پنج غذای مؤثر در کنترل ریزش موی ارثی/باید و نباید خوردن پرتقال

لزوم ترک فست‌فود خوری در روزهای کرونایی، مصرف قند عامل بروز سردرد، باید و نباید خوردن پرتقال، فواید درمانی عسل برای بدن و پنج غذای مؤثر در کنترل ریزش موی ارثی در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک کارشناس تغذیه، با اشاره به اقدامات پیشگیری و مقابله با کرونا، بر تغذیه مناسب در این روزها، اظهار کرد: اولین فاکتور برای تقویت سیستم ایمنی بدن، خواب است و ما در شبانه روز باید بین شش تا هشت ساعت خواب شبانه داشته باشیم.

آرزو چراغی، اضافه کرد: دومین عاملی که باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود، انجام فعالیت‌های ورزشی است و باید در طول هفته حدود ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشیم. بیماری‌های زمینه‌ای و صعب‌ العلاج باعث کاهش سیستم ایمنی بدن می‌شود، مهم‌ترین فاکتور برای تقویت سیستم ایمنی بدن، تغذیه مناسب است.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از چهار گروه اصلی مواد غذایی به صورت روزانه در وعده‌های غذایی باعث می‌شود تغذیه مناسب داشته باشیم و سیستم ایمنی بدن ما تقویت شود. استفاده از غذاهای سرخ کرده بیرون و فست‌ فودها در دوران کرونا اصلاً مناسب نیست. از گرفتن رژیم‌های خودسرانه پرهیز کنید و حتماً با مشاور کارشناسان تغذیه مشورت کنید.

فواید درمانی عسل برای بدن

عسل حاوی بیشتر قند و همچنین ترکیبی از اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها، مواد معدنی، آهن، روی و آنتی‌ اکسیدان است. عسل علاوه بر استفاده به عنوان شیرین کننده طبیعی، به عنوان یک ماده ضد التهاب، آنتی اکسیدان و ضد باکتری استفاده می‌شود. مردم معمولاً از عسل به صورت خوراکی برای درمان سرفه و موضعی برای درمان سوختگی و بهبود زخم استفاده می‌کنند.

تحقیقات در مورد عسل برای شرایط خاص عبارتند از: آنتی‌ اکسیدان‌های موجود در عسل ممکن است با کاهش خطر بیماری‌های قلبی مرتبط باشند. مطالعات نشان می‌دهد که عسل اکالیپتوس، عسل مرکبات و عسل لبو می‌تواند برای برخی از افراد مبتلا به عفونت‌های تنفسی فوقانی و سرفه حاد شبانه به عنوان یک داروی مهار کننده سرفه قابل اطمینان عمل کند.

شواهد نشان می‌دهد که عسل می‌تواند به تخفیف شرایط دستگاه گوارش مانند اسهال مرتبط با ورم معده و روده کمک کند. عسل همچنین ممکن است به عنوان بخشی از درمان کم آبی دهان و دندان مؤثر باشد.

مطالعات نشان می‌دهد که عسل می‌تواند مزایای ضد افسردگی، ضد تشنج و ضد اضطراب داشته باشد. در برخی مطالعات نشان داده شده است که عسل به جلوگیری از اختلالات حافظه کمک می‌کند.

مراقبت از زخم نشان داده شده است که استفاده موضعی از عسل درجه پزشکی باعث بهبودی زخم، به ویژه در سوختگی می‌شود. نتایج ممکن است متفاوت باشد زیرا هیچ روش استانداردی برای تولید عسل یا تأیید کیفیت آن وجود ندارد. عسل به طور کلی بی خطر است. عسل در بزرگسالان و کودکان بالاتر از یک سال بی خطر است. این دارو می‌تواند در درمان سوختگی، سرفه و احتمالاً سایر شرایط مفید باشد.

باید و نباید خوردن پرتقال

پرتقال میوه‌ای ویژه فصول سرد سال که به علت خواص فراوان برای درمان بیماری‌ها معجزه می‌کند. پرتقال جز مرکبات نارنجی به شمار می‌آید. بر اساس یافته‌های به دست آمده این میوه باعث تقویت و جلوگیری از ابتلاء به بیماری‌هایی از جمله سرماخوردگی و آنفلوانزا می‌شود یکی از بهترین خواص این میوه جلوگیری از ابتلاء به سرطان معده است. افراد مبتلا به بیماری زخم معده از نوشیدن آب پرتقال به شدت پرهیز کنند. بر اساس یافته‌های محققان استفاده از پرتقال در جلوگیری از سرطان لوزالمعده مؤثر است.

