قیمت

تارا؛ برنده طراحی داخلی

مقایسه طراحی داخلی دو خودرو شاهین و تارا ما را به این نتیجه می‌رساند که کابین تارا که تا حد زیادی از پژو ۳۰۱ بهره گرفته است، مدرن‌تر و پیشرفته‌تر از کابین بی‌روح و ساده شاهین به نظر می‌رسد.

تجهیزات؛ تارا دستی برتر از شاهین G

در بخش تجهیزات باید تیپ بالایی شاهین یعنی G را با تارا دستی مقایسه کنیم که در این صورت دو خودرو تقریباً در یک سطح قرار می‌گیرند اما بازهم سدان ایران‌خودرو دست بالاتر را خواهد داشت.

برتری بی چون و چرای قوای محرکه تارا

قوای محرکه تارا کاملاً متمایز از قوای محرکه شاهین است؛ پیشرانه تارا موتور TU۵ است، طی سالیان متمادی امتحان خود را پس داده و یکی از موتورهای داخلی نسبتاً بی‌دردسر به حساب می‌آید. پیشرانه ۱ و ۵ دهم لیتری شاهین علیرغم برخورداری از توربو شارژر، به دلیل تکنولوژی قدیمی و سیستم ۸ سوپاپ، بازدهی بسیار پایینی دارد.

تساوی تارا و شاهین در مبحث ایمنی

دو خودرو تارا و شاهین در یک سطح بخش ایمنی قرار می‌گیرند، سایپا نتایج آزمون تصادف شاهین را منتشر کرده و می‌گوید این خودرو توانایی کسب سه ستاره از مؤسسه ایمنی یورو انکپ را دارد و از سوی دیگر، پژو ۳۰۱ به‌عنوان پایه و اساس تارا در آزمون‌های یورو انکپ رتبه سه ستاره را دریافت کرده است.

طبق اعلام این مؤسسه ایمنی اروپایی، محافظت سدان پژو از سرنشینان ۷۱ درصد است. در همین حال، سایپا هم شاهین را ایمن‌ترین خودروی ملی ایران می‌داند. بااین‌حال هردو خودرو از سیستم‌های ایمنی فعال و کمک‌راننده روز دنیا کاملاً بی‌بهره‌اند و در نسخه‌های پایه هنوز هم تنها دو ایربگ دارند.

مقایسه تارا ایران خودرو و شاهین سایپا + مشخصات فنی و قیمت

مقایسه قیمت تارا و شاهین

قیمت رسمی هیچ‌کدام از دو خودرو تارا و شاهین اعلام نشده اما در شرایطی که شنیده‌ها حاکی از آنست که قیمت فروش کارخانه خودرو کوییک به ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون تومان و دنا به ۱۵۰ میلیون تومان رسیده، مطمئناً تارا و شاهین هم با قیمت مناسب به دست خریداران نمی‌رسد.

با توجه به اینکه در پیش‌فروش‌های اخیر، سایپا برای شاهین مبلغ پیش‌پرداخت ۱۳۳ میلیون تومان را اعلام کرده و ازآنجایی‌که پیش‌پرداخت معمولاً نیمی از قیمت کلی خودرو است، می‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت نهایی سدان سایپا باید چیزی در حدود ۲۷۰ میلیون تومان باشد.

از سوی دیگر، به گفته نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، با توجه به اینکه کیفیت تارا یک سر و گردن بالاتر از شاهین است، قیمت آن بیشتر خواهد بود و چیزی در حدود ۳۰۰ میلیون تومان ارزیابی می‌شود. البته این قیمت‌ها بر اساس شنیده‌ها است و مشخص نیست قیمت این نوبرانه‌های ایرانی در بازار چه خواهد کرد.

