کدام مواد غذایی باعث بهبود گردش خون می‌شود؟

بعض مواد غذایی شامل چغندر، انار، سیر، گردو، مرکبات، اسفناج، زردچوبه، انگور، فلفل قرمز و ماهی چرب باعث بهبود گردش خون می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، خون، مواد مغذی و اکسیژن را به اعضای بدن، عضلات و پوست منتقل می‌کند. پیروی کردن از یک رژیم غذایی سالم به همراه ورزش کردن، نوشیدن آب کافی، مدیریت وزن و ترک بعضی از عادت‌های نادرست مانند سیگار کشیدن می‌تواند در بهبود گردش خون کمک کند. در ادامه به معرفی و بررسی تعدادی از مواد غذایی مفید برای بهبود گردش خون می‌پردازیم:

چغندر

بدن انسان قادر است نیترات موجود در چغندر را به اکسید نیتریک تبدیل کند. اکسید نیتریک می‌تواند به شل شدن رگ‌های خونی و در نتیجه بهبود جریان خون به سمت بافت‌ها و اعضای بدن کمک کند. محققان با انجام بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدند که آب چغندر می‌تواند فشار خون سیستولیک افراد را کاهش دهد.

انار

انار حاوی مقدار زیادی مواد مغذی به ویژه آنتی اکسیدان و نیترات است که به تقویت گردش خون کمک می‌کند. مصرف این میوه باعث می‌شود رگ‌های خونی گشادتر شود و فشار خون کاهش پیدا کند. در این صورت اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به بافت‌ها و ماهیچه‌های بدن منتقل می‌شود.

سیر

سیر حاوی یک ترکیب گوگردی به نام آلیسین است که به شل شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند. نتایج مطالعات نشان می‌دهد خون در بدن افرادی که در رژیم غذایی خود سیر مصرف می‌کنند، به طور موثر جریان دارد. در این صورت لازم نیست قلب برای انتقال خون در بدن سخت کار کند بنابراین فشار خون فرد کاهش پیدا می‌کند.

گردو

گردو سرشار از نوعی اسید چرب امگا ۳ به نام اسید آلفا لینولنیک است که به بهبود گردش خون کمک می‌کند. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که مصرف منظم گردو به مدت هشت هفته، باعث بهبود سلامت رگ‌های خونی و پایین آمدن فشار خون افراد می‌شود.

مرکبات

مرکبات علاوه بر اینکه سرشار از ویتامین C است، دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان بوده که به کاهش التهاب، جلوگیری از لخته شدن خون و بهبود گردش خون کمک می‌کند. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن منظم آب پرتقال، فشار خون بالا را کاهش می‌دهد.

اسفناج

از آنجایی که اسفناج سرشار از ماده‌ای به نام نیترات است، به بهبود گردش خون افراد کمک می‌کند. این ترکیب باعث می‌شود رگ‌های خونی فرد بزرگ شود و خون برای حرکت کردن، فضای بیشتری داشته باشد. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که رژیم غذایی سرشار از اسفناج باعث افزایش انعطاف پذیری عروق می‌شود و فشار خون را کاهش می‌دهد.

زردچوبه

زردچوبه دارای ماده موثر و فعالی به نام کورکومین است که خواص ضد التهابی دارد. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که کورکومین میزان تولید اکسید نیتریک را افزایش می‌دهد. بنابراین رگ‌های خونی گشادتر می‌شود در این صورت خون راحت‌تر در رگ‌های خونی به حرکت در می‌آید و به بافت‌ها و ماهیچه‌های بدن می‌رسد.

انگور

مصرف انگور به سلامت عروق و بهبود جریان خون کمک شایانی می‌کند. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که آنتی اکسیدان موجود در انگور به شل شدن رگ‌های خونی و بهبود عملکرد آن‌ها کمک می‌کند علاوه بر این انگور التهاب و مولکول‌های موجود در خون را که مانع گردش خون می‌شود کنترل می‌کند.

فلفل قرمز

از آنجایی که فلفل قرمز حاوی ماده‌ای به نام کپسایسین است، می‌تواند به بهبود عملکرد عروق خون کمک کند. همچنین این ماده غذایی باعث نرم شدن دیواره رگ‌های خونی می‌شود در این صورت خون به راحتی به جریان در می‌آید و فشار خون فرد کاهش پیدا می‌کند.

ماهی چرب

ماهی‌های چرب مانند قزل آلا، ماهی تن، ساردین و سالمون دارای مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا_۳ است. نتایج مطالعات بسیاری نشان می‌دهد که این ترکیبات به بهبود جریان خون کمک می‌کند. مصرف ماهی نه تنها به کاهش فشار خون کمک می‌کند، بلکه مانع گرفتگی عروق می‌شود.

کد خبر 469779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.