شیوع کرونا و پیشگیری از بیماری های قلبی/شعار روز جهانی قلب

یک متخصص قلب و عروق درباره انواع بیماری‌های قلبی، روش‌های درمانی و ارتباط بیماری‌های قلبی عروقی و شیوع ویروس کرونا توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیماری‌های قلبی شامل مشکلات تنگی عروق قلب، بیماری‌های دریچه‌ای، عضله قلب و آریتمی قلبی می‌شود. این بیماری‌ها در حال حاضر جزو سه علت اول مرگ و میر و ناتوانی انسان‌ها در سراسر دنیا محسوب می‌شود. اگرچه خطرات ناشی از بیماری‌های مسری به دلیل ماهیت واگیری آن‌ها فوری و آنی است، اما عوارض ناشی از بیماری‌های مزمن نظیر امراض قلبی عروقی ماندگارتر، پرهزینه‌تر و ناتوان کننده‌تر خواهد بود. در زمینه انواع بیماری‌های قلبی، روش‌های تشخیص، درمان و همچنین توصیه‌هایی برای بیماران قلبی عروقی در دوران شیوع بیماری کرونا با کیان حشمت قهدریجانی، متخصص قلب و عروق، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و رئیس اورژانس بیمارستان چمران گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

چند نوع بیماری قلبی و عروقی وجود دارد و شایع‌ترین آن‌ها چیست؟

بیماری‌های قلبی عروقی به چند دسته تقسیم می‌شود که شامل بیماری‌های رگ‌های قلب یا امراض تنگی عروق قلب، بیماری‌های دریچه‌ای، عضله قلب، ریتم قلب یا ضربان‌های قلب است. شایع‌ترین این مشکلات بیماری‌های تنگی عروق قلب است. بیماری‌های قلبی و عروقی نیز شامل سکته‌های قلبی و مغزی، گرفتگی عروق کرونر و فشار خون می‌شود. احتمال ابتلا به بیماری‌های عروق قلب تا قبل از سن ۵۰ سالگی در مردان شایع‌تر بوده و بعد از آن احتمال ابتلا بین زنان و مردان به یک اندازه است.

سازمان جهانی قلب امسال چه شعاری را برای روز جهانی قلب در نظر گرفته است؟

به دلیل اینکه در بحران کرونا قرار داریم و نمی‌دانیم در آینده چه اتفاقاتی می‌افتد، سازمان جهانی قلب با در نظر گرفتن پیام "از قلب خود استفاده کنید تا بتپد و پیروز شوید"، خواسته است تا افراد از قلب خود در برابر بیماری‌ها محافظت و نگهداری کنند. همچنین سازمان جهانی قلب اعلام کرده شایع‌ترین بیماری قلبی که افراد را در معرض خطر ابتلا به آن قرار دارند، امراض قلبی و عروقی است.

شایع‌ترین علامت مرگ افراد چیست؟

بیماری‌های قلبی و عروقی یکی از شایع‌ترین علت مرگ افراد در جهان و ایران است. این بیماری‌ها بیش از ۴۰ درصد مرگ و میرها را به خود اختصاص می‌دهد، به طوری که در سال ۹۷ نیز بیش از ۴۰ درصد از آمار مرگ و میرها در استان اصفهان مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی بوده است.

در جهان امروز مهم‌ترین علل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی چیست؟

با پیشرفت جوامع امروزی و ماشینی شدن زندگی انسان‌ها، تحرک، جنب‌وجوش و میزان فعالیت‌های فیزیکی افراد نیز کاهش یافته که این امر افزایش شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را به دنبال دارد. همچنین مصرف فست فودها، چربی‌ها، استعمال سیگار و قلیان نیز احتمال ابتلا به این بیماری‌ها را افزایش داده است؛ در ۲۰ سال اخیر شهرنشینی و بی تحریکی، مهم‌ترین علت ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی به شمار می‌رود.

فاکتورهایی از جمله ژنتیک و داشتن سابقه خانوادگی مثبت، ابتلاء به فشار خون، دیابت، چربی خون بالا، چاقی و بی‌تحرکی، علل عمده بیماری‌های قلبی عروقی است که شانس بروز امراض قلبی و عروقی را در افراد افزایش می‌دهد.