یکی از داروهای مفید و مؤثر در کاهش کلسترول خون به شمار می‌آید. پرتقال درمان کننده و ضد عفونت‌های میکروبی است. مفید برای معده و درمان گاز معده. استفاده از برگ‌های پرتقال بر شست و شوی ورم‌ها و کاهش درد تأثیر فراوانی دارد. یک آرام بخش خوب به حساب می‌آید. مفید برای تمیزی و پاکسازی پوست. بر اساس توصیه متخصصان و پزشکان مصرف پرتقال در دوران بارداری هم برای مادر و هم برای جنین بسیار مفید بوده است. یکی دیگر از فواید شگفت‌انگیز این میوه خوشمزه به علت وجود انواع ویتامین و کلسیم که با نزدیک شدن به سرما باید یادآور آن باشیم خاصیت ضد سرماخوردگی و آنفلوانزا بودنش است.

اما از مضرات پرتقال این است که وجود قند زیاد در پرتقال موجب اضافه وزن، پوسیدگی دندان‌ها و افزایش قند خون می‌شود. استفاده از پرتقال برای افراد مبتلا به بیماری دیابت، صرع، تشنج، روماتیسم و افرادی که بی اختیاری ادرار و ریفلاکس گوارشی دارند، توصیه نمی‌شود. پرتقال شیرین دارای طبع سرد و تر و پرتقال ترش دارای طبع سرد و خشک است؛ بنابراین افراد مبتلا به بیماری‌های بلغمی و سودایی مزاج از مصرف این میوه به شدت اجتناب کنند همچنین مسهل پرتقال گلپر و نمک است.

پس از میل کردن پرتقال از چای و نوشیدنی‌های گوناگون استفاده نکنید، زیرا پزشکان توصیه می‌کنند از مصرف نوشیدنی‌ها پس از خوردن میوه به خصوص میوه‌های آبدار باید جلوگیری شود. یکی از بهترین ساعت‌های مصرف این میوه خوشمزه بعد از ظهر و یکی از بدترین زمان استفاده از آن شب هنگام است؛ بنابراین خوردن پرتقال در ساعات پایانی روز و شب مفید نبوده و نیست.

مصرف قند عامل بروز سردرد

انواع مختلفی از سردرد وجود دارد و رژیم غذایی شخص می‌تواند در دفعات ابتلاء به آن نقش داشته باشد. در واقع، مصرف قند هم ممکن است یک فاکتور مهم در بروز سردرد باشد، خصوصاً برای مبتلایان به دیابت، چرا که سطح غیر طبیعی قند خون باعث ایجاد سردرد می‌شود. خوردن زیاد یا کم قند می‌تواند منجر به سردرد شود. این بدان دلیل است که میزان قندی که مصرف می‌کنید بر میزان قند خون شما تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، خوردن زیاد قند می‌تواند باعث افزایش بیش از حد قند خون شود که به آن قند خون بالا گفته می‌شود.

با افزایش قند خون، مقادیر کمی تورم می‌تواند در رگ‌های خونی و بافت مغز اطراف آن اتفاق بیفتد که می‌تواند باعث سردرد شود. علاوه بر این، قند خون بالا اغلب با کمبود آب بدن همراه است که ممکن است باعث سردرد شود. از طرف دیگر، کم خوردن قند می‌تواند باعث کم شدن قند خون شود، که به عنوان افت قند خون شناخته می‌شود. هنگامی که قند خون شما خیلی پایین است، بدن شما به منابع متناوب انرژی از چربی و پروتئین تبدیل می‌شود که کتوز نامیده می‌شوند. این فرآیند کتوز نامیده می‌شود و همچنین می‌تواند منجر به سردرد شود.

برای اکثر افراد سالم، بدن آنها قادر است سطح قند خون را تنظیم کند و آنها را در حد طبیعی نگه دارد، حتی اگر یک تکه بزرگ کیک بخورند. اما مبتلایان به دیابت قادر به تنظیم مؤثر قند خون نیستند، بنابراین آنچه می‌خورند تأثیر بیشتری خواهد داشت. در نتیجه، مبتلایان به دیابت کنترل نشده، سردردهای ناشی از قند خون بالا یا پایین را بیشتر تجربه می‌کنند. اگر دیابت ندارید، در صورت سم زدایی قند یا شروع رژیم بدون کربوهیدرات مانند رژیم کتوز، احتمالاً سردردهای مربوط به قند را تجربه خواهید کرد، زیرا بدن شما بعد از چند روز ممکن است برای انرژی شروع به کتوز کند.

