دیابتی‌ها چگونه از چشم‌های خود محافظت کنند؟

اقداماتی مانند ورزش کردن منظم، مصرف ماهی، نوشیدن مقدار زیادی آب و ترک سیگار به بهبود سلامت چشم‌های افراد مبتلا به دیابت کمک می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری دیابت معمولاً باعث بروز مشکلات مربوط به چشم مانند رتینوپاتی دیابتی (Diabetic retinopathy)، ادم ماکولای دیابتی، آب مروارید و آب سیاه می‌شود. این مشکلات می‌تواند باعث ضعف و حتی از بین رفتن بینایی فرد شود. بهترین روش برای پیشگیری از بروز این مشکلات، کنترل کردن دیایت است. در ادامه به بررسی اقداماتی که به بهبود سلامت چشم افراد مبتلا به دیابت کمک می‌کند، می‌پردازیم:

ورزش منظم

ورزش متوسط علاوه بر اینکه قند خون و فشار خون افراد را کاهش می‌دهد، باعث افزایش میزان کلسترول خوب یا HDL می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که فعالیت فیزیکی به بهبود سلامت چشم و رگ‌های خونی موجود در چشم کمک شایانی می‌کند. حتی یک پیاده روی سریع و نظافت منزل نیز نوعی فعالیت بدنی به شمار می‌رود. بیشتر افراد باید روزانه حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنند. البته لازم است پیش از شروع کردن یک برنامه ورزشی تناسب اندام جدید، با پزشک خود مشورت کنید.

خوردن ماهی

امگا -۳ موجود در ماهی‌های چرب مانند سالمون و ساردین باعث کاهش خطر ابتلا به رتینوپاتی دیابتی می‌شود. محققان معتقد هستند که مصرف این نوع ماهی‌ها مانع رشد غیرطبیعی رگ‌های خونی در چشم افراد مبتلا به دیابت می‌شود. علاوه بر این امگا -۳ به تنظیم کلسترول خون افراد کمک می‌کند. بنابران باعث بهبود سلامت چشم می‌شود. توصیه شده است که افراد مبتلا به دیابت باید دو وعده در هفته ماهی مصرف کنند.

نوشیدن مقدار زیاد آب

کاهش آب بدن باعث می‌شود میزان قند خون افراد افزایش پیدا کند. از آنجایی که نوشابه‌های گازدار و آب میوه‌ها باعث تجمع گلوکز در جریان خون می‌شود، نوشیدن آب بی خطرتر است. اگر نمی‌توانید آب ساده مصرف کنید، مقداری میوه یا گیاه مانند توت فرنگی یا برگ نعنا به آن اضافه کنید تا مزه مطبوعی پیدا کند و نوشیدن آن راحت‌تر شود.

خوردن سبزیجات برگ سبز

سبزیجات برگ سبز تیره مانند کلم، اسفناج و کاهو دارای مقدار زیادی مواد مغذی مانند لوتئین و زیگزانتین است. این نوع آنتی اکسیدان‌ها از سلول‌های شبکیه چشم افراد محافظت می‌کند. همچنین ویتامین E موجود در این گیاهان مانع بروز آب مروارید می‌شود. کلم بروکلی، نخود فرنگی، ذرت و تخم مرغ، منبع خوبی از این مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌ها محسوب می‌شود.

مصرف صحیح داروها

افراد مبتلا به دیابت باید داروهای خود را بر اساس توصیه پزشک مصرف کنند. اگر فردی از انسولین استفاده می‌کند، باید آن را در دمای مناسب و دور از نور خورشید نگهداری کند. در صورتی که قند خون افراد زیاد یا کم می‌شود، باید به پزشک خود اطلاع دهد تا دوز یا نوع داروی مصرفی آن‌ها را تغییر دهد.

ترک سیگار

سیگار کشیدن نه تنها سلامتی افراد را به خطر می‌اندازد، بلکه برای سلامت چشم نیز ضرر دارد. به عنوان مثال خطر ابتلا به آب مروارید را دو برابر می‌کند و مشکلات چشمی ناشی از دیابت را افزایش می‌دهد. علاوه بر این افرادی که سیگار می‌کشند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به رتینوپاتی دیابتی قرار دارند و علائم شدیدتر آن را تجربه خواهند کرد.

اضافه کردن فیبر به رژیم غذایی

فیبر موجود در رژیم غذایی افراد میزان گلوکز خون و کلسترول بد یا LDL را کاهش می‌دهد. بر اساس توصیه متخصصان تغذیه، افراد باید روزانه ۲۰ تا ۳۰ گرم فیبر مصرف کنند. غلات کامل، جو، لوبیا، عدس، آجیل، بادمجان، بامیه و میوه‌هایی مانند سیب، توت فرنگی، انگور و مرکبات که حاوی پکتین هستند، سرشار از فیبر بوده و به سلامت چشم و رگ‌های خونی موجود در چشم کمک می‌کند.

کد خبر 451181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.