آیین‌نامه استانداردسازی صنعت فرش در حال تدوین است

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: این مرکز با کمک وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی در کمیسیون فرهنگی دولت در حال تدوین آیین نامه‌ای برای استانداردسازی صنعت فرش است و در این زمینه از حمایت دستگاه قضایی نیز بهره گرفته شده است.

فرحناز رافع عصر چهارشنبه در نشست "بررسی چالش‌های فراروی صنعت فرش دستباف" در مشهد با اشاره به تلاش برای شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف با هدف حمایت از هویت بین‌المللی فرش ایرانی افزود: مقرر است این آیین نامه پس از تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل شود.

وی ادامه داد: تلاش مرکز ملی فرش ایران جمع آوری فرش‌های بی‌گره و با رنگ تقلبی است که پس از تصویب این آیین نامه، برخورد با تقلب در تولید فرش کیفری خواهد شد و هرآنچه خارج از استاندارد بافته و فروخته شده باشد، باید جمع‌آوری شود.

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: خراسان رضوی همواره در عرصه طرح و تولید فرش پیشگام بوده است، امروز این خطه در حفظ اصالت و هویت فرش دستباف و پاسداری از اعتبار برند فرش ایران پیشگام است و ظرفیت‌های ارزشمندی در این حوزه دارد.

وی افزود: برندسازی و توجه به نشان تجاری برای فرش ایرانی باید همواره در سایه قانون حمایت از مالکیت معنوی مورد توجه قرار گیرد تا کارآمدی لازم برای آن ایجاد شود، مرکز ملی فرش برای شناسنامه‌دار کردن فرش و صدور گواهی اصالت آن درحال برنامه‌ریزی است تا بتوان برای این کالای نفیس ارزش افزوده مناسب ایجاد کرد و از هویت بین‌المللی فرش ایران دفاع نمود.

رافع ادامه داد: مشکلات مختلفی در صنعت فرش ایران وجود دارد که برخی آسیب‌ها ممکن است آینده آن را تحت تاثیر قرار دهد، بی‌گره بافی، استفاده از نخ مصنوعی و عدم رعایت کیفیت بافت از مهمترین چالش ها و دغدغه‌های دلسوزان صنعت فرش دستباف است که باید در این صنعت به صورت مجدانه مورد توجه و نظارت باشد.

وی گفت: فرش دستباف ایران قرن‌ها زنده مانده و از این پس نیز خواهد ماند ولی اینکه آیندگان چه قضاوتی در خصوص عملکرد امروز ما داشته باشند، مهم است.

سرپرست دفتر مسوولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: سابقه فرش دستباف به عنوان یک صنعت و هنر ملی، با تاریخ کشور ما گره خورده است. هر نقش و هر سبک طراحی فرش دستباف، جایی ویژه در فرهنگ ایران دارد که در اعصار مختلف روح خود را حفظ کرده و توانسته اعتباری جهانی برای کشور به وجود آورد.

ناصر صادقی افزود: شرایط کنونی از نظر روابط تجاری خارجی و مشکلات اشتغال، تولید داخلی و موانعی که بر سر راه پیشرفت صنعت فرش دستباف وجود دارد موقتی است و اگر با درایت تحمل شود، می‌توان افق روشنی را متصور بود، لازمه این امیدواری حفظ استعدادها، تعلیم و آموزش، کنترل کیفیت تولید، شبکه‌سازی و اعمال مدیریت عالمانه در زنجیره تولید تا عرضه فرش دستباف است.

وی ادامه داد: دلسوزان صنعت فرش، نباید از تکنولوژی های مدرن بازاریابی و اقتصاد دیجیتال غافل شوند، به طور قطع استانداردسازی و استفاده از شناسه دیجیتال می‌تواند در این صنعت یک تحول شگرف ایجاد کند. 

در این نشست مقرر شد مجموعه تشکلهای صنفی، ادارات فرش و تمامی دست اندرکاران این کالای نفیس در استانها، تمامی تلاش خود را برای آموزش و اطلاع رسانی و همچنین بیان عواقب زیان بار استفاده از بی گره بافی به عمل آورند. همچنین اعضای این نشست بی‌گره بافی (استفاده از گره U) را تخلف دانستند به نحوی که متولیان باید به صورت عاجل اقدامات پیشگیرانه ای را برای مبارزه با این پدیده به عمل آورند که از جمله آن باطل نمودن پروانه ها و مجوزهای تولیدی، لغو بیمه، حذف معافیت های مالیاتی برای متخلفان در چهارچوب قانون است.

در این نشست دست‌اندرکاران پیشنهاد کردند کمیته کارشناسی فرش در استان ها برای بررسی و رسیدگی به سایر موارد مشابه با ترکیب نماینده دادستانی، نماینده مرکز ملی فرش ایران، نماینده اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران و نماینده اتحادیه ی استانی ایجاد گردد. همچنین مقرر شد در ارتباط با سایر چالش های فراروی فرش دستباف از جمله قاچاق فرش، استفاده از الیاف مصنوعی و روبات بافی، هر چه سریعتر نشست‌های مشابه برگزار شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 451175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.