زندگی نامه استیون هاوکینگ + جملات و عکس

استیون هاوکینگ فیزیکدان نظری، کیهان‌شناس و نویسنده انگلستانی و مدیر تحقیقات مرکز کیهان‌شناسی نظری در دانشگاه کمبریج ۸ ژانویه ۱۹۴۲ متولد شد.

به گزارش ایمنا استیون هاوکینگ از جمله مهم‌ترین فیزیکدانان و محبوب‌ترین نویسندگان انگلیسی به شمار می‌آید که برای ابداعات خلاقانه و تلاش برای زندگی مفید با وجود بیماری در شهرت پیدا کرد. او سال‌ها با بیماری خود مبارزه کرد و مرگ خود را به تأخیر انداخت. استیون در مورد مرگ گفت: من هیچ‌گاه از مرگ نمی‌ترسم؛ ولی عجله‌ای هم برای آن ندارم. من هنوز کارهای زیادی برای انجام دارم.

بیوگرافی استیون هاوکینگ

استیون ویلیام هاوکینگ (Stephen William Hawking‎) هشتم ژانویه ۱۹۴۲ (دی ۱۳۲۰) در شهر دانشگاهی آکسفورد متولد شد، پدر و مادر وی فرانک و ایزابل هاوکینگ بودند. استیون از کودکی به علم ریاضیات علاقه داشت و آرزوی دانشمند شدن را در سر می‌پروراند، اما در مدرسه به عنوان یک شاگرد خودسر و به ویژه بدخط شناخته می‌شد. او هرگز خود را در محدوده کتاب‌های درسی مقید نمی‌کرد، بلکه چون با مطالعات آزاد سطح معلوماتش از کلاس بالاتر بود همیشه سعی داشت در کتاب‌های درسی اشتباهاتی را یافته و با معلمان به جروبحث بپردازد.

هاوکینگ در ۱۷ سالگی به کالج دانشگاه آکسفورد وارد شد تا در آنجا به تحصیل علوم طبیعی با تأکید بر فیزیک بپردازد. او از همان زمان به اخترشناسی، فیزیک و کیهان‌شناسی علاقه‌مند شد زیرا در خود کنجکاوی شدیدی می‌یافت که به رمز و راز ستارگان و آغاز و انجام کیهان پی ببرد.

بیماری استیون هاوکینگ

در سال آخر تحصیل هاوکینگ در آکسفورد در پاگرد پله‌ها زمین‌خورده و سرش به زمین اصابت کرده بود و اندکی حافظه‌اش را از دست داده بود. گاهی هم گره زدن بند کفش برایش دشوار بود. در سال ۱۹۶۳ پدرش تصمیم گرفت او را برای معاینه به بیمارستان ببرد. آزمایش‌هایی که روی او انجام گرفت علائم بیماری بسیار نادر و درمان‌ناپذیری به نام ALS یا همان اسکلروز جانبی آمیوتروفیک را نشان داد. این بیماری بخشی از نخاع و مغز و سیستم عصبی را مورد حمله قرار می‌دهد و کم کم اعصاب حرکتی بدن را از بین می‌برد و با تضعیف ماهیچه‌ها فلج عمومی ایجاد می‌کند به‌طوری‌که به مرور توانایی هر گونه حرکتی از شخص سلب می‌شود. معمولاً مبتلایان به این بیماری بی‌درمان مدت زیادی زنده نمی‌مانند و این مدت برای استیون بین دو تا سه سال پیش‌بینی شده‌بود. هاوکینگ به کمبریج بازگشت و دچار ناامیدی و اندوه عمیقی شد اما کم کم روحیه خود را بازیافت.

ازدواج استیون هاوکینگ

استیون هاوکینگ در سال ۱۹۶۵، کار برای دریافت دکتری تخصصی را آغاز کرد، و در همان سال با جین وایلد ازدواج کرد. در سال ۱۹۶۷ اولین فرزند پسر این زوج، رابرت و در سال ۱۹۷۰ دخترشان بنام لوسی بدنیا آمد. فرزند سوم آنها بنام تیموتی نیز در سال ۱۹۷۹ متولد شد. زندگی مشترک این دو تا سال ۱۹۹۰ ادامه داشت.

استیون هاوکینگ چگونه حرف میزد؟

استیون هاوکینگ که به دلیل ابتلاء به بیماری امکان تحرک نداشت از سیستم جدیدی که با استفاده از هوش مصنوعی تولید شده بود، برای صحبت کردن استفاده می‌کرد. از این روی صدای او آهنگی رباتیک داشت. هاوکینگ اذعان می‌کرد که صدایش هنوز کمی رباتی است ولی تأکید می‌کرد که به دنبال صدایی «طبیعی‌تر» نیست: «این صدا حالا به نشانه من تبدیل شده و حاضر نیستم آن را با یک صدای طبیعی با لهجه بریتانیایی عوض کنم.» او افزود شنیده است کودکانی که به صدای کامپیوتری نیاز دارند ترجیح می‌دهند صدایی شبیه به او داشته باشند. شرکت انگلیسی سوئیفت در ساخت این دستگاه مشارکت داشت. تکنولوژی هوش مصنوعی این شرکت می‌دانست که پروفسور هاوکینگ چطور می‌اندیشد و بر این اساس واژه‌ای را پیشنهاد می‌داد که این دانشمند قصد استفاده از آن را داشت.

