اصغر افضلی از رابین هود تا لورل و هاردی + بیوگرافی و دوبله ها

اصغر افضلی، دوبلور برجسته ایران و اثاری مانند بینوایان، گربه‌های اشرافی و گوریل انگوری، ۱۰ شهریور ۱۳۹۲ و در سن ۷۵ سالگی درگذشت.

به گزارش ایمنا، اصغر افضلی، دوبل,v شخصیت وودی آلن و پرنس جان رابین هود را در کارنامه پر بار خود دارد و صدایش برای همه ایرانیان پر از خاطره است.

زندگینامه اصغر افضلی

علی اصغر افضلی متولد سال ۱۳۱۷ در تهران است. افضلی دوبلور و مدیر دوبلاژ پرکاری بوده است و از معروف‌ترین صداها برای شخصیت‌های کمدی شناخته می‌شود.
علی افضلی از ۲۲ سالگی شروع به فعالیت در زمینه دوبله نمود و به جای بسیاری از شخصیت‌های معروف در فیلم‌ها و کارتون‌ها صحبت کرد.
صدا و استعداد گویندگی اصغر افضلی را نخستین بار احمد رسول‌زاده، دوبلور راوی کارتون رابین هود، کشف کرد.

اصغر افضلی و دوبله فیلم کمدی

اصغر افضلی در فیلم‌های کمدی صدای بازیگرانی چون فرانکو فرانچی، وودی آلن، بود ابوت، استن لورل، غلامحسین بهمنیار، داریوش اسدزاده، عزت‌الله وثوق و توتو را دوبله کرده است.

اصغر افضلی و دوبله کارتون

از دوبله‌های کارتونی ماندگار او، می‌توان به صدای وروجک در وروجک و آقای نجار، بی گلی بی گلی در گوریل انگوری (بی گلی بی گلی)، کاراگاه گجت در کاراگاه گجت، مترسک در جادوگر شهر از، راوی در رنگو، رترپ در ترنسفورمرز، تناردیه در بینوایان، دانلد داک در قلعه هزار اردک، پرنس جان در رابین‌هود، ادگار در گربه‌های اشرافی، عموی بلفی در بلفی ولیلی بیت شلمان در بامزی قوی‌ترین خرس دنیا و چاق در نمایش عروسکی چاق و لاغر اشاره کرد.

اصغر افضلی و رادیو

افضلی سال‌ها در برنامه رادیویی صبح جمعه با شما به فعالیت مشغول بود. صبح جمعه با شما در دهه‌های ۵۰، ۶۰ و ۷۰ از رادیو پخش می‌شد. فرهنگ مهرپرور، عزت‌الله مقبلی، منوچهر والی‌زاده، حسین عرفانی و شهلا ناظریان از جمله گویندگانی بودند که در این برنامه رادیویی مشغول بودند.

اصغر افضلی و دوبله فیلم‌های خارجی

اصغر افضلی دوبلور ثابت فیلم‌های وودی آلن مانند "پول‌ها را بردار و فرار کن" و "آنی هال" بود. افضلی در فیلم دیکتاتور بزرگ که در سال ۱۹۴۰ پخش می‌شد به جای چارلی چاپلین حرف میزد. او در سال ۱۹۷۰ نیز دوبله فیلم دایره سرخ را برعهده داشت. اصغر افضلی در بینوایان ویکتور هوگو نیز صدای آقای تناردیه بود.

اصغر افضلی و سریال‌های تلویزیونی

اصغر افضلی در سریال‌های مختلفی نیز کار دوبله را برعهده داشته است. افضلی در سریال هزاردستان به جای منوچهر آذری و چند شخصیت دیگر به گویندگی پرداخته است.
افضلی در سریال دایی جان ناپلئون، نقش مادر آسپیران غیاث آبادی با بازی پروین سلیمانی را گویندگی کرده‌است.

همسر و فرزندان اصغر افضلی

اصغر افضلی با طوبی قزل ایاغ ازدواج کرد و ثمره این ازدواج ۴ فرزند به نام‌های رامین، میترا، امید و شهریار است.

درگذشت اصغر افضلی

اصغر افضلی ظهر روز یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۲ در منزل شخصی خود و در اثر سکته قلبی در گذشت و در بهشت زهرا قطعه ۸۸ ردیف ۱۶۴ شماره ۱۰ قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد.

کد خبر 441700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.