تارا محصول جدید ایران خودرو + عکس، مشخصات و قیمت تارا k132

ایران خودرو محصول جدید خود را که نخست با عنوان K۱۳۲ و سپس با نام خودروی تارا معرفی شد به بازار عرضه خواهد کرد؛ آشنایی با موتور، امکانات، مشخصات فنی و قیمت خودروی تارا برای خریداران این محصول لازم است.

به گزارش ایمنا خودروی جدید ایران‌خودرو به نام کا ۱۳۲ با حضور مدیران ایران خودرو و سازندگان قطعات آن هفتم تیرماه ۱۳۹۹ رونمایی شد؛ چند ماه بعد ایران خودرو اعلام کرد نام این محصول تارا است.

نام خودروی تارا

ایران خودرو درصدد تولید پژو ۳۰۱ در ایران بود و قصد داشت با کمک قطعه سازان داخلی، پژو ۳۰۱ را با کمترین وابستگی به شرکای خارجی، در ایران تولید کند؛ اما پس از مدتی از پروژه سدان جدید K۱۳۲ رونمایی کرد.

بعدتر شرکت ایران‌خودرو برای گزینش نام مناسب و درخور برای محصول جدید خود، اقدام به فراخوان عمومی کرد که پس از بررسی معنایی، آوایی و زبان‌شناختی، از میان اسامی مختلف، پالایش‌های اولیه انجام و در مرحله بعد، تاییدیه فرهنگستان زبان و ادب فارسی دریافت و در پایان نام «تارا» برای این خودرو را برگزید.

نام تارا در زبان پارسی به معنی ستاره است و اسمی در فرهنگ ایرانی به حساب می‌آید. این واژه در برخی زبان‌ها مردمک چشم و ملکه نیز معنی می‌شود.

موتور تارا ایران خودرو

ایران خودرو تارا به پیشرانه EC۵ یا همان TU۵ پلاس (نسخه بهینه‌سازی شده موتور TU۵) مجهز است. این پیشرانه ۱٫۶ لیتری توان ۱۱۰ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر تولید می‌کند و به فناوری زمان بندی متغیر سوپاپ‌ها و پمپ روغن تطبیقی مجهز است. این توان از طریق جعبه دنده ۵ سرعته دستی و یا ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود؛ در آینده، این خودرو احتمالاً با جعبه‌دنده خودکار و پیشرانه توربوشارژ ۱۶۵۰ سی‌سی موجود در دنا پلاس نیز عرضه خواهد شد که ۱۶۵ اسب‌بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. تارا دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است.

تارا دستی و تارا اتوماتیک

محصول جدید ایران در ۲ نمونه دستی و اتوماتیک روانه بازار خواهد شد که نمونه اتوماتیک در بحث ظاهری رینگ‌های بزرگ‌تری نسبت به نسخه دنده‌ای داشته و رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی بر روی آن نصب می‌شود.

امکانات تارا اتوماتیک ایران خودرو

ایران خودرو تارا به پیشرانه EC۵ مجهز است و ۱۱۰ اسب بخار با ۱۵۰ نیوتن متر را در اختیار راننده می‌گذارد، این محصول در نمونه فول آپشن به استارت دکمه‌ای، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، کامپیوتر سفر، فرمان کمکی برقی، سنسور پارک عقب، دوربین عقب، رینگ آلومینیومی، سنسور نور و باران، تریم داخلی چرم و پارچه، صندلی برقی راننده، سامانه کنترل پایداری و پیشگیری از هرزگردی، سانروف، چهار کیسه هوا، آینه‌های تاشو برقی، تهویه الکتریکی و اتوماتیک، چراغ روشنایی روز، نمایشگر لمسی با توانایی اشتراک گذاری صفحه تلفن همراه، سنسور پارک و دوربین عقب، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، حالت برفی و اسپرت جعبه دنده و قابلیت تیپ ترونیک جعبه دنده از جمله امکانات تارا اتوماتیک است.

