عشایر در برابر مخاطرات آماده می‌شوند

جمعیت هلال‌احمر در راستای تحقق عدالت آموزشی و آگاه سازی جامعه عشایری از مخاطرات پیرامون محل زندگی خود، آموزش های امدادی و همگانی عشایر را به صورت خاص مورد توجه قرار می‌دهد.

به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر، خسرو رحمانی، معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر کشور با اشاره به ضرورت آموزش‌های امدادی به اقشار مختلف کشور، اظهار کرد: پراکندگی و کثرت حوادث و مخاطرات طبیعی در کشور سبب شده است که امروزه توجه به آموزش‌های امدادی و پیشگیرانه به تمامی اقشار مختلف جامعه از جمله جمعیت عشایری که یکی از آسیب‌پذیرترین افراد هستند و عمدتاً با انواع حوادث درگیرند، ضرورت یابد.

وی افزود: عشایر ما مردمانی غیور، سختکوش و کم توقع هستند که با کمترین امکانات با بیشترین حوادث روبرو می‌شوند. حوادثی که شاید یک پیشگیری ساده می‌توانست جانشان را نجات دهد اما عدم دسترسی به امکانات شهری و روستایی و زمانبر بودن رسیدن نیروهای امدادی در هنگام حوادث، به دلیل پراکندگی، فاصله زیاد و صعب‌العبور بودن بیشتر مناطق کوهستانی، سبب شد تا جمعیت هلال احمر، در راستای تحقق عدالت آموزشی و آگاه سازی جامعه عشایری از مخاطرات پیرامون محل زندگی خود آموزش عشایر را به صورت خاص مورد توجه قرار دهد.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر کشور با اشاره به استقبال عشایر از فراگیری آموزش‌های امدادی گفت: عشایر به دلیل سبک زندگی متفاوت و حسب تجربه و آگاهی از مخاطرات و حوادث در مسیر کوچ و محل زندگی خود در طبیعت، نیاز به چگونگی مواجهه با خطرات را بیشتر احساس و از این آموزش‌ها استقبال می‌کنند.

رحمانی ادامه داد: آتش سوزی، سیل، ریزش کوه، مسمومیت‌ها و گزیدگی‌ها، طوفان و تندباد، زلزله، رانش زمین، خشکسالی، رعد و برق، سوختگی و حریق، ازجمله حوادثی است که عشایر با آن روبه‌رو هستند و برای مقابله با آن به آموزش نیاز دارند.

وی با قدردانی از مربیان جمعیت هلال‌احمر گفت: مربیان خدوم و کارآزموده جمعیت هلال احمر با حضور در محل زندگی عشایر، با توجه به سبک زندگی این قشر از جامعه و با زبان ساده، آموزش‌های امدادی را مطابق با اغلب حوادثی که آنها در محیط زندگی خود با آن روبرو هستند آموزش می‌دهند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر کشور اظهار کرد: با توجه به اینکه استان فارس قطب اصلی تردد و اسکان عشایر است، دبیرخانه آموزش عشایر کشور به جمعیت هلال احمر استان فارس واگذار شده که در این دبیرخانه موضوعات آموزشی مورد نیاز برای عشایر تبیین و به استان‌ها ابلاغ شده است.

وی با تأکید بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تمام دوره‌های آموزشی گفت: مطابق با دستورالعمل تهیه شده توسط دبیرخانه آموزش عشایر کشور دوره آموزشی آمادگی در برابر مخاطرات و کمک‌های اولیه، طی هشت ساعت و در دو روز و حضور حداکثر ۱۰ نفر در شرایط کرونایی در کلاس‌ها انجام می‌شود که تأمین ماسک و مواد ضدعفونی کننده برعهده برگزارکنندگان دوره آموزشی است.

طیب طاهرزاده معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر استان فارس نیز با تشریح بخشی از مخاطراتی که عشایر کشور را تهدید می‌کند، گفت: دبیرخانه آموزش عشایر کشور از آذرماه سال جاری با ابلاغ معاونت آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر کار خود را به شکل رسمی آغاز کرد و ابتدا با مشخص شدن گروه هدف و تهیه دستورالعمل، همکاری و هماهنگی با اداره کل امور عشایر، آموزش و پرورش عشایر، سپاه عشایر و اتحادیه تعاونی‌های عشایر را در دستور کار خود قرار داد.

همچنین برنامه‌ریزی آموزشی و تأمین تجهیزات مورد نیاز، توجیه مربیان برای یکسان سازی روش تدریس از جمله مواردی بود که دبیرخانه آموزش عشایر کشور در جمعیت هلال احمر استان فارس به معاونت‌های آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر سراسر کشور ابلاغ کرد.

شایان ذکر است پس از شروع این طرح، آموزش‌های امدادی در برخی از استان‌ها از جمله: فارس، قزوین، قم، خوزستان و سیستان و بلوچستان آغاز شده است.

کد خبر 472189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.