امکانات و مشخصات

تارا ایران‌خودرو

شاهین سایپا

نام پیشرانه EC۵ M۱۵T
نوع پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر
تنفس طبیعی توربوشارژ
سوپاپ ۱۶ ۸
قدرت ۱۱۵ اسب بخار ۱۱۰ اسب بخار
گشتاور ۱۵۰ نیوتن بر متر ۱۶۵ نیوتن بر متر
گیربکس ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی
محور محرک جلو جلو
فاصله محوری ۲.۶۵۲ میلی متر ۲.۶۵۰ میلی متر
طول ۴.۵۰۵ میلی متر ۴.۴۴۶ میلی متر
عرض ۱.۷۴۸ میلی متر ۱.۷۷۱ میلی متر
ارتفاع ۱.۴۶۶ میلی متر ۱.۴۹۰ میلی متر
وزن ۱۱۵۰ کیلوگرم ۱۲۶۰ کیلوگرم
مصرف سوخت ۶.۷ لیتر حدود ۱۰ لیتر
ظرفیت باک ۵۰ لیتر ۴۷ لیتر
حجم صندوق بار ۶۴۰ لیتر ۴۲۰ لیتر
سایز رینگ ۱۵ اینچ ۱۵ اینچ
ترمزها دیسکی جلو و عقب دیسکی جلو و عقب
فرمان برقی هیدرولیک
حدود قیمت ۳۰۰ میلیون تومان ۲۷۰ میلیون تومان
کد خبر 474732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 54
  • نظرات غیرقابل انتشار: 6
  • مهدی رنجبر IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
    58 10
    قیمت خیلی گران هست باید حدود170میلیون باشه چه خبرمردم باید توان خریدداشته باشندظاهری خوب وامیدوارم موتوری هم خوب باشه وایرادات 7گانه ساینا و تیبا کوییک رانداشته باشه
  • محمد IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
    25 21
    این تلوزیون اصلا قابل مقایسه با هم‌رده های چینیش در 2020نیست
  • ازغر CH ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    41 71
    نظر خواهی؟؟....تارا و شاهین هردو ی پوخن.....چینی.....تمام
  • Sh21058 FR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    91 56
    دو تا ویدیو رو که دیدم یاد آدمی افتادم که تا حالا خر سوار میشده و تازه بهش ماشین نشون دادن بخدا شرم بر شما جمع کنید این آشغال ها رو بذارین ورود خودرو بدون تعرفه آزاد شه بس کنید توهین به شعور مخاطب رو
  • مجید IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
    76 17
    من ماشین ندارم یماشین از دم قسطی بمن بدهید چی میشه
  • احمد IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
    46 19
    از قیمت و امکانات و ایمنی ماشین های خارجی خبر دارید؟
  • لیلی IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    83 27
    یعنی چی کامنتهای چرت و پرت مردم رو به عنوان گزارشتون میارید، گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه پیف پیف همینا اگه صاحب این ماشین بشن حاضر نیستن تو بازار ازاد کمتر از ۲ برابر قیمت کارخونه بفروشن تحلیل دقیق و درست بگذارید لطفا
  • میثم IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    47 67
    واقعا ماشین خوبی میتونم بگم ایران خودرو با تولید دنا پلاس و امروز تارا کم کم داره پیشرفت میکنه با این که همچی این محصول ایرانی من که دنا داشتم واقعن خیلی رازی بدوم زیر پای خیلی خوبی داره چون قبلشم مزدا تری داشتم میتونم بگم دنا دست کمی از ماشینهای خارجی نداره اگر بتون از تارا بیشتر تولید کن عالی میشد
  • محمود IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
    57 64
    قیمت ها خیلی بالاست، شاهین قیمت کارخانه با این تورم ۱۶۰ بیشتر نمیرزه، تارا هم نهایتا ۱۸۰ بیشتر نمییرزه، ولی در کل تارا از لحاظ موتوری و زیبایی بدنه نسبت به شاهین خیلی بهتره
  • Saeed IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    56 27
    یعنی خااااااااااااک عالم.بی مصرف های مفت خور.خیر سرمون خودرو ملی داریم ولی باز قیمتش از خودروهای اشغال چینی هم بالاتره.متاسفم واسه این جماعت.
  • مهر ان IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
    3 0
    ماشینی به ما هم بدین ما بدون وسیله ایم زمستونی سرما.
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    0 0
    سلام شاهین واقعا مصرف بنزینش خیلی بالاس صدی ۱۰ لیتر میسوزونه این لگن پژو پارس ایکس یو سون هم انقدر نمیسوزونه بعد تازه قدرتش هم پایینه با این مصرف بنزین بالا و استهلاک توربو بودن واقعا با این مشخصات ارزش خرید نداره فقط ظاهر خوبی داره و آپشن هم بد نیست ولی قطعا عیب اصلیش موتور ضعیف و کم قدرتش هست با توجه به این مصرف بالایی که داره ارزش نداره ولی تارا با تیوفایو بهتره حداقل صدی ۷لیتر میسوزونه باکش بیشتر از ششاهین جا میگیره و موتورش کم استهلاک و کم خرج هست و تمام مکانیکا طراحیشو قبول دارن میگن خوبه تازه دردسرای توربو و بنژین سوپر هم نداره تارا هم از لحاظ موتوری بهتره و یه سزیا از ظاهر تارا خوششون میاد
  • علی IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    0 0
    شاهین ارزش نداره نوشته صدی ۱۰لستر میسوزونه خیلی زیاده تازه باکشم کلا ۴۷لیتر میگیره که نسبت به این مصرف۱۰لیتریش خیلی باکش کم میگیره نظر من اینه تارا یا با قیمت پایین پژوپارس تیوفایو بخرید درسته ظاهرش قدیمیه ولی موتورش خیلی کم خرج و کم مصرفه مکانیکا هم با تیوفایو آشنا هستن و قدرتش هم تو جاده از شاهین بیشتره شاهین رو کاغذ خوبه ولی تو عمل نه تارا و دنا و پارس خیلی بهتر هستن من اگه باشم شاهینو انتخاب نمیکنم چون اول موتورش برام اولویت داره بعد ظاهر توی موتور های داخلی اگه سرعت میخوای ای اف سون اگه شتاب میخوای ایکس یو سون و اگه کم مصرف و پرقدرت میخوای تیوفایو پلاس .