شایع‌ترین روش تشخیص بیماری‌های قلبی چیست؟

برای انواع بیماری‌های قلبی روش‌های تشخیصی متفاوتی وجود دارد، یکی از شایع‌ترین روش‌های تشخیصی که انجام می‌شود و تا حدود زیادی بعضی از انواع بیماری‌های قلبی را مشخص می‌کند، گرفتن نوار قلب است. یکی دیگر از روش‌های تشخیصی معاینه فیزیکی بیمار و انجام اکو کاردیوگرافی است که بیشتر دریچه‌های قلب و میزان پمپاژ قلب را نشان می‌دهد و در تعیین و تشخیص تنگی رگ‌های عروق قلبی کاربرد چندانی ندارد.

تست ورزش هم یکی از روش‌های شایع تشخیص بیماری‌های قلبی است که برای شناسایی تنگی عروق کرونر استفاده می‌شود. سی تی آنژیوگرافی نیز برای تشخیص تنگی عروق کرونر قلب کاربرد دارد و انجام آن برای افراد هزینه‌بر است. اسکن هسته‌ای از دیگر روش‌های تشخیصی است که در تعیین تنگی عروق کرونر قلب مؤثر است. آخرین روش تشخیصی آنژیوگرافی عروق کرونر قلب است که در اتاق عمل برای بررسی تنگی عروق کرونر قلب انجام می‌شود. ام آر آی قلب نیز یک روش تشخیصی است که هنوز در استان اصفهان انجام نمی‌شود؛ این روش تشخیصی اطلاعات مفید و دقیقی را درباره دریچه‌ها، عضلات قلب و عروق قلبی به پزشک می‌دهد.

کدام روش‌های درمانی برای بیماری‌های قلبی توصیه می‌شود؟

روش‌های درمانی بیماری‌های قلبی شامل رعایت اصول تغذیه‌ای، انجام فعالیت‌های منظم ورزشی، تغییر سبک زندگی، ترک سیگار و استفاده به موقع از داروهای تجویزی است. همچنین انجام انواع آنژیوپلاستی نیز یکی از روش‌های درمان است که برای باز کردن عروق کرونر قلب با کمک بالن، فنر و یا استنت انجام می‌شود. انجام عمل قلب باز نیز یک روش درمانی است که در آن رگ‌های قلب پیوند زده می‌شود تا تنگی عروق کرونر قلب رفع و درمان شود.

علائم بیماری‌های قلبی و عروقی در زنان و مردان یکسان است؟

به طور کلی علائمی مانند درد قفسه سینه، تنگی نفس در اثر انجام فعالیت، تپش قلب، ورم پاها و کاهش سطح هوشیاری گذرا، شایع‌ترین علائم بیماری‌های قلبی و عروقی است و تمام علائم در مردان و زنان دیده می‌شود، اما این نشانه‌ها در زنان به ویژه زنانی که سن آن‌ها بالا بوده، به بیماری دیابت مبتلا هستند و مواد مخدر استفاده می‌کنند، مبهم است.

آیا بیماری‌های قلبی و عروقی همیشه با علامت همراه است؟

گاهی ممکن است تنگی عروق کرونر قلب در برخی افراد بی علامت باشد، چرا که این بیماری بیشتر با فعالیت کردن در افراد مشخص می‌شود و کسانی که فعالیت چندانی ندارند، ممکن است علائم مشخصی نداشته باشند. گاهی نیز خود فرد به جای مراجعه به پزشک متخصص میزان فعالیت خود را کمتر می‌کند تا علامتی نداشته باشد. دردهای نشان دهنده تنگی عروق کرونر معمولاً خود را در پشت جناق نشان می‌دهند؛ این دردها ممکن است به قسمت‌های دیگری از بدن مانند انتشار درد در دو بازوی چپ و راست بروز پیدا کند. تعداد مرگ و میر در بیماری‌های قلبی و عروقی بیشتر بوده، چرا که این نوع امراض قلبی شایع‌تر است، اما در تمام انواع بیماری‌های قلبی احتمال مرگ وجود دارد.

