روز جهانی غذا ۲۰۲۰ + شعار و تاریخچه

روز جهانی غذا در ۱۶ اکتبر هر سال با یک شعار خاص برای توجه به فقر و گرسنگی گرامی داشته می‌شود، این روز در سال ۲۰۲۰ برابر است با ۲۵ مهر و ۱۳۹۹ و برگزاری برخی از مراسم‌های آن به دلیل شیوع کرونا مجازی است.

به گزارش ایمنا اطلاعات جدید سازمان ملل متحد (تدوین شده توسط فائو، صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی، یونیسف، برنامه جهانی غذا و سازمان جهانی بهداشت) درباره وضعیت امنیت غذایی و تغذیه نشان می‌دهد که هم اکنون حدود ۶۹۰ میلیون نفر یا به عبارتی ۸.۹ درصد جمعیت جهان از گرسنگی رنج می‌برند. بر پایه این گزارش، شمار گرسنگان جهان در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال پیش از آن تقریباً ۱۰ میلیون نفر و نسبت به پنج سال پیش از آن نزدیک به ۶۰ میلیون نفر افزایش داشته است.

تاریخ روز جهانی غذا

در تقویم جهانی ۱۶ اکتبر هرسال روز جهانی غذا( World Food Day یا WFD) است، این روز در سال ۲۰۲۰ برابر است با ۲۵ مهر ۱۳۹۹.

تاریخچه روز جهانی غذا

تصویب ۱۶ اکتبر به عنوان روز جهانی غذا در نوامبر ۱۹۷۹ در بیستمین کنفرانس کشورها که با شرکت اعضای سازمان خوار و بار و کشاورزی FAO تشکیل شده بود توسط دکتر پال رومانی وزیر بهداشت مجارستان که ریاست این کنفرانس را بر عهده داشت اعلام شد، این روز به افتخار تأسیس سازمان فائو در سال ۱۹۴۵ نامگذاری شده و در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود.

شعار روز جهانی غذا ۲۰۲۰

روز جهانی غذا هر سال یک شعار و درون مایه خاص دارد، شعار این روز در سال ۲۰۲۰ عبارت است از: " رشد، تغذیه، پایداری. دست در دست یکدیگر. اقدامات ما آینده ما است."

هدف روز جهانی غذا

هر سال حدود ۱۵۰ کشور جهان روز جهانی غذا را برای توجه جهانی به سایه سیاه فقر و گرسنگی گرامی می‌دارند. در این روز، سازمان‌های بین‌المللی، برای برقراری روابط در زمینه کشاورزی و زمینه سازی برای جلوگیری از فقر و گرسنگی و نابودی محیط زیست، تلاش می‌کنند. روز جهانی غذا روز همدردی با گرسنگانی است که از ساده‌ترین نیاز زندگی، یعنی غذا محروم هستند.

برخی از اهداف روز جهانی غذا عبارت‌اند از:

  • تشویق و تحریک ملت‌ها، سران دولت‌ها، مراکز بین‌المللی و نهادهای غیر دولتی به افزایش تولید محصولات کشاورزی برای پایان دادن به گرسنگی
  • تشویق به برقراری ارتباط کشورهای در حال توسعه برای همکاری‌های اقتصادی و کشاورزی و حمایت‌های متقابل فنی برای افزایش محصول
  • تشویق روستاییان و خصوصاً زنان به مشارکت در تصمیم‌گیری‌هایی که شرایط زندگیشان را بهبود می‌بخشد
  • افزایش آگاهی عمومی ملل و توجه دادن آنها به مسئله گرسنگی در جهان
  • تشویق انتقال فناوری به کشورهای در حال توسعه
  • به جوش آوردن همت و مسؤلیت بین‌المللی و ملی برای جنگ علیه گرسنگی، سوءتغذیه و فقر و جلب توجه به تولید و توسعه کشاورزی پایدار