دستاوردهای پژوهشی استیون هاوکینگ

زمینه پژوهشی اصلی استیون هاوکینگ کیهان‌شناسی و گرانش کوانتومی بود، از مهم‌ترین دستاوردهای وی مقاله‌ای است که به ارتباط سیاه‌چاله‌ها و قانون‌های ترمودینامیک می‌پردازد. او نشان می‌دهد که سیاه‌چاله‌ها بعد از مدتی به وسیله زوج‌های ذرات مجازی که در افق رویداد آن تشکیل می‌شود، نابود می‌شوند که همین زوج ذرات پیش‌بینی می‌کند که سیاه چاله‌ها باید امواجی از خود تابش کنند که امروزه این امواج به نام تابش هاوکینگ و گاهی (تابش بِکستِین-هاوکینگ) خوانده می‌شوند. مقاله مشترک استیون هاوکینگ و پنروز که در ۱۹۷۰ میلادی منتشر شد و ثابت می‌کرد که اگر نسبیت عام درست باشد و جهان دارای آن مقدار ماده که مشاهده می‌کنیم باشد، باید انفجار بزرگ در گذشته رخ داده باشد.

او در بیانیه‌ای در سال ۲۰۰۷ گفت: زندگی روی زمین در معرض خطر فزاینده‌ای از جمله بروز ناگهانی گرمایش جهانی، جنگ هسته‌ای، یک ویروس مهندسی شده ژنتیکی و دیگر خطرات است. من فکر می‌کنم که اگر انسان به فضا نرود هیچ آینده‌ای ندارد.

هاوکینگ در سال ۲۰۱۴ در میان دیگ دانشمندان، در مورد خطرات احتمالی هوش مصنوعی یا AI صحبت کرد و خواستار تحقیق بیشتر درباره تمام توانایی‌های هوش مصنوعی شد. آنها همچنین در جلسه‌ای نظرات خود را درباره فناوری هوش مصنوعی بیان و به این نتیجه رسیدند که موفقیت ساخت هوش مصنوعی، بزرگترین رویداد در تاریخ بشر خواهد بود. متأسفانه، ممکن است آخرین کار باشد، مگر اینکه ما یاد بگیریم که چگونه از خطرات جلوگیری کنیم.

ساخت فیلم سینمایی از زندگی هاوکینگ

"نظریه‌ی همه‌چیز "(The Theory of Everything) فیلمی در سبک درام و زندگی‌نامه‌ای به کارگردانی جیمز مارش است که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. آنتونی مک‌کارتن فیلم‌نامه این فیلم را بر پایهٔ کتاب "سفر به بی‌نهایت: زندگی من با استیون" نوشته جین وایلد هاوکینگ، همسر استیون هاوکینگ نگاشته است.

مرگ استیون هاوکینگ

استیون هاوکینگ در ۱۴ مارس ۲۰۱۸ (۲۳ اسفند ۱۳۹۶) سرانجام تسلیم بیماری‌ای شد که به‌گفته پزشکان باید بیش از ۵۰ سال پیش جان او را می‌گرفت و در سن ۷۶ سالگی در منزلش واقع در کمبریج درگذشت.

پیکر استیون هاوکینگ در کلیسای وست‌مینستر لندن در کنار دیگر شخصیت‌های علمی مانند نیوتن و چارلز داروین به خاک سپرده شد. بر روی سنگ قبر وی، به وصیت خودش معادله تابش هاوکینگ که مهمترین دستاورد علمی او بود حک شده‌است.

آثار استیون هاوکینگ

  • ساختار مقیاس بزرگ فضا-زمان
  • بزرگ، کوچک و ذهن انسان
  • طرح بزرگ
  • تاریخچه مختصر زندگی من
  • تاریخچه کوتاه زمان
  • تاریخچه کوتاه‌تر زمان
  • سیاهچاله‌ها، دنیاهای کوچک و دیگر مقالات
  • جورج و ماه آبی
  • جورج و کد نشکستنی
  • جورج و انفجار بزرگ
  • جورج در جستجوی گنجینه کیهانی
  • دریچه‌ای به‌سوی کیهان
  • جهان در پوست گردو
  • بر شانه‌های غول
  • خدا اعداد صحیح را خلق کرد

جملات استیون هاوکینگ

درباره‌ی ناتوانی جسمی: توصیه‌ی من به سایر افراد ناتوان و از کار افتاده می‌تواند این باشد که روی چیزهایی تمرکز کنید که ناتوانی شما، مانع از خوب انجام دادن آن نمی‌شود و هرگز افسوس چیزهایی که مخل آن هستند را نخورید. نگذارید روحتان، مانند بدنتان، ناتوان باشد.

توصیه‌های او به سه فرزندش: نخست، یادتان باشد که نگاهتان رو به ستارگان باشد، نه به پاهایتان. دوم، هرگز تسلیم کار نشوید. کار به شما معنا و هدف می‌دهد و زندگی بدون آن پوچ است. سوم، اگر به اندازه‌ی کافی خوش‌شانس بودید که عشق را بیابید، یادتان باشد که عشقتان آنجاست و دورش نیندازید.

درباره‌ی آگاهی: بزرگترین دشمن انسان ناآگاهی و جهل نیست، بلکه توهم دانستن است.

کد خبر 467215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.