خواص و مضرات بادمجان / دیابتی ها شوید بخورند

راهکارهای تغذیه‌ای برای تقویت دانش‌آموزان در روزهای کرونایی، فواید پسته برای کودکان، شکلات برای این افراد ممنوع، مواد مغذی سبزی شوید، خواص و مضرات بادمجان را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی در خصوص راهکارهای تغذیه‌ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن دانش آموزان در روزهای کرونایی، اظهار کرد: در صورتی که نیاز به حضور فیزیکی دانش آموزان در کلاس‌های آموزشی وجود داشته باشد، والدین حتماً تغذیه و خوراکی را برای فرزندان خود از منزل تهیه کنند و در کیف آن‌ها قرار دهند. بسیار حائز اهمیت است که در این شرایط از تغذیه بوفه‌ها در مدارس استفاده نشود.

شهاب اولیایی، اضافه کرد: توصیه می‌شود همه دانش آموزان نسبت به مصرف صبحانه توجه ویژه داشته باشند و بهتر است صبحانه شامل تخم مرغ، شیر کم چرب، پنیر کم چرب، گردو، نان و غلات سبوس دار باشد. همچنین لازم است دانش آموزان برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود از میوه و سبزیجات استفاده کنند، اما باید به این نکته توجه داشت که شستشوی این مواد تغذیه‌ای حتماً در منزل انجام شود.

اولیایی با تاکید بر اینکه منابع غذایی حاوی ویتامین c حتماً مورد استفاده قرار بگیرد، گفت: ویتامین D یکی از موارد بسیار مهم است که می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود که می‌توان با مصرف زرده تخم مرغ، شیر و لبنیات پاستوریزه و ماهی میزان این ویتامین را در بدن افزایش داد. همچنین در صورت نیاز ضروری، دانش آموزان می‌توانند مصرف مکمل‌های ویتامین D را با مشورت متخصص مورد استفاده قرار دهند.

این رژیم شناس و متخصص تغذیه، افزود: توصیه می‌شود کودکان و نوجوانان از منابع غذایی حاوی آهن و روی مانند گردو، پسته، بادام، فندق، بادام زمینی، تخم مرغ، حبوبات، انواع گوشت‌های کم چرب، غلات سبوس دار و ماهی استفاده کنند. دانش آموزان دختر که در سن بلوغ قرار دارند و دفع ماهیانه آهن صورت می‌گیرد؛ باید به این نکته توجه داشته باشند که ماهیانه در زمان دفع آهن از یک عدد قرص فرو سولفات استفاده کنند. همچنین همه دانش آموزان دریافت آب و مایعات به مقدار کافی را در رژیم غذایی خود داشته باشند.

اولیایی خاطرنشان کرد: دانش آموزان از مصرف غذاهای نیم پز به شدت پرهیز کنند و غذای مورد استفاده مانند گوشت، مرغ، تخم مرغ و ماهی به صورت کامل پخته شده باشد. همچنین توصیه می‌شود از مصرف تنقلات بی ارزش مانند چیپس و پفک پرهیز کنند.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت و قابل تکرار این است که همه دانش آموزان نسبت به مصرف کامل صبحانه مانند تخم مرغ، عدسی، شیر، خوراک لوبیا، نان و پنیر و گردو توجه داشته باشند. بهتر است در تهیه غذای دانش آموزان از بعضی ادویه جات و مواد غذایی مانند زردچوبه، زعفران، دارچین، سیر، پیاز و لیمو ترش استفاده شود.

وی تاکید کرد: توصیه می‌شود برای میان وعده‌های دانش آموزان از میوه و مغزهایی مثل گردو، بادام، فندق و شکلات تلخ به عنوان منابع آنتی اکسیدان استفاده شود و از مصرف فست فودهای دارای ارزش غذایی کم در این شرایط زمانی خودداری کنند، پسته غنی از پروتئین، ویتامین‌ها و املاح است. همه گروه‌های سنی می‌توانند مصرف پسته را در جیره غذایی قرار دهند.

