سلامت روان برای همه؛ سرمایه‌گذاری بیشتر، دسترسی بیشتر

روز جهانی سلامت روان هر سال در تاریخ ۱۰ اکتبر و با هدف آگاهی از مسائل مربوط به این مسئله جهانی و افزایش تلاش‌ها برای حمایت از برقراری آن برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بهداشت روان یکی از مهم‌ترین موارد فراموش شده بهداشت عمومی است که شامل مواردی هم‌چون پیشگیری از بروز افسردگی، اختلالات اضطرابی و بیماری‌هایی نظیر اسکیزوفرنی می‌شود. مشکلات بهداشت روان سالانه میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و طبق آمار فعلی از هر چهار فرد، یک نفر در طول زندگی خود به نحوی مشکل بهداشت روانی را تجربه می‌کند. در شرایط فعلی که شیوع کرونا زندگی تمامی مردم جهان را تحت تأثیر قرار داده است، مسائل مربوط به بهداشت و سلامت روان بیش از هر زمان دیگر اهمیت می‌یابد.

روز جهانی سلامت روان ۲۰۲۰

افراد نسبتاً کمی در سراسر جهان به خدمات بهداشت روان با کیفیت دسترسی دارند و در کشورهایی با درآمد کم یا متوسط بیش از ۷۵ درصد از مبتلایان به اختلالات روانی، عصبی یا مشکلات سوءمصرف مواد هیچ‌گونه درمان مناسبی دریافت نمی‌کنند. در این راستا و با هدف افزایش آگاهی و ارائه آموزش‌های لازم درباره بیماری‌های روانی و از بین بردن تفکر منفی درباره آن‌ها، سازمان جهانی بهداشت در سال ۱۹۹۲ دهمین روز از ماه اکتبر را به‌عنوان روز جهانی سلامت روان نام‌گذاری کرده است. این روز فرصتی را در اختیار تمامی فعالان این حوزه قرار می‌دهد تا با ارائه اطلاعات لازم درباره فعالیت‌های خود در زمینه بهداشت روان، به عملی شدن اقدامات لازم برای درمان این دسته از بیماران در سراسر جهان کمک کنند.

دسترسی محدود به خدمات بهداشت روان

در سال جاری این روز در حالی برگزار می‌شود که همه‌گیری کووید -۱۹ زندگی روزمره بشر را به میزان قابل توجهی دچار تغییر کرده و چالش‌های بسیاری را برای تمامی اقشار جامعه به وجود آورده است. در سال ۲۰۲۰ بیماران اعصاب و روان بیش از هر زمان دیگر دچار انزوای اجتماعی و مشکلات ناشی از آن شده‌اند و درد و رنج ایجاد شده به دنبال از دست دادن اعضای خانواده، امکان دیدارهای آخر را از اطرافیان سلب کرده و امکان مدیریت غم ناشی از این دردها را دشوار کرده است.

از سوی دیگر دسترسی به خدمات بهداشت روان با کیفیت و مقرون‌به‌صرفه که به دوران پیش از کرونا مربوط می‌شود، بیش از هر زمان دیگر کاهش یافته که اصلی‌ترین علت آن بالا بودن خطر ابتلا به ویروس کرونا در مراکز نگهداری بیماران اعصاب و روان یا مؤسسات روان‌پزشکی و تبدیل این مراکز به محلی برای نگهداری از بیماران کرونایی با توجه به کمبود تخت‌های بیمارستانی محسوب می‌شود.

شعار روز جهانی سلامت روان ۲۰۲۰

با توجه به عواقب ناگوار اقتصادی ناشی از فراگیری جهانی کووید -۱۹ و بار روانی شدید ناشی از آن‌ انتظار می‌رود که نیاز به مراقبت‌های بهداشت روان تا ماه‌ها و سال‌ها پس از وقوع بیماری و حتی برطرف شدن آن به میزان چشمگیری افزایش یابد. بدین‌ترتیب لازم است امسال سرمایه‌گذاری برای اجرای برنامه‌های بهداشت روان که در طول سالیان دراز به تعویق افتاده و یا به دست فراموشی سپرده شده است، مورد توجه بیشتری قرار گیرد. به همین دلیل هدف از کمپین روز جهانی سلامت روان در سال جاری، تمرکز روی سرمایه‌گذاری در این بخش بوده و سازمان جهانی بهداشت به همراه "اتحادیه جهانی بهداشت روان" و" فدراسیون جهانی بهداشت روان"، خواستار افزایش گسترده سرمایه‌گذاری در بخش سلامت روان هستند. سلامت روان برای همه: سرمایه‌گذاری بیشتر- دسترسی بیشتر" (Mental Health for All: Greater Investment – Greater Access) شعار تعیین‌شده برای این روز در سال ۲۰۲۰ است.

کد خبر 448922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.