‌مخالفان تصویب FATF از تأثیر تحریم‌ها خوشحال هستند

یک کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه گفت: مخالفان تصویب FATF از تأثیر تحریم‌ها خوشحال‌ هستند و همواره برای تداوم آنها علیه نظام اقتصادی ایران تلاش می‌کنند.

مهدی ابوطالبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه اقتصاد ایران در بازه زمانی فعلی، بیش از هر چیز به شفافیت و در اصطلاح "شیشه‌ای بودن" نیاز دارد، اظهار کرد: دشمنان ایران در عرصه‌های اقتصادی همواره بر ادعای وجود رانت و کانال‌های پولشویی در نظام اقتصادی کشور تاکید کرده‌اند و شفاف شدن اقتصاد در این برهه زمانی می‌تواند پاسخ مناسبی به آنها باشد.

وی افزود: در حقیقت شفاف شدن اقتصاد ایران و کانال‌های ارتباط تجاری کشور با دیگر کشورهای دنیا نه تنها امنیت اقتصادی ایران را تهدید نمی‌کند بلکه ابزاری است برای امن‌تر شدن اقتصاد ایران و جلب اعتماد فعالان اقتصادی کشورهای دیگر در راستای تأمین مالی پروژه‌های بزرگی که منجر به رشد و توسعه ایران می‌شود.

این کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه، لوایح چهارگانه کنوانسیون FATF را ابزاری برای شفاف شدن اقتصاد ایران دانست و تصریح کرد: همواره یکی از مهم‌ترین راهکارها برای رفع رانت، فساد و پولشویی در نظام‌های اقتصادی، شفافیت در بخش‌های مالی و بانکی بوده است و FATF می‌تواند به چارچوب قاعده‌مندی برای ایجاد شفافیت در اقتصاد ایران تبدیل شود.

ابوطالبی اضافه کرد: تأثیر تحریم‌های اقتصادی بر کشور و معیشت مردم در سال‌های گذشته بر هیچ یک از تحلیلگران اقتصادی و فعالان پولی_بانکی پوشیده نیست و با نگاهی اجمالی به وضعیت اقتصادی ایران قبل و بعد از قرار گرفتن در لیست سیاه FATF می‌توانیم به لزوم تصویب این لوایح در کشور پی ببریم.

وی ادامه داد: مخالفان تصویب FATF از تأثیر تحریم‌ها خوشحال‌ هستند و همواره برای تداوم آنها علیه نظام اقتصادی ایران تلاش می‌کنند؛ این در حالی است که معیشت مردم در سال‌های اخیر به شدت با اقتصاد سیاست‌زده ایران گره خورده و قرار گرفتن ایران در لیست سیاه نهادهای اقتصادی مهمی همچون FATF  فشارهای اقتصادی و مالی بر زندگی مردم را تشدید کرده است.

این کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه با اشاره به تصویب لوایح چهارگانه FATF در اغلب کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه دنیا، خاطرنشان کرد: تعداد کشورهای عضو نهاد مالی FATF از تعداد کشورهایی که عضو سازمان ملل متحد هستند بیشتر است و دستگاه‌های اجرایی و نظارتی کشور نباید با بی‌توجهی به تأثیر تصویب چنین لوایحی بر زندگی عموم مردم، نسبت به پیگیری راهبردهای جناحی یا حزبی اقدام کنند.

کد خبر 464162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.