امکانات تارا دستی ایران خودرو

از تجهیزات رفاهی تارا در نسخه دنده‌ای می‌توان مواردی همچون فرمان برقی به همراه دکمه‌های کنترلی، سیستم چندرسانه‌ای به همراه نمایشگر هفت اینچی و چهار بلندگو، سیستم روشنایی ترک خودرو، دی‌لایت، مه‌شکن جلو و عقب، روکش پارچه‌ای صندلی‌ها، سیستم پایش فشار باد تایرها، کروز کنترل با محدودکننده الکترونیکی سرعت، نشانگر زمان تعویض دنده (GSI)، آینه‌های برقی، رینگ‌های ۱۵ اینچی و ایزوفیکس اشاره کرد.

امکانات ایمنی تارا

تارا ایران خودرو در زمینه امکانات ایمنی کاملاً رضایت‌بخش ظاهر می‌شود و اگر تغییری در نسخه نهایی تولید شده ایجاد نشود، با یکی از ایمن‌ترین خودروهای تولید داخل روبرو خواهیم شد که برای نخستین بار، با استانداردهای روز از جمله برخورد با عابر پیاده و فن‌آوری جوش لیزری قطعات بدنه که به استحکام بالاتر اتاقک سرنشینان منجر خواهد شد به بازار عرضه می‌شود.

ابعاد تارا ایران خودرو

ابعاد و اندازه تارا به ترتیب عبارت است از ۴۵۰۵ میلیمتر طول، ۱۷۴۸ میلیمتر عرض و ۱۴۶۶ میلیمتر ارتفاع. فاصله بین دو محور تارا نیز ۲۶۵۲ میلیمتر عنوان شده است، از این رو می‌توان گفت، با سدانی روبه‌رو هستیم که فضای کافی برای چهار سرنشین بزرگسال در آن فراهم شده است. حجم صندوق عقب تارا نیز در کاتالوگ رسمی ۶۴۰ لیتر عنوان شده که رقمی فوق‌العاده برای یک سدان با این اندازه محسوب می‌شود و کمبودی از این رو وجود نخواهد داشت.

وزن تارا ایران خودرو

وزن خالص خودرو جدید ایران خودرو ۱۱۵۰ کیلوگرم اعلام شده است و با توجه به آن پیش بینی می‌شود شتاب و کشش مناسبی از سوی تارا ارائه شود، به ویژه در نسخه دنده دستی که کنترل شتاب گیری آن در اختیار راننده قرار دارد.

مخزن سوخت تارا

گنجایش مخزن سوخت تارای ایران خودرو ۵۰ لیتر است.

مصرف سوخت تارا

پیش‌بینی میانگین مصرف سوخت ترکیبی تارا که یک سدان رده C و متوسط به حساب می‌آید، ۷.۰۶ در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است.

قیمت خودروی تارا

در آخرین پیش فروش ایران خودرو (دی ۱۳۹۹) تارا دستی با پیش پرداخت علی‌الحساب ۱۴۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و تارا اتوماتیک با پیش پرداخت علی‌الحساب ۱۹۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

