کرونا می تواند در درازمدت به دستگاه عصبی آسیب بزند

یک متخصص مغز و اعصاب عوارض ویروس کرونا بر سیستم مغز و دستگاه عصبی انسان را در طولانی مدت تشریح کرد.

فریبرز خوروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص تأثیر کرونا بر سیستم مغز و دستگاه عصبی انسان، اظهار کرد: کرونا در دراز مدت بر روی مغز بیمار آسیب وارد می‌کند، بیمار بعد از بهبودی برای مدت طولانی به سختی نفس می‌کشد، حتی افراد بهبود یافته از بی‌حسی، ضعف و کاهش حافظه رنج می‌برند.

وی با بیان اینکه طیف کامل بیماری‌های مغزی و تأثیرات دیررس ناشی از ویروس کووید ۱۹ هنوز ثبت نشده است، افزود: از بیماران مبتلا به کرونا با وضعیت وخیم در بیمارستان‌ها نمی‌توان اسکن مغزی گرفت و به عوارض کرونا بر مغز پی برد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تصریح کرد: علائم بیمار در زمینه مشکلات حافظه، خستگی، بی‌حسی و ضعف نیازمند توجه ویژه است. اگر بیمار دچار خواب آلودگی زیاد و توهم شده یا به اطراف واکنش نشان نداد باید از طرف تیم پزشکی مورد رسیدگی سریع و دقیق قرار گیرد.

این متخصص مغز و اعصاب، تصریح کرد: تحقیقات نشان می‌دهد ممکن است بیماری کووید ۱۹ نیز برای بیماران مبتلا در سال‌های بعد آسیب‌های مغزی ایجاد کند و بخش بزرگی از جامعه درگیر این مسئله شوند که این امر ضرورت رعایت دستورات بهداشتی را دو جندان می‌کند.

دیابت و فشارخون؛ خطر ابتلاء به کرونا

خوروش تصریح می‌کند: دیابت و فشار خون زمینه ساز سکته مغزی است، ممکن است افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا به سکته مغزی شوند چرا که این افراد بیشتر در معرض خطر ابتلاء و عوارض ناشی از کرونا هستند.

وی خاطرنشان کرد: در برخی بیماری‌های خاص مانند ام اس به دلیل مصرف داروهای خاص باید بیمار احتیاط بیشتری داشته باشد، احتمال بروز عوارض ناشی از بیماری کرونا در این طیف از بیماران به مراتب بیشتر خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص اینکه سردرد از عوامل ابتلاء به کرونا است، اظهار کرد: به علامت سردرد از ابتدای شیوع ویروس کرونا توجه زیادی شد، گزارش اولیه از کشور چین حاکی از شیوع ۱۲ درصدی این علامت در بین بیماران کرونایی بود. مطالعات بعدی کشورهای اروپایی شیوع آن را تا ۷۶ درصد گزارش کردند.

وی ادامه داد: اکثر بیماران طیف متوسط تا شدید علامت سردرد را داشتند، در حدود ۲۰ درصد بیماران شدیدترین علامت، سردرد بوده و این اتفاق نشان دهنده اهمیت این موضوع در بروز بیماری کرونا است.

این متخصص مغز و اعصاب، تاکید کرد: افراد با ابتلاء به بیماری کرونا دچار علائم اختلال حس بویایی و چشایی می‌شوند، متوسط دوره اختلال حس بویایی و چشایی ۲۱ روز بوده و ممکن است تا شش ماه این اختلال پایدار بماند.

خوروش با تاکید بر اینکه هنوز درمان اختصاصی این اختلال کشف نشده است، گفت: البته به مرور زمان می‌توان به برگشت حس بویایی و چشایی افراد امیدوار بود، افرادی که مورد بررسی لازم قرار نگرفته‌اند باید تشخیص افتراقی و انجام ام آر ای برای برگشت اختلال بویایی داشته باشند تا دچار ضایعات در عصب مغز نشوند.

وی با اشاره به نامشخص بودن همه‌گیری بیماری کرونا، اظهار کرد: علائم و عوارض کرونا طی روزها، هفته‌ها و ماه‌های آینده مشخص خواهد شد. معمولاً افت اکسیژن خون در مغز به خصوص در اشخاص مسن‌تر اتفاق می‌افتد که باعث ایجاد درجه‌هایی از آسیب و توجیهی برای اختلال حافظه افراد است.

ابتلاء به کرونا و بروز سکته مغزی

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تصریح کرد: عوارض بیماری کووید ۱۹ در افراد وابسته به شدت و مکانیسم آسیب ایجاد شده در مغز است. بروز سکته مغزی با ابتلاء افراد به کووید ۱۹ را شاهد بودیم، ایجاد اختلالات همراه با انعقادپذیری در سطح رگ‌های کوچک مغز می‌تواند از مکانیسم‌های دخیل باشد، این اتفاق بسته به میزان شدت و نوع عارضه ایجاد شده است.

خوروش تصریح کرد: انحراف صورت، اختلال تکلم و ضعف اندام از علائم اصلی بروز سکته مغزی است. سه ساعت اول بهترین زمان رساندن فرد به بیمارستان است تا با مداخله به هنگام سکته مغزی عوارض کمتری برای بیمار به دنبال داشته باشد.

این متخصص مغز و اعصاب، افزود: ترس از ابتلاء به کرونا و عدم مراجعه اشخاص به بیمارستان یکی از مشکلات اصلی بحران کرونا بود. این اتفاق عوارض بیماری اصلی مانند سکته مغزی را بیشتر می‌کند، بهتر است افراد با دیدن علائم سکته مغزی سریع به بیمارستان مراجعه کرده و دغدغه ابتلاء به بیماری کرونا نداشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه درد بدنی از علائم شایع کرونا بوده و در مرحله حاد انواع درمان‌های تسکینی انجام می‌شود، گفت: تجویز مسکن‌های مختلف برای درمان بیمار به وسیله پزشک صورت می‌گیرد. بعد از آن دردها به مقدار زیادی کاهش پیدا کرده و سندروم پای بی قرار بیمار با تشخیص و درمان مناسب بهبود پیدا می‌کند.

خوروش خاطرنشان کرد: کووید ۱۹ هنوز درمان قطعی ندارد و بهترین عملکرد رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک برای پیشگیری از ابتلاء به این ویروس و درگیر شدن با عوارض آن است.

کد خبر 468660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.