مصرف کدام گیاهان به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند؟

در طب سنتی گیاهان موثری وجود دارد که برای تقویت سیستم ایمنی بدن و کمک به درمان انواع بیماری‌ها موثر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در هم زمانی شیوع کرونا، آلودگی هوا و زمستان، تقویت سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از ابتلای انواع بیماری‌ها مؤثر است. طب سنتی می‌تواند با آگاهی‌ افزایی بهداشت و سلامت افراد زیر نظر متخصصان این علم، به تقویت سیستم ایمنی بدن آن‌ها کمک کند. برای آگاهی از ترکیب گیاهان برای ساخت دمنوش‌های مفید و مصرف گیاهان دارویی که به تقویت بدن و درمان بیماری‌ها کمک می‌کند با بهنام یوسفیان، مشاور طب سنتی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

برای درمان عفونت‌های ریوی، برونشیت و سرماخوردگی ترکیب چه گیاهانی مؤثر است؟

دمنوش آویشن و شیرین بیان به همراه عناب، خواص ضد میکروبی و ویروسی دارد و سرشار از آنتی اکسیدان و مواد مغذی است. بنابراین برای بیماری‌هایی همچون آنفلوانزا و سل، عفونت‌های ریوی، برونشیت و سرماخوردگی درمانگر خوبی محسوب می‌شود. این دمنوش از ترکیب یک لیوان آب به همراه پنج عدد عناب، یک قاشق برگ آویشن و یک قاشق چایخوری از ریشه شیرین بیان تهیه می‌شود. عناب در این دمنوش تأمین کننده خوب ویتامین C است که در افزایش قوای بدنی مفید بوده و خاصیت ضدمیکروبی دارد.

مصرف دمنوش بابونه، نعنا، مرزنجوش و مریم گلی برای چه افرادی توصیه می‌شود؟

دمنوش بابونه، با مزاج گرم و خشک به شکل جوشانده سه گرم از این گیاه به همراه آب جوش، سه مرتبه در روز جهت تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می‌شود. مبتلایان به بیماری آسم نباید این دمنوش را مصرف کنند. دمنوش نعنا نیز دارای مزاج گرم و خشک بوده و جهت تقویت سیستم ایمنی بدن مناسب است، اما برای افرادی که دارای آسیب‌های کبدی هستند پیشنهاد نمی‌شود.

از دیگر دمنوش‌های موثر برای تقویت سیستم ایمنی بدن می‌توان به دمنوش مرزنجوش و مریم گلی اشاره کرد. دمنوش مرزنجوش، طبعی گرم و خشک دارد. یک قاشق چایخوری از برگ این گیاه به همراه ۲۵۰ سی سی آب جوش روزانه یک تا دو فنجان بسیار مناسب است. البته مصرف این دمنوش برای زنان باردار توصیه نمی‌شود.

دمنوش مریم گلی نیز مانند سایر دمنوش‌های معرفی شده طبع گرم و خشک دارد و به صورت یک قاشق چایخوری همراه با آب جوش تهیه می‌شود. افراد می‌توانند تا سه بار در روز آن را مصرف کنند. مصرف این دمنوش نیز برای افراد مبتلا به انواع تشنج‌ توصیه نمی‌شود.

نقش سیاهدانه و زوفا در تقویت سیستم ایمنی بدن چیست؟

مصرف سیاهدانه با مزاج بسیار گرم و خشک در کنار عسل، جهت تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. زوفا، با طبیعت گرم و خشک به صورت دم کرده (یک قاشق چایخوری به همراه آب جوش) به مدت ۱۵ دقیقه تا سه بار در روز، جهت تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر است. مصرف بیش از اندازه این دمنوش برای کبد مضر است.

گیاه اکیناسه برای درمان کدام بیماری‌ها توصیه می‌شود؟

اکیناسه یا گیاه سرخارگل برای درمان عفونت‌ها بسیار خوب عمل می‌کند. مصرف این گیاه یا استفاده از کرم آن می‌تواند خطر گسترش عفونت‌های قارچی را به میزان ۱۶ درصد کاهش دهد و در درمان تبخال تناسلی، عفونت‌های جریان خون، مالاریا، بیماری‌های لثه، حصبه، سیفیلیس، عفونت‌های قارچی واژینال و عفونت‌های دستگاه ادراری مؤثر باشد.

ویروس‌ها و باکتری‌ها عامل بسیاری از بیماری‌ها در بدن محسوب می‌شوند. یکی از فواید شگفت‌انگیز سرخارگل، مبارزه با ویروس‌ها و باکتری‌ها است. با مصرف منظم اکیناسه می‌توان سیستم ایمنی بدن را با افزایش تولید گلبول‌های سفید تقویت کرد. علاوه‌ بر این اکیناسه یا سرخارگل، توانایی جلوگیری حمله ویروس‌ها و باکتری‌ها را به سلول‌های سالم بدن دارد. برای نابود کردن ویروس‌ها و باکتری‌ها، اکیناسه باید به شکل طبیعی یا مکمل مصرف شود.

نقش گیاه اکیناسه در درمان زخم‌ها، سرماخوردگی و آنفلوآنزا چیست؟

همچنین اکیناسه برای حفظ سلامت دهان مفید است و مصرف منظم آن می‌تواند خطر ورم لثه را که یک عفونت باکتریایی است، کاهش دهد. نوشیدن چای سرخارگل یا مصرف مکمل‌های غذایی آن به شما کمک می‌کند تا دندان‌های خود را سالم و قوی نگه دارید.

استفاده از سرخارگل می‌تواند در از بین بردن باکتری‌های سیستم بدن و التیام زخم‌ها کمک کند. درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا یکی از فواید مصرف گیاه اکیناسه است که با استفاده از آن می‌توان علائم این بیماری‌ها مانند آبریزش بینی را کاهش داد. افراد می‌توانند به محض دیدن نشانه‌های سرماخوردگی چای اکیناسه را مصرف کنند.

کد خبر 470642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.