برگزاری روز جهانی غذا

روز جهانی غذا به طور گسترده توسط بسیاری از سازمان‌های مرتبط با امنیت غذایی، از جمله برنامه جهانی غذا و صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی، جشن گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: ۱۶ اکتبر؛ روز جهانی غذا / کشورهای جهان چگونه این رویداد را برگزار می‌کنند؟

جایزه صلح برای مبارزه با گرسنگی

سازمان برنامه جهانی غذا به دلیل تلاش خود برای مبارزه با گرسنگی در مناطق مختلف جهان به ویژه در کشورهای جنگ زده، جایزه صلح نوبل ۲۰۲۰ را دریافت کرد.

فائو چیست؟

سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد ((FAO) یا Food and Agriculture Organization of the United Nations ) یک سازمان تخصصی وابسته به سازمان ملل است که در سال ۱۹۴۵ تاسیس شد. این سازمان بین‌المللی در زمینهٔ توسعهٔ کشاورزی فعالیت دارد. سازمان فائو در سال ۱۹۴۵ توسط ۴۴ کشور عضو سازمان ملل متحد تأسیس شد. این سازمان از مرکز فائو و از طریق شبکه جهانی بالغ بر حدود نود اداره برای گسترش و مدرنیزه کردن کشاورزی، جنگلداری، شیلات و تأمین غذای مناسب برای همگان، به کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند.

هدف این سازمان، بالا بردن سطح زندگی و بهبود تغذیه مردم جهان، توزیع مناسب مواد غذایی در مناطق گوناگون جهان و ایجاد امنیت غذایی است. مبارزه با سوءتغذیه با ارائه اطلاعات لازم به کشورهای مختلف؛ از دیگر اهداف فائو است که بازدهی کشاورزی و سطح تغذیه در جهان را افزایش داده‌است. مقر این سازمان واقع در شهر رم در کشور ایتالیا است.

اهداف فائو

  • مساعدت به کشورهای در حال توسعه با در اختیار گذاشتن امکانات فنی
  • کمک به دولت‌ها در جهت تعیین راه و روش و مشاوره در برنامه‌ریزی
  • جمع‌آوری، بررسی و انتشار اطلاعات
  • فعالیت به عنوان محلی برای تبادل نظر و گردهمایی ملت‌های فقیر و غنی با شرایط برابر

غذا چیست؟

خوراک یا غذا خوردنی‌ای است که در جوامع متفاوت به صورت خام و دست‌نخورده، تغییر یافته یا نیمه تغییر یافته برای مصرف آماده می‌شود. خوراک می‌تواند منشأ حیوانی یا گیاهی (و یا گاهی معدنی) داشته باشد، و برای رفع نیاز تغذیه یا لذت بردن مصرف شود.

غذا ماده‌ای حیاتی است، ماده‌ای آنچنان اساسی که بدون آن موجود زنده قادر به زیستن نخواهد بود. غذا بنابراین مانند هوا و آب اساس و پشتوانه زندگی است. غذا ماده‌ای است که بدن موجود زنده قادر است آن را تغییر فرم داده به مواد مشابه خود تبدیل کرده و به مصارف مختلفی از قبیل رشد و نمو، ترمیم، پاک سازی، جایگزین مداوم سلول‌های از دست رفته، فعل و انفعالات شیمیایی موجود در بدن و تهیه مواد لازم جهت تولید مثل برساند. بنابراین غذا ماده‌ای است که بتواند به مواد داخل سلولی و سلول‌های ساختار بدن مانند استخوان، پوست، ماهیچه، عصب و غیره تبدیل گردد. غذا باید ماده‌ای باشد که بدن بتواند آن را از طریق دستگاه گوارش وارد خون کرده سپس توسط سلول‌های مختلف از خون جذب کند. غذا، از ابتدایی‌ترین نیازهای موجودات زنده است و غریزه تأمین این نیاز از آغاز آفرینش همراه موجودات بوده است.

کد خبر 450152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.