کد خبر 467129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 17
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    44 29
    به جای این یک جیلی امگرند ۷ دنده دستی ۲۰۱۳ میخرم که با موتور ۱۸۰۰ و ۱۰ کیسه ی هوا تنها خودروی چینی هست که توی تست تصادف یورو انکپ شرکت کرده ۴ ستاره ایمنی گرفته و تمام امکانات تارا و خیلی بیشترش رو هم داره و قیافش هم می ارزه به صد تا تارا ، رینگ ۱۶ ، تهویه اتومات ، سیستم صوتی تصویری ۸ اینچ ، آینه تاشو راهنمادار ، صندلی برقی ، سانروف ، شیشه های دودی آمریکایی ضد صدا و نویز گیر و از همه مهمتر استهلاک خیلی خیلی کم در حد ناچیز و مصرف سوخت ۶ لیتری با موتور ۱۸۰۰ ec7
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    45 11
    علی الحساب
  • مسعود IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    36 12
    وقتی نمیدونیم قیمت روزش چنده چطور ثبت نام کنیم .
    • عماد IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
      14 5
      فقط اعتماد که مصلحت مردم رعایت می شه..
  • سید IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    30 22
    ماشین تارا بخرید پشیمان می شوید چون عیب بزرگ ان عرض ان است عرض ماشین تارا کم است و به اندازه عرض ماشین ساینا است . عرص پژو پارس ۱۸۰۵ است .
    • رضا IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
      37 11
      داداش عرض پژو پارس اندازه عرض تیبا هست ثانیاً طبق کاتالوگ عرض این ۲/۵ از دنا بیشتره
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    24 13
    طراحی زیبایی داره اما تویه خوده ماشین تغییر زیادی دیده نمیشه و هنوزم خیلی ضعیفه
  • فرهاد ویسمرادی RU ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    23 34
    بهترین ماشین دنیا در ایران
  • مجید از کرج IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    13 20
    سلام عرض ادب شاهین فقط ایمنی وقشنگی وبه روز بودن به تارا می‌ارزد
  • CH ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    14 13
    خواهشا رینک هاروآلومینیومی کنید
  • ماهان IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    17 5
    خیلی خوب
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    20 11
    چراغ هاش عوض شده چرا انقدر گرون تر شده.خوب کاری یاد گرفتن.مردم پارس که گرون بشه را نمیخرن ولی این دنای چراغ جدید را ۳۰۰تا۴۰۰میلیون میخرن با همون موتور.دیگه بنز باید از صنعت خودرو خارج بشه با این روش های عرضه فوق العاده ایران خودرو.بی ام و خر کیه.بماند با دلار ازاد میشه با این قیمت چه ماشین هایی سوار شد بماند.البته که ۲۰۶ از جنسیس بهتره
  • مهدی IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
    27 8
    موتورش نسبت به هیکلش خیلی ضعیفه tu5مناسب ۲۰۶نه این بعدش هم خیلی گرونه عله الحساب۱۴۳بعد از تحویل خدا میدونه چقدر باید بدی
  • علی IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    10 21
    شاهین که آپشن هاش یه سروگردن ازاین بالا تره ازاین باید ارزونتر باشه واقعا مسخر است
  • داریوش IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    21 29
    تارا همان دناست دنا هم همان سمند است سمندهم مثل پیکان یک طرح شکست یک خودروخورده المانی بوده که پول دادیم لاشه اش را گرفتیم اگرمی تونین شیشه جلویی وعقب این خودروها ازطول 45 سانتی مترازپژو405 کوتاهترودرنتیجه میدان دیدش کمتراست تغییربدین . شاسی واسکلت این سه خودرو یکی است شما که مدل خودروتولید می کنید اینها را عوض کنید والا درو کاپوت وچراغ عوض کردن وه مدل جدید خودرو نمی شود بعدبا اسم گذاری با هزینه هنگفت قالب مردم میکنین
    • حامد IR ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      25 7
      شما هنوز تفاوت پلتفرم پژو 301 و سمند رو نمیدونی بعد نظر هم میدی
  • محسن IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
    16 8
    نه واقعا چرا باید این ماشین قیمتش پیشبینی شده باشه بین ۷۰۰تا۸۰۰ خب منی که حقوقم ماهی ۴ تومنی از کجا پول بیارم بدم یه ماشین شرکت ایران خودرو لطفا به نظرات ما مردم هم نگاه کنید شاید یکم غمگین شدین لطفا ماشین رو ارزون کنید
  • محسن میرزائی IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
    10 9
    این خودرو هم مثل دنا با سمند هیچ فرقی ندارد مثلا دربهای این سه خودرو یکی است، یعنی اتاق همان سمند است، فقط جلو و عقب عوض شده
  • کامران مرادی IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    5 6
    متاسفانه در نمونه پیش فروش، چراغ عقب خودرو دستخوش تغییراتی شده و زیبایی چراغ بالایی را نداره
  • علی AU ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    11 6
    از ایرانخودرو خرید مساوی پشیمانی
  • ALI IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
    17 4
    درود به همه هموطنان عزیز تا کی مردم ایران باید این خودروهای تقلبی را به قیمت گزاف خریداری کنند؟ انشا الله در جفت این کارخانه ها ی فرغون سازی را گل بگیرند تا مردم خیالشون از بابت خودروی وطنی راحت بشه به امید اون روز
  • عليرضا IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
    10 0
    من یه جایی دیدم ماشين تارا با یه شکل خفن اومده اگزوزش دوتا بود چراغ مه شکن رو عوض کردن چرا عقبش رو خفن کرده بودن و ماشين رو کمی چاق کردن و کف خواب بود اون کی تولید انبوه میرسه
  • علی IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    14 2
    ماشین تارا عالی است من 6 ماه دیگر تحویل میگیرم