پسته برای کودکان، چه خواصی دارد؟

پسته غنی از پروتئین، ویتامین‌ها و املاح است. همه گروه‌های سنی می‌توانند مصرف پسته را در جیره غذایی قرار دهند. بچه‌ها در سنین پایین رشد سریع‌تری دارند و باید مواد مغذی و سالم را دریافت کنند. خواص پسته برای کودکان توسط محققین اثبات شده است. ویتامین‌های مورد نیاز کودکان انواع پسته دارای تیامین، نیاسین، ریبوفلاوین، ب ۶، ویتامین آ، سی و ای است. ویتامین‌ها نقش مؤثری در رشد و نمو کودکان دارند و باید از مواد طبیعی تأمین شود. برای اینکه رشد عضلانی، استخوان‌ها و اندام‌های داخلی کودکان به خوبی انجام شود پسته را وارد سبد غذایی کودکان کنید. خواص پسته برای ذهن ویتامین ب ۶ موجود در پسته موجب بهبود عملکرد سیستم عصبی می‌شود.

از طرفی مصرف منظم روزانه ۲۰ گرم پسته در کودکان ضربان قلب را بهبود می‌دهد. ضربان قلب منظم، و بهبود سیستم عصبی و خاصیت خون سازی پسته، عملکرد مغز کودکان را بهبود می بخشد. تقویت سیستم ایمنی مهم‌ترین خواص پسته برای کودکان تقویت سیستم ایمنی است. کودکانی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند مستعد ابتلاء به بیماری‌های گوناگون هستند. انواع عفونت‌های باکتریایی و ویروس‌ها می‌توانند به سیستم ایمنی ضعیف آسیب رسانند. پسته در افزایش گلبول‌های سفید نقش دارد و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. افزایش انرژی کودکان هر ۱۰۰ گرم پسته دارای ۵۶۰ کیلوکالری انرژی است بنابر این بهترین خوراکی برای کودکان بازیگوش و پر جنب و جوش است. برای استفاده از خواص پسته می‌توانید به همراه وعده صبحانه یک لیوان شیر پسته به کودک بدهید.

در هر ۱۰۰ گرم پسته مقدار بالای ۴۷۵ میلی گرم فسفر وجود دارد که برای بهره هوشی و رشد مغزی کودکان حیاتی است. در هر ۱۰۰ گرم انواع پسته نزدیک به ۲۰ گرم پروتئین وجود دارد. پروتئین نقش مهمی در رشد و نمو استخوان دارد. پروتئین این مغز از نوع گیاهی و حاوی اسید آمینه‌های ضروری برای رشد کودکان است. علاوه بر این، این مغز غنی از کلسیم است. کلسیم برای رشد استخوان‌ها بسیار مهم است. تأمین کلسیم روزانه مورد نیاز کودکان سبب استحکام دندان‌ها می‌شود.

مواد مغذی سبزی شوید

شوید، یکی از سبزی‌های برگ سبز است که مواد مغذی مهمی را به بدن می‌رساند، مانند کلسیم، منیزیم، آهن و انواع فلاونوئیدها. برگ‌های شوید دارای کالری کم و مواد مغذی زیاد هستند. پلی‌استیلن‌ها، یکی از ترکیبات موجود در شوید هستند که بیش از همه به‌واسطه عملکرد ضدالتهابی و ضد باکتریایی خودشان شناخته می‌شوند. در دوران باستان، انسان‌ها از دانه‌های شوید برای پوشش دادن زخم‌ها استفاده می‌کردند تا از شکل‌گیری عفونت جلوگیری کنند. مونوترپن‌ها و فلاونوئیدها، دو نوع از ترکیبات دیگر در برگ‌های شوید هستند که در درجه اول مانع از رشد میکروبی می‌شوند و از بدن نیز در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند.

بنابراین، همین ترکیبات از شکل‌گیری بیماری‌های و عوارض ناشی از آن‌ها جلوگیری می‌کنند. کمک به هضم شوید به‌عنوان سبزی اشتهاآور هم استفاده می‌شود، اما فواید این سبزی برای دستگاه گوارش فراتر از این مورد است. بسیاری از مطالعات علمی هم نشان داده‌اند که عصاره‌های دانه شوید، اثر محافظتی برای مخاط معده دارند. این گیاه مهم، همواره به‌عنوان یکی از گیاهان دارویی مؤثر برای مقابله با سوزش سر معده مورد توجه بوده است.