سطح طبیعی قند خون بین ۸۰ میلی گرم در دسی لیتر و ۱۳۰ میلی گرم در دسی لیتر است. وقتی قند خون شما بیشتر یا کمتر از آن باشد، می‌تواند سردرد ایجاد کند. هیپوگلیسمی زمانی است که سطح قند خون کمتر از ۷۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد.

پنج غذای مؤثر در کنترل ریزش موی ارثی

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل ریزش مو، چه در آقایان و چه در خانم‌ها، هورمون «دی هیدروتستوسترون» یا DHT است.

محمدجعفر دهزاد، اضافه کرد: روزانه در بدن ما حدود پنج درصد از هورمون تستوسترون به کمک آنزیمی خاص به DHT تبدیل می‌شود. محققان بر این باورند برخی غذاها با خاصیت کاهش فعالیت این آنزیم، باعث توقف یا کاهش ریزش موی ارثی می‌شود. پنج غذای مؤثر در کنترل ریزش موی ارثی، عبارتند از:

۱- چای سبز

چای سبز یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در سراسر دنیاست. چای سبز بر خلاف چای سیاه فرایند تخمیری را طی نکرده و خواص و ریزمغذی‌های آن بیشتر حفظ می‌شود. نوشیدن چای سبز به صورت منظم خواص سلامت بخش بسیاری دارد، هر چند در زمینه ریزش مو مطالعات اثر نوشیدن چای سبز را ضد و نقیض گزارش کرده‌اند. اما مطالعات نشان می‌دهد استفاده موضعی از چای سبز و مالش آن روی پوست سر فولیکول‌های مو را تقویت کرده و رشد موها را تحریک می‌کند.

۲- پیاز و اسفناج

پیاز یکی از سبزی‌های کم کالری و غنی از آنتی اکسیدان، از جمله «کوئرستین» است. تحقیقات نشان می‌دهد «کوئرستین می‌تواند تولید DHT را مهار و در نتیجه ریزش مو را کند سازد. از جمله منابع دیگر غنی از کوئرستین می‌توان اسفناج، سیب و توت‌ها را نام برد.

۳- زردچوبه

یکی از پرمصرف‌ترین ادویه‌ها در آشپزی زردچوبه است. ماده موثره زردچوبه «کورکومین نام دارد که خواص ضدالتهابی و سلامت بخش بسیاری از جمله کاهش درد ناشی از آرتریت، کاهش کلسترول و بهبود عملکرد ورزشی و … به آن نسبت داده می‌شود. نتایج مطالعات آزمایشگاهی حاکی از آن است که کورکومین با مهار آنزیم تبدیل تستوسترون، تولید DHT را کاهش می‌دهد. این اثر می‌تواند منجر به کاهش ریزش مو شود.

۴- مغز تخمه کدو

مغز تخمه کدو غنی از منیزیم، آهن، روی و آنتی اکسیدان‌های متفاوت است. در مطالعات مختلفی اثر روغن مغز تخمه کدو بر ریزش مو بررسی شد که نتایج از افزایش رشد مو در گروه هدف حکایت داشتند. هرچند برای جمع بندی و توصیه نیاز به مطالعات بیشتر است، اما به نظر می‌رسد روغن مغز تخمه کدو توانایی مهار تولید DHT و افزایش رشد مو را داشته باشد.

۵- روغن نارگیل

روغن نارگیل غنی از اسیدهای چرب متوسط زنجیر (MCT) است. تحقیقات آزمایشگاهی نشان می‌دهد لائوریک اسید موجود در روغن نارگیل باعث مهار تولید و کاهش میزان DHT می‌شود. از آنجا که این تحقیقات در فضای آزمایشگاهی انجام شده است، اثر آن برای مصارف انسانی هنوز اثبات شده نیست.

اگر دچار ریزش مو هستید لازم است نخست با مشورت با پزشک و انجام آزمایش‌های موردنیاز علت آن را جویا شوید. گاه کمبود ریزمغذی‌ها و ویتامین‌ها در بدن در اثر رژیم‌های نادرست، بارداری، بیماری‌ها و مواردی از این دست باعث ریزش مو می‌شود که با نظر پزشک یا متخصص تغذیه و با مصرف مکمل‌های موردنیاز برطرف می‌شود.

کد خبر 448142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.