مراجعه دیرهنگام بیماران کرونایی به قیمت جان آن‌ها تمام می‌شود

بسیاری از بیماران کووید -۱۹ گمان می‌کنند به آنفلوآنزا یا سرماخوردگی مبتلا شده‌اند و به همین دلیل در خصوص درمان به موقع بیماری غفلت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شیوع ویروس کرونا یک پدیده جدید و نوظهور است که سردرگمی‌های زیادی را برای علم پزشکی و بیماران ایجاد کرده است. از این رو وقتی فردی به این بیماری مبتلا می‌شود اطلاعات درستی در زمینه چگونگی درمان صحیح خود ندارد. در بسیاری مواقع این ناآگاهی باعث می‌شود بیمار زمان طلایی درمان را از دست داده و غفلت از مراجعه به موقع به بیمارستان به قیمت جان او تمام شود.؛ در همین رابطه با دکتر حمیدرضا محبوبی متخصص داخلی و عضو انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران گفت و گویی داشتیم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

دلیل اصلی مراجعه دیرهنگام بیماران کرونایی به بیمارستان چیست؟

یکی از مهمترین دلایل مراجعه دیرهنگام مبتلایان به ویروس کرونا، ناآگاهی از علائم بیماری است در بسیاری از مواقع فرد حتی با بروز علائم شدید بیماری، نشانه‌های ناشی از کرونا را به حساب آنفلوآنزا یا سرماخوردگی می‌گذارد و به بیمارستان مراجعه نمی‌کند. گاهی نیز ترس از ابتلای همراهان بیمار در محیط بیمارستان باعث مراجعه دیرهنگام به بیمارستان می‌شود. همچنین برخی افراد معتقد هستند که با مراجعه به بیمارستان بر میزان بار ویروس بر بدن آن‌ها افزوده شده و بیماری آن‌ها حادتر می‌شود.

چرا آمار مرگ و میر بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها بالا است؟

به طور طبیعی فردی که بیماری او شدیدتر می‌شود به مراجعه به بیمارستان دارد و همین مسئله باعث افزایش آمار مرگ و میر در بیمارستان می‌شود، اما اگر بیمار به موقع به بیمارستان مراجعه کند، می‌توان قبل از وقوع فاجعه جلوی آن را گرفت. فضای مجازی با شایعه پراکنی مردم را از مراجعه به بیمارستان منع کرده است. بیماری کرونا استرس به همراه دارد و ترس ناشی از شایعات هم بر مشکلات ناشی از بیماری افزوده شده است.

اولین اقدام صحیح هنگام مواجهه با ابتلای بیماری کرونا چیست؟

پزشکان خانواده در خط مقدم درمان بیماری کرونا قرار دارند. بیمار باید توصیه پزشک خود را جدی بگیرد. گاهی اوقات پزشک صلاح می‌داند بیمار در محیط بیمارستان بستری شود، اما فرد از رفتن به بیمارستان اجتناب می‌کند و یا برعکس زمانی پزشک توصیه می‌کند فرد بیمار در منزل تحت مراقبت قرار بگیرد، اما آن فرد با اصرار اقدام به انجام تست کرونا و یا اسکن ریه می‌کند در صورتی که شاید او به مبتلا به کرونا نبوده و با رفتن به این محیط‌ها به بیماری مبتلا شود.

مزیت بستری شدن در بیمارستان برای درمان کرونا چیست؟

یکی از عوارض بیماری کرونا بی اشتهایی است. در محیط بیمارستان به بیمار سرم زده می‌شود و همچنین بعضی از داروهای ضد ویروس به علت کمیابی تنها در محیط بیمارستان به بیمار داده می‌شود. در بعضی زمان‌ها نیز بیمار نیاز به گرفتن اکسیژن در محیط بیمارستان دارد و یا لازم است جهت تنفس بهتر به مری بیمار لوله‌ایی متصل شود که این امکانات در منزل وجود ندارد. در بیشتر موارد فرد بیمار در شرایط حاد و اورژانس در بیمارستان پذیرش می‌شود. زمانی که علائم حاد بیماری مانند تنگی نفس شدید و یا کاهش سطح هوشیاری به خاطر افت اکسیژن خون به وجود آید، بیمار تا حدی زمان طلایی درمان را از دست می‌دهد.

راهکار بیماران کرونایی که به پزشک دسترسی ندارند چیست؟

افرادی که به هر دلیل به پزشک دسترسی ندارند، در صورت داشتن تب و لرز شدید، تنگی نفس و کاهش اشباع میزان اکسیژن خون باید سریع به بیمارستان مراجعه کنند. بررسی میزان اشباع سطح اکسیژن خون به وسیله دستگاه پالس اکسی متر در منزل امکان پذیر است و اگر دستگاه افت سطح اکسیژن را نشان دهد، بیمار باید سریع به بیمارستان مراجعه کند.

کد خبر 457724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.