ارتباط بین فعالیت بدنی منظم و سرطان چیست؟

نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد فعالیت بدنی منظم خطر ابتلا به سرطان را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اختلالات ریتم شبانه‌روزی بدن که به دلیل عدم تطابق تاثیرات محیطی مانند قرار گرفتن در معرض نور یا زمان غذا خوردن و تغییر ساعت بدن به وجود می‌آید، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. تا کنون نتایج مطالعات زیادی نشان داده است که فعالیت بدنی منظم و متوسط خطر ابتلا به سرطان را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد، اما تا کنون مشخص نشده است که آیا زمان ورزش کردن فاکتور مهمی در این زمینه است یا خیر.

گروهی از محققان به منظور بررسی تاثیر زمان ورزش کردن بر کاهش خطر ابتلا به سرطان، مطالعه جدیدی انجام دادند و داده‌های سلامت دو هزار و ۷۹۵ نفر را بررسی کردند. فرضیه محققان بر این اساس بود که ورزش صبحگاهی خطر ابتلا به سرطان سینه و سرطان پروستات را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد در صورتی که ورزش کردن هنگام بعدازظهر یا عصر ریتم ترشح ملاتونین را در بدن به تاخیر می‌اندازد.

بدن انسان هورمون ملاتونین را در طول شب تولید می‌کند. نتایج مطالعات اخیر نشان می‌دهد که این هورمون باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌شود. محققان با بررسی‌های لازم متوجه شدند که خطر ابتلا به سرطان‌های سینه و پروستات در بین افرادی که بین ساعات هشت تا ۱۰ صبح ورزش کردند به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرد. کرونوتایپ یا تیپ شخصیت زمانی افراد نیز بر نتایج مطالعه تاثیرگذار است. بنابراین به نظر می‌رسد ورزش صبحگاهی برای افرادی که ترجیح می‌دهند در طول عصر یا شب فعال باشند می‌تواند بسیار تاثیرگذارتر باشد و خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

در نهایت می‌توان نتیجه گرفت که زمان فعالیت فیزیکی بر ریتم ترشح هورمون ملاتونین و سوخت و ساز غذا اثر می‌گذارد. اگر چه این بینش‌ها نمی‌تواند به عنوان مبنایی برای تعیین زمان ایده آل ورزش کردن به منظور کاهش خطر ابتلا به سرطان در نظر گرفته شود، اما به طور کلی می‌توان آن را با انجام حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط در طول هفته به میزان قابل توجهی کاهش داد.

کد خبر 449778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.