کرونا ویروس سبب ایجاد کدام یک از بیماری‌های قلبی می‌شود؟

کرونا یک بیماری ویروسی است که قبلاً وجود داشته و علت بیماری‌هایی مثل سارس، مرس و ابولا بوده، اما اکنون نوع جهش یافته آن با نام کووید ۱۹ وجو، دارد. استان اصفهان نیز اکنون جز سه استان اول در مورد خطر ابتلا به بیماری کرونا است. این بیماری می‌تواند قشر وسیعی را مبتلا کند و احتمال مرگ و میر و شدیدتر شدن آن در افرادی که بیماری‌های قلبی، ریوی، کلیوی، دیابتی و سرطان دارند، بیشتر از دیگران است.

این بیماران به ویژه بیماران قلبی باید بیشتر از دیگران دستورالعمل‌های مقابله با شیوع کرونا را رعایت کنند. افرادی نیز که در منزل بیماران قلبی دارند، باید بیشتر مراقبت کنند. تقویت سیستم ایمنی بدن و مصرف ویتامین‌های ضروری نیز در پیشگیری از بیماری کرونا مؤثر است. کرونا عوارض بسیاری را برای انسان به همراه دارد که انواع عفونت‌های ریوی، درگیری دستگاه گوارش، درگیری با انواع بیماری‌های عروقی مانند سکته‌های قلبی و مغزی، ایجاد لخته‌های خون، ایجاد خونریزی و انواع آمبولی از جمله این موارد است.

چگونه کرونا ویروس باعث ایجاد مشکلات قلبی می‌شود؟

کرونا ویروس سبب ایجاد نوعی مواد التهابی به نام سیتوکین‌ها در خون می‌شود که وجود این مواد التهابی در خون شانس ایجاد لخته‌های خون و خونریزی و به دنبال آن بروز سکته‌های قلبی و مغزی، آمبولی، خونریزی‌های مغزی و خونریزی‌های دستگاه گوارش را در افراد به همراه خواهد داشت.

در بحران کرونا بیماران قلبی و عروقی باید چه مواردی را رعایت کنند؟

اکنون در موج سوم کرونا قرار داریم و به گفته معاون درمان استان اصفهان در وضعیت فوق حاد قرار دارد. بیماران قلبی و عروقی باید بیشتر از سایرین موازین بهداشتی مانند رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و ماسک زدن را رعایت کنند، در صورت امکان از منزل خارج نشوند و مراجعه به پزشک معالج را به تعویق نیندازند. افرادی که با بیماران قلبی و عروقی سر و کار دارند، بهتر است در صورت داشتن کوچک‌ترین علامتی از بیماری کرونا از تماس با بیماران قلبی و عروقی خودداری کنند، چرا که ممکن است همین علائم ساده کرونا که شاید برای دیگران مشکل خاصی ایجاد نکند، به قیمت جان بیماران قلبی و عروقی تمام شود.

آیا آلودگی هوا در بروز بیماری‌های قلبی مؤثر است؟

هشدارها در مورد آلودگی هوا باید جدی گرفته شود و این یک واقعیت است که فردی بر اثر آلودگی هوا دچار سکته قلبی شود؛ بنابراین باید با رعایت اصول و خارج نشدن از منزل در روزهای آلوده به ویژه برای گروه‌های پر خطر به حفظ سلامت خود و شهرمان کمک کنیم و بهترین کار این است که افرادی که مشکلات قلبی و تنفسی دارند، در روزهای آلوده روز خود را در محیط‌های سالم بگذرانند و از ماسک‌های مخصوص که مانع ورود ذرات ریز و بیماری‌زا را می‌شود، استفاده کنند.

اگر افراد به اجبار در معرض هوای آلوده قرار گرفتند، باید در صورت بروز علائم هشدار دهنده سریعاً به پزشک مراجعه کنند. همچنین اگر منزل آن‌ها در نزدیکی یک عامل آلوده کننده مثل کارخانجات صنعتی و یا خیابان‌های شلوغ قرار دارد، باید از پنجره‌های دو جداره به جای پنجره‌های معمولی استفاده کنند و آن‌ها را به هیچ عنوان باز نگذارند.‌

کد خبر 446671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.