برگ‌های شوید حاوی نوعی روغن ضروری به‌نام اوژنول هستند که کاربردهای درمانی وسیعی در روندهای درمان بسیاری از بیماری‌ها دارد. مطالعات متعددی تأیید کرده‌اند که شوید، سطح قند خون را کاهش می‌دهد و مقاومت به انسولین را هم در افراد مبتلا به بیماری دیابت کمتر می‌کند. وجود انواع فلاونوئیدها و ویتامین‌های B در برگ‌های شوید، این گیاه را به یکی از بهترین داروهای طبیعی برای مقابله با بی‌خوابی تبدیل می‌کند.

مطالعات علمی هم تأیید کرده‌اند که افزایش استفاده از شوید، سطح هورمون پروژسترون را در خون بیشتر می‌کند و درنتیجه دوره‌های قاعدگی نامنظم را کاهش می‌دهد و حتی به‌عنوان نوعی عامل ضدناباروری عمل می‌کند. برگ‌های شوید، این توانایی را دارند که سطح کلسترول خون را کاهش بدهند و به همین دلیل هم به‌عنوان عامل محافظتی برای دستگاه قلبی-عروقی انسان عمل می‌کنند. استفاده منظم از برگ‌های شوید به‌عنوان بخشی از رژیم غذایی، از ابتلاء به پوکی استخوان ناشی از کمبود کلسیم نیز جلوگیری می‌کند.

شکلات برای این افراد ممنوع است

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی در خصوص تغذیه کودکان، اظهار کرد: والدین نباید کودکان زیر یک سال را با طعم شکلات آشنا کنند، زیرا اولین تغذیه کودک سبب ایجاد پایه و الگوی تغذیه‌ای او خواهد شد.

مریم نصراللهی، افزود: تا پیش از سن پنج سالگی والدین بسیار باید مراقب تغذیه کودکان خود باشند؛ زیرا مصرف انواع خوراکی‌های پرضرر با کاهش اشتها موجب عدم مصرف مواد غذایی مفید شده و سیستم ایمنی بدن کودک را ضعیف می‌کند.

وی ادامه داد: والدین باید توجه داشته باشند که اگر کودک زیر یک سال دارند، نباید او را با طعم شکلات آشنا کنند. اولین تغذیه کودک می‌تواند در ذهن او باعث ایجاد پایه و الگوی تغذیه‌ای نامناسب شود و او برای همیشه با این رژیم خو بگیرد؛ بنابراین با اضافه کردن انواع شیرینی‌های شیمیایی به تغذیه کودک به الگوی تغذیه‌اش لطمه نزنید و ذائقه او را با شیرینی آشنا نکنید.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر اینکه تغذیه کودکان و خردسالان باید متفاوت باشد، گفت: از گنجاندن مواد انرژی‌زا، انواع شیرینی‌جات و فست‌فودها در رژیم غذایی کودک اجتناب کنید.

نصراللهی، تصریح کرد: مصرف فراوان شکلات کاکائویی می‌تواند کودکان را تحریک‌پذیر و یا بیش فعال بار بیاورد؛ زیرا این خوراکی سطح فعالیت کودک را نسبت به همسالانش به شکل غیرعادی افزایش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: شکر موجود در شکلات‌ها سبب بیش‌فعالی کودک شده و حتی در مواردی زمینه ابتلای او به بیماری دیابت را فراهم می‌کند. برخی شکلات‌ها حاوی مواد نگهدارنده هستند که می‌تواند برای کودک پرمخاطره باشد؛ زیرا براساس یافته‌های پزشکی مصرف بیش از اندازه نگهدارنده‌ها ممکن است به سلامت جسمی و روانی کودک آسیب برساند.

خواص و مضرات بادمجان

بادمجان (بادنجان) متعلق به گروه صیفی‌جات با شکل و رنگ‌های مختلف است. مواد اصلی و مؤثر موجود در بادمجان شامل آنتی‌اکسیدان‌ها به ویژه فلاونوئیدها، آنتوسیانین، پلی فنول و سایر ترکیبات مفید دیگر است. بادمجان منبع خوبی برای فیبر غذایی، پتاسیم، منگنز، مس و ویتامین‌های (ب ۱)، (ب ۶)، (آ) و (ث) است. جالب است بدانید چربی اشباع شده یا کلسترول در آن وجود ندارد.

بر اساس طب سنتی، طبع بادمجان گرم و خشک است. بنابراین برای کسانی که طبع سرد دارند مناسب است و گرم مزاجان بهتر است خصوصاً در آب و هوای گرم کمتر از بادمجان استفاده کنند. برخی از خواص بادمجان به طور خلاصه عبارتند از:

پیشگیری و مقابله با سرطان

بادمجان سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان، ویتامین‌ها و فیبر غذایی است. این مواد دارای خاصیت ضد سرطانی، ضدکلسترول بد خون و ضد ویروس است. مطالعات محققان نشان داده آنتی اکسیدان ناسونین موجود در بادمجان، اجازه نمی‌دهد رگ‌های خونی جدیدی تشکیل شود و تومورهای خوش خیم را به تومورهای بدخیم تبدیل کند. همچنین به دلیل ذخیره فیبر زیاد بادمجان، صرف آن در پیشگیری و درمان سرطان روده بزرگ بسیار مؤثر است.

مفید برای سلامت قلب

یکی از خواص بادمجان حفظ سلامت و تقویت قلب است. مصرف این ماده غذایی، عملکرد بطن چپ قلب را تقویت کرده و شدت سکته‌های قلبی را کاهش می‌دهد. همچنین خوردن بادمجان گرفتگی رگ‌ها را باز می‌کند و شخص را از خطر سکته قلبی محفوظ می‌دارد.

کمک به کاهش وزن و لاغری

از مهمترین خواص بادمجان، کم کالری بودن آن است که غذای بسیار خوبی برای کسانی است که می‌خواهند وزن کم کنند.

ایجاد آرامش و تقویت عملکرد مغز

بادمجان شامل ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های مختلف است که روی سلول‌های مغزی مؤثر بوده باعث حفظ سلامت و عملکرد بهتر مغز می‌گردند و روند پیری مغز را به تأخیر می‌اندازند. همچنین مصرف آن باعث احساس سرحالی و سرزنده بودن و ایجاد آرامش در افراد می‌گردد. به طور کلی خواص بادمجان و ترکیبات مؤثر موجود در آن، به پیشگیری از اختلالات ذهنی مرتبط با سن کمک می‌کند و عملکرد ذهن را تقویت می‌کند.

مضرات بادمجان (توصیه‌های پزشکی و موارد احتیاطی)

۱- مبتلایان به میگرن بهتر است از زیاده روی در مصرف بادمجان خودداری کند.

۲- افراد با سابقه سنگ کلیه یا سنگ کیسه صفرا بایستی در مصرف بادمجان احتیاط کنند

۳- بادمجان دارای ماده‌ای است که موجب مهار آنزیم کولین استراز می‌شود و لذا مصرف آن همراه با داروهای مؤثر بر کولین استراز نظیر برخی از داروهای اعصاب و بیهوشی باید با احتیاط و با نظر پزشک معالج باشد.

۴- اشخاصی که مبتلا به بواسیر یا درد چشم هستند، بایستی از زیاده‌روی در مصرف بادمجان خودداری کنند.

۵- برخی از افراد به این ماده غذایی حساسیت داشته و بایستی از مصرف آن اجتناب نمایند.

۶- توصیه می‌شود برای دریافت مواد مؤثر این گیاه و بهره‌گیری بیشتر از خواص بادمجان، آن را به صورت کبابی، یا آبپز مصرف کنند. همچنین بادمجان را با پوست بپزید تا از یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی به نام «ناسونین» که در پیشگیری از سرطان بسیار مؤثر است، بهره مند شوید.

کد